Hoppa till innehåll

Jag skickar en vara för reparation, utbyte eller service 

Det kan ibland hända att du måste skicka en vara för reparation, utbyte eller service utanför EU. När du får varan tillbaka, måste du förtulla den. Beloppet av importskatterna beror på om reparationen, utbytet eller servicen skett avgiftsfritt eller avgiftsbelagt.

1. Du skickar en vara för reparation, utbyte eller service  

Om du skickar en vara till EU-området för reparation, utbyte eller service, behöver du inte kontakta Tullen.

Om du skickar en vara till ett område utanför EU eller till EU:s tullområde men utanför dess skatteområde, måste du göra en exportdeklaration för varan innan du skickar varan.

För en tulldeklaration för export behöver du

  • en orderbekräftelse, faktura eller ett kvitto som visar varans värde
  • en fritt formulerad utredning om att du skickar varan för reparation, utbyte eller service 
  • varans varukod med åtta siffrors noggrannhet. 

Beakta att transportfirman utöver tulldeklarationen för export kan behöva transportfirmans egna deklarationer. Kontakta transportfirman om saken.

2. Du får varan tillbaka efter reparation, utbyte eller service

När du får varan tillbaka från EU-området efter reparation, utbyte eller service, behöver du inte kontakta Tullen.

När du får varan tillbaka efter reparation, utbyte eller service från ett område utanför EU eller från EU:s tullområde men utanför dess skatteområde, måste du förtulla varan.

Gratis garantireparation eller garantibyte

Om din vara har reparerats eller bytts ut gratis på garanti, behöver du inte betala några importskatter, om du gjorde en exportdeklaration till Tullen innan du skickade varan för reparationen eller utbytet.

För förtullningen behöver du

  • ankomstavin för din försändelse
  • en utredning om den avgiftsfria garantireparationen eller det avgiftsfria garantibytet, t.ex. din diskussion med säljaren av varan om vad som varit fel på varan.
  • exportdeklarationen eller någon annan utredning om avsändning av varan för garantireparationen eller -bytet, t.ex. försändelsekod för ditt paket.

Reparation, utbyte eller service mot betalning

Om reparationen, utbytet eller servicen skett mot betalning, behöver du vanligtvis betala importskatt bara för reparations- och sändningskostnaderna och för de delar som eventuellt lagts till.

För förtullningen behöver du

  • ankomstavin för din försändelse
  • fakturan över reparationen, utbytet och servicen och över eventuella delar som lagts till 
  • exportdeklarationen eller någon annan utredning om avsändning av varan för reparationen, utbytet eller servicen.

Du skickar inte den defekta varan för reparation eller utbyte

Ibland kan det hända att du får en defekt vara som inte behöver returneras. Sådana situationer är exempelvis:

  • Säljaren skickar dig en ny vara gratis.
  • Säljaren skickar dig en ny del till varan gratis.
  • Säljaren skickar ingen ny vara utan krediterar dig för varans pris.
  • Säljaren skickar ingen ny vara och krediterar inte heller dig för varans pris.

I dessa fall kan du ansöka om ändring (omprövning) av förtullningsbeslutet för att få tillbaka de importskatter du betalat för den defekta varan.

Om säljaren skickar dig en ny vara eller en del till varan gratis, förtulla den. Om du förtullar varan i Importförtullningstjänsten för privatpersoner välj på tjänstens startsida att du vill förtulla ”en vara som man köpt”. Ange som varans eller delens värde dess normala pris. Därefter kan du ansöka om ändring (omprövning) av det ursprungliga förtullningsbeslutet.

Notera att du inte kan ansöka om ändring av förtullningsbeslutet, om varan kom från EU-området, men en del som saknades i den eller en ny ersättande del för en defekt del kommer från ett område utanför EU. Förtulla den nya delen. Ange som värde den nya delens pris.