Hoppa till innehåll

Tillgänglighetsutlåtande – Chatbot och chatt

Tullen strävar efter att garantera tillgängligheten på sina webbsidor och nättjänster enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller chatt- och chatbot-tjänsten. De finsk- och svenskspråkiga chatt- och chatbot-tjänsterna finns nedtill till höger på vissa Tulli.fi-nätsidor.  

Alternativa sätt att sköta tullärenden

Om du inte kan använda chatt- eller chatbot-tjänsten, kan du kontakta Tullrådgivningen per telefon, tfn 0295 5201 eller för företag 0295 5202.

Tjänstens tillgänglighet

Den nuvarande tillgängligheten av tjänstens innehåll uppfyller delvis kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. 

Kända problem med tillgänglighet

Tjänsten har fortfarande några problem med användbarhet. Nedan beskrivs de kända problemen med tillgänglighet. Om du stöter på ett sådant problem i tjänsten som inte finns med på listan, kontakta oss.  

Följande innehåll uppfyller inte kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och åtgärdas så fort som möjligt:  

  • Den programmatiska rollen för de svarsalternativ som föreslås av Chatten är alltid en knapp, fastän en del av dem fungerar som länkar till Tullens webbplats. Sådana elements roll borde vara en länk. (WCAG 4.1.2)
  • Tangentbordsfokus rör sig ologiskt i chatten. Fokus hoppar ibland från chatt-fönstret till webbplatsens logolänk. När användaren väljer någon av de knappar chatten föreslår, går tangentbordsfokus till meddelandefältet, fastän chatten visar nya alternativknappar som man borde reagera till näst.  Tangentbordsanvändare kommer inte lätt åt dessa nya knappar. (WCAG 2.4.3)
  • Tangentbordsfokus syns svagt vid stängnings- och utvidgningsknappen. (WCAG 1.4.11)

Upprättande av utlåtandet

Tullen har utvärderat tillgängligheten av denna tjänst på följande sätt:

  • Utvärderingen har gjorts av en utomstående aktör.  
  • Utlåtandet upprättades 1.10.2020.
  • Utlåtandet granskades senast 10.6.2025.

Respons

Vi tar gärna emot respons på tillgängligheten av denna tjänst. 

  • Du kan ge respons på tillgängligheten till Tullen per e-post: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Det är Tullens e-tjänster som svarar för tillgängligheten av chatt- och chatbot-tjänsten. Tullens e-tjänster svarar också på responsen om tillgänglighet.
  • Vårt mål är att besvara responsen inom fem vardagar.

Om du inte är nöjd med svaret du fått från Tullen eller om du inte fått något svar alls, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På sidan för Transport- och kommunikationsverket Traficom finns detaljerad information om hur anmälan kan göras och hur ärendet hanteras.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000