Hoppa till innehåll

Stöd för arbetsvardagen och Tullens egna miljöåtgärder

I detta kapitel behandlar vi minskning av de ekologiska och sociala konsekvenserna av vår verksamhet, det vill säga hur vi kan minska vårt fotavtryck. 

År 2023 återspeglades situationen vid östgränsen starkt i Tullens personalfrågor. Rysslands omfattande invasion och ockupation av Ukraina fortsatte år 2023, vilket påverkade trafikvolymerna vid östgränsen genom olika sanktionspaket. Dessutom ledde Rysslands hybridoperationer vid årsslutet 2023 till att de östra gränsövergångsställena stängdes med statsrådets beslut. 

Vår verksamhetsmiljö förändras ständigt, och därför utvärderar vi aktivt vilken kompetens vi redan har, hur vi utvecklar den och hur vi skaffar kompetens som saknas. Dessutom stöder vi också självständiga studier utanför Tullen. Tullen genomför årligen statens VM-Baro-personalundersökning, vars resultat används i planen för välbefinnande i arbetet för att främja välbefinnandet för Tullens anställda. 

Vi strävar efter att minska miljöpåverkan som orsakas av vår verksamhet, genom att utveckla våra arbetsmiljöer och hållbar upphandling. Dessutom använder vi digitala lösningar istället för tjänste- och arbetsresor, när det är ändamålsenligt.

Våra åtgärder

Situationen vid den östra gränsen ledde till betydande arrangemang av arbetet år 2023. Sedan gränsövergångsställena stängdes har många anställda vid Tullen som arbetar vid östgränsen utfört kommenderingsarbete på grund av handräckning och interna arrangemang inom tullkontorsavdelningen. På så sätt har alla Tullens anställda vid den östra gränsen kunnat fortsätta sitt arbete år 2023, och Tullen behövde till exempel inte överväga permitteringar. Den exceptionella situationen vid östgränsen har krävt tänjbarhet både hos arbetstagare och arbetsgivare. Det har varit fantastiskt att upptäcka att båda sidor har visat sådan tänjbarhet. 
Utöver situationen vid den östra gränsen har våra personalfrågor färgats av nya uppgifter och allmänna förändringar i samhället. Under de senaste åren har Tullen fått nya och mer omfattande uppgifter, bland annat övervakning av gränsjusteringsmekanismen för koldioxid samt av sanktionerna. Dessa helheter har krävt lärande av nya saker samt utveckling och uppdatering av kunnande. 

Enligt resultaten av VM-Baro-enkäten som genomfördes år 2023 har välbefinnandet i arbetet i Tullen förbättrats en aning. Helhetsindex för arbetstillfredsställelse var 3,70 (skala 1‒5). Vid arbetsgemenskapernas evenemang granskades arbetsgemenskapens egna VM-Baro-resultat, man bollade idéer om utvecklingsområden och utvecklade egna utvecklingsplaner för att främja välbefinnande på jobbet.

Eftersom vår verksamhetsmiljö har förändrats måste vi fortsätta att fästa uppmärksamhet vid välbefinnande på jobbet även i fortsättningen och satsa på det.

Vi genomförde 14 evenemang med namnet En stund för välbefinnande för hela personalen om olika teman inom välbefinnande på jobbet och arbetsförmåga. Som stöd för ledarskap och chefsarbete ordnades aktualitetsevenemang och utbildning om välbefinnande på jobbet och arbetsförmåga. Vi genomförde totalt 14 en timmes aktualitetsevenemang för chefer om välbefinnande på arbetet och arbetsförmåga. För att stödja personalen vid östra gränsen skaffade vi samtalsstöd av psykolog inom företagshälsovården, och ordnade tre gemensamma diskussionsevenemang. På våren genomfördes även en kampanj för psykiskt välbefinnande, tillsammans med kommunikation i arbetsgemenskapen, som bland annat lyfte fram metoder för återhämtning.

Läs mer

Tullens personalberättelse 2023

Tullens år: Personalöversikt 2023

Vi satsade på utveckling av kompetensen hos anställda vid Tullen genom utbildningsformer som är oberoende av tid och plats. För att stödja planering, genomförande och publicering av nät- och distansutbildningar grundade vi gruppen Digipedagogiska tjänster. Som nätutbildning genomfördes till exempel utbildning om jämlikhet och likabehandling vid Tullen, som har definierats som obligatorisk utbildning för alla som arbetar med kundservice, tullbevakning och brottsbekämpning.

Personalens mångsidiga kompetens har stärkts så att de har förmåga att snabbt ta sig an nya uppgifter i en föränderlig arbetsmiljö. Ett exempel på detta är situationen vid den östra gränsen där tilläggsutbildning ordnades med kort varsel. På så sätt kunde vi svara på begäran om handräckning från gränsbevakningsväsendet och flytta tullpersonal till andra tullkontor och arbetsuppgifter som är oberoende av plats. I sådana situationer när arbetsuppgifterna måste ändras snabbt, betonas fördelarna med mångsidig kompetens och flexibel beredskap.

Den totala omfattningen av Tullens personalutbildning år 2023 var 19 026 utbildningsdagar, dvs. 9,2 dagar per personarbetsår.

Tjänsteresandet ökade år 2023 till nästan samma nivå som år 2019 innan coronapandemin började. I slutet av året ökade resekostnaderna genom kommenderingsarbete för personalen vid den östra gränsen för handräckning till Gränsbevakningsväsendet på andra håll i Finland.

Mål för framtiden är att utnyttja distansarbete och fjärrteknik, vilket minskar behovet av resor som helhet. Möten och utbildningar ordnas till stor del virtuellt. Evenemang som kräver fysisk närvaro ordnas endast när det finns ett specifikt syfte med att vara på plats, såsom att öka samhörigheten eller hantera säkerhetsklassificerat material. Vid tjänsteresor är målet också att öka användningen av kollektivtrafik och på motsvarande sätt minska både flyg och användning av bil. År 2023 nådde flygkilometerna inte 2019 års nivå, utan de har minskat med över en tredjedel från tiden före corona. Resor med tåg har för sin del ökat jämfört med tidigare år.

Tullens reviderade lokalstrategi godkändes i mars 2023. Tullens lokaler utvecklas i enlighet med strategin, så att förändrade behov och möjligheter beaktas. I enlighet med statens och Tullens lokalstrategi ökade Tullen sin användning av lokaler samt beaktar frågor om miljöansvar i lokalprojekt och verksamhet under drift.

I Böle, Tullens största kontorsenhet, minskades kontorslokalerna med 35,15 % (tidigare kontorsyta 7 708 m2, varav 35,15 % är 2 709 m2). 

I Uleåborg flyttade man 1.6.2023 från de gamla lokalerna i hamnen till statliga lokaler. Lokaleffektiviteten förändrades från 20,8 kvadratmeter till 12,4 kvadratmeter per personarbetsår. I projektet användes RTS- miljöklassificeringssystemet. I Uleåborgs renoverade fastighet förnyades bland annat belysnings- och värmesystemet i energi- och miljövänlig riktning. Målet för energieffektivitet sattes till nivå A+ (E-tal 94). Från de uppsagda lokalerna överläts möbler i gott skick till nästa hyresgäst samt återanvändes i egna tullkontor. Vi fortsatte att delta i hyresvärdarnas kampanj Snäppet svalare för energibesparingar år 2023.

Diagrammet visar Tullens lokaleffektivitet år 2021–2023. I lokaleffektivitet beräknas lokalkostnader t/€ per personarbetsår, antal kvadratmeter lokal per personarbetsår samt antal kvadratmeter kontorslokal per personarbetsår. Under jämförelseperioden har Tullens lokalkostnader varit nästan desamma (7,0 t€/paå). Antal kvadratmeter lokal/paå ökade från år 2021 (28,2) till år 2022 (28,8), men minskade år 2023 till en lägre nivå än tidigare (27,9). Antalet kvadratmeter kontorslokal har minskat jämfört med tidigare år (13,5) år 2023 (10,5).
Lokaleffektivitet år 2021–2023.

Tullen har cirka 250 tjänstebilar. Fordon används huvudsakligen i operativa funktioner där antalet bilar är cirka 215. Cirka 35 bilar används i förvaltnings- och stödfunktioner. 203 av bilarna är dieseldrivna, 13 bensindrivna, 31 miljövänliga laddbara hybridbilar och 2 helt eldrivna bilar. Dessutom har Tullen två specialfordon med lastbilskaross. År 2023 var de genomsnittliga utsläppen för tjänstefordon 132 g/km, medelåldern 10,5 år och den genomsnittliga bränsleförbrukningen 5,2 l/100 km.

Diagrammet visar fördelningen av körda kilometer vid tjänsteresa i Tullen i procent enligt drivkraft 2021–2023. Majoriteten av Tullens fordon är dieseldrivna, trots att deras andel har minskat en aning från år 2021 (91,7 %) till år 2023 (82,8 %). Därefter är det högsta antalet fordon hybridbensindrivna, vars andel har ökat från år 2021 (5,2%) till år 2023 (14,9%). Antalet bensindrivna fordon var lågt år 2021 (3,0 %) och har minskat fram till år 2023 (2,1 %). Endast 0,3 % helt eldrivna fordon finns kvar år 2023.

Fördelning av kilometer vid tjänstekörning enligt driftkraft, %.

För att främja ansvarsfull upphandling inleddes år 2023 beredningen av en bedömningsram för upphandling. Tanken med ramen är att samla ihop ett verktyg av både temaområden som ska beaktas och bedömas vid upphandling samt anvisningar gällande dem. Till exempel är social och ekologisk hållbarhet omfattande temaområden med egen terminologi, och syftet med bedömningsramen för upphandling är att genom enkla frågor hjälpa att beakta relaterade förhållanden vid beredningen av upphandlingar. Den första versionen av bedömningsramen planeras att införas under våren 2024.

Miljösystemet Ekokompass som används av Tullen certifierades i slutet av år 2022 och i början av 2023 ordnades en fest för miljöarbetet till ära för certifikatet. Under året hölls dessutom två webbinarier för personalen med temat hållbarhet, och en introduktionsvideo för miljösystemet Ekokompass publicerades, som man kan se när som helst. Vid två live-evenemang ordnades orientering med miljö- och hållbarhetstema: Välkommen till Tullen-dagen samt Barn med på jobbet-dagen. För att utveckla personalens kompetens påbörjades också förberedelserna av nätutbildning om hållbarhet.

År 2023 utvecklades praxis för interna revisioner, det vill säga utvärderingar, och två interna revisioner genomfördes i Tullens kontor. Vid revisionerna granskades verksamheten i enlighet med miljösystemet samt kartlades personalens önskemål för utveckling. Revisionerna lyfte fram utvecklingsområden för uppdatering av miljöprogrammet.

Logotyp för Ekokompass med text: Vi har förbundit oss att spara på naturens resurser. Vi har beviljats Ekokompass-certifikatet.

Indikatorer:

Jobbnöjdhet (VM-Baros helhetsindex, skala 1–5) 
Diagrammet visar resultatet för arbetstillfredsställelse hos Tullens personal år 2021–2023. Resultatet har förbättrats år för år. År 2021 var resultatet 3,63, år 2022 3,69 och år 2023 3,70

Utbildningsdagar per personarbetsår i Tullen

Diagrammet visar utbildningsdagar per personarbetsår i Tullen år 2021–2023. År 2021 var antalet utbildningsdagar 6,5, varifrån det ökade till 9,3 dagar år 2022. År 2023 minskade antalet en aning till 9,2 dagar.

Resekostnader och tjänsteresedagar per personarbetsår

Diagrammet visar Tullens resekostnader och dagar på tjänsteresa per personarbetsår år 2019–2023. Resekostnaderna och resdagarna minskade betydligt under coronaåren 2020–2021. Resekostnaderna och tjänsteresorna ökade år 2022 och 2023. Resekostnaderna år 2023 (1 242) har inte nått nivån före corona år 2019 (1 393). År 2023 gjordes färre tjänsteresor (1 242) än år 2019 före corona (1 393).

 

Tjänsteresa enligt fordonstyp (tusen km)

Diagrammet visar antalet tjänsteresor per fordonstyp (tusen kilometer) år 2021–2023. Anställda vid Tullen åker på tjänsteresa mest med tjänstebil, då antalet körda kilometer har ökat från år 2021 (2 195 000 km) till 2023 (3 089 000 km). Flygtrafiken har ökat från år 2021 (228 000 km) till 2023 (1 029 000 km). Antalet kilometer med tåg har ökat från år 2021 (114 000 km) till år 2023 (761 000 km).

År 2023 steg inte flygkilometerna till 2019 års nivå, utan de har minskat med mer än en tredjedel från tiden före corona. Tågresorna har för sin del ökat jämfört med tidigare år.