Tillgänglighetsutlåtande – Tullklareringstjänsten
Tullen strävar efter att garantera tillgängligheten på sina webbsidor och nättjänster enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Tullklareringstjänsten.
Alternativa sätt att sköta ärendet
Om du inte kan använda Tullklareringstjänsten, finns det alternativa sätt att sköta ärenden med Tullen. Du kan befullmäktiga någon annan att sköta förtullningen åt dig i tjänsten eller så kan du köpa förtullningen som en tjänst av en speditionsfirma.
Du kan också ge respons på ett tullkontor som erbjuder kundservice. På Tullens webbplats hittar du en karta över tullkontor som erbjuder kundservice och tullkontorens öppettider.
Hjälp med alternativa sätt att sköta tullärenden får du av Tullrådgivningen, tfn 0295 5201.
Se Tullens anvisningar om alternativa sätt att sköta tullärenden.
Tjänstens tillgänglighet
Den nuvarande tillgängligheten: tjänstens innehåll uppfyller delvis kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Kända problem med tillgänglighet
Tjänsten har fortfarande några problem med användbarhet. Nedan beskrivs de kända problemen med tillgänglighet. Om du stöter på ett sådant problem i tjänsten som inte finns med på listan, kontakta oss.
Följande innehåll uppfyller inte kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och åtgärdas så fort som möjligt.
Blankettelement, såsom knappar, kryssrutor, kombinationsrutor och textfält
- Det finns ett formulärfält i exportdeklarationen där användare av tangentbord inte får fram all information. (WCAG 2.1.1)
- I tjänsten finns blankettelement som saknar synliga etiketter eller anvisningar för ifyllande av fältet. (WCAG 3.3.2)
- Skärmläsaren meddelar att de automatiskt ifyllda fälten är inaktiverade. Dessutom kan de inte justeras med tabulatortangenten. (WCAG 4.1.2)
Andra iakttagelser om strukturen och användningen av tjänsten
- I vissa tabeller har knapparna för anvisningar placerats i rubrikcellen, varför knappens namn läses också i varje cell i kolumnen i fråga. (WCAG 1.3.1)
- Tabeller och menyer i tjänsten har färger och ikoner med utropstecken för att visa händelser som användaren borde beakta. Dessa ikoner och färger har inga textmotsvarigheter, och skärmläsaranvändare får ingen information om dem på något annat sätt heller. (WCAG 1.1.1, WCAG 1.4.1)
Upprättande av utlåtandet
Tullen har utvärderat tillgängligheten av denna tjänst på följande sätt:
- Utvärderingen har gjorts av en utomstående aktör.
- Utlåtandet granskades senast 22.10.2025.
Respons
Vi tar gärna emot respons på tillgängligheten av denna tjänst.
- Du kan ge respons på tillgängligheten till Tullen per e-post: asiakaspalautteet@tulli.fi.
- Det är Tullens förtullningsenhet som svarar för tillgängligheten av Tullklareringstjänsten. Förtullningsenheten svarar också på responsen om tillgänglighet.
- Vårt mål är att besvara responsen inom fem vardagar.
Om du inte är nöjd med svaret du fått från Tullen eller om du inte fått något svar alls, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På sidan för Transport- och kommunikationsverket Traficom finns detaljerad information om hur anmälan kan göras och hur ärendet hanteras.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000