Hoppa till innehåll

Tillgänglighetsutlåtande – Tullklareringstjänsten

Tullen strävar efter att garantera tillgängligheten på sina webbsidor och nättjänster enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Tullklareringstjänsten.

Alternativa sätt att sköta ärendet

Om du inte kan använda Tullklareringstjänsten, finns det alternativa sätt att sköta ärenden med Tullen. Du kan befullmäktiga någon annan att sköta förtullningen åt dig i tjänsten eller så kan du köpa förtullningen som en tjänst av en speditionsfirma.

Du kan också ge respons på ett tullkontor som erbjuder kundservice. På Tullens webbplats hittar du en karta över tullkontor som erbjuder kundservice och tullkontorens öppettider

Hjälp med alternativa sätt att sköta tullärenden får du av Tullrådgivningen, tfn 0295 5201.

Se Tullens anvisningar om alternativa sätt att sköta tullärenden.

Tjänstens tillgänglighet

Den nuvarande tillgängligheten: tjänstens innehåll uppfyller delvis kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Kända problem med tillgänglighet

Tjänsten har fortfarande några problem med användbarhet. Nedan beskrivs de kända problemen med tillgänglighet. Om du stöter på ett sådant problem i tjänsten som inte finns med på listan, kontakta oss. 

Följande innehåll uppfyller inte kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och åtgärdas så fort som möjligt.

Blankettelement, såsom knappar, kryssrutor, kombinationsrutor och textfält

  • Några blankettelement är inte kopplade till etiketter så att skärmläsaren skulle läsa dem i samband med fältet. (WCAG 1.3.1)
  • Det finns ett formulärfält i exportdeklarationen där användare av tangentbord inte får fram all information. (WCAG 2.1.1)
  • I tjänsten finns blankettelement som saknar synliga etiketter eller anvisningar för ifyllande av fältet. (WCAG 3.3.2)
  • Vissa knappar saknar ett beskrivande, åtkomligt namn. (WCAG 4.1.2) 
  • Skärmläsaren meddelar att de automatiskt ifyllda fälten är inaktiverade. Dessutom kan de inte justeras med tabulatortangenten. (WCAG 4.1.2)

Andra iakttagelser om strukturen och användningen  av tjänsten

  • I tjänsten finns några tabeller med kolumner utan kolumnrubriker. I vissa tabeller har knapparna för anvisningar placerats i rubrikcellen, varför knappens namn läses också i varje cell i kolumnen i fråga. Det kan hända att antalet kolumner och rader i vissa tabeller anges felaktigt. (WCAG 1.3.1)
  • Tabeller och menyer i tjänsten har färger och ikoner med utropstecken för att visa händelser som användaren borde beakta. Dessa ikoner och färger har inga textmotsvarigheter, och skärmläsaranvändare får ingen information om dem på något annat sätt heller. (WCAG 1.1.1, WCAG 1.4.1)
  • I tjänstens sökfunktioner och vid ifyllande av deklarationer kan en kalenderfunktion användas för att välja datum. Kalenderfunktionen kan dock inte användas med tangentbord eller skärmläsare. Det önskade datumet kan matas in manuellt med tangentbordet, men då kan det hända att användaren matar in datumet i fel form. Användaren får inga anvisningar om i vilken form datumet ska matas in. (WCAG 3.3.3) 
  • Länkarna i felsammanfattningen leder inte alltid till felaktiga fält även om det står så i anvisningarna. (WCAG 2.4.4)
  • Tjänsten anpassar sig inte problemfritt efter olika skärmstorlekar och textförstoringar, utan delar av innehållet kan överlappa varandra, bli helt och hållet otillgängliga eller kräva både vertikal och horisontell skrollning  (WCAG 1.4.4 ja 1.4.10)
  • När skärmläsare används läses innehållet inte alltid i logisk ordning, utan användaren måste i vissa fall gå bakåt med tangentbordet för att komma åt ett nytt innehåll. Också när man rör sig med tangentbordet flyttas fokus ibland ologiskt. (WCAG 2.4.3) 
  • Statusmeddelanden visas inte alltid för användare av skärmläsare, till exempel om ifyllnadsfält har lagts till eller tagits bort. (WCAG 4.1.3)
  • Användare av skärmläsare kan hitta felaktiga texter i exportdeklarationen i bekräftelsen av kontaktbegäran (WCAG 1.3.1)

Upprättande av utlåtandet

Tullen har utvärderat tillgängligheten av denna tjänst på följande sätt:

  • Utvärderingen har gjorts av en utomstående aktör.
  • Utlåtandet granskades senast 3.10.2024.

Respons

Vi tar gärna emot respons på tillgängligheten av denna tjänst. 

  • Du kan ge respons på tillgängligheten till Tullen per e-post: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Det är Tullens förtullningsenhet som svarar för tillgängligheten av Tullklareringstjänsten. Förtullningsenheten svarar också på responsen om tillgänglighet.
  • Vårt mål är att besvara responsen inom fem vardagar.
  • Om du inte är nöjd med det svar som du fått av Tullen kan du också ge respons på tillgängligheten av tjänsten till Regionförvaltningsverket: saavutettavuus@avi.fi.