Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste: Tulliselvityspalvelu 

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Tulliselvityspalvelua

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään tulliselvityspalvelua, voit asioida Tullin kanssa myös vaihtoehtoisesti. Voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi palvelussa tai ostaa tullauksen palveluna huolintaliikkeeltä.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin verkkosivuilla on esitelty asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja toimipaikkojen aukioloajat.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus: vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian.

Lomake-elementit, kuten painikkeet, valintaruudut, yhdistelmäruudut ja tekstikentät

  • Joihinkin lomake-elementteihin ei ole liitetty nimilappuja siten, että ne luettaisiin ruudunlukijalla kentän yhteydessä. (WCAG 1.3.1)
  • Vienti-ilmoituksessa on lomakekenttä, josta näppäimistökäyttäjät eivät saa vieritettyä kaikkea tietoa esiin. (WCAG 2.1.1)
  • Palvelussa on joitakin lomake-elementtejä, joista puuttuu näkyvä nimilappu tai ohjeet kentän täyttämiseen. (WCAG 3.3.2)
  • Joiltain painikkeilta puuttuu kuvaava saavutettava nimi. (WCAG 4.1.2) 
  • Ruudunlukija ilmoittaa, että automaattisesti täytetyt kentät eivät ole käytössä. Lisäksi niitä ei voi kohdistaa sarkainnäppäimellä. (WCAG 4.1.2)

Muut rakenteeseen ja palvelun käyttämiseen liittyvät huomiot

  • Palvelussa on joitain taulukoita, joissa on sarakkeita ilman sarakeotsikoita. Joissakin taulukoissa ohjepainike on sijoitettu otsikkosolun sisään, minkä vuoksi painikkeen nimi luetaan myös jokaisessa kyseisen sarakkeen solussa. Joidenkin taulukkojen sarakkeiden ja rivien määrät saatetaan myös ilmoittaa virheellisesti. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa olevissa taulukoissa ja valikoissa on käytetty huutomerkki-ikoneita ja värejä ilmaisemaan tapahtumia, joita käyttäjän olisi hyvä huomioida. Näillä ikoneilla ja väreillä ei ole tekstivastinetta, eikä niitä ilmoiteta muutenkaan ruudunlukijoiden käyttäjille. (WCAG 1.1.1, WCAG 1.4.1)
  • Palvelun hakutoiminnoissa ja ilmoitusten täyttämisessä on käytössä kalenteritoiminto, josta voi valita päivän. Kalenteritoiminnallisuus ei ole kuitenkaan käytettävissä näppäimistöllä ja ruudunlukijalla. Halutun päivämäärän voi syöttää myös manuaalisesti näppäimistöllä, mutta tällöin käyttäjä saattaa syöttää päivämäärän väärässä muodossa. Käyttäjälle ei ohjeisteta, missä muodossa päivämäärä pitää antaa. (WCAG 3.3.3) 
  • Virhekoosteen linkit eivät aina vie virheellisiin kenttiin, vaikka ohjeessa näin kerrotaankin. (WCAG 2.4.4)
  • Palvelu ei mukaudu ongelmitta eri kokoisille näytöille ja tekstin suurennoksille, vaan osa sisällöstä saattaa limittyä, jäädä kokonaan saavuttamatta tai vaatii kahdensuuntaista vierittämistä. (WCAG 1.4.4 ja 1.4.10)
  • Ruudunlukijalla luettuna sisällön lukemisjärjestys ei ole aina looginen, vaan käyttäjä joutuu joissain tilanteissa peruuttamaan näppäimistöllä tavoittaakseen uuden sisällön. Myös näppäimistöllä liikuttaessa kohdistuksen liikkuminen on välillä epäloogista. (WCAG 2.4.3) 
  • Ruudunlukijakäyttäjälle ei tule tilaviestejä kaikissa tilanteissa, esimerkiksi kun täyttökenttiä on lisätty tai poistettu. (WCAG 4.1.3)
  • Vienti-ilmoituksessa ruudunlukijakäyttäjät saattavat löytää virheellisiä tekstejä yhteydenottopyynnön Vahvistus-kohdasta (WCAG 1.3.1)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Seloste on laadittu 12.2.2021.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 3.10.2024.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Tulliselvityspalvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin tullausyksikkö, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus@avi.fi