Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste: Tulliselvityspalvelu 

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Tulliselvityspalvelua.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään tulliselvityspalvelua, voit asioida Tullin kanssa myös vaihtoehtoisesti. Voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi palvelussa tai ostaa tullauksen palveluna huolintaliikkeeltä.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin verkkosivuilla on esitelty asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja toimipaikkojen aukioloajat.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus: vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian.

Lomake-elementit, kuten painikkeet, valintaruudut, yhdistelmäruudut ja tekstikentät

  • Vienti-ilmoituksessa on lomakekenttä, josta näppäimistökäyttäjät eivät saa vieritettyä kaikkea tietoa esiin. (WCAG 2.1.1)
  • Palvelussa on joitakin lomake-elementtejä, joista puuttuu näkyvä nimilappu tai ohjeet kentän täyttämiseen. (WCAG 3.3.2)
  • Ruudunlukija ilmoittaa, että automaattisesti täytetyt kentät eivät ole käytössä. Lisäksi niitä ei voi kohdistaa sarkainnäppäimellä. (WCAG 4.1.2)

Muut rakenteeseen ja palvelun käyttämiseen liittyvät huomiot

  • Joissakin taulukoissa ohjepainike on sijoitettu otsikkosolun sisään, minkä vuoksi painikkeen nimi luetaan myös jokaisessa kyseisen sarakkeen solussa. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa olevissa taulukoissa ja valikoissa on käytetty huutomerkki-ikoneita ja värejä ilmaisemaan tapahtumia, joita käyttäjän olisi hyvä huomioida. Näillä ikoneilla ja väreillä ei ole tekstivastinetta, eikä niitä ilmoiteta muutenkaan ruudunlukijoiden käyttäjille. (WCAG 1.1.1, WCAG 1.4.1)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Seloste on laadittu 12.2.2021.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 22.10.2025.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Tulliselvityspalvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin tullausyksikkö, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000