Asiakaspalvelu henkilöasiakkaille

Etsitkö näitä? Lemmikit Alkoholi Tupakka Kasvit ja siemenet Tullausohjeita Tullauksen korjaus Huijausviestit

Usein kysyttyä

Ulkomaiset lähetysseurannat antavat usein tiedon ”Lähetys on Tullissa” tai ”Held by Customs”. Lähetykset eivät kuitenkaan ole Tullissa, vaan Postin tai muun kuljetusyrityksen varastossa. Jos lähetys pitää tullata, saat ilmoituksen tullattavasta lähetyksestä Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä Suomessa.

Posti tai kuljetusyritys

  • tietää missä pakettisi on
  • lähettää saapumisilmoitukset
  • varastoi tullattavat paketit
  • kuljettaa paketit tullauksen jälkeen
  • palauttaa paketit.

Arvonlisäveron maksamiseen Suomessa vaikuttaa muun muassa se, onko verkkokaupalla IOSS-tunniste vai ei.

  • Jos myyjällä on IOSS-tunniste, maksat Suomen arvonlisäveron tavarasi ostohetkellä. Posti tai muu kuljetusyritys tullaa lähetyksen yleensä puolestasi, eikä arvonlisäveroa tarvitse maksaa enää tullauksen yhteydessä. (Tämä ei kuitenkaan päde valmisteveron alaisiin tuotteisiin kuten alkoholituotteisiin. Näistä tuotteista maahantuontiverot maksetaan aina vasta tullauksen yhteydessä.)
  • Jos myyjällä ei ole IOSS-tunnistetta, joudut yleensä maksamaan arvonlisäveron Suomeen maahantuonnin yhteydessä. Sinun täytyy maksaa arvonlisävero Suomeen silti, vaikka olet jo maksanut myyjämaan arvonlisäveron myyjälle.
  • Joillain verkkokaupoilla Suomeen maksettava arvonlisävero sisältyy tavaran hintaan silti, vaikka niillä ei ole IOSS-tunnistetta. Verkkokaupan laskussa voi esimerkiksi lukea ”DDP” (Delivered Duty Paid) tai ”toimitettuna tullattuna”. Varmista myyjältä, onko tilauksesi toimittanut sellainen kuljetusyritys, joka hoitaa tullauksen puolestasi Suomessa ja maksaa arvonlisäveron Suomeen.

Lue lisää IOSS-tunnisteesta.

EU:n ulkopuolelta lähetetty lahja voi olla veroton vain, jos saat sen ilmaiseksi toiselta yksityishenkilöltä. Yrityksen lähettämä tavara on tullattava ja siitä on maksettava maahantuontiverot, vaikka et ole ostanut tavaraa. Tämä koskee myös esimerkiksi lehtitilausten tilaajalahjoja tai näytelehtiä.

Kun tullaat yrityksen lähettämän tavaran Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita tavaran arvoksi hinta, joka vastaavalla tavaralla olisi esimerkiksi verkkokaupassa. Voit myös pyytää selvitystä arvosta tavaran lähettäjältä.

Oletko saanut tullauspyynnön kirjeestä, kortista tai lähetyksestä, jossa on esimerkiksi todistus, passi tai muu asiakirja? Näillä ei usein ole kaupallista arvoa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, koska lähetettäessä lähetykselle on ilmoitettu arvo.

Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä asiakirjan arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.

Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”.

Etsi ja valitse palvelun ”Tavara tiedot” -sivulla tavarahausta ”Painotuotteet” ja ilmoita tullattavan tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot. 

Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.

Näin tullaat asiakirjat, jos et voi asioida sähköisesti

Jos et voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, koska sinulla esimerkiksi ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia, voit tullata asiakirjat lomakkeella Henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta (1143). Lue myös lomakkeen tarkemmat täyttöohjeet.

Chatbot Hippu

Onko sinulla kysyttävää paketeista, tullauksesta tai lahjoista? Kirjoita kysymyksesi automaattiseen chatbotiin, jonka löydät esimerkiksi tämän sivun oikeasta alareunasta.

Soita neuvontaan

Palvelemme suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Tullineuvonta

Tullausneuvontaa henkilöasiakkaille
ma–pe klo 8–16.15

Voit kysyä tullaamisesta ja Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun käytöstä, esimerkiksi

  • tullauksen tekemisestä
  • miten valitset tavarasi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun tavarahausta
  • mikä on tavarasi tullinimike
  • vienti-ilmoituksen tekemisestä.
Yleisneuvontaa henkilöasiakkaille
ma–pe klo 8–16.15

Voit kysyä tavaroiden tilaamisesta ja tuomisesta Suomeen, esimerkiksi 

  • mitä tavaroita ei saa tilata tai tuoda Suomeen
  • muuttotavaroista
  • mikä on tavarasi tullinimike
  • missä tilanteissa pitää tehdä vienti-ilmoitus.

Lue ohjeita aiheesta

Ahvenanmaan erityisneuvonta

Ahvenanmaan ja muiden EU-alueiden välinen neuvonta
ma–pe klo 9–15
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6fanetrggnxf

Voit kysyä tavaroiden ostamisesta, myymisestä ja tullaamisesta Ahvenanmaan ja muiden EU-alueiden, kuten muun Suomen välillä. Ahvenanmaan ja muiden EU-alueiden välillä kulkee veroraja, koska Ahvenanmaa ei kuulu EU:n veroalueeseen.

Keskeneräiset tullaukset Ahvenanmaalle
ma–pe klo 8–16.15
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6qanyn99Tglox1jZrxncf

Voit kysyä muun muassa Ahvenanmaalle tekemistäsi tullauksista, joista Tulli on lähettänyt sinulle lisäselvityspyynnön.