Valvomme ja tarkastamme rajan yli kulkevaa tavaraliikennettä. Suojaamme kansalaisten terveyttä ja ympäristöä poimimalla tavaravirroista sivuun terveydelle ja ympäristölle haitallisia tuotteita. Valvonnalla torjumme laitonta toimintaa sekä ehkäisemme eläin- ja kasviperäisten tautien leviämistä. Näin turvaamme luonnon monimuotoisuutta, metsäelinkeinon toimintaedellytyksiä, elintarviketeollisuutta ja ruuan tuotantoa monitahoisella viranomaisyhteistyöllä.
Tullilla on uusi rooli EU:n hiilirajamekanismin kansallisena viranomaisena. Mekanismilla luodaan kolmansien maiden valmistajille ja EU-alueen tuojille taloudellinen kannustinjärjestelmä tuotantoprosessien päästöjen vähentämiseksi. Kansallisen viranomaisen roolissa edistämme luontevasti osana toimintakenttäämme myös ekologisesti kestävää toimintaa.
Vaarallisten aineiden, kemikaali- ja jätekuljetusten sekä liikennekuntoisuuden valvonnalla varmistamme, etteivät vaaralliset aineet, kemikaalit ja jätteet pääse aiheuttamaan vahinkoa luonnolle ja kansalaisille. Estämme muun muassa epäkuntoisten, ylikuormattujen sekä väärin lastattujen ajoneuvojen pääsyä Suomen liikennevirtaan.
Valvomme tuoteturvallisuutta testaamalla tuotteiden määräystenmukaisuutta Tullilaboratoriossa. Elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden kohdennetulla valvonnalla suojelemme ensisijaisesti kuluttajien terveyttä. Samalla estämme elintarvikepetoksia sekä edistämme tasapuolista kilpailua yritysten välillä. Vuosittain jopa joka kymmenes tuote todetaan tuoteturvallisuusmääräysten vastaiseksi. Esimerkiksi lelu voi aiheuttaa kuristumis- tai tukehtumisvaaraa lapselle, ja elintarvike voi sisältää terveydelle haitallisia mikrobeja tai liian paljon torjunta-aineita.
Vastuullisuustekomme
1
Mikä on CBAM?
Hiilirajamekanismi (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) on EU:n väline, jolla ehkäistään päästöjen ohjautumista EU:n ulkopuolelle. Mekanismin tavoitteena on, että EU:hun tuotavien tavaroiden hinnat heijastaisivat nykyistä paremmin niiden tuotannossa syntyneitä ilmastoa lämmittäviä päästöjä. Jatkossa EU:hun tuotavista tavaroista pitää maksaa saman suuruinen maksu kuin EU:ssa valmistetuista tavaroista. Maksu perustuu päästöjen määrään.
Käytännössä mekanismilla luodaan EU:n ulkopuolisten maiden valmistajille sekä EU-alueen tuojille taloudellinen kannustinjärjestelmä tuotantoprosessien päästöjen vähentämiseksi. Hiilirajamekanismi tasapainottaa valmistajien kilpailuedellytyksiä EU:n markkinoilla ja täydentää EU:n päästökauppajärjestelmää.
Hiilirajamekanismia hallinnoidaan kansallisesti sekä EU:ssa. Komissio kehittää lainsäädäntöä ja toimii yhteistyössä eri jäsenvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten kanssa. Lisäksi kehitystyössä ovat mukana työ- ja elinkeinoministeriö ohjaavana ministeriönä sekä Tulli toimivaltaisena viranomaisena.
CBAM-velvollisten tehtävät ja aikataulut
Hiilirajamekanismissa on meneillään siirtymäkausi vuoden 2025 loppuun saakka. Siirtymäkaudella EU-alueen tuojien raportoinnin tarkoituksena on selvittää EU:n ulkopuolella valmistettujen tuotteiden (rauta-, teräs-, alumiini-, sementti-, lannoite- ja kemikaalituotteet sekä vety ja sähkö) valmistuksessa aiheutuneet suorat ja epäsuorat päästöt. Hiilirajamekanismin tavoitteena vuonna 2024 oli hankkia tietoa ja raportoida CBAM-tavaroiden valmistusketjun päästötiedoista.
Hiilirajamekanismin tavoitteena on myös auttaa maahantuojaa tunnistamaan hankkimiensa tuotteiden valmistamiseen liittyvät päästösisällöt. CBAM-tavaroiden päästölaskenta eroaa hiilijalanjälkilaskennasta, sillä CBAM-tavaroissa mukaan lasketaan vain tavaran tuotantovaiheen päästöt.
Viranomaistoiminnan aloitus
Hiilirajamekanismin kansallinen viranomaistoiminta aloitettiin 1.1.2024. Toimintavuoden aikana Tulli on tiedottanut asiakkaita hiilirajamekanismipalvelusta, järjestänyt koulutusta sekä opastanut asiakkaita EU:n CBAM-siirtymärekisterin käytössä.
Tullin sisällä toiminta CBAMin toimivaltaisena viranomaisena sekä toiminta tulliviranomaisena linkittyvät hyvin yhteen. Tullin eri osastot ja toimintayksiköt tekevät tiivistä yhteistyötä.
Jätteiden siirtämistä maasta toiseen sääntelevät tarkat kansainväliset säädökset. Rajat ylittävä ympäristörikosten torjunta kuuluu Tullin vastuulle. Tullin tietoon on tullut keskimäärin kymmenen ympäristörikosta vuosittain. Viime vuonna Tulli tutki yhteensä kolme jätelain rikkomiseen liittyvää ympäristörikosta.
Kansainvälinen jätesiirtojen valvontaoperaatio tuotti osumia
Tulli ja Suomen ympäristökeskus (Syke) valvoivat loka–marraskuussa 2024 tehostetusti kansainvälisiä jätesiirtoja osana maailmanlaajuista DEMETER-valvontaoperaatiota. Valvontaiskussa viranomaiset tarkastivat 78 Suomesta autolautoilla lähtevää rekkakuljetusta. Kuljetuksista kuudella oli jätesiirtovelvoitteita, ja niissä kaikissa havaittiin lieviä asiakirjapuutteita. Lisäksi kaksi vientiä jouduttiin keskeyttämään kokonaan, koska tarvittavat asiakirjat puuttuivat.
Jäteratsian lisäksi valvontaoperaatioon kuului myös asiakirjavalvontaa EU:n ulkopuolelle vietäville jätteille loka–marraskuun 2024 aikana. Reilusta kahdestakymmenestä tapauksesta kaksi pysäytettiin epäiltynä laittomasta jätesiirrosta. Toinen laittomista epäilyistä oli kaapelijätteen ja toinen käytettyjen sähkö- ja elektroniikkalaitteiden vientiyritys EU-maiden ulkopuolelle. Muissa tapauksissa vientiasiakirjat olivat pääosin kunnossa.
Tulli tutki myös SER-jätteen vientiä
Tulli sai loppuvuodesta 2020 Suomen ympäristökeskukselta tutkintapyynnön Malesiaan vietäviksi ilmoitettujen kuuden kontin sisällöstä. Esitutkinnassa havaittiin, että on syytä epäillä toiminnan olleen laajamittaisempaa. Yrityksen epäillään antaneen väärää tietoa Tullille myös aiemmin viemiensä konttien sisällöstä.
Yritys oli käyttänyt vienneissä väärää tullinimikettä sekä vääriä lisäkoodeja, joiden mukaan konteissa olisi siirretty vihreäksi luokiteltuja jätteitä. Vastaanottajiksi yritys ilmoitti hongkongilaisia välittäjiä, vaikka jätteiden määrämaaksi oli ilmoitettu Malesia. Jätelain mukaan viejän pitää aina olla selvillä jätteen lopullisesta määränpäästä.
Kun jätteiden vientiä koskevat ehdot tiukentuivat vuonna 2021 niin, että OECD-maiden ulkopuolelle ei saa enää viedä muita kuin vihreiksi luokiteltuja jätteitä, yritys muutti toimintatapaansa vastaavasti. Nyt vientierien ilmoitettiin sisältävän rautaromua eikä enää muoviin viittaavia tullinimikkeitä, vaikka viennit sisälsivät edelleen SER-muovijätettä ja alumiinia eikä yritys ollut hakenut vientilupaa näille jätteille. Kun yritys antoi viranomaisille väärää tietoa jätekonttien sisällöstä, se pyrki välttämään kontteihin kohdistuvaa valvontaa.
Yrityksen epäillään vieneen ilman asianmukaisia lupia lähes 15 miljoonaa kiloa sähkö- ja elektroniikkalaitteista peräisin olevia jätteitä Aasiaan. Rikoshyötyä yritys on saanut yli 1 750 000 euroa. Osana rikoskokonaisuutta Tulli on tutkinut yrityksen toimintaa myös liittyen Puolasta Suomeen vuonna 2022 palautettuun 25 tonnin jäte-erään.
Kokonaisuutta on tutkittu törkeänä ympäristön turmelemisena, salakuljetuksena ja törkeänä tulliselvitysrikoksena. Esitutkinta siirrettiin syyteharkintaan Länsi-Suomen syyttäjävirastoon vuonna 2024.
Valaanlihaa tuotiin Suomeen koiranmakkarassa, joka on sisältänyt puolet CITES-lajiksi luokiteltavan lahtivalaan lihaa ja puolet siipikarjan lihaa. Yhteensä koiranmakkaraa on tuotu 72 000 kg. Tällaista koiranruokaa ei ole myynnissä markkinoilla, vaan se on valmistettu Norjassa suomalaisen maahantuojan tilauksen perusteella.
Tutkinta käynnistyi, kun Ruotsin tulli ilmoitti Suomen tullille Suomeen matkalla olleesta kuormasta ja epäselvyyksistä tullausasiakirjoissa. Ruotsin tulli käännytti lähetyksen Norjaan.
Tutkinnassa on tehty yhteistyötä Ruotsin ja Norjan viranomaisten kanssa. Norjan poliisi on suorittanut esitutkintaa luvattoman valaan lihan viennille Norjasta Suomeen. Tulli on kuullut tapaukseen epäiltyinä yhteensä viittä henkilöä, ja tapausta on tutkittu epäiltynä törkeänä luonnonsuojelurikoksena ja tulliselvitysrikoksena. Juttu on siirtynyt syyteharkintaan Pohjois-Suomen syyttäjänalueella vuonna 2024.
CITES-sopimus suojelee uhanalaisia lajeja kaupalta
CITES-sopimuksella suojellaan eläin- ja kasvilajeja, joita uhkaa niillä käytävä kansainvälinen kauppa. Lahtivalas kuuluu kansainvälisen CITES-yleissopimuksen alaisiin lajeihin. Lisäksi Suomen kansallinen laki valaiden ja arktisten hylkeiden suojelusta kieltää valaanlihan ja muiden valastuotteiden tuonnin Suomeen kaikista maista. CITES-sopimuksen lisäksi myös Norjan kansallinen CITES-lainsäädäntö kieltää lahtivalaan viennin Suomeen kaupallisessa tarkoituksessa.
4
EU:n alueella on yhteiset säännöt kasvinterveystarkastusten tekemiseen. Tarkastusten tavoitteena on estää kasvintuhoojien kulkeutuminen ja leviäminen luontoon. Kasvintuhoojat voivat aiheuttaa huomattavia satotappioita maa-, metsä- ja puutarhataloudessa. Vuosittain maailmassa menetetään arviolta 20–40 prosenttia sadosta kasvintuhoojien takia, jolla on merkittäviä vaikutuksia ruokaturvaan ja väestön toimeentuloon. Yhteistyö Euroopassa on tarpeen, koska tarkastuksilla suojataan kasvisten tuotantoa Suomen lisäksi myös muualla Euroopassa.
Suomessa kasvinterveystarkastuksista vastaavat Ruokavirasto sekä Tulli
Tullissa vastaamme tuoreiden hedelmien, vihannesten ja marjojen kasvinterveystarkastuksista tapauksissa, kun niitä tuodaan kaupallisiin tarkoituksiin EU:n ulkopuolelta. Tarkastuksissa etsitään merkkejä tuhohyönteisistä tai kasvitaudeista. Lisäksi kaikille valvottaville tuotteille tarvitsee alkuperämaan myöntämän ja voimassa olevan kasvinterveystodistuksen. Poikkeuksena ovat banaani, ananas, taateli, durio ja kookospähkinä, joilta ei vaadita kasvinterveystodistusta.
Teemme hedelmien, vihannesten ja marjojen kaupallisen tuonnin kasvinterveystarkastukset samoilla varastokäynneillä kuin tuotteiden laatutarkastukset ja näytteenoton tuoteturvallisuusvalvonnan laboratoriotutkimuksiin. Vuonna 2024 tarkastimme noin 470 hedelmien ja vihannesten tuontierää kasvintuhoojien varalta.
Ruokavirasto puolestaan vastaa muiden kasvien ja kasvituotteiden valvonnasta. Ruokavirasto valvoo muun muassa istutettavaksi tarkoitettuja kasveja ja kasvituotteita sekä puutavaraa ja siemeniä.
EU:n markkinoille tuotavien tuotteiden on täytettävä tietyt lainsäädännön vaatimukset kuluttajien turvallisuuden ja terveyden sekä ympäristön suojelemiseksi. Vastuullinen myyjä tai maahantuoja on tietoinen vastuistaan ja varmistaa tuotteiden määräystenmukaisuuden ja turvallisuuden kuluttajalle jo ennen tuotteiden tuontia maahan.
EU-alueen ulkopuolelta saapuu yksityishenkilöille vuoden aikana miljoonia tavaraeriä. Tämä aiheuttaa suuria haasteita Tullin tuoteturvallisuusvalvonnalle. Tulli valvoo elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden tuontia sekä EU:n sisä- että ulkokaupassa riskiperusteisesti tarkastamalla asiakirjoja ja ottamalla tavaroista näytteitä Tullilaboratorion valvontatutkimuksia varten. Käytännössä näytteitä otetaan maahantuojan varastolta tavara-eristä sen jälkeen, kun tuotteet ovat saapuneet maahan. Tutkittavan tuote-erän valinta perustuu riskinarviointiin.
Tullin on mahdotonta tutkia kaikkia lähetyksiä, ja toisaalta yksittäisillä tarkastuksilla saataisiin vain yksittäisiä sääntöjen vastaisia tuotteita pois tavaravirrasta. Yleensä testattava aine tai tuote myös kuluu tai tuhoutuu tutkimuksissa. Lisäksi tutkimukset ovat hintavia, joten yksittäisten tuotteiden tarkastaminen ei ole järkevää viranomaisen resurssien käyttöä. Ensisijainen vastuu tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta on lain mukaan valmistajilla, maahantuojilla ja myyjillä. Verkkokaupassa maahantuoja on se yksityishenkilö, joka on tuotteen verkkokaupasta tilannut. Jos tuote ei täytä määräyksiä, ulkomaista myyjää tai valmistajaa ei välttämättä saa vastuuseen.
Riskejä suosituimmissa tuotteissa
Suosituimpia verkkokaupoista tilattuja tuotteita olivat erilaiset tekstiilit. Vuonna 2024 joka neljäs tilattu tavara oli tekstiiliainetta tai tekstiilitavaraa. Tällaiset ihon kanssa kosketuksiin tulevat tuotteet muodostavat erityisen suuren riskin kuluttajalle. Riskit vaihtelevat välittömistä allergisista reaktioista pidemmän aikavälin altistukseen muun muassa syöpää aiheuttaville aineille. Näitä riskejä on pyritty vähentämään EU:ssa ja muissa kehittyneissä maissa jo vuosikymmenten ajan määrittelemällä lainsäädännössä, mitkä aineet tuotteissa ovat sallittuja ja mitkä kiellettyjä. Lisääntynyt ostaminen kiinalaisista verkkokaupoista horjuttaa huomattavasti EU:ssa tehtyä työtä tuoteturvallisuuden eteen.
Tuoteturvallisuusriskejä liittyy myös muihin kuin tekstiilituotteisiin. Lue esimerkiksi työkalujen ja urheiluvälineiden tuoteturvallisuudesta alta teosta "Arjen tarvikkeet altistavat kemikaaleille".
Kiellettyjä aineita ja tuoteväärennöksiä
Tuoteturvallisuusriskien lisäksi verkkokaupoissa liikkuu rajoitusten alaisia ja kiellettyjä tuotteita eli lääke-, huumaus- ja dopingaineita. Näitä Tulli valvoo yksityishenkilöiden verkko-ostoksista, joskin lääke- ja dopingaineiden helppo saatavuus yhdistettynä muiden valvottavien verkkokauppalähetysten räjähdysmäiseen kasvuun asettaa haasteita Tullin valvonnalle.
Kiellettyjen tai rajoitusten alaisten tuotteiden paljastaminen verkkokauppalähetysten joukosta on Tullille arkipäivää. Samoin tuoteväärennöksiä löydetään jatkuvasti. Tuoteväärennös loukkaa tuotteen teollis- tai tekijänoikeutta, ja tuoteväärennösten myynti on rikoslaissa rangaistavaa.
Terveydelle haitallisille aineille voi altistua hyvin monenlaisia reittejä pitkin. Paljon puhutaan elintarvikkeiden ja juomaveden välityksellä elimistöön päätyvistä haitallisista aineista, mutta myös arjen eri toiminnoissa voi altistua monenlaisille kemiallisille yhdisteille, esimerkiksi remontoinnin tai kuntoilun yhteydessä.
Osalla näistä yhdisteistä on tiettävästi kauaskantoisia haittavaikutuksia ihmisen terveyteen. Esimerkiksi muovin pehmitinaineina käytettävät ftalaatit voivat aiheuttaa ongelmia lisääntymisessä. Metallin epäpuhtautena esiintyvä lyijy taas aiheuttaa hermosto-oireita. Lainsäädännöllä rajoitetaan erilaisissa esineissä ja tarvikkeissa esiintyvien kemikaalien määriä nykyään laajasti.
Vuonna 2024 Tullin tutkimien elintarvike- ja kulutustavaranäytteiden kokonaismäärä oli 4 633 kpl, joista huomautettiin tai hylättiin 21, 5 prosenttia tutkituista näytteistä. Tullin elintarvike- ja kulutustavaravalvontasuunnitelman mukaan tutkimme vuonna 2024 kaikkiaan 82 erilaisesta työkalusta tai työkalusetistä ja 54:stä kuntoilussa käytettävästä tarvikkeesta terveydelle haitallisia kemikaaleja. Tulosten perusteella valvonta on aiheellista, sillä peräti 15 prosenttia työkaluista ja 13 prosenttia kuntoilutuotteista todettiin kemikaalimääräysten vastaisiksi. Työkaluista löytyi myös pienempiä pitoisuuksia haitallisia kemikaaleja sekä pakkausmerkintävirheitä, joista annettiin toimijalle huomautus.
Kuntoiluvälineiden muoviosien yleisin virhe olivat ftalaatit, joiden vuoksi kuuden erilaisen kuntoilutarvikkeen markkinoille pääsy kiellettiin. Yhden käsipainon muovimateriaali sisälsi liikaa syöpävaarallisia PAH-yhdisteitä. Työkalujen muovi- tai kumiosien yleisimmät ongelmat olivat niin ikään ftalaatteja ja PAH-yhdisteitä, ja näistä syistä 11 työkalun markkinoille pääsyä ei sallittu. Lisäksi kahden työkalun metallissa havaittiin olevan liikaa lyijyä.
Ajoneuvo- ja kuljetusvälinetarkastusten osuvuus, %
Itärajan rajanylityspaikkojen ollessa kiinni, merkittävä määrä raskaan liikenteen kuljetusvälineiden tarkastusinfrasta ei ole käytettävissä. Tämä vaikuttaa niin tarkastusten määriin kuin myös tuloksellisuuteen, kun esimerkiksi varsinaisia raskaan liikenteen tarkastustiloja ei ole sisärajoilla käytettävissä.
Matkustajatarkastusten osuvuus, %
Matkustajatarkastusten osuvuuden kasvu on heijastetta tarkastusten onnistuneesta kohdentamisesta sisärajan ylittävässä matkustajaliikenteessä itärajan ollessa kiinni. Tullilla on käytössä enemmän matkustajia koskevaa etukäteistietoa riskianalyysin hyödyntämiseksi sisärajaliikenteessä kuin itärajalla.
Tavaraan kohdistuvien tarkastusten osuvuus, %
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuvuus, %
Tavoite alitettiin, sillä resurssien vajauksesta johtuen valvontaa ei kohdennettu tuotteiden lieviin virheisiin.