Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste: Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Henkilöasiakkaan tuontitullausta. 

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, voit asioida Tullin kanssa myös vaihtoehtoisesti. Voit valtuuttaa myös toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi palvelussa tai ostaa tullauksen palveluna huolintaliikkeeltä.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin nettisivuilta löydät toimipaikkojen aukioloajat.  

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat asiakaspalvelusta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus 

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • PDF-tiedostot
    • Järjestelmän luomat pdf-muotoiset päätösdokumentit eivät ole saavutettavia. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 1.3.2)
  • Yhteyden aikakatkaisu
    • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää, ja käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin kirjataan ulos 12 tunnin jälkeen, jolloin aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. (WCAG 2.2.1)
  • Kontrastit eivät ole riittäviä seuraavissa kohdissa:
    • Yksittäisen notifikaatioelementin linkkiteksti vaaleansinisellä taustalla (WCAG 1.4.3)
    • Käyttöehtojen hyväksyminen -modaalidialogin kielivalintojen näppäinkohdistusindikaattori tummansinistä taustaa vasten. (WCAG 1.4.11)
    • Linkeissä näppäinkohdistusindikaattori peittää osan kohdistettujen linkkien teksteistä (WCAG 1.4.3).
  • Modaalidialogit
    • Kohdistus viedään komponentin kehykseen eikä sen sisällä oleviin elementteihin, jolloin dialogi saattaa jäädä joltain ruudunlukijoilta lukematta. (WCAG 2.4.3)
    • Ohje-modaalidialogeja ei ole nimetty ohjelmallisesti (WCAG 4.1.2)
    • Kun tiettyjä modaalidialogeja suljetaan, kohdistusta ei siirretä aina ne avanneisiin elementteihin vaan koko sivun alkuun. Tämä saattaa hidastaa näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttöä palvelussa. (WCAG 2.4.3)
    • Joissakin tilanteissa näppäinkohdistus saattaa käyttäytyä kummallisesti: kun näppäinkohdistuksen siirtää näppäimistön sarkaimella modaalin sisällä eteenpäin, se siirtyy välittömästi tai jonkin ajan päästä takaisin modaalin ensimmäiseen elementtiin (WCAG 3.2.1).
  • Painikkeiden ohjelmallinen rakenne 
    • Alatunnisteen painike-elementtien ohjelmallinen rakenne on puutteellinen. Ne saattavat sisältää linkki- tai kappale-elementin, mikä ei ole sallittua. (WCAG 4.1.1)
  • Yksittäiset saavutettavuusongelmat
    • Tullauksen Yhteenveto-vaiheessa tekstien välistysten muuttaminen aiheuttaa tekstin jäämisen kuvakkeen alle piiloon tilanteissa, joissa tullauksesta ei tarvitse maksaa mitään. (WCAG 1.4.12)
    • Tavaran tiedot -vaiheessa tullauskoriin voidaan lisätä tavaroita tullinimikkeellä. Tullinimikkeellä lisätyistä tavaroista esitetään usein lisävalintoja, joiden valitsematta jättämisestä johtuvia virheilmoituksia indikoidaan ainoastaan tekstin punaisella värimuutoksella. (WCAG 1.4.1)
    • Tavaran tiedot -vaiheessa kun tavaroita lisätään tullauskoriin tullinimikkeellä, näppäinkohdistus siirtyy Tullinimike-kenttään eikä ruudunlukijakäyttäjille välity palautetta tavaran lisäämisen onnistumisesta. (WCAG 4.1.3)
    • Palvelussa on muutamia yksittäisiä kenttiä, kuten Kuljetusyrityksen varastotunniste sekä Kokonaispaino, joiden muoto-ohjeet esitetään ainoastaan kenttien paikanvaraajateksteissä (placeholder) tai virheilmoituksissa. (WCAG 3.3.2)
    • Tullauksen, jonka eräpäivä on ylittynyt, toimintaohjeet on esitetty visuaalisesti listamuodossa, mutta ne eivät ole ohjelmallisesti listoja. (WCAG 1.3.1)

Palautteet ja virheilmoitukset

  • Palvelussa esitetään paikoitellen virheilmoituksia ja palautteita, jotka jostain tuntemattomasta syystä toistuvat lukuisia kertoja ruudunlukijakäyttäjille. Lisäksi ruudunlukijat lukevat niitä tilanteissa, joissa ei pitäisi (WCAG 4.1.3).
  • Palvelussa on dynaamisia palautteita ja virheilmoituksia, jotka esitetään erillisessä näkymättömässä vain ruudunlukijalle luettavissa olevassa elementissä tullauslomakkeen lopussa. Vanhoja palautteita ja virheilmoituksia ei kuitenkaan kaikissa tilanteissa poisteta, jolloin ne ovat epätarkoituksenmukaisesti ruudunlukijakäyttäjien löydettävissä ja luettavissa (WCAG 1.1.1, 1.3.1).
     
  • Tullauspäätöksen korjaus eli oikaisu -lomake
    • Tilinumero, jolle palautus maksetaan -lomakekentän koko virheilmoitusta ei lueta ruudunlukijalla kenttään kohdistaessa (WCAG 1.3.1).
    • Liitteiden lataamisen onnistumisesta ei esitetä ruudunlukijakäyttäjille luettavaa palautetta automaattisesti (WCAG 4.1.3).
    • Linkkien erottuvuus
    • Palvelussa on jotain virheilmoituksia, esim. virheellisen tullinimikkeen tai tavaran syöttäminen ”Tavaran tiedot”-vaiheessa sekä Tilinumero-kentän virheilmoitus Tullauspäätöksen korjaus -lomakkeella, jotka sisältävät ainoastaan värin perusteella muusta virheilmoituksesta eroavia tekstilinkkejä (WCAG 1.4.1).
    • Skaalautuvuus
    • Useissa lomakekentissä on pitkiä paikanvaraajatekstejä (placeholder), jotka katkeavat kapealla näyttökoolla, esim. mobiilissa tai sivua zoomatessa (WCAG 1.4.10).

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 4/2019.
  • Seloste on laadittu 5.2.2020. Selostetta tarkistettiin viimeksi 8.1.2025.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet(at)tulli.fi.
  • Henkilöasiakkaan tuontitullaus -palvelun saavutettavuudesta vastaa Asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000