Hyppää sisältöön

Tiivistelmä vastuullisuusteoistamme

Agenda 2030 -tavoite 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua   Agenda 2030 -tavoite 9: Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja   Agenda 2030 -tavoite 16: Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
 

Tekomme:

  • Helpotamme tulliasiointia ja vähennämme liikkumisen tarvetta digitaalisten palvelujen avulla. 
  • Edistämme saavutettavuutta ja esteettömyyttä, jotta kaikki asiakkaamme voivat itsenäisesti käyttää asiointipalveluitamme verkossa tai asioida palvelupisteissämme. 
  • Teemme säännöllistä ja tiivistä yhteistyötä eri alojen asiakasyhteistyöryhmien ja verkostojen kautta.
  • Kerromme etupainotteisella neuvonnalla palveluistamme ja toimintamme muutoksista sekä ohjaamme toimimaan kerralla oikein, jolloin säästetään aikaa, kustannuksia ja vältytään jälkiselvittelyiltä. 
  • Tarjoamme yrityksille sujuvampaa tulliasiointia lupien avulla. Nämä toimijat tukevat omalla toiminnallaan toimitusketjun turvallisuutta.
  • Tuemme yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä, varmistamme tulliselvityksen oikeellisuutta ja paljastamme veropetoksia valvonnan avulla. 
  • Keräämme EU:lle tilitettävät tullit sekä valtiolle tuloutettavat verot ja muut maksut oikeamääräisesti.
  • Laadimme ja julkaisemme viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta tietopohjaisen päätöksenteon tueksi.

Mittarit:

Tulliselvityksen asiakastyytyväisyys, yritysasiakkaat (asteikko 1–5)

Kaaviossa näkyy tulliselvityksen yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyyden tavoite ja toteutuma vuosina 2021, 2023 ja 2024. Tavoite on ollut kaikkina vuosina arvosana 4, ja se on jäänyt hieman tavoitteestaan kaikkina vuosina. Vuoden 2023ja  2024 arvosana oli 3,9, kun taas vuoden 2021 arvosana oli 3,7.

Asiakastyytyväisyys, henkilöasiakkaat (asteikko 1–5)

Kaaviossa näkyy tulliselvityksen henkilöasiakkaiden asiakastyytyväisyyden tavoite ja toteutuma vuosina 2022, 2023 ja 2024. Tavoite on ollut kaikkina vuosina arvosana 3,6  ja se on alitettu vuonna 2022 ja ylitetty vuonna 2023. Arvosana vuodelle 2024 oli 3,9.

Tullin kokonaiskanto ja yritys- ja asiakirjatarkastuksista seuraavat jälkikannot (milj.€)

Kaaviossa on Tullin kokonaiskannon sekä jälkikannon määrät vuosina 2022-2024. Vuonna 2022 kokonaiskanto oli 393 miljoonaa euroa. Kokonaiskanto laski vuonna 2023 308 miljoonaan euroon, ja edelleen vuonna 2023 263 miljoonaan euroon. Jälkikannon määrä oli vuonna 2022 4,5 miljoonaa euroa, vuonna 2023 3,3, miljoonaa euroa ja vuonna 2024 8,9 miljoonaa euroa kokonaiskantomäärän laskusta huolimatta.
Verojäämä vuonna 2024 oli 0,32 %. Tavoiteverojäämä oli enintään 1 %.

Asiakasneuvonnan luvut

Asiakastiedotteita

97 kpl

Asiakasohjeita

271 kpl

Yrityskohtaista neuvontaa

134 kpl

Sähköpostitse vastattuja kysymyksiä

18 704 kpl

Puheluita tullineuvonnassa ja tulli-ilmoittamisen tuessa

65 875 kpl

Chat-keskusteluja

5 431 kpl

Agenda 2030 -tavoite 3: Terveyttä ja hyvinvointia   Agenda 2030 -tavoite 16: Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto

Tekomme:

  • Torjumme rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä muiden lainvalvontaviranomaisten kanssa. 
  • Estämme rajoitusten alaisten tai kiellettyjen aineiden pääsyä maahan ja ehkäisemme näin niiden aiheuttamia sosiaalisia ja taloudellisia haittavaikutuksia.
  • Varmistamme monipuolisella rikostorjunnalla laaja-alaisesti yhteiskunnan turvallisuutta sekä suojelemme kansalaisten terveyttä ja ympäristöä. 
  • Palauttamalla rikoshyödyn takaisin valtiolle vaikeuttamme tehokkaasti ammattimaisen ja järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa. 
  • Torjumme harmaata taloutta ja edistämme sitä kautta laillisten toimijoiden tasapuolisia kilpailuedellytyksiä, lisäämme valtion verokertymää sekä estämme muuta rikollisuutta. 
  • Valvomme tuoteväärennösten maahantuontia ja kauppaa. Tällä suojelemme kuluttajia, turvaamme valtion verotuloja ja oikeudenhaltijoiden taloudellisia intressejä sekä torjumme pakko- ja lapsityövoiman käyttöä, rahanpesua ja muun rikollisuuden rahoittamista. 
  • Valvomme pakotteita ja varmistamme sitä kautta, että Euroopan unionin yhteiset ulko- ja turvallisuuspoliittiset toimenpiteet ovat vaikuttavia kansainvälisessä yhteistyössä ja rauhan edistämisessä.

Mittarit:

Rikostorjunnan vaikuttavuus (milj. €)

Kaaviossa on Tullin rikostorjunnan vaikuttavuuden lukuja vuosilta 2022-2024. Takaisin saatu rikoshyöty on vuonna 2022 ollut 71 miljoonaa euroa. Määrä laski vuonna 2023 37miljoonaan euroon, mutta nousi vuonna 2024 57 miljoonaan euroon. Takavarikoimatta jääneen tavaran arvo on noussut vertailuvuosien aikana 26 miljoonasta eurosta 50 miljoonaan euroon. Vältettyjen verojen määrä nousi vuonna 2023 (20 milj. euroa) edellisvuodesta (9 milj. euroa) ja edelleen vuonna 2024 (21 milj. euroa). Yhteensä rikostorjunnan vaikuttavuus oli vuonna 2022 106 miljoonaa euroa, vuonna 2023 88 miljoonaa euroa ja vuonna 2024 127 miljoonaa euroa.

Tullin tietoon tulleet rikokset

5 527 kpl

Rikosten selvitysprosentti

79

Rikosten selvitystaso mittaa ilmoitettujen rikosten ja selvitettyjen rikosten välistä suhdetta tietyltä raportointiajanjaksolta. Selvitystason lasku edelliseen vuoteen verrattuna kuvastaa sitä, että vuoden 2024 aikana on uusia epäiltyjä tullirikoksia koskevia esitutkintoja aloitettu noin 21 prosenttia enemmän kuin on saatu rikoksia selvitettyä ja esitutkintoja päätettyä samana ajanjaksona. Rikostutkinta on siis ruuhkautunut.

Agenda 2030 -tavoite 3: Terveyttä ja hyvinvointia   Agenda 2030 -tavoite 9: Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja   Agenda 2030 -tavoite 12: Vastuullista kuluttamista   Agenda 2030 -tavoite 15: Maanpäällinen elämä
 

Tekomme:

  • Suojaamme kuluttajia terveyshaitoilta estämällä määräysten vastaisten elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden pääsyä markkinoille. Torjumme valvonnalla myös elintarvikepetoksia ja edistämme yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä.
  • Valvomme vaarallisten aineiden, jätteiden ja kemikaalien kuljetusta ja varmistamme sillä tavoin, etteivät ne aiheuta vahinkoa luonnolle ja kansalaisille. 
  • Valvomme ajoneuvojen liikennekuntoisuutta ja näin estämme epäkuntoisten, ylikuormattujen sekä väärin lastattujen ajoneuvojen pääsyä Suomen liikennevirtaan.
  • Ehkäisemme valvonnalla kasvi- ja eläinperäisten tautien leviämisen. Tällä turvaamme luonnon monimuotoisuutta, metsäelinkeinon toimintaedellytyksiä, elintarviketeollisuutta ja ruuan tuotantoa monitahoisessa viranomaisyhteistyössä.
  • Tullilla on uusi rooli EU:n hiilirajamekanismin kansallisena viranomaisena. Mekanismilla ehkäistään päästöjen ohjautumista EU:n ulkopuolelle, mikä kannustaa globaalisti ekologisesti kestävään toimintaan.

Mittarit:

Ajoneuvo- ja kuljetusvälinetarkastusten osuvuus, %

Kaaviossa on Tullin tekemien ajoneuvo- ja kuljetusvälinetarkastusten tavoite sekä osuvuusprosentti vuosina 2022-2024. Tavoiteosuvuusprosentti oli vuonna 2022 5 %, vuonna 2023 6 % ja vuonna 2024 7 %. Tarkastusten osuvuusprosentti oli vuonna 2022 3,0, vuonna 2022 5 %, vuonna 2023 4 % ja vuonna 2024 2,1 %.
Itärajan rajanylityspaikkojen ollessa kiinni, merkittävä määrä raskaan kuljetusvälineiden tarkastusinfrasta ei ole käytettävissä. Tämä vaikuttaa niin tarkastusten määriin kuin myös tuloksellisuuteen, kun esimerkiksi varsinaisia raskaan liikenteen tarkastustiloja ei ole sisärajoilla käytettävissä.

Matkustajatarkastusten osuvuus, %

Kaaviossa kuvataan matkustajatarkastusten tavoitetta ja osuvuusprosenttia vuosina 2022-2024. Vuonna 2022 tavoiteosuvuusprosentti oli 10, joka alitettiin osuvuusprosentin toteutumalla 7. Vuonna 2023 tavoiteosuvuusprosentti 10 ylitettiin osuvuusprosentin ollessa 12,1. Vuonna 2024 tavoiteosuvuusprosentti oli 9, ja se ylittyi reilusti osuvuusprosentilla 41,9.
Matkustajatarkastusten osuvuuden kasvu on heijastetta tarkastusten onnistuneesta kohdentamisesta sisärajan ylittävässä matkustajaliikenteessä itärajan ollessa kiinni. Tullilla on käytössä enemmän matkustajia koskevaa etukäteistietoa riskianalyysin hyödyntämiseksi sisärajaliikenteessä kuin itärajalla.

Tavaraan kohdistuvien tarkastusten osuvuus, %

Kaaviossa on kuvattu tavaraan kohdistuneiden tarkastusten tavoite sekä osuvuusprosentti vuosina 2022-2024. Tavoiteosuvuusprosentti on jokaisena vuonna ollut 14,0. Jokaisena vuonna tavoite on ylitetty. Vuonna 2022 osuvuusprosentti oli 29,2, vuonna 2023 31,3 ja vuonna 2024 19,5.

Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuvuus, %

Kaaviossa kuvataan elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan tavoitetta ja toteutumaa vuosina 2022-2024. Jokaisena vuonna tavoite on ollut 23 prosenttia. Vuonna 2022 osuvuusprosentti oli 27 vuonna 2023 27 ja vuonna 2024 21,5 prosenttia.
 Tavoite alitettiin, sillä resurssien vajauksesta johtuen valvontaa ei kohdennettu tuotteiden lieviin virheisiin.

Liikenneturvallisuuteen kohdistuvien tarkastusten osuvuus, %

Kaaviossa kuvataan Tullin tekemien liikenneturvallisuuteen kohdistuvien tarkastusten osuvuutta vuosina 2022-2024. Vuonna 2022 osuvuusprosentti oli 6,5, vuonna 2023 5,9 ja vuonna 2024 6,3.

EU:n Safety Gate järjestelmään ilmoitetut vaaralliset kulutustavarat vuonna 2024

Kaaviossa kuvataan EU:n Safety Gate -järjestelmään tehtyjen ilmoitusten määrää koskien vaarallisia kulutustavaroita vuosina 2023 ja 2024. Suomi on tehnyt ilmoituksia järjestelmään vuonna 2023 80 kpl ja vuonna 2024 90 kpl. Näistä ilmoituksista Tulli on tehnyt 36 kpl vuonna 2023 ja 47 kpl vuonna 2024.
Vuonna 2024 Safety Gate -järjestelmään tehtiin ilmoituksia yhteensä 4 131 kpl. Suomi teki 90 ilmoitusta, joista Tullin tekemiä oli 47 kpl.

RASFF -järjestelmään ilmoitetut vakavaa vaaraa aiheuttavat elintarvikkeet ja elintarvikekontaktimateriaalit

Kaaviossa kuvataan RASFF -järjestelmään ilmoitetut vakavaa vaaraa aiheuttavat elintarvikkeet ja elintarvikekontaktimateriaalit  vuosina 2023 ja 2024. Suomi on tehnyt ilmoituksia järjestelmään vuonna 2023 76 kpl ja vuonna 2024 66 kpl. Näistä ilmoituksista Tulli on tehnyt 47 kpl vuonna 2023 ja 45 kpl vuonna 2024.
Vuonna 2024 RASFF-järjestelmään tehtiin ilmoituksia yhteensä 5 364 kpl. Suomi teki ilmoituksia 66 kpl, joista Tullin tekemiä oli 45 kpl.

Tullin tuoteturvallisuuden valvomia tuotteita

4 633 kpl

Joista huomautettuja ja hylättyjä

996 kpl

Osuvuus

21,5

Agenda 2030 -tavoite 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua   Agenda 2030 -tavoite 16: Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto

Tekomme:

  • Toimintaamme ohjaavat Tullin arvot ja eettiset periaatteet. Toteutamme tehtävämme monikulttuurisessa toimintaympäristössä vastuullisesti ja vaikuttavasti mahdollisuuksia hyödyntäen ja uhkiin varautuen. 
  • Seuraamme Tullin maineen kehitystä vuosittain Luottamus&Maine-tutkimuksella.
  • Arvostamme monimuotoisuutta ja rohkaisemme rekrytoinnissa erilaisista taustoista olevia henkilöitä hakeutumaan Tulliin. Tämä tuodaan esille hakuilmoituksissa, joissa toivotaan hakijoiksi eri-ikäisiä ja eri sukupuolta olevia henkilöitä sekä kieli-, kulttuuri- tai muihin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä.
  • Koulutamme henkilöstöä erilaisista taustoista tulevien henkilöiden kohtaamiseen sekä vahvistamme henkilöstön osaamista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuudesta, jotta voimme varmistaa syrjimättömyyden palvelutilanteissa.
  • Teemme proaktiivista koulutusyhteistyötä, tarjoamme mahdollisuuksia työharjoitteluun ja näymme aktiivisesti messuilla ja mediassa. Näin edistämme työelämätaitojen kehittymistä ja lisäämme tietoisuutta mahdollisista työpaikoista jo opiskeluaikana. 
  • Kannustamme tullilaisia työarjen ja tulliasioinnin kehittämiseen osallistamalla henkilöstöä, aloitetoiminnalla ja vahvistamalla kehittämisosaamista.

Mittarit:

Tullin maineen osa-alueet Luottamus&Maine-tutkimuksessa

Kokonaisarvosana

3,60

Työpaikka-arvosana

3,63

Vastuullisuusarvosana

3,74

Kuvassa näkyy vasemmalla Tullin maineen osa-alueiden arvosanat ja oikealla vertailu julkishallinnon 25 tunnetuimman organisaation maineen osa-alueiden keskiarvoihin. Tullin maineen kokonaisarvosana on hyvällä tasolla 3.60 siinä missä julkishallinnon keskiarvo on kohtalaisella tasolla 3.39. Tullin maineen osa-alueista kaikki vuorovaikutusta ja innovaatiota lukuun ottamatta ovat hyvällä tasolla, vuorovaikutus ja innovaatio ovat kohtalaisella. Julkishallinnon kaikki osa-alueet ovat kohtalaisella tasolla, lukuun ottamatta taloutta ja vastuullisuutta, jotka ovat hyvällä tasolla.

Tullin maineen vuosivertailu

Kuvassa Luottamus&Maine-tutkimuksen Tullin saamat tulokset vuosina 2023 ja 2024. Tullin arvosanat ovat pysyneet hyvinä. Vuonna 2024 kokonaisarvosana (3.60) laski vuodesta 2023 (3.67). Vuonna 2023 maineen osa-alueista kaikki maineen osa-alueet olivat hyvällä tasolla lukuun ottamatta vuorovaikutusta, joka oli kohtalaisella tasolla (3,37). Vuonna 2024 myös innovaatiot laski hyvältä tasolta (3,55) kohtalaiselle tasolle (3,43). Muut maineen osa-alueet pysyivät hyvällä tasolla.

Tullin sidosryhmätuen vuosivertailu

Kuvassa Luottamus&Maine-tutkimuksen Tullin saamat sidosryhmätuen tulokset vuosina 2023 ja 2024. Kansalaisten luottamus ja suosiollinen käytös Tullia kohtaan on säilynyt aiempien vuosien tasolla. Vuonna 2023 kriisiherkkyys oli ainoastaan kohtalaisella tasolla (3,44) ja muut osa-alueet olivat hyvällä tasolla. Vuonna 2024 kriisiherkkyys nousi hyvälle tasolle (3,52), jonka lisäksi luottamus (3,85) nousi edellisvuodesta (3,79). Kokonaistuen arvosana nousi hieman (3,62) edellisvuodesta (3,61).

Tekomme:

  • Toimintaympäristömme muuttuu jatkuvasti, ja siksi arvioimme aktiivisesti, mitä osaamista meillä jo on, miten sitä kehitetään tai miten puuttuvaa osaamista hankitaan. Lisäksi tuemme talon ulkopuolista omaehtoista opiskelua.
  • Tullissa toteutetaan vuosittain valtion VM Baro-henkilöstötutkimus, jonka tuloksia hyödynnämme työhyvinvointisuunnitelmassa tullilaisten työhyvinvoinnin edistämiseksi.
  • Tullilla on sertifioitu ympäristöjärjestelmä, jonka avulla hallitsemme ympäristövaikutuksiamme.
  • Pyrimme vähentämään toiminnastamme aiheutuvia ympäristövaikutuksia kehittämällä työympäristöjämme ja hankintojen vastuullisuutta sekä hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja virka- ja työmatkojen sijasta aina, kun se on tarkoituksenmukaista.
  • Virkamatkustuksessa tavoitteena on lisätä julkisten kulkuvälineiden käyttöä ja vastaavasti vähentää sekä lentämistä että autojen käyttöä.
  • Tehostamme tilankäyttöämme valtion ja Tullin toimitilastrategian mukaisesti sekä huomioimme ympäristövastuullisuusasiat toimitilahankkeissamme ja toiminnassamme.

Mittarit:

Työtyytyväisyys (VMBaron kokonaisindeksi Y, asteikko 1–5)

Kaaviossa kuvataan Tullin henkilöstön työtyytyväisyystuloksia vuosina 2022-2024. Tulos on pysynyt samana kuin edeltävänä vuonna. Vuonna 2022 tulos oli 3,69, vuonna 2023 3,7 ja vuonna 2024 3,7.
Koulutuspäivien lukumäärä henkilötyövuotta kohden

Kaaviossa näkyy koulutuspäivät henkilötyövuotta kohden Tullissa vuosina 2022-2024. Vuonna 2022 koulutuspäivien määrä oli 9,3, vuonna 2023 9,2 ja vuonna 2024 10 päivää per henkilötyövuosi.
Matkustusmenot ja virkamatkapäivät henkilötyövuotta kohden

Kaaviossa kuvataan Tullin matkustusmenoja ja virkamatkapäiviä henkilötyövuotta kohden vuosina 2022-2024. Matkustusmenot ja virkamatkat ovat lisääntyneet kyseisellä aikavälillä. Vuoden 2022 matkustusmenot olivat 782 euroa per henkilötyövuosi, vuonna 2023 1242 euroa per henkilötyövuosi ja vuonna 2024 1747 euroa per henkilötyövuosi. Myös virkamatkapäivät ovat kasvaneet vuoden 2022 lukemasta 8,9 virkamatkapäivää per henkilötyövuosi vuoden 2024 16,1 virkamatkapäivään. Vuonna 2023 virkamatkoja tehtiin 11,4 per henkilötyövuosi. Itärajan ollessa suljettuna komennusmatkat ovat kasvattaneet matkustusmenoja.
Virkamatkustaminen (tuhatta km)

Kaaviossa kuvataan virkamatkustamisen määrää kulkuneuvotyypeittäin (tuhatta km) vuosina 2022-2024. Lentoliikenteen virkamatkakilometrit ovat nousseet vuonna 2023 1929000 kilometriä verrattuna vuoteen 2022 1152000 kilometriä. Vuonna 2024 lennetyt kilometrit laskivat lukuun 1726000 kilometriä.  Junalla kuljettujen kilometrien määrä on kasvanut vuodesta 2022 (536 000 km) vuoteen 2023 (761 000 km). Vuonna 2024 junakilometrit laskivat hieman (747 000 km).
Virka-autoja koskevaa tilastoa ei voitu tänä vuonna julkaista järjestelmähäiriön vuoksi.

Virka-autojen lukumäärät ja käyttövoimien muutos
Kaaviossa kuvataan virka-autojen lukumäärän muutosta käyttövoimittain. Diesel-autojen lukumäärä on pysynyt samana, mutta hybridiautojen määrä on kasvanut. Bensa-autoja on vähennetty ja täyssähköautojen määrä on noussut.

Toimitilatehokkuus henkilötyövuotta kohden

Kaaviossa näkyy Tullin toimitilatehokkuus vuosina 2022-2024. Toimitilatehokkuudessa lasketaan toimitilamenot tuhatta euroa per henkilötyövuotta kohden, toimitilaneliöiden määrä henkilötyövuotta kohden sekä toimistotilaneliöt henkilötyövuotta kohden. Tullin toimitilamenot ovat pysyneet vertailujakson aikana lähes samana (7,0 t€/htv). Toimitilaneliöt/htv ovat laskeneet vuodesta 2022 (28,8) vuoteen 2024 (26,1). Toimistotilaneliöiden määrä on laskenut edellisvuosista (13,5 ja 10,5) vuoden 2024 lukuun (9,5).