Helpotamme tulliasiointia ja vähennämme liikkumisen tarvetta digitaalisten palvelujen avulla.
Edistämme saavutettavuutta ja esteettömyyttä, jotta kaikki asiakkaamme voivat itsenäisesti käyttää asiointipalveluitamme verkossa tai asioida palvelupisteissämme.
Teemme säännöllistä ja tiivistä yhteistyötä eri alojen asiakasyhteistyöryhmien ja verkostojen kautta.
Kerromme etupainotteisella neuvonnalla palveluistamme ja toimintamme muutoksista sekä ohjaamme toimimaan kerralla oikein, jolloin säästetään aikaa, kustannuksia ja vältytään jälkiselvittelyiltä.
Tarjoamme yrityksille sujuvampaa tulliasiointia lupien avulla. Nämä toimijat tukevat omalla toiminnallaan toimitusketjun turvallisuutta.
Tuemme yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä, varmistamme tulliselvityksen oikeellisuutta ja paljastamme veropetoksia valvonnan avulla.
Keräämme EU:lle tilitettävät tullit sekä valtiolle tuloutettavat verot ja muut maksut oikeamääräisesti.
Laadimme ja julkaisemme viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta tietopohjaisen päätöksenteon tueksi.
Tullin kokonaiskanto ja yritys- ja asiakirjatarkastuksista seuraavat jälkikannot (milj.€)
Verojäämä vuonna 2024 oli 0,32 %. Tavoiteverojäämä oli enintään 1 %.
Asiakasneuvonnan luvut
Asiakastiedotteita
97 kpl
Asiakasohjeita
271 kpl
Yrityskohtaista neuvontaa
134 kpl
Sähköpostitse vastattuja kysymyksiä
18 704 kpl
Puheluita tullineuvonnassa ja tulli-ilmoittamisen tuessa
65 875 kpl
Chat-keskusteluja
5 431 kpl
2
Tekomme:
Torjumme rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä muiden lainvalvontaviranomaisten kanssa.
Estämme rajoitusten alaisten tai kiellettyjen aineiden pääsyä maahan ja ehkäisemme näin niiden aiheuttamia sosiaalisia ja taloudellisia haittavaikutuksia.
Varmistamme monipuolisella rikostorjunnalla laaja-alaisesti yhteiskunnan turvallisuutta sekä suojelemme kansalaisten terveyttä ja ympäristöä.
Palauttamalla rikoshyödyn takaisin valtiolle vaikeuttamme tehokkaasti ammattimaisen ja järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa.
Torjumme harmaata taloutta ja edistämme sitä kautta laillisten toimijoiden tasapuolisia kilpailuedellytyksiä, lisäämme valtion verokertymää sekä estämme muuta rikollisuutta.
Valvomme tuoteväärennösten maahantuontia ja kauppaa. Tällä suojelemme kuluttajia, turvaamme valtion verotuloja ja oikeudenhaltijoiden taloudellisia intressejä sekä torjumme pakko- ja lapsityövoiman käyttöä, rahanpesua ja muun rikollisuuden rahoittamista.
Valvomme pakotteita ja varmistamme sitä kautta, että Euroopan unionin yhteiset ulko- ja turvallisuuspoliittiset toimenpiteet ovat vaikuttavia kansainvälisessä yhteistyössä ja rauhan edistämisessä.
Mittarit:
Rikostorjunnan vaikuttavuus (milj. €)
Tullin tietoon tulleet rikokset
5 527 kpl
Rikosten selvitysprosentti
79
Rikosten selvitystaso mittaa ilmoitettujen rikosten ja selvitettyjen rikosten välistä suhdetta tietyltä raportointiajanjaksolta. Selvitystason lasku edelliseen vuoteen verrattuna kuvastaa sitä, että vuoden 2024 aikana on uusia epäiltyjä tullirikoksia koskevia esitutkintoja aloitettu noin 21 prosenttia enemmän kuin on saatu rikoksia selvitettyä ja esitutkintoja päätettyä samana ajanjaksona. Rikostutkinta on siis ruuhkautunut.
3
Tekomme:
Suojaamme kuluttajia terveyshaitoilta estämällä määräysten vastaisten elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden pääsyä markkinoille. Torjumme valvonnalla myös elintarvikepetoksia ja edistämme yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä.
Valvomme vaarallisten aineiden, jätteiden ja kemikaalien kuljetusta ja varmistamme sillä tavoin, etteivät ne aiheuta vahinkoa luonnolle ja kansalaisille.
Valvomme ajoneuvojen liikennekuntoisuutta ja näin estämme epäkuntoisten, ylikuormattujen sekä väärin lastattujen ajoneuvojen pääsyä Suomen liikennevirtaan.
Ehkäisemme valvonnalla kasvi- ja eläinperäisten tautien leviämisen. Tällä turvaamme luonnon monimuotoisuutta, metsäelinkeinon toimintaedellytyksiä, elintarviketeollisuutta ja ruuan tuotantoa monitahoisessa viranomaisyhteistyössä.
Tullilla on uusi rooli EU:n hiilirajamekanismin kansallisena viranomaisena. Mekanismilla ehkäistään päästöjen ohjautumista EU:n ulkopuolelle, mikä kannustaa globaalisti ekologisesti kestävään toimintaan.
Indikatorer:
Relevans för fordons- och transportmedelskontrollerna, %
I och med att gränsövergångsställena vid östgränsen är stängda, är en betydande del av inspektionsinfrastrukturen för tunga trafikfordon inte tillgänglig. Detta påverkar såväl antalet kontroller som effektiviteten när det till exempel inte finns några egentliga inspektionslokaler för tung trafik vid de inre gränserna.
Relevans för passagerarkontrollerna, %
Uppgången i relevansen för passagerarkontrollerna avspeglar att kontrollerna riktats på rätt sätt i den gränsöverskridande passagerartrafiken då östgränsen varit stängd. Tullen har tillgång till mer förhandsinformation om passagerare för att utnyttja riskanalyser i den inre gränstrafiken än vid östgränsen.
Varukontroller, relevans % och mål
Relevans för övervakningen av livsmedel och konsumtionsvaror, %
Målet uppnåddes inte, eftersom övervakningen inte var inriktad på mindre fel i produkterna på grund av bristen på resurser.
Relevans för kontrollerna av trafiksäkerheten, %
Farliga konsumtionsvaror som anmälts till EU:s Safety Gate-system år 2024
Under år 2024 gjordes sammanlagt 4 131 anmälningar till Safety Gate-systemet. Finland gjorde 90 anmälningar, varav 47 gjordes av Tullen.
Livsmedel och material som kommer i kontakt med livsmedel som orsakar allvarliga risker och som anmälts till RASFF-systemet
Under 2024 gjordes totalt 5 364 anmälningar till RASFF-systemet. Finland gjorde 66 anmälningar, varav 45 gjordes av Tullen.
Produkter vars produktsäkerhet övervakas av Tullen
4 633 st.
Varav anmärkta och förkastade
996 st.
Relevans %
21,5
4
Tekomme:
Toimintaamme ohjaavat Tullin arvot ja eettiset periaatteet. Toteutamme tehtävämme monikulttuurisessa toimintaympäristössä vastuullisesti ja vaikuttavasti mahdollisuuksia hyödyntäen ja uhkiin varautuen.
Seuraamme Tullin maineen kehitystä vuosittain Luottamus&Maine-tutkimuksella.
Arvostamme monimuotoisuutta ja rohkaisemme rekrytoinnissa erilaisista taustoista olevia henkilöitä hakeutumaan Tulliin. Tämä tuodaan esille hakuilmoituksissa, joissa toivotaan hakijoiksi eri-ikäisiä ja eri sukupuolta olevia henkilöitä sekä kieli-, kulttuuri- tai muihin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä.
Koulutamme henkilöstöä erilaisista taustoista tulevien henkilöiden kohtaamiseen sekä vahvistamme henkilöstön osaamista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuudesta, jotta voimme varmistaa syrjimättömyyden palvelutilanteissa.
Teemme proaktiivista koulutusyhteistyötä, tarjoamme mahdollisuuksia työharjoitteluun ja näymme aktiivisesti messuilla ja mediassa. Näin edistämme työelämätaitojen kehittymistä ja lisäämme tietoisuutta mahdollisista työpaikoista jo opiskeluaikana.
Kannustamme tullilaisia työarjen ja tulliasioinnin kehittämiseen osallistamalla henkilöstöä, aloitetoiminnalla ja vahvistamalla kehittämisosaamista.
Toimintaympäristömme muuttuu jatkuvasti, ja siksi arvioimme aktiivisesti, mitä osaamista meillä jo on, miten sitä kehitetään tai miten puuttuvaa osaamista hankitaan. Lisäksi tuemme talon ulkopuolista omaehtoista opiskelua.
Tullissa toteutetaan vuosittain valtion VM Baro-henkilöstötutkimus, jonka tuloksia hyödynnämme työhyvinvointisuunnitelmassa tullilaisten työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Tullilla on sertifioitu ympäristöjärjestelmä, jonka avulla hallitsemme ympäristövaikutuksiamme.
Pyrimme vähentämään toiminnastamme aiheutuvia ympäristövaikutuksia kehittämällä työympäristöjämme ja hankintojen vastuullisuutta sekä hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja virka- ja työmatkojen sijasta aina, kun se on tarkoituksenmukaista.
Virkamatkustuksessa tavoitteena on lisätä julkisten kulkuvälineiden käyttöä ja vastaavasti vähentää sekä lentämistä että autojen käyttöä.
Tehostamme tilankäyttöämme valtion ja Tullin toimitilastrategian mukaisesti sekä huomioimme ympäristövastuullisuusasiat toimitilahankkeissamme ja toiminnassamme.
Mittarit:
Työtyytyväisyys (VMBaron kokonaisindeksi Y, asteikko 1–5)
Koulutuspäivien lukumäärä henkilötyövuotta kohden
Matkustusmenot ja virkamatkapäivät henkilötyövuotta kohden
Virkamatkustaminen (tuhatta km)
Virka-autoja koskevaa tilastoa ei voitu tänä vuonna julkaista järjestelmähäiriön vuoksi.