Hyppää sisältöön

Tiivistelmä vastuullisuusteoistamme

Agenda 2030 -tavoite 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua   Agenda 2030 -tavoite 9: Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja   Agenda 2030 -tavoite 16: Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
 

Tekomme:

  • Helpotamme tulliasiointia ja vähennämme liikkumisen tarvetta digitaalisten palvelujen avulla. 
  • Edistämme saavutettavuutta ja esteettömyyttä, jotta kaikki asiakkaamme voivat itsenäisesti käyttää asiointipalveluitamme verkossa tai asioida palvelupisteissämme. 
  • Teemme säännöllistä ja tiivistä yhteistyötä eri alojen asiakasyhteistyöryhmien ja verkostojen kautta.
  • Kerromme etupainotteisella neuvonnalla palveluistamme ja toimintamme muutoksista sekä ohjaamme toimimaan kerralla oikein, jolloin säästetään aikaa, kustannuksia ja vältytään jälkiselvittelyiltä. 
  • Tarjoamme yrityksille sujuvampaa tulliasiointia lupien avulla. Nämä toimijat tukevat omalla toiminnallaan toimitusketjun turvallisuutta.
  • Tuemme yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä, varmistamme tulliselvityksen oikeellisuutta ja paljastamme veropetoksia valvonnan avulla. 
  • Keräämme EU:lle tilitettävät tullit sekä valtiolle tuloutettavat verot ja muut maksut oikeamääräisesti.
  • Laadimme ja julkaisemme viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta tietopohjaisen päätöksenteon tueksi.

Mittarit:

Tulliselvityksen asiakastyytyväisyys, yritysasiakkaat (asteikko 1–5)

Kaaviossa näkyy tulliselvityksen yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyyden tavoite ja toteutuma vuosina 2021, 2023 ja 2024. Tavoite on ollut kaikkina vuosina arvosana 4, ja se on jäänyt hieman tavoitteestaan kaikkina vuosina. Vuoden 2023ja  2024 arvosana oli 3,9, kun taas vuoden 2021 arvosana oli 3,7.

Asiakastyytyväisyys, henkilöasiakkaat (asteikko 1–5)

Kaaviossa näkyy tulliselvityksen henkilöasiakkaiden asiakastyytyväisyyden tavoite ja toteutuma vuosina 2022, 2023 ja 2024. Tavoite on ollut kaikkina vuosina arvosana 3,6  ja se on alitettu vuonna 2022 ja ylitetty vuonna 2023. Arvosana vuodelle 2024 oli 3,9.

Tullin kokonaiskanto ja yritys- ja asiakirjatarkastuksista seuraavat jälkikannot (milj.€)

Kaaviossa on Tullin kokonaiskannon sekä jälkikannon määrät vuosina 2022-2024. Vuonna 2022 kokonaiskanto oli 393 miljoonaa euroa. Kokonaiskanto laski vuonna 2023 308 miljoonaan euroon, ja edelleen vuonna 2023 263 miljoonaan euroon. Jälkikannon määrä oli vuonna 2022 4,5 miljoonaa euroa, vuonna 2023 3,3, miljoonaa euroa ja vuonna 2024 8,9 miljoonaa euroa kokonaiskantomäärän laskusta huolimatta.
Verojäämä vuonna 2024 oli 0,32 %. Tavoiteverojäämä oli enintään 1 %.

Asiakasneuvonnan luvut

Asiakastiedotteita

97 kpl

Asiakasohjeita

271 kpl

Yrityskohtaista neuvontaa

134 kpl

Sähköpostitse vastattuja kysymyksiä

18 704 kpl

Puheluita tullineuvonnassa ja tulli-ilmoittamisen tuessa

65 875 kpl

Chat-keskusteluja

5 431 kpl

Agenda 2030 -tavoite 3: Terveyttä ja hyvinvointia   Agenda 2030 -tavoite 16: Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto

Tekomme:

  • Torjumme rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä muiden lainvalvontaviranomaisten kanssa. 
  • Estämme rajoitusten alaisten tai kiellettyjen aineiden pääsyä maahan ja ehkäisemme näin niiden aiheuttamia sosiaalisia ja taloudellisia haittavaikutuksia.
  • Varmistamme monipuolisella rikostorjunnalla laaja-alaisesti yhteiskunnan turvallisuutta sekä suojelemme kansalaisten terveyttä ja ympäristöä. 
  • Palauttamalla rikoshyödyn takaisin valtiolle vaikeuttamme tehokkaasti ammattimaisen ja järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa. 
  • Torjumme harmaata taloutta ja edistämme sitä kautta laillisten toimijoiden tasapuolisia kilpailuedellytyksiä, lisäämme valtion verokertymää sekä estämme muuta rikollisuutta. 
  • Valvomme tuoteväärennösten maahantuontia ja kauppaa. Tällä suojelemme kuluttajia, turvaamme valtion verotuloja ja oikeudenhaltijoiden taloudellisia intressejä sekä torjumme pakko- ja lapsityövoiman käyttöä, rahanpesua ja muun rikollisuuden rahoittamista. 
  • Valvomme pakotteita ja varmistamme sitä kautta, että Euroopan unionin yhteiset ulko- ja turvallisuuspoliittiset toimenpiteet ovat vaikuttavia kansainvälisessä yhteistyössä ja rauhan edistämisessä.

Mittarit:

Rikostorjunnan vaikuttavuus (milj. €)

Kaaviossa on Tullin rikostorjunnan vaikuttavuuden lukuja vuosilta 2022-2024. Takaisin saatu rikoshyöty on vuonna 2022 ollut 71 miljoonaa euroa. Määrä laski vuonna 2023 37miljoonaan euroon, mutta nousi vuonna 2024 57 miljoonaan euroon. Takavarikoimatta jääneen tavaran arvo on noussut vertailuvuosien aikana 26 miljoonasta eurosta 50 miljoonaan euroon. Vältettyjen verojen määrä nousi vuonna 2023 (20 milj. euroa) edellisvuodesta (9 milj. euroa) ja edelleen vuonna 2024 (21 milj. euroa). Yhteensä rikostorjunnan vaikuttavuus oli vuonna 2022 106 miljoonaa euroa, vuonna 2023 88 miljoonaa euroa ja vuonna 2024 127 miljoonaa euroa.

Tullin tietoon tulleet rikokset

5 527 kpl

Rikosten selvitysprosentti

79

Rikosten selvitystaso mittaa ilmoitettujen rikosten ja selvitettyjen rikosten välistä suhdetta tietyltä raportointiajanjaksolta. Selvitystason lasku edelliseen vuoteen verrattuna kuvastaa sitä, että vuoden 2024 aikana on uusia epäiltyjä tullirikoksia koskevia esitutkintoja aloitettu noin 21 prosenttia enemmän kuin on saatu rikoksia selvitettyä ja esitutkintoja päätettyä samana ajanjaksona. Rikostutkinta on siis ruuhkautunut.

Agenda 2030 -tavoite 3: Terveyttä ja hyvinvointia   Agenda 2030 -tavoite 9: Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja   Agenda 2030 -tavoite 12: Vastuullista kuluttamista   Agenda 2030 -tavoite 15: Maanpäällinen elämä
 

Tekomme:

  • Suojaamme kuluttajia terveyshaitoilta estämällä määräysten vastaisten elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden pääsyä markkinoille. Torjumme valvonnalla myös elintarvikepetoksia ja edistämme yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä.
  • Valvomme vaarallisten aineiden, jätteiden ja kemikaalien kuljetusta ja varmistamme sillä tavoin, etteivät ne aiheuta vahinkoa luonnolle ja kansalaisille. 
  • Valvomme ajoneuvojen liikennekuntoisuutta ja näin estämme epäkuntoisten, ylikuormattujen sekä väärin lastattujen ajoneuvojen pääsyä Suomen liikennevirtaan.
  • Ehkäisemme valvonnalla kasvi- ja eläinperäisten tautien leviämisen. Tällä turvaamme luonnon monimuotoisuutta, metsäelinkeinon toimintaedellytyksiä, elintarviketeollisuutta ja ruuan tuotantoa monitahoisessa viranomaisyhteistyössä.
  • Tullilla on uusi rooli EU:n hiilirajamekanismin kansallisena viranomaisena. Mekanismilla ehkäistään päästöjen ohjautumista EU:n ulkopuolelle, mikä kannustaa globaalisti ekologisesti kestävään toimintaan.

Indikatorer:

Relevans för fordons- och transportmedelskontrollerna, %

Diagrammet visar målet för inspektionerna av fordon och transportmedel som utförts av Tullen samt relevansprocent år 2022–2024 Relevansprocenten var 5 % år 2022, 6 % år 2023 och 7 % år 2024. År 2022 var relevansprocenten 3,0, år 2022 5,0, år 2023 4,0 och år 2024 2,1.
I och med att gränsövergångsställena vid östgränsen är stängda, är en betydande del av inspektionsinfrastrukturen för tunga trafikfordon inte tillgänglig. Detta påverkar såväl antalet kontroller som effektiviteten när det till exempel inte finns några egentliga inspektionslokaler för tung trafik vid de inre gränserna.

Relevans för passagerarkontrollerna, %

Diagrammet visar målet och relevansprocenten för passagerarkontroller år 2022–2024. År 2022 var målrelevansprocenten 10, vilket underskreds då utfallet för relevansprocenten var 7. År 2023 överskreds målrelevansprocenten på 10, då relevansprocenten var 12,1. År 2024 var målrelevansprocenten 9 och den överträffades med bred marginal då procenten var 41,9 %.
Uppgången i relevansen för passagerarkontrollerna avspeglar att kontrollerna riktats på rätt sätt i den gränsöverskridande passagerartrafiken då östgränsen varit stängd. Tullen har tillgång till mer förhandsinformation om passagerare för att utnyttja riskanalyser i den inre gränstrafiken än vid östgränsen.

Varukontroller, relevans % och mål

Diagrammet beskriver målet med varukontrollerna och relevansprocenten åren 2022–2024. Varje år har målrelevansprocenten varit 14,0. Varje år har målet överskridits. År 2022 var relevansprocenten 29,2, år 2023 31,3 och år 2024 19,5.

Relevans för övervakningen av livsmedel och konsumtionsvaror, %

Diagrammet beskriver målet och utfallet för övervakningen av livsmedel och konsumtionsvaror åren 2022–2024. Varje år har procenten för målet varit 14,0. År 2022 var relevansprocenten 27, år 2023 27 och år 2024 21,5.
Målet uppnåddes inte, eftersom övervakningen inte var inriktad på mindre fel i produkterna på grund av bristen på resurser.

Relevans för kontrollerna av trafiksäkerheten, %

Diagrammet beskriver relevansen för de kontroller som Tullen utfört avseende trafiksäkerheten åren 2022–2024. År 2022 var relevansprocenten 6,5, år 2023 5,9 och år 2024 6,3.

Farliga konsumtionsvaror som anmälts till EU:s Safety Gate-system år 2024

Diagrammet beskriver antalet anmälningar om farliga konsumtionsvaror till EU-systemet Safety Gate åren 2023 och 2024. Finland har gjort 80 anmälningar år 2023 och 90 anmälningar år 2024. Av dessa rapporter har Tullen gjort 36 år 2023 och 47 år 2024.
Under år 2024 gjordes sammanlagt 4 131 anmälningar till Safety Gate-systemet. Finland gjorde 90 anmälningar, varav 47 gjordes av Tullen.

Livsmedel och material som kommer i kontakt med livsmedel som orsakar allvarliga risker och som anmälts till RASFF-systemet

Diagrammet beskriver livsmedel och material som kommer i kontakt med livsmedel som orsakar allvarliga risker och som anmälts till RASFF-systemet åren 2023 och 2024. Finland har gjort 76 anmälningar till systemet år 2023 och 66 år 2024. Av dessa anmälningar har Tullen gjort 47 år 2023 och 45 år 2024.
Under 2024 gjordes totalt 5 364 anmälningar till RASFF-systemet. Finland gjorde 66 anmälningar, varav 45 gjordes av Tullen.

Produkter vars produktsäkerhet övervakas av Tullen 

4 633 st.

Varav anmärkta och förkastade

996 st.

Relevans %

21,5

Agenda 2030 -tavoite 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua   Agenda 2030 -tavoite 16: Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto

Tekomme:

  • Toimintaamme ohjaavat Tullin arvot ja eettiset periaatteet. Toteutamme tehtävämme monikulttuurisessa toimintaympäristössä vastuullisesti ja vaikuttavasti mahdollisuuksia hyödyntäen ja uhkiin varautuen. 
  • Seuraamme Tullin maineen kehitystä vuosittain Luottamus&Maine-tutkimuksella.
  • Arvostamme monimuotoisuutta ja rohkaisemme rekrytoinnissa erilaisista taustoista olevia henkilöitä hakeutumaan Tulliin. Tämä tuodaan esille hakuilmoituksissa, joissa toivotaan hakijoiksi eri-ikäisiä ja eri sukupuolta olevia henkilöitä sekä kieli-, kulttuuri- tai muihin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä.
  • Koulutamme henkilöstöä erilaisista taustoista tulevien henkilöiden kohtaamiseen sekä vahvistamme henkilöstön osaamista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuudesta, jotta voimme varmistaa syrjimättömyyden palvelutilanteissa.
  • Teemme proaktiivista koulutusyhteistyötä, tarjoamme mahdollisuuksia työharjoitteluun ja näymme aktiivisesti messuilla ja mediassa. Näin edistämme työelämätaitojen kehittymistä ja lisäämme tietoisuutta mahdollisista työpaikoista jo opiskeluaikana. 
  • Kannustamme tullilaisia työarjen ja tulliasioinnin kehittämiseen osallistamalla henkilöstöä, aloitetoiminnalla ja vahvistamalla kehittämisosaamista.

Mittarit:

Tullin maineen osa-alueet Luottamus&Maine-tutkimuksessa

Kokonaisarvosana

3,60

Työpaikka-arvosana

3,63

Vastuullisuusarvosana

3,74

Kuvassa näkyy vasemmalla Tullin maineen osa-alueiden arvosanat ja oikealla vertailu julkishallinnon 25 tunnetuimman organisaation maineen osa-alueiden keskiarvoihin. Tullin maineen kokonaisarvosana on hyvällä tasolla 3.60 siinä missä julkishallinnon keskiarvo on kohtalaisella tasolla 3.39. Tullin maineen osa-alueista kaikki vuorovaikutusta ja innovaatiota lukuun ottamatta ovat hyvällä tasolla, vuorovaikutus ja innovaatio ovat kohtalaisella. Julkishallinnon kaikki osa-alueet ovat kohtalaisella tasolla, lukuun ottamatta taloutta ja vastuullisuutta, jotka ovat hyvällä tasolla.

Tullin maineen vuosivertailu

Kuvassa Luottamus&Maine-tutkimuksen Tullin saamat tulokset vuosina 2023 ja 2024. Tullin arvosanat ovat pysyneet hyvinä. Vuonna 2024 kokonaisarvosana (3.60) laski vuodesta 2023 (3.67). Vuonna 2023 maineen osa-alueista kaikki maineen osa-alueet olivat hyvällä tasolla lukuun ottamatta vuorovaikutusta, joka oli kohtalaisella tasolla (3,37). Vuonna 2024 myös innovaatiot laski hyvältä tasolta (3,55) kohtalaiselle tasolle (3,43). Muut maineen osa-alueet pysyivät hyvällä tasolla.

Tullin sidosryhmätuen vuosivertailu

Kuvassa Luottamus&Maine-tutkimuksen Tullin saamat sidosryhmätuen tulokset vuosina 2023 ja 2024. Kansalaisten luottamus ja suosiollinen käytös Tullia kohtaan on säilynyt aiempien vuosien tasolla. Vuonna 2023 kriisiherkkyys oli ainoastaan kohtalaisella tasolla (3,44) ja muut osa-alueet olivat hyvällä tasolla. Vuonna 2024 kriisiherkkyys nousi hyvälle tasolle (3,52), jonka lisäksi luottamus (3,85) nousi edellisvuodesta (3,79). Kokonaistuen arvosana nousi hieman (3,62) edellisvuodesta (3,61).

Tekomme:

  • Toimintaympäristömme muuttuu jatkuvasti, ja siksi arvioimme aktiivisesti, mitä osaamista meillä jo on, miten sitä kehitetään tai miten puuttuvaa osaamista hankitaan. Lisäksi tuemme talon ulkopuolista omaehtoista opiskelua.
  • Tullissa toteutetaan vuosittain valtion VM Baro-henkilöstötutkimus, jonka tuloksia hyödynnämme työhyvinvointisuunnitelmassa tullilaisten työhyvinvoinnin edistämiseksi.
  • Tullilla on sertifioitu ympäristöjärjestelmä, jonka avulla hallitsemme ympäristövaikutuksiamme.
  • Pyrimme vähentämään toiminnastamme aiheutuvia ympäristövaikutuksia kehittämällä työympäristöjämme ja hankintojen vastuullisuutta sekä hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja virka- ja työmatkojen sijasta aina, kun se on tarkoituksenmukaista.
  • Virkamatkustuksessa tavoitteena on lisätä julkisten kulkuvälineiden käyttöä ja vastaavasti vähentää sekä lentämistä että autojen käyttöä.
  • Tehostamme tilankäyttöämme valtion ja Tullin toimitilastrategian mukaisesti sekä huomioimme ympäristövastuullisuusasiat toimitilahankkeissamme ja toiminnassamme.

Mittarit:

Työtyytyväisyys (VMBaron kokonaisindeksi Y, asteikko 1–5)

Kaaviossa kuvataan Tullin henkilöstön työtyytyväisyystuloksia vuosina 2022-2024. Tulos on pysynyt samana kuin edeltävänä vuonna. Vuonna 2022 tulos oli 3,69, vuonna 2023 3,7 ja vuonna 2024 3,7.
Koulutuspäivien lukumäärä henkilötyövuotta kohden

Kaaviossa näkyy koulutuspäivät henkilötyövuotta kohden Tullissa vuosina 2022-2024. Vuonna 2022 koulutuspäivien määrä oli 9,3, vuonna 2023 9,2 ja vuonna 2024 10 päivää per henkilötyövuosi.
Matkustusmenot ja virkamatkapäivät henkilötyövuotta kohden

Kaaviossa kuvataan Tullin matkustusmenoja ja virkamatkapäiviä henkilötyövuotta kohden vuosina 2022-2024. Matkustusmenot ja virkamatkat ovat lisääntyneet kyseisellä aikavälillä. Vuoden 2022 matkustusmenot olivat 782 euroa per henkilötyövuosi, vuonna 2023 1242 euroa per henkilötyövuosi ja vuonna 2024 1747 euroa per henkilötyövuosi. Myös virkamatkapäivät ovat kasvaneet vuoden 2022 lukemasta 8,9 virkamatkapäivää per henkilötyövuosi vuoden 2024 16,1 virkamatkapäivään. Vuonna 2023 virkamatkoja tehtiin 11,4 per henkilötyövuosi. Itärajan ollessa suljettuna komennusmatkat ovat kasvattaneet matkustusmenoja.
Virkamatkustaminen (tuhatta km)

Kaaviossa kuvataan virkamatkustamisen määrää kulkuneuvotyypeittäin (tuhatta km) vuosina 2022-2024. Lentoliikenteen virkamatkakilometrit ovat nousseet vuonna 2023 1929000 kilometriä verrattuna vuoteen 2022 1152000 kilometriä. Vuonna 2024 lennetyt kilometrit laskivat lukuun 1726000 kilometriä.  Junalla kuljettujen kilometrien määrä on kasvanut vuodesta 2022 (536 000 km) vuoteen 2023 (761 000 km). Vuonna 2024 junakilometrit laskivat hieman (747 000 km).
Virka-autoja koskevaa tilastoa ei voitu tänä vuonna julkaista järjestelmähäiriön vuoksi.

Virka-autojen lukumäärät ja käyttövoimien muutos
Kaaviossa kuvataan virka-autojen lukumäärän muutosta käyttövoimittain. Diesel-autojen lukumäärä on pysynyt samana, mutta hybridiautojen määrä on kasvanut. Bensa-autoja on vähennetty ja täyssähköautojen määrä on noussut.

Toimitilatehokkuus henkilötyövuotta kohden

Kaaviossa näkyy Tullin toimitilatehokkuus vuosina 2022-2024. Toimitilatehokkuudessa lasketaan toimitilamenot tuhatta euroa per henkilötyövuotta kohden, toimitilaneliöiden määrä henkilötyövuotta kohden sekä toimistotilaneliöt henkilötyövuotta kohden. Tullin toimitilamenot ovat pysyneet vertailujakson aikana lähes samana (7,0 t€/htv). Toimitilaneliöt/htv ovat laskeneet vuodesta 2022 (28,8) vuoteen 2024 (26,1). Toimistotilaneliöiden määrä on laskenut edellisvuosista (13,5 ja 10,5) vuoden 2024 lukuun (9,5).