Saavutettavuusseloste – Asiointipalvelujen käyttöohjeet
Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.
Tämä saavutettavuusseloste koskee asiointipalvelujen käyttöohjeet -sivustoa.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Jos et pysty käyttämään Asiointipalvelujen käyttöohjeet -palvelua, voit asioida Tullineuvonnan kanssa p. 0295 5201. Lisätietoa muista asiointitavoista ja Tullin asiakaspalvelua tarjoavien toimipaikkojen yhteystiedot löydät sivulta Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin.
Palvelun saavutettavuus
Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.
Tunnetut saavutettavuusongelmat
Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.
Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:
- Tekstivastineet
- Joidenkin kuvien alt-tekstit on virheellisesti merkitty. Osa kuvien alt-teksteistä ei liity kuvaan. Lisäksi jotkut kuvat on yritetty merkitä koristeelliseksi, mutta merkintä on tehty väärin. (WCAG 1.1.1)
- Videoiden asettelu
- Videot on aseteltu sellaiseen taulukkoon, jota ruudunlukija lukee epäloogisessa järjestyksessä. Ruudunlukija lukee myös tyhjiä taulukkosoluja videoiden välissä. Lisäksi taulukkorakenne haittaa sivun skaalautuvuutta. (WCAG 1.3.1)
- Kontrastit
- Tekstin ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita erityisesti sivunavigaation, murupolun ja pääsisällön linkeissä. Lisäksi pääsisällön linkit eivät erotu riittävästi ympäröivästä tekstistä. (WCAG 1.4.1 ja 1.4.3)
- Otsikot
- Palvelussa on joitain otsikon näköisiä tekstejä, joita ei ole merkitty ohjelmallisesti otsikoksi. (WCAG 1.3.1)
- Tekstisisältö
- Tekstimuotoisissa ohjeissa on jonkin verran puutteita toimintojen kuvailussa, sillä jotkut ohjeet perustuvat vain aistinvaraisiin ohjeisiin. (WCAG 1.3.3)
- Palvelussa on taulukkoja, joissa ei ole käytetty taulukko-otsikkomerkintöjä, jolloin niiden tulkinta on ruudunlukijan avulla puutteellista. (WCAG 1.3.1)
- Linkit
- Linkkien avautumisesta uuteen välilehteen ei välity tietoa ruudunlukijoille. (WCAG 1.1.1)
- Palvelussa on joitakin epäkuvaavasti nimettyjä linkkitekstejä. Esimerkiksi murupolussa on linkki, joka on nimetty puutteellisesti. (WCAG 2.4.4)
- Ylävalikko
- Ylävalikon toteutuksessa on käytetty virheellisiä attribuutteja, jolloin ruudunlukijalle saattaa välittyä osin väärää tietoa ylävalikon sisällöistä. (WCAG 4.1.2)
- Kun ylävalikko kutistuu hampurilaisvalikoksi, se ei toimi vielä kuten pitäisi, sillä se pysyy aina avattuna. Ruudunlukija kuitenkin kertoo virheellisesti valikon olevan suljettu. (WCAG 4.1.2)
- Sivunavigaatio
- Sivunavigaatiossa on alivalikoita, jotka on puutteellisesti toteutettu. Kaikkia alivalikoiden painikkeita ei ole nimetty. Lisäksi alivalikot löytyvät sivunavigaatiosta vasta, kun siihen liittyvä linkki on aktivoitu ja kohdistin on viety sivun alkuun. Alivalikoiden tavoittaminen ja havaitseminen on vaikeaa ilman hiirtä. (WCAG 2.4.3 ja 4.1.2)
- Sivunavigaatio ei pysy yhdenmukaisena jokaisella sivulla, sillä toisinaan sivunavigaatiosta esitetään vain alivalikkokohteet. (WCAG 3.2.3)
- Pdf-tiedostot
- Palvelussa on pdf tiedosto Yleis- ja erityismääräykset, joka on koodaamaton tiedosto. Yhdistetty nimikkeistö CN pdf-tiedostossa on puutteita semanttisten merkintöjen kanssa. (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.1, 2.4.3 ja 3.1.1)
- Videot
- Palvelussa on videoita, jotka eivät ole saavutettavuusvaatimusten mukaisia. Kaikki palvelun videot on kuitenkin julkaistu ennen 9/2020, minkä vuoksi saavutettavuusvaatimukset ei koske niitä.
Selosteen laatiminen
Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:
- Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
- Seloste on laadittu 9/2019.
- Selostetta tarkistettiin viimeksi 4.10.2024.
Palaute
Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.
- Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
- Tullin ohjeet -palvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
- Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero: 0295 016 000 (vaihde)