Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste: MRN-hakupalvelu

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee MRN-hakupalvelua.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään MRN-hakupalvelua, voit asioida Tullin kanssa myös puhelimitse 0295 5201.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat asiakaspalvelusta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Työkalurivit 
    • Hae- ja Tyhjennä-painikkeet on sijoitettu tarpeettomasti työkaluriville (role=”toolbar”), jolta puuttuu saavutettava nimi. Lisäksi ne eivät tue työkaluriville suositeltuja näppäimistökomentoja. (WCAG 4.1.2)
  • Virheilmoitukset 
    • Jos haku suoritetaan virheellisellä MRN-tunnuksella, käyttäjälle näytetään virheilmoitus (”Haussa tapahtui virhe. Yritä hetken kuluttua uudelleen”). Virheilmoitus ei kerro, mistä on todellisuudessa kyse. (WCAG 3.3.3) 

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija. 
  • Seloste on laadittu 13.9.2019.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 21.12.2023.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet(at)tulli.fi
  • MRN-hakupalvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, saavutettavuuden valvonnan yksikkö