Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste – Omat tiedot

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee  Omat tiedot -palvelua.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Omat tiedot -palvelua, voit asioida toimipisteiden tietoihin liittyvissä asioissa Lupakeskuksen kanssa myös sähköpostilla lupakeskus@tulli.fi.  

Vakuustiedoista voit ottaa yhteyttä luotonhallintaan Tullin vaihteen kautta ma–pe 8–16.15 p. + 358 295 5200 tai sähköpostilla luotonhallinta@tulli.fi.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat myös tullineuvonnasta, puhelinnumerosta 0295 5202.

Palvelun saavutettavuus

Palvelu vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia
Saavutettavuuden arvioinnissa on käytetty verkkosisällön saavutettavuusohjeita (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG).  

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää ja käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin joudutaan kirjaamaan ulos 12 tunnin jälkeen, jolloin aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. (WCAG 2.2.1)
  • Tulostusnäkymän Sulje-painikkeen toiminnallisuus voi olla epäselvä ruudunlukijakäytössä. (WCAG 2.4.4 ja 2.4.6) 
  • Toimipisteiden muutospyyntö -lomakkeen ankkurilinkit on toteutettu listana, mutta listaominaisuus on piilotettu ruudunlukijakäyttäjiltä (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa on joitain puutteita responsiivisuuden osalta: osa taulukoiden tiedoista ei näy suurennetuissa tai kapeammissa näkymissä. (WCAG 1.4.10)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 09/2020.
  • Seloste on laadittu 15.9.2020.   
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 3.9.2024.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Omat tiedot -palvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus@avi.fi.