Poistuvan tavaran ilmoitukset
Tullille on annettava turvatiedot kaikista tavaroista, jotka poistuvat EU-alueen ulkopuolelle. Turvatiedot ovat erilaisia toimija-, tavara-, kuljetus- ja reittitietoja. Ilmoituksia annetaan maa-, meri-, lento- ja rautatieliikenteessä.
Kuljetusliike vastaa ilmoituksen antamisesta
Poistumisen ilmoitusten antamisesta vastaa aina kuljetusliike, vaikka se käyttäisikin edustajaa ilmoitusten antamisessa. Vienti-ilmoituksen antamisesta vastaa viejä tai edustaja ja poistumisen yleisilmoituksesta vastaa kuljetusliike.
Jos et voi antaa ilmoituksia järjestelmän käyttökatkon vuoksi, noudata varamenettelyohjeita.
EU:n ulkopuolelle poistuvan tavaran ilmoitukset
Lentoliikenne
- Poistumisen yleisilmoitus (IE615), jos EU:sta poistuvasta tavarasta ei ole annettu vienti-ilmoitusta eikä turvatiedot sisältävää passitusilmoitusta
- Poistumisen esittämisilmoitus (IE547)
- Poistumisilmoitus (IE590)
Meriliikenne
- Poistumisen yleisilmoitus (IE615), jos EU:sta poistuvasta tavarasta ei ole annettu vienti-ilmoitusta eikä turvatiedot sisältävää passitusilmoitusta
- Poistumisen esittämisilmoitus (IE547)
- Poistumisilmoitus (IE590)
Rautatieliikenne
- Poistumisen yleisilmoitus (IE615), jos EU:sta poistuvasta tavarasta ei ole annettu vienti-ilmoitusta eikä turvatiedot sisältävää passitusilmoitusta
- Poistumisen esittämisilmoitus (IE547)
- Poistumisilmoitus (IE590)
Maantieliikenne
- Poistumisen yleisilmoitus (IE615), jos EU:sta poistuvasta tavarasta ei ole annettu vienti-ilmoitusta eikä turvatiedot sisältävää passitusilmoitusta
Huomioi: Enintään 14 vuorokautta saapumis- ja poistumispaikan väliaikaisessa varastossa olleesta ja sieltä suoraan EU:n ulkopuolelle poistuvasta tavarasta ei anneta poistumisen yleisilmoitusta.
Unionin tullialueelta vietävistä tavaroista on annettava tietyn määräajan kuluessa toimivaltaiseen tullitoimipaikkaan lähtöä edeltävä ilmoitus, ennen kuin ne viedään unionin tullialueelta.
Poikkeuksena ovat kuitenkin kuljetusvälineet ja niissä kuljetettavat tavarat, jotka kulkevat ainoastaan tullialueen aluevesien tai ilmatilan kautta pysähtymättä unionialueella tai kulkevat purkamatta kolmannen maan kautta takaisin unioniin. Lisäksi lähtöä edeltävän ilmoitusvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu esimerkiksi:
- sähköenergia
- putkijohdoissa vietävä tuotteet
- kirjelähetykset
- Maailman postiliiton sääntöjen mukaisesti siirrettävät tavarat
- koti-irtaimisto, edellyttäen ettei sitä kuljeteta kuljetussopimuksen perusteella
- matkustajien henkilökohtaisiin matkatavaroihin sisältyvät tavarat
- tavarat, joista hyväksytään suullinen vienti-ilmoitus
- tavarat, joista hyväksytään suullinen ilmoitus väliaikaisen maahantuonnin yhteydessä, ja joista ei ole tehty kuljetussopimusta (esimerkiksi kuormalavat, kontit ja kuljetusvälineet ja niiden varaosat, tarvikkeet ja varusteet)
- ATA- ja CPD-carnet’lla vietävät tavarat
- NATO-lomakkeella 302 siirrettävät tavarat
- tavarat, jotka kuljetetaan aluksissa unionin satamien välillä käymättä missään satamassa unionin tullialueen ulkopuolella
- tavarat, jotka kuljetetaan ilma-aluksilla unionin lentoasemien välillä käymättä millään lentoasemalla unionin tullialueen ulkopuolella
- aseet ja puolustustarvikkeet, jotka jäsenvaltion sotilaallisesta puolustuksesta vastaavat viranomaiset vievät unionin tullialueelta sotilaskuljetuksessa tai pelkästään sotilasviranomaisten käyttöön tarkoitetussa kuljetuksessa
- unionin tullialueelta suoraan unionin tullialueelle sijoittautuneen henkilön operoimiin avomerilaitoksiin vietävät tavarat (esimerkiksi rakentamiseen, kunnostamiseen ja varustamiseen)
- diplomaattilähetykset
- tavarat, jotka toimitetaan laivojen ja ilma-alusten osiksi tai tarvikkeiksi taikka laivan tai ilma-aluksen moottorien, koneiden tai muiden varusteiden käyttämiseksi, sekä laivassa tai ilma-aluksessa kulutettaviksi tai myytäviksi tarkoitetut elintarvikkeet ja muut tavarat
- tavarat, jotka lähetetään unionin tullialueelta tavarat, jotka on lähetetty unionin tullialueelta Ceutaan ja Melillaan, Gibraltariin, Helgolandiin, San Marinon tasavaltaan, Vatikaanivaltioon tai Livignon kuntaan.
Kun tavaran määrämaa on joko Sveitsi, Liechtenstein tai Norja, siitä ei tarvitse antaa poistumisen yleisilmoitusta, mutta muut vientitavarasta annettavat poistumisen ilmoitukset (IE547 ja IE590) annetaan.
Jos kuljetusyhtiö tuo tai vie EU:n rajan yli muita kuin omia tyhjiä kuljetusvälineitä, kuten kontteja, trailereita, vaunuja ja kuormalavoja tai tyhjiä pakkauksia, joiden kuljettamisesta on laadittu kuljetussopimus, niistä on annettava saapumisen yleisilmoitus tai poistumisen yleisilmoitus.
Ilmoitus annetaan vain pakkauksista, jotka ovat uudelleen käytettäviä ja joissa on pysyvät merkinnät. Poistuttaessa tyhjistä pakkauksista ei tarvitse antaa poistumisen yleisilmoitusta.
EU-satamasta tai EU-lentokentältä, tai Norjasta tai Sveitsistä suoraan Suomeen tulevilla aluksilla olevia tyhjiä kuljetusvälineitä tai pakkauksia ei tarvitse ilmoittaa väliaikaisen varastoinnin ilmoituksella.
Saapumisen tai poistumisen yleisilmoitus täytyy antaa eri kuljetusmuodoille määriteltyihin määräaikoihin mennessä.
- Kun tyhjä kuljetusväline saapuu EU:hun, kuljetusliike tai sen edustaja esittää saapumisen yleisilmoituksen MRN-viitenumeron.
- Maantieliikenteessä on suositeltavaa, että MRN ja kontin numero on merkitty esimerkiksi matkalupaan tai muuhun kuljetuksen mukana seuraavaan dokumenttiin, joka esitetään saapumistoimipaikan tullissa.
- Meri- ja rautatieliikenteessä käytetään sähköistä esittämisilmoitusta.
Kuljetusliikkeen omaan käyttöönsä vuokraamat kontit katsotaan kuljetusliikkeiden omiksi kuljetusvälineiksi, eikä niistä tarvitse antaa turvatietoja saapumisen tai poistumisen yleisilmoituksella.
Ilmoitustiedot maantie- ja rautatieliikenteessä saapumisen tai poistumisen yleisilmoituksella
Anna maantie- ja rautatieliikenteessä tyhjästä kontista tai pakkauksesta sekä nimike että sanallinen kuvaus. Ilmoita sanallisessa kuvauksessa ”TYHJÄ KONTTI” ja lisäksi maantieliikenteessä kontin numero. Rautatieliikenteessä ilmoita kuvaukseksi ”TYHJÄ VAUNU” ja pakkauksesta ”TYHJÄ PAKKAUS”.
Pakkauslajina voi käyttää koodia ”NE” (pakkaamaton), jolloin kappalemääräksi merkitään kuljetusvälineiden (esim. konttien) lukumäärä. Kohta ”Kontin tunnukset” pitää täyttää, vaikka kontin numero olisi ilmoitettu tavarankuvauksen kohdalla. Ilmoita tyhjän kontin tai muun kuljetusvälineen painoksi kontin tai muun kuljetusvälineen oma paino. Tullin järjestelmä hylkää ilmoitukset, joissa bruttopainoksi on ilmoitettu 0 (nolla).
Jos kuljetussopimuksen perusteella kuljetettava tyhjä kontti tai muu kuljetusväline palautetaan ilman erillistä palautuksesta laadittua rahtikirjaa, ilmoita kuljetusasiakirjaksi tavaroiden vientiä varten laadittu rahtikirja, johon on tehty maininta tyhjän kontin palauttamisesta.
Ilmoita palautettavan tyhjän kontin lähettäjäksi se toimija, joka on vastaanottanut kontissa kuljetetun lastin. Vastaanottajaksi voi ilmoittaa sataman konttivaraston pitäjän. Tavaran lähettäjäksi ja vastaanottajaksi voi ilmoittaa myös palautusta pyytäneen tyhjän kontin haltijan.
Tyhjien kuljetusvälineiden ilmoittaminen meriliikenteessä saapumisen yleisilmoituksella
Kun teet saapumisen yleisilmoituksen muusta kuin varustamon omasta tyhjästä kontista, ilmoita tavaraerätasolla konttien tiedot näin:
- kontin pakkausstatus: A – tyhjä
- tunnistenumero (esim. ABCD1234567)
- kontin koko ja tyyppi
- kontin toimittaja (lähettäjä)
- kontin nimike 860900
- tavaran kuvauksena tyhjä merikontti
- bruttopainoksi kontin paino
- pakkaustyypiksi NE
Huomaa, että voit ilmoittaa konttitiedon vain, jos olet ilmoittanut alatason lähetyserän konttien tiedoissa, että tavarat (kontit) kuljetetaan konteissa.
Poistumisen ilmoitukset uudistuvat
Poistumisen ilmoittamiseen on tulossa muutoksia vuonna 2025. Lue lisää vienti-ilmoitusten ja poistumisvaiheen ilmoitusten uudistuksista