Lähetän tavaran korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon
Joskus saatat joutua lähettämään tavaran korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon EU:n ulkopuolelle. Kun saat tavaran takaisin, se täytyy tullata. Maahantuontiverojen määrään vaikuttaa se, onko korjaus, vaihto tai huolto ollut maksuton vai maksullinen.
1. Lähetät tavaran korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon
Jos lähetät tavaran EU:n alueelle korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon, sinun ei tarvitse asioida Tullin kanssa.
Jos lähetät tavaran EU:n ulkopuolelle tai EU:n tullialueelle mutta veroalueen ulkopuolelle, sinun pitää tehdä tavarasta vienti-ilmoitus ennen tavaran lähettämistä.
Tullin vienti-ilmoitusta varten tarvitset
- tilausvahvistuksen, laskun tai kuitin, jossa näkyy tavaran arvo
- vapaamuotoisen selvityksen siitä, että lähetät tavaran korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon
- tavaran tullinimikkeen kahdeksan numeron tarkkuudella.
Huomioi, että kuljetusyritys saattaa tarvita Tullin vienti-ilmoituksen lisäksi kuljetusyrityksen omia ilmoituksia. Tarkista asia kuljetusyritykseltä.
2. Saat tavaran takaisin korjauksesta, vaihdosta tai huollosta
Kun saat tavaran takaisin EU:n alueelta korjauksesta, vaihdosta tai huollosta, sinun ei tarvitse asioida Tullin kanssa.
Kun saat tavaran takaisin korjauksesta, vaihdosta tai huollosta EU:n ulkopuolelta tai EU:n tullialueelta mutta veroalueen ulkopuolelta, tavara täytyy tullata.
Maksuton takuukorjaus tai -vaihto
Jos tavarasi oli maksuttomassa takuukorjauksessa tai -vaihdossa, sinun ei tarvitse maksaa maahantuontiveroja, jos teit vienti-ilmoituksen Tullille ennen tavaran lähettämistä.
Tullausta varten tarvitset
- lähetyksesi saapumisilmoituksen
- selvityksen maksuttomasta takuukorjauksesta tai -vaihdosta, kuten tavarasi myyjän kanssa käymäsi keskustelun tavaran viallisuudesta
- vienti-ilmoituksen tai muun selvityksen tavaran lähettämisestä takuukorjaukseen tai -vaihtoon, kuten pakettisi lähetystunnuksen.
Maksullinen korjaus, vaihto tai huolto
Jos korjaus, vaihto tai huolto oli maksullinen, sinun pitää maksaa maahantuontiverot yleensä vain korjaus- ja lähetyskustannuksista ja mahdollisista lisätyistä osista.
Tullausta varten tarvitset
- lähetyksesi saapumisilmoituksen
- laskun tavarasi korjauksesta, vaihdosta tai huollosta ja mahdollisesti lisätyistä osista
- vienti-ilmoituksen tai muun selvityksen tavaran lähettämisestä korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon.
Et lähetä viallista tavaraa korjaukseen tai vaihtoon
Joskus saatat saada viallisen tavaran, jota ei tarvitse palauttaa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi:
- Myyjä lähettää sinulle uuden tavaran ilmaiseksi.
- Myyjä lähettää sinulle tavaraan kuuluvan uuden osan ilmaiseksi.
- Myyjä ei lähetä uutta tavaraa tilalle, vaan hyvittää sinulle tavaran hinnan.
- Myyjä ei lähetä uutta tavaraa tilalle eikä hyvitä tavaran hintaa.
Näissä tapauksissa voit hakea tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua, jotta voit saada takaisin viallisesta tavarasta maksamasi maahantuontiverot.
Jos myyjä lähettää sinulle uuden tavaran tai tavaraan kuuluvan uuden osan ilmaiseksi, tullaa se. Jos tullaat tavaran Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita tavaran tai osan arvoksi sen normaali hinta. Tämän jälkeen voit hakea alkuperäisen tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua.
Huomioi, että et voi hakea tullauspäätöksen korjausta, jos tavara tuli EU:n alueelta, mutta siitä puuttuva osa tai viallisen osan korvaava uusi osa tulee EU:n ulkopuolelta. Tullaa uusi osa. Anna tavaran arvoksi uuden osan hinta.