Hyppää sisältöön

Saapuvan tavaran ilmoitukset

Tullille on annettava saapumisilmoituksilla turvatiedot kaikista EU:n alueelle saapuvista (tuotavista) tavaroista. Ilmoituksissa annetaan erilaisia toimija-, tavara-, kuljetus- ja reittitietoja. Ilmoitusten antamisen aikarajat määräytyvät kuljetusmuodon ja kuljetusreittien mukaan.

Kuka vastaa ilmoituksen antamisesta?

Ilmoitusten antamisesta vastaa kuljetusliike, vaikka se käyttäisi edustajaa.

Postilähetysten saapumisen ilmoituksista vastaa määrämaan postitoimija. Kuljetusliike antaa kuitenkin ilmoituksen kuljettamistaan postilähetysten kuljetusyksiköistä.

Saapumisen ilmoituksen antajan on ilmoitettava tulliselvityksen tekijälle ilmoituksen MRN-viitenumero, alatason kuljetusasiakirjan ja sen tavaraerän numero, jotta erän tulliselvittäminen on mahdollista.

Kuljetusliikkeen on ilmoitettava tulliselvityksen tekijälle ilmoituksen MRN-viitenumeron ja tavaraerän numeron lisäksi myös alatason kuljetusasiakirjan viitenumero, jotta erän tulliselvittäminen on mahdollista.

Jos et voi antaa ilmoituksia järjestelmän käyttökatkon vuoksi, noudata varamenettelyohjeita.

EU:n ulkopuolelta saapuvan tavaran ilmoitukset 

Lentoliikenne

Meriliikenne 

Rautatieliikenne

Maantieliikenne

Merialuksella saapuvasta maantieajoneuvossa kuljetettavasta tavarasta annetaan maantieliikenteen saapumisen yleisilmoitus (F50).

Ilmoita saapumisen yleisilmoituksella rajan ylittävä aktiivinen kuljetusväline seuraavasti:

  • kuljetusmuodoksi 3 – Maantiekuljetus
  • tunnisteen tyypiksi 10 – Aluksen IMO-tunnistenumero
  • aluksen IMO-tunnistenumero
  • kuljetusvälineen tyypiksi esimerkiksi rahtilaiva 150.

Ilmoita maantieajoneuvon tiedot passiivisen kuljetusvälineen tiedoissa.

Tilaa sähköpostiisi EU:lta häiriötiedotteet, jos annat lento- tai meriliikenteen saapumisen yleisilmoituksia (ENS) Turvatietojen ICS2-ilmoituspalvelussa (STI-STP) tai sanomilla. Voit tilata tiedotteet Turvatietojen ICS2-ilmoituspalvelussa (STI-STP). Tarvitset palveluun tunnistautumiseen Suomi.fi-valtuuden ”Tulliselvittäminen”.

Löydät ohjeen tiedotteen tilaamiseen EU:n Circabc-verkkosivulta julkisen ryhmän ”EU Advance Cargo Information System (ICS2)” kansiosta ”ICS2 Business Continuity”. Ohjeen nimi on ”How to receive BCP notifications”. 

Jos tavaran meri- tai lentokuljetuksen tilannut toimija (House filer -toimija) ei halua toimittaa esimerkiksi myyjä- ja ostajatietoja kuljetusliikkeelle, kuljetusliike ja House filer -toimija voivat sopia, että molemmat tekevät omat erilliset saapumisen yleisilmoitukset. Tämä tarkoittaa, että kuljetusliike tekee Master-tason saapumisen yleisilmoituksen ja House filer -toimija tekee House-tason saapumisen yleisilmoituksen. 

Välitä tarvittavat tiedot muille toimijoille

Kuljetusliike antaa oman ilmoituksensa päätason kuljetusasiakirjan tiedoista. House filer -toimija antaa oman ilmoituksensa alatason rahtikirjan ja vastaanottajan tiedoista. 

Esimerkiksi myyjä- ja ostajatiedot, tarkat tavaraerätiedot sekä house-tason kuljetusasiakirjan numero näkyvät vain House filer -toimijan ilmoituksessa. 

Toimijoiden on huolehdittava, että tarvittavat tiedot vaihtuvat toimijoiden välillä.

  • Kuljetusliikkeen on ilmoitettava päätason kuljetusasiakirjan numero House filer -toimijalle.
  • House filer -toimijan on välitettävä tulliselvityksen tekijälle alatason kuljetusasiakirjan numero ja tavaraerän numerot, joita se on käyttänyt omassa saapumisen yleisilmoituksessaan.
  • House filer -toimijan pitää huolehtia, että alatason kuljetusasiakirjan numero on tiedossa myös kuljetusliikkeellä, vaikka kuljetusliike ei ilmoitakaan tätä tietoa omassa ilmoituksessaan.

Anna tiedot, jotka linkittävät osittaisilmoitukset toisiinsa

Kuljetusliikkeen on ilmoitettava omassa ilmoituksessaan EORI-numeron avulla, mikä tai mitkä House filer -toimijat antavat omat ilmoituksensa. House filer -toimijan on puolestaan ilmoitettava kuljetusliikkeen EORI-numero sekä kuljetusliikkeen päätason rahtikirjan numero.

Näiden avulla ilmoitusten tiedot linkitetään toisiinsa EU:n ICS2-järjestelmässä. Näin kaksi osittaisilmoitusta muodostavat yhdessä saapumisen yleisilmoituksen, jossa on kaikki Tullin tarvitsemat tiedot.

Mahdolliset saapumisen yleisilmoitusten yhdistelmät

Lentoliikenteessä lentoyhtiö antaa F21-tyypin saapumisen yleisilmoituksen ja House filer -toimija joko F22- tai F26-tyypin saapumisen yleisilmoituksen.

Meriliikenteessä varustamo antaa F13-tyypin saapumisen yleisilmoituksen ja House filer -toimija F17-tyypin saapumisen yleisilmoituksen, jos tavarasta on tehty rektakonossementti. Muissa tapauksissa varustamo antaa F12-tyypin saapumisen yleisilmoituksen ja House filer -toimija F15-tyypin saapumisen yleisilmoituksen. 

Poikkeus: meriliikenteessä F15-tyypin saapumisen yleisilmoituksen sijasta on mahdollista, että kaksi House filer -toimijaa antaa tietoja eri ilmoituksilla.

  • Yksi House filer -toimija antaa F14-tyypin ilmoituksen, jossa se ilmoittaa alatason lähetyserän kuljetusasiakirjan tiedot (mm. alatason kuljetusasiakirjan numero, tavaraerätiedot).
  • Toinen House filer -toimija antaa F16-tyypin saapumisen yleisilmoituksen, jossa se ilmoittaa kauppasopimuksesta selviävät tavaralähetyksen tiedot (myyjä, ostaja).

Esimerkkikaaviossa huolintaliike, joka tilaa varustamolta kuljetuksen, antaa F15-ilmoituksen. Varustamo antaa F12-ilmoituksen. EU:n ICS2-järjestelmä ydhistää nämä F15 ja F12 ilmoituksilla ilmoitettujen EORI-numeroiden ja päätason kuljetusasiakirjan numeron avulla. Tavaran saavuttua varustamo antaa esittämisilmotuksen, jossa kuljetusasiakirjaksi on ilmoitettava F12-ilmoituksen alatason kuljetusasiakirjan numero. Kun huolintaliike tekee tuonnin tulli-ilmoituksen, edektävän asiakirjan kuljetusasiakirjaksi ja tavaraeränumeroksi ilmoitetaan vastaavat tiedot F12-ilmoitukselta.

EU:n sisällä kuljetettavien tavaroiden ilmoittaminen  

  • EU:n sisällä kuljetettavista tavaroista annetaan väliaikaisen varastoinnin ilmoitus
  • Suomen sisäisessä liikenteessä ei anneta väliaikaisen varastoinnin ilmoituksia, esimerkiksi kun tavarat siirretään merikuljetuksena Vuosaaresta Hankoon. Tullaamaton tavara pitää kuitenkin passittaa.  

Milloin saapumisen yleisilmoitusta ei tarvitse antaa? 

Saapumisen yleisilmoitusta ei tarvitse antaa tavaroista, jotka kuljetetaan EU:n tullialueen aluevesien tai ilmatilan kautta eikä kuljetuksen aikana pysähdytä EU:n alueella. Lisäksi ilmoitusta ei tarvitse antaa tietyistä tavaroista: 

  • sähköenergia
  • putkijohdoissa tuotavat tuotteet
  • kirjelähetykset
  • postilähetykset, jotka saapuvat maan- tai rautateitse
  • tullittomuusasetuksen perusteella tulliton koti-irtaimisto, josta ei ole tehty kuljetussopimusta
  • tavarat, joista hyväksytään suullinen ilmoitus tuonnissa, edellyttäen että niistä ei ole tehty kuljetussopimusta (esimerkiksi ei-kaupalliset tavarat)
  • tavarat, joista hyväksytään suullinen ilmoitus väliaikaisen maahantuonnin yhteydessä, ja joista ei ole tehty kuljetussopimusta (esimerkiksi kuormalavat, kontit ja kuljetusvälineet)
  • matkustajien henkilökohtaisiin matkatavaroihin sisältyvät tavarat
  • ns. NATO-sopimuslomakkeella tuotavat tavarat
  • aseet ja puolustustarvikkeet, jotka jäsenvaltion sotilaallisesta puolustuksesta vastaavat viranomaiset tuovat yhteisön tullialueelle sotilaskuljetuksena tai pelkästään sotilasviranomaisten käyttöön
  • unioniin sijoittuneen toimijan tuomat tietyt tavarat avomerilaitoksilta (mm. palautuvat muonitus- ja varustelutavarat)
  • Wienin yleissopimuksen 1963 mukaiset diplomaattitavarat
  • vesi- ja ilma-aluksissa olevat tavarat, jotka on toimitettu sinne alustoimituksina osiksi, tarvikkeiksi, toimintaa varten, tai kulutettaviksi tai myytäväksi
  • tavarat, jotka tuodaan unionin tullialueelle joistakin unionin tullialueeseen kuulumattomista osista (mm. Ceutasta ja Melillasta, Gibraltarista, Helgolandista, San Marinon tasavallasta ja Vatikaanivaltiosta)
  • ATA- ja CPD-carnet’lla tuotavat tavarat, jos niistä ei ole tehty kuljetussopimusta.

Muuta huomioitavaa

Jos kuljetusyhtiö tuo tai vie EU:n rajan yli muita kuin omia tyhjiä kuljetusvälineitä, kuten kontteja, trailereita, vaunuja ja kuormalavoja tai tyhjiä pakkauksia, joiden kuljettamisesta on laadittu kuljetussopimus, niistä on annettava saapumisen yleisilmoitus tai poistumisen yleisilmoitus.

Ilmoitus annetaan vain pakkauksista, jotka ovat uudelleen käytettäviä ja joissa on pysyvät merkinnät. Poistuttaessa tyhjistä pakkauksista ei tarvitse antaa poistumisen yleisilmoitusta.

EU-satamasta tai EU-lentokentältä, tai Norjasta tai Sveitsistä suoraan Suomeen tulevilla aluksilla olevia tyhjiä kuljetusvälineitä tai pakkauksia ei tarvitse ilmoittaa väliaikaisen varastoinnin ilmoituksella.

Saapumisen tai poistumisen yleisilmoitus täytyy antaa eri kuljetusmuodoille määriteltyihin määräaikoihin mennessä. 

  • Kun tyhjä kuljetusväline saapuu EU:hun, kuljetusliike tai sen edustaja esittää saapumisen yleisilmoituksen MRN-viitenumeron.
  • Maantieliikenteessä on suositeltavaa, että MRN ja kontin numero on merkitty esimerkiksi matkalupaan tai muuhun kuljetuksen mukana seuraavaan dokumenttiin, joka esitetään saapumistoimipaikan tullissa.
  • Meri- ja rautatieliikenteessä käytetään saapumisen esittämisilmoitusta.

Kuljetusliikkeen omaan käyttöönsä vuokraamat kontit katsotaan kuljetusliikkeiden omiksi kuljetusvälineiksi, eikä niistä tarvitse antaa turvatietoja saapumisen tai poistumisen yleisilmoituksella.

Ilmoitustiedot maantie- ja rautatieliikenteessä saapumisen tai poistumisen yleisilmoituksella 

Anna maantie- ja rautatieliikenteessä tyhjästä kontista tai pakkauksesta sekä nimike että sanallinen kuvaus. Ilmoita sanallisessa kuvauksessa ”TYHJÄ KONTTI” ja lisäksi maantieliikenteessä kontin numero. Rautatieliikenteessä ilmoita kuvaukseksi ”TYHJÄ VAUNU” ja pakkauksesta ”TYHJÄ PAKKAUS”.

Pakkauslajina voi käyttää koodia ”NE” (pakkaamaton), jolloin kappalemääräksi merkitään kuljetusvälineiden (esim. konttien) lukumäärä. Kohta ”Kontin tunnukset” pitää täyttää, vaikka kontin numero olisi ilmoitettu tavarankuvauksen kohdalla. Ilmoita tyhjän kontin tai muun kuljetusvälineen painoksi kontin tai muun kuljetusvälineen oma paino. Tullin järjestelmä hylkää ilmoitukset, joissa bruttopainoksi on ilmoitettu 0 (nolla).

Jos kuljetussopimuksen perusteella kuljetettava tyhjä kontti tai muu kuljetusväline palautetaan ilman erillistä palautuksesta laadittua rahtikirjaa, ilmoita kuljetusasiakirjaksi tavaroiden vientiä varten laadittu rahtikirja, johon on tehty maininta tyhjän kontin palauttamisesta.  

Ilmoita palautettavan tyhjän kontin lähettäjäksi se toimija, joka on vastaanottanut kontissa kuljetetun lastin. Vastaanottajaksi voi ilmoittaa sataman konttivaraston pitäjän. Tavaran lähettäjäksi ja vastaanottajaksi voi ilmoittaa myös palautusta pyytäneen tyhjän kontin haltijan.

Tyhjien kuljetusvälineiden ilmoittaminen meriliikenteessä saapumisen yleisilmoituksella

Kun teet saapumisen yleisilmoituksen muusta kuin varustamon omasta tyhjästä kontista, ilmoita tavaraerätasolla konttien tiedot näin:

  • kontin pakkausstatus: A – tyhjä
  • tunnistenumero (esim. ABCD1234567)
  • kontin koko ja tyyppi
  • kontin toimittaja (lähettäjä)
  • kontin nimike 860900
  • tavaran kuvauksena tyhjä merikontti
  • bruttopainoksi kontin paino
  • pakkaustyypiksi NE 

Huomaa, että voit ilmoittaa konttitiedon vain, jos olet ilmoittanut alatason lähetyserän konttien tiedoissa, että tavarat (kontit) kuljetetaan konteissa.

Tyhjien kuljetusvälineiden ilmoittaminen meriliikenteessä poistumisen yleisilmoituksella

Kun teet poistumisen yleisilmoituksen muusta kuin varustamon omasta tyhjästä kontista, ilmoita konttien tiedot näin:

  • kontin tunnistenumero (esim. ABCD1234567)
  • kontin toimittaja (lähettäjä)
  • kontin nimike 860900
  • tavaran kuvauksena tyhjä merikontti
  • bruttopainoksi kontin paino
  • pakkaustyypiksi NE 

Ilmoituksissa on ilmoitettava tavarankuvaus oikealla tarkkuudella. Tarkista komission ohjeesta, millaisia ovat hyväksytyt ja kielletyt tavarankuvaukset. 

Ilmoittajan on säilytettävä Tullille antamaansa ilmoitukseen liittyvät asiakirjat tai sähköisessä muodossa olevat tiedot, joista ilmoituksen tiedot on otettu. Tällainen arkistoitava asiakirja on esimerkiksi (saapumisen) yleisilmoituksella ilmoitettu kuljetusasiakirja.

Kaikki asiakirjat saa säilyttää sähköisesti. Arkistointiaika on kuluvan vuoden lisäksi kolme vuotta. Tullin vastausanomia ei tarvitse arkistoida, ellei tätä muualla säädetä tai määrätä.

Tullin määräys asiakirjojen arkistoinnista, kun ilmoitukset annetaan sähköisesti (9/2016)

Saapumisen ilmoitukset uudistuvat

EU:n tullilainsäädännön muutosten vuoksi tulli-ilmoittaminen uudistuu vuosina 2019‒2025. Lue lisää: Saapumisen ja väliaikaisen varastoinnin ilmoitukset uudistuvat

EU:n Circabc-verkkosivu ”EU Advance Cargo Information System (ICS2)” (englanniksi)

  • Esitys maantie- ja rautatieliikenteestä: “ICS2 Training Material” -kansiossa “ICS2 basics for road and rail.pdf” -tiedosto
  • EU:n yleiset ohjeet saapumisen yleisilmoituksesta “ICS2 Common Operational Guidance” -kansiossa: ”ICS2 Operational guidance-(2024-11-27)-v1.0.pdf” -tiedosto

Seuraa myös EU:n ICS2-infosivuja (englanniksi).