Hyppää sisältöön

Tervetuloa! Tämä on uusi, virallinen verkkosivustomme 24.4.2024 alkaen. Huomioi, että osa sisällöistä on vielä keskeneräisiä.

Saavutettavuusseloste – Tullilaboratorion asiakastyytyväisyyskysely

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Tullilaboratorion asiakastyytyväisyyskyselyä.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Tulli.fi-sivustoa, ota yhteyttä joko puhelimitse tullineuvontaan, p. 0295 5201, tai sähköpostitse Tullin kirjaamoon kirjaamo(at)tulli.fi.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Kyselyssä on linkkejä, joissa linkkitekstinä on URL-osoite, eivätkä ne ole tällaisenaan erityisen ymmärrettäviä. (WCAG 2.4.4)
  • Näppäinkohdistin on uudelle sivulle siirryttäessä epäloogisesti keskellä sivua, minkä vuoksi näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttäjät joutuvat peruuttamaan päästäkseen sivun alkuun. (WCAG 2.4.3)
  • Joidenkin kysymystyyppien ryhmittely ei ole ymmärrettävää ruudunlukijalla, sillä ruudunlukija jättää matriisikysymyksissä riviotsikot lukematta. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelu ei mukaudu kaikilta osin suurennoksille tai pienille näytöille, sillä ruudunlukijalle tarkoitettu ryhmittely ei toimi mobiilinäkymässä. Ruudunlukija ei tällöin lue kaikkia kysymyksiä valintakenttiin saavutettaessa. (WCAG 1.3.1) 
  • Asiointilomakkeen täyttäminen ei etene odotetusti epäkuvaavasti nimetyn painikkeen vuoksi. Useissa tilanteissa lomake lähetetään jo Seuraava-nimisestä painikkeesta. (WCAG 2.4.6)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Palvelu on arvioitu 4/2023.
  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Seloste on laadittu 25.4.2023

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet(at)tulli.fi.
  • Tullilaboratorion asiakastyytyväisyyskyselyn saavutettavuudesta vastaa Tullilaboratorio, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero: 0295 016 000 (vaihde)