Automaattinen päätöksenteko Tullissa
Tulli käyttää tulliasioiden käsittelyssä automaattista ratkaisemista. Automaattinen ratkaiseminen eli automaattinen päätöksenteko on sitä, että asiankäsittelyn päättävä ratkaisu tehdään automaattisella tietojenkäsittelyllä ilman, että ratkaisun tarkastaa ja hyväksyy ihminen. Ratkaiseminen perustuu automaattista toimintaprosessia ohjaaviin käsittelysääntöihin, jotka ovat ihmisen etukäteen määrittelemiä. Oppivia tekoälytekniikoita ei käytetä.
Automaation käyttäminen tulliasioiden ratkaisemisessa on välttämätöntä tulli-ilmoitusten suuren määrän vuoksi. Vuonna 2022 Tulli teki noin 3,76 miljoonaa päätöstä. Niistä suurin osa, noin 3,6 miljoonaa eli 96 %, ratkaistiin automaattisesti. Päätösten lukumäärät ja automaattipäätösten osuus niistä ovat edelleen kasvussa. Automaattista ratkaisemista käytetään tuonnin, viennin, saapumisen ja väliaikaisen varastoinnin sekä passituksen menettelyissä. Esimerkiksi henkilöasiakkaiden tuontitullaukset ratkaistaan pääsääntöisesti automaattisesti. Kaikki tavanomaiset tulli-ilmoitukset käsitellään automaattisesti, jollei ole erityistä syytä nostaa tapausta ihmisen käsiteltäväksi.
Automaattinen ratkaiseminen on käytössä sellaisissa tulliasioissa, joihin ei sisälly tapauskohtaista harkintaa. Lisäksi sitä käytetään asioissa, joissa ihminen eli tullivirkailija on arvioinut tapauskohtaista harkintaa edellyttävät seikat ja vapauttaa asian tämän jälkeen automaation ratkaistavaksi. Jos asia voidaan ratkaista automaattisesti, se kerrotaan, kun asiakas alkaa täyttää tulli-ilmoitusta. Sanoma-asiakasta informoidaan sanoma-asioinnin käyttöehdoissa, jotka asiakas hyväksyy sanoma-asiakkaaksi hakeutuessaan.
Tullissa automaattinen päätöksenteko on käytössä vain asioissa, jotka ratkaistaan asiakkaan vaatimuksen mukaisesti. Jos tulli-ilmoitusta ei hyväksytä, asiakasta kuullaan, ja ratkaisun antaa tullivirkailija. Poikkeuksena tähän ovat tuonnin tulli-ilmoitusten mitätöintipyynnöt ennen tullauspäätöksen antamista. Nämä voidaan ratkaista automaattisesti niin, että pyyntö hyväksytään tai hylätään. Toisena poikkeuksena ovat tilanteet, joissa asia raukeaa määräajan päättymisen ja asiakkaan passiivisuuden takia, ja Tulli antaa automaattisen mitätöintipäätöksen.
Automaattiseen ratkaisemiseen soveltuvia tapauksia nostetaan aika ajoin ihmiskäsittelyyn laadun varmistamiseksi tiettyjen riskikriteerien ja satunnaistarkistusten perusteella. Automaattisen ratkaisemisen ulkopuolelle on rajattu asiakkaaseen kohdistuvat sanktiot.
Lainsäädäntö
Automaattista ratkaisemista koskeva uusi lainsäädäntö, eli hallintolain 8 b luku ja tiedonhallintalain 6 a luku, tuli voimaan 1.5.2023. Uusi lainsäädäntö muodostaa automaattisen ratkaisemisen oikeusperustan ja mahdollistaa automaattisen ratkaisemisen EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa säädetystä automaattipäätösten kiellosta huolimatta. Aiemmin Tullissa käytetty automaattinen ratkaiseminen on muutettu uuden sääntelyn mukaiseksi lain siirtymäajan kuluessa. Lain siirtymäaika päättyi 31.10.2024.
Tulli alkoi käyttää automaattista ratkaisemista myös oikaisuvaatimusten käsittelyssä, kun tullilain 88. §:n 5. ja 6. momentti tulivat voimaan 1.1.2024. Uusien säännösten mukaan oikaisuvaatimus, jossa esitetään uusi vaatimus tai uutta selvitystä, voidaan ratkaista automaattisesti, jos asiakkaan vaatimus hyväksytään. Kielteisen tai vaatimuksesta poikkeavan ratkaisun oikaisuvaatimukseen antaa aina tullivirkailija. Oikaisuvaatimusten automaattisen ratkaisemisen edellytyksenä on hallintolaissa säädettyjen automaattisen ratkaisemisen yleisten edellytysten täyttyminen. Uusi lainsäädäntö mahdollistaa oikaisuvaatimuksen ratkaisemisen vaatimuksen mukaisesti myös, jos oikaisuvaatimus on Tullin riskiarvion perusteella ilmeisen aiheellinen. Ratkaisemisen on aina perustuttava sovellettavan lain ja etukäteisen harkinnan perusteella laadittuihin käsittelysääntöihin.
Käyttöönottopäätökset
Kun Tullissa otetaan käyttöön automaattisia toimintaprosesseja, niistä tehdään tiedonhallintalain mukaiset käyttöönottopäätökset. Tuonnista, viennistä, saapumisesta ja väliaikaisesta varastoinnista sekä passituksesta on tehty omat käyttöönottopäätöksensä. Lisäksi oma erillinen käyttöönottopäätös on tehty oikaisun tilastomuutoksista ja mitätöinneistä. Käyttöönottopäätöksissä Tulli arvioi, täyttyvätkö hallintolaissa, tiedonhallintalaissa, tullilaissa ja EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa säädetyt edellytykset automaattisen ratkaisumenettelyn käytöstä. Käyttöönottopäätöksistä ilmenevät käyttöönoton perustelut ja perusteena olevat asiakirjat, käyttöönottopäivämäärä, päätöksen ajankohta, päätöksentekijä sekä yhteystieto, jota kautta saa lisätietoa automaattisen ratkaisumenettelyn käytöstä Tullissa.
Käyttöönottopäätökset julkaistaan tällä verkkosivulla. Kun otetaan käyttöön uusia automaattisia toimintaprosesseja ja kun olemassa olevia prosesseja muutetaan, niiden käyttöönottopäätökset julkaistaan verkkosivulla ennen käyttöönottoa. Vanhat käyttöönottopäätökset ovat saatavilla pyynnöstä Tullin kirjaamon kautta.
Käyttöönottopäätös tuonnin oikaisutoimen päätöksenteossa
Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottopäätös viennissä
Automaattista ratkaisumenettelyä koskeva käyttöönottopäätös tuonnissa
Automaattista ratkaisumenettelyä koskeva käyttöönottopäätös passituksessa
Kuvaukset automaattisesta ratkaisemisesta tullimenettelyittäin
Tuonti
Tavarasta on tehtävä tuonnin tulli-ilmoitus, kun se tuodaan EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta tai alueelta, joka kuuluu EU:n tullialueeseen mutta ei EU:n veroalueeseen. Tullauksen perusteella tavaroista kannetaan mahdolliset tullimaksut, verot ja muita maksuja. Tuonnin tulliselvittämisessä automaattista ratkaisemista käytetään tuonti-ilmoitusten käsittelyssä. Tulli antaa asiakkaiden tulli-ilmoituksiin luovutus- ja tullauspäätöksiä sekä tulli-ilmoitusten mitätöintipäätöksiä. Luovutuspäätöksiä ja tullauspäätöksiä tehdään automaattisesti vain, jos asiakkaan tulli-ilmoitus hyväksytään. Mitätöintipyynnöt voidaan ratkaista automaattisesti niin, että pyyntö hyväksytään tai hylätään.
Vienti
Viennin tullimenettelyssä tavaroita viedään EU:n tulli- tai veroalueen ulkopuolelle tai Ahvenanmaalta muualle EU:n veroalueelle kuin Manner-Suomeen. Viennin perusteella ei makseta veroja eikä tullia. Viennin tulliselvittämisessä automaattista ratkaisemista käytetään vienti-ilmoitusten käsittelyssä. Viennin ilmoituksiin annetaan viennin luovutuspäätöksiä, ilmoitusten mitätöinti- ja oikaisupäätöksiä sekä tavaroiden poistumisen vahvistamisia. Viennissä annetaan automaattisesti vain asiakkaan vaatimukset hyväksyviä ratkaisuja.
Saapuminen ja väliaikainen varastointi
Tavaroista, jotka tuodaan EU:n tullialueelle lentäen tai meritse suoraan EU:n ulkopuolisista maista, on annettava saapumisen yleisilmoitus. Kun tullaamaton tavara tuodaan lentäen tai meritse toisesta jäsenvaltiosta tai Sveitsistä, Norjasta tai Liechtensteinista, on tavaroista annettava väliaikaisen varastoinnin ilmoitus. Jos unionitavaraa kuljetetaan kahden EU-maan välillä EU:n ulkopuolisen maan tai alueen kautta, tavaran unioniasema on todennettava. Kuljetusvälineestä purettavista tavaroista annetaan saapumisen esittämisilmoitus, jonka jälkeen tullaamattomat tavarat voidaan tulliselvittää. Saapumisen esittämisilmoituksen antamisen jälkeen saapuvat unionitavarat ovat vapaassa liikkeessä. Tulli ilmoittaa tavaroiden esittämisen yhteydessä, onko tavaroiden tuonti EU:n alueelle sallittu vai kielletty.
Automaattista ratkaisemista käytetään saapumisen ja väliaikaisen varastoinnin ilmoitusten käsittelyssä. Tulli antaa ilmoituksiin vastauksia ja mitätöintejä. Saapumisessa ja väliaikaisessa varastoinnissa annetaan automaattisesti vain sellaisia ratkaisuja, joissa asiakkaan vaatimus hyväksytään.
Passitus
Passitusmenettelyssä tavaroita voidaan kuljettaa tullivalvonnassa rajojen yli ja alueiden läpi niin, että niistä ei tarvitse maksaa tulleja ja muita maksuja. Automaattisessa ratkaisumenettelyssä annetaan passituksen luovutus- ja purkauslupapäätöksiä valtuutettujen toimijoiden tulli-ilmoituksiin. Passituksessa annetaan automaattisesti vain asiakkaan vaatimukset hyväksyviä ratkaisuja.
Tullauksen oikaiseminen
Oikaisussa automaattista ratkaisumenettelyä käytetään tietyissä tilastomuutoksissa ennalta määritellyissä tilanteissa sekä tuontitullaukseen liittyvissä tulli-ilmoitusten mitätöinneissä tullauspäätöksen muodostamisen jälkeen.
Automaattisesti ratkaistavissa tilastomuutoksissa on kysymys muutoksista, joilla ei ole vaikutusta verotusarvoon tai verotukseen ja joissa hakija ei ole pyytänyt korjaamaan alkuperämaata tai nimikettä. Tulli-ilmoitusten mitätöinnit ovat 30.9.2024 käyttöön otettua uutta automaattista ratkaisemista, johon ohjautuvat lisämenettelykoodilla F48 tehdyt niin sanottuun arvonlisäverotuksen erityisjärjestelmään IOSS (Import One Stop Shop) kuuluvat tullaukset silloin, kun hakemuksessa on ilmoitettu korvaavan tullauksen numero tai siihen on lisätty perustelutekstiä.
Oikaisun automaattiseen ratkaisumenettelyyn ohjautuvat vain tapaukset, joissa hakijan vaatimukset hyväksytään kaikilta osin. Oikaisussa automaattisesti ratkaistaviin asioihin ei pääsääntöisesti liity tapauskohtaista harkintaa. Joissakin tilanteissa myös tapauskohtaista harkintaa edellyttävä päätös saatetaan vahvistaa automaattisesti, jos esitys on ollut asiakkaalla kuultavana eikä hän ole antanut esitykseen vastinetta määräajassa tai on ilmoittanut hyväksyvänsä päätösesityksen sellaisenaan. Tällöin virkamies on kuitenkin arvioinut tapauskohtaista harkintaa edellyttävät seikat etukäteen ja päätös vahvistetaan sellaisena kuin se on esityksessä.
Tarkemmat kuvaukset eri ratkaisumenettelyistä on kirjattu käyttöönottopäätöksiin.
Oikeussuojakeino
Hallintolain mukaan asiakkaalla pitää olla mahdollisuus tehdä oikaisuvaatimus tai siihen rinnastuva vaatimus sellaisissa automaattisen ratkaisemisen tilanteissa, joissa asiakkaan vaatimusta ei hyväksytä tai päätös koskee toista asianosaista. Oikaisuvaatimuksen tekeminen on oikeussuojakeino, jolla asiakas voi saattaa asian ihmisen käsiteltäväksi tietosuoja-asetuksessa edellytetyllä tavalla. Oikeussuojakeinon vaatimusta ei ole asioissa, joissa asiakkaan vaatimus hyväksytään, mikäli se ei koske toista asianosaista.
Tulli ei käytä automaattista ratkaisemista tilanteissa, joissa asiakkaan vaatimusta ei hyväksytä tai päätös koskee muita asianosaisia. Poikkeuksia ovat tuonnin tulli-ilmoitusten mitätöintipyynnöt, jotka voidaan ratkaista automaattisesti niin, että pyyntö hyväksytään tai hylätään, sekä tilanteet, joissa ilmoituksella vireille pantu asia raukeaa ajan kulumisen ja asiakkaan passiivisuuden perusteella.
Tullin automaattisesti tehtyihin ratkaisuihin saa pääsääntöisesti vaatia oikaisua Tullilta. Ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseksi ovat Tullin päätöksessä. Päätöksessä ilmoitetaan myös yhteystiedot, jota kautta asiakas voi saada lisätietoja päätöksestä.
Eräissä tilanteissa oikaisun vaatiminen ei ole mahdollista. Asiakkaan passiivisuuden perusteella annettuihin tulli-ilmoitusten mitätöinteihin ei voi vaatia oikaisua, vaan asiakas voi saattaa asian uudelleen vireille uudella tulli-ilmoituksella. Oikaisussa käsiteltävät mitätöintihakemukset puolestaan ovat oikaisuvaatimuksia, joihin annettuihin ratkaisuihin ei voi hakea oikaisua Tullilta, vaan niihin voi hakea muutosta tekemällä valituksen hallinto-oikeuteen. Mitätöintihakemuksissa automaattista ratkaisemista käytetään vain, kun asia ratkaistaan asiakkaan vaatimuksen mukaisesti. Silloin kun asiakkaan vaatimus hyväksytään, hänellä ei katsota olevan tietosuojaoikeudellisen suojan tarvetta saada päätöstä ihmisen käsiteltäväksi.
Tietosuoja
Henkilötietojen käsittely Tullin automaattisessa päätöksenteossa on kuvattu Tullin tietosuojaselosteessa.
Lisätietoja
Lisätietoja automaattisen ratkaisumenettelyn käytöstä ja käyttöönottopäätöksistä on saatavilla Tullin kirjaamon kautta sähköpostitse kirjaamo@tulli.fi, puhelimitse +358 (0)295 527 000 tai postitse Tulli, PL 512, 00101 Helsinki.
Tietojen päivittäminen
Tätä verkkosivua päivitetään, kun automaattista ratkaisumenettelyä muutetaan tai uusi automaattinen ratkaisumenettely otetaan käyttöön.