Saavutettavuusseloste – Tullin asiakaspalautelomake ja asiakastyytyväisyyskysely
Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Tullin asiakaspalautelomaketta ja asiakastyytyväisyyskyselyä.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Jos et pysty käyttämään Tullin asiakaspalautelomaketta, voit antaa palautetta Tullille sähköpostitse asiakaspalautteet@tulli.fi tai puhelimitse 0295 5201.
Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin nettisivuilta löydät toimipaikkojen aukioloajat.
Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat asiakaspalvelusta, p. 0295 5201.
Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.
Palvelun saavutettavuus
Sisällön nykyinen saavutettavuus: vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.
Saavutettavuuden arvioinnissa on käytetty verkkosisällön saavutettavuusohjeita (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG).
Tunnetut saavutettavuusongelmat
Alla kuvataan palvelun tunnetut saavutettavuusongelmat. Ongelmia korjataan lomakkeen seuraavissa versioissa. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.
Sisältö ei täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia seuraavin osin:
- Kielivalintapainikkeen nimi on parhaillaan valittu kieli, joten etenkin vieraskielisen ruudunlukijakäyttäjän voi olla vaikea löytää kielivalikkoa. (WCAG 4.1.2)
- Kielivalikossa näppäimistön kohdistustyyli erottuu todella heikosti. (WCAG 2.4.7)
- Radiopainikeryhmissä ruudunlukija ei joillain internetselaimilla ilmoita painikkeiden määrää ja tilaa. (WCAG 1.3.1)
- Osa lomakekentistä on aseteltu sivulle taulukkorakenteiden avulla, ja näitä taulukoita ei ole piilotettu ruudunlukijalta. (WCAG 1.3.1)
- Ruudunlukijan kohdistus ei sivunvaihdon jälkeen aina siirry sivun alkuun. (WCAG 1.3.2)
- Firefox-selainta käyttävän näppäinkäyttäjän on vaikea löytää Lähetä-painiketta, koska näppäinkohdistus ei näy painikkeessa.
Selosteen laatiminen
Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:
- Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
- Palvelu on arvioitu 10/2020.
- Seloste on laadittu 30.7.2020.
- Selostetta tarkistettiin viimeksi 22.10.2020.
Palaute
Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.
- Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
- Tullin asiakaspalautelomakkeen saavutettavuudesta vastaa ulkomaankauppa- ja verotusosaston Asiakaspalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
- Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
- Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus@avi.fi.