Hyppää sisältöön

Tervetuloa! Tämä on uusi, virallinen verkkosivustomme 24.4.2024 alkaen. Huomioi, että osa sisällöistä on vielä keskeneräisiä.

Saavutettavuusseloste: Luvat ja päätökset -palvelu

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Luvat ja päätökset -palvelua

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Luvat ja päätökset -palvelua, voit asioida Lupakeskuksen kanssa myös sähköpostitse lupakeskus(at)tulli.fi tai puhelimitse +358 295 5200..

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin nettisivuilta löydät toimipaikkojen aukioloajat.  

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat asiakaspalvelusta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

Sivujen vaihtaminen

  • Palvelu on toteutettu single-page-application-teknologialla, jossa kohdistus siirtyy sivun vaihtuessa sivun pääotsikkoon tai hakemuslomakkeella kyseisen vaiheen otsikkoon. Lomakkeella kohdistus voi paikoitellen siirtyä kuitenkin sen verran nopeasti, että ruudunlukijat saattavat lukea virheellisesti lomakkeen edellisen vaiheen otsikon. (WCAG 2.4.3)

Yhteyden aikakatkaisu 

  • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää ja käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin joudutaan kirjaamaan ulos 12 tunnin jälkeen, joten aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. (WCAG 2.2.1)

Modaali-ikkunat 

  • Kohdistuksen siirrossa yksittäisiin modaali-ikkunoihin saattaa olla ongelmia, kun ikkunoita avataan. (WCAG 2.4.3)
  • ”Tee uusi lupahakemus” -modaalissa kohdistus ei pysy modaalin sisällä, vaan siirtyy myös selaimen osoiteriville. Lisäksi kohdistus ei siirry taaksepäin modaalin ensimmäisestä interaktiivisesta elementistä. (WCAG 2.1.1, 2.4.3) 

Liitetiedostojen lataus, lista ja poistaminen

  • Ladattujen liitteiden listassa liitteiden nimet ovat painike-elementtejä, mutta ne ovat lisäksi linkkielementtien sisällä. (WCAG 4.1.2)
  • Ladattujen liitteiden listassa ”Poista tiedosto”-painikkeista ei käy ohjelmallisesti ilmi, mikä liite poistetaan. (WCAG 2.4.4)
  • ”Poista liite” -modaalin sisältöalueen tekstiä ei lueta automaattisesti, kun se avataan. (WCAG 4.1.2)
  • Kun ”Poista liite” -dialogi suljetaan, kohdistus ei siirry takaisin painikkeeseen, josta dialogi avattiin, vaan body-elementtiin. (WCAG 2.4.3)
  • ”Liite poistettu” -palaute ei välity ruudunlukijalle. (WCAG 4.1.3) 

Otsikot

  • HTML-otsikkotasojen käytössä on puutteita. Esim. H3-otsikkotason yli hypätään kokonaan sivuilla, joissa on käytössä alaotsikoita. (WCAG 1.3.1)

Katoavat palautteet

  • Palvelussa saattaa esiintyä melko harvinaisissa tilanteissa yksittäisiä virhepalautteita, jotka katoavat näytöltä muutaman sekunnin jälkeen (WCAG 2.2.1)

Monivalintakentät 

  • Joiltakin monivalintakentiltä saattaa puuttua nimilaput, mikä hankaloittaa niiden sisällön ymmärtämistä, kun palvelua käytetään ruudunlukijalla. (WCAG 3.3.2)
  • Monivalintakenttien valinnat ilmestyvät niiden alapuolelle, mutta ruudunlukija ei saa valinnasta eikä niiden poistamisesta mitään palautetta. (WCAG 4.1.2, 4.1.3)
  • Valintojen poistopainikkeen nimilapusta ei käy ilmi, mitä sillä poistetaan. (WCAG 2.4.4)

Yhteen liittyvien kenttien määrittely 

  • Yhteen liittyviä kenttiä, kuten ensimmäisen vaiheen osoitetietokenttiä, ei ole liitetty toisiinsa ohjelmallisesti, jolloin ruudunlukijan on vaikea hahmottaa niiden kuuluvan yhteen. (WCAG 1.3.1)

Puuttuvat tiedot 

  • Asiakkaan täyttämättä jättämät tiedot esitetään kahdella yhdysmerkillä (”--”), jota ruudunlukija ei välttämättä lue. (WCAG 1.3.1)

Kenttien nimilaput

  • Kaikilla kentillä ei ole niihin ohjelmallisesti yhdistettyä nimilappua tai nimilappu ei ole tarpeeksi kuvaava (WCAG 1.3.1, 3.3.2)

Virheviestit

  • Virheviestit eivät ole kaikissa tapauksissa tarpeeksi kuvaavia, tarpeellinen ryhmittely puuttuu tai kohdistus ei siirry ruudunlukija- tai näppäimistökäytössä virheelliseen elementtiin, kun yritetään edetä sivulta (WCAG 1.3.1, 2.4.6)

Responsiivisuus

  • Palvelussa on useita puutteita responsiivisuuden osalta: osa tiedoista menetetään suurennetuissa tai kapeammissa näkymissä. Palvelussa esiintyy myös sivusuuntaista vieritystä vaaditussa 320 CSS-pikselin leveydessä. (WCAG 1.4.10)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 12/2018.
  • Seloste on laadittu 1.4.2019.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 2.10.2023.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet(at)tulli.fi.
  • Luvat -palvelun saavutettavuudesta vastaa Lupakeskus, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään..

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, saavutettavuuden valvonnan yksikkö