Tavaran poistuminen EU:sta
EU:sta poistuvat tavarat on esitettävä tullille. Poistumisaikaa EU:n tullialueelta on 150 vuorokautta sen jälkeen, kun tavarat on luovutettu vientiin.
Tavaroiden esittäminen tullille
EU:n tullialueelta poistuvat tavarat on esitettävä tullille EU:n poistumispaikassa samassa kunnossa kuin ne olivat silloin, kun viennin tulli-ilmoitus hyväksyttiin.
- Maantiekuljetuksissa on tavaroiden lisäksi esitettävä vienti-ilmoituksen MRN-viitenumero (esimerkiksi viennin luovutuspäätöksen tuloste) tai varamenettelyasiakirja.
- Meritse, lentäen tai rautateitse Suomesta poistuvat tavarat esitetään Tulliselvityspalvelussa tai sanomalla sähköisellä Saapuminen poistumispaikalle -ilmoituksella.
Meritse, lentäen tai rautateitse Suomesta poistuvat tavarat esitetään sähköisesti Saapuminen poistumispaikalle -ilmoituksella joko Tulliselvityspalvelussa tai sanomalla. Saapuminen poistumispaikalle -ilmoituksen voi antaa vasta kun tavarat ovat saapuneet poistumispaikalle. Toisessa EU-maassa poistuvat lähetykset esitetään poistumismaan tullille.
Poistumispaikan toimijana ilmoitetaan se toimija, joka operoi kuljetusvälinettä, jolla tavarat kuljetetaan pois poistumistullitoimipaikasta. Tämä kuljetusliike on vastuussa ilmoituksen antamisesta.
Saapuminen poistumispaikalle -ilmoituksessa on annettava vienti-ilmoituksen MRN-viitenumero. Jokaisesta viennin MRN-viitenumerosta pitää tehdä erillinen Saapuminen poistumispaikalle -ilmoitus. Useita vienti-ilmoituksia ei siis voi yhdistää yhteen ilmoitukseen.
Jos poistumispaikan toimija havaitsee poikkeamia lastauksen yhteydessä verrattuna vienti-ilmoituksen tietoihin, poikkeamatiedot voi ilmoittaa Saapuminen poistumispaikalle -ilmoituksella. Poikkeamien ilmoittaminen ei kuitenkaan korvaa oikaisua. Viejän on lisäksi pyydettävä vienti-ilmoituksen oikaisua.
150 vuorokauden poistumisaika
Vientitavaroiden on poistuttava unionin tullialueelta 150 vuorokauden kuluessa tavaroiden luovutuksesta vientiin. Tulli mitätöi vienti-ilmoituksen, jos poistumispaikan tulli ei vahvista poistumista tässä ajassa.
Huomioi: jos tavarat eivät ole poistuneet EU:n tullialueelta 90 päivän kuluttua niiden luovutuksesta vientiin, Tulli pyytää ilmoittajalta selvitystä eli vaihtoehtoisia todisteita.
Jos tavarat eivät ole poistuneet EU:n tullialueelta 90 päivän kuluttua niiden luovutuksesta vientiin, tulli pyytää ilmoittajalta selvitystä, jossa esitetään vaihtoehtoiset todisteet tavaroiden poistumisesta. Ilmoittaja voi esittää todisteet myös oma-aloitteisesti vientimaan tulliviranomaisille.
Todisteeksi hyväksytään
- määrämaan tuontitullauksen osoittava asiakirja
- EU:n jäsenmaan tulliviranomaisen allekirjoittama todistus tavaran poistumisesta
- kuljetusyhtiön allekirjoittama kuljetusasiakirja tai muu todiste, josta ilmenee, että se on kuljettanut tavaran pois EU:n tullialueelta.
Vaihtoehtoisen todisteen hyväksyminen edellyttää, että tavarat on yksilöity asiakirjassa niin hyvin, että ne voidaan vaivattomasti ja luotettavasti todeta samoiksi tavaroiksi kuin vienti-ilmoituksessa.
Jälleenviennissä tullivarastosta vaihtoehtoinen todiste pitää pystyä yhdistämään tavaran varastokirjanpidon ja menettelyn luovutuspäätöksen tietoihin.
Vaihtoehtoisessa todisteessa täytyy olla allekirjoitus ja nimenselvennys. Myös jäljennökset asiakirjoista hyväksytään.
Jos vientipäivästä on kulunut yli 150 päivää, eikä poistumista ole vahvistettu, ilmoitus mitätöidään.
Poistumispaikka
Poistumispaikkana pidetään viimeistä tullitoimipaikkaa, jonka kautta tavarat fyysisesti poistuvat EU:n tullialueelta.
Meritse kuljetettavien tavaroiden poistumispaikka on se tullitoimipaikka, jonka alueella tavarat lastataan muuhun kuin säännöllisen reittiliikenteen alukseen edellyttäen, että alus kulkee Suomen aluevesien ulkopuolelle. Muu kuin säännöllinen reittiliikenne tarkoittaa, että alus liikennöi tullialueen osien välillä reitillä, jolle ei ole myönnetty tullilainsäädännössä tarkoitettua säännöllisen reittiliikenteen lupaa.
Jos tavarat poistuvat rautateitse, postitse, ilmateitse tai meritse EU:n ulkopuolelle yhden kuljetussopimuksen perusteella, tavaroiden poistumispaikkana pidetään sitä paikkaa, jossa asianomainen kuljetusyhtiö ottaa tavarat haltuunsa niiden kuljettamiseksi unionin tullialueelta. Saapuminen poistumispaikalle -ilmoituksen voi tässäkin tapauksessa antaa vasta, kun tavara on poistumispaikalla. Suomessa ei sallita Saapuminen poistumispaikalle -ilmoituksen antamista silloin, kun lähetys on kuljetusliikkeen hallussa matkalla poistumispaikalle.
Poistumisen vahvistamisen aikaistamista pyydetään vienti-ilmoituksella lisätietokoodilla 30500.
Yhden kuljetussopimuksen yksinkertaistusta ei voi pyytää valmisteveron alaisiin lähetyksiin ja jälleenvientiin (3171 jälleenvienti tullivarastosta, 3151 jälleenvienti sisäisestä jalostuksesta ja 3153 väliaikaisen maahantuonnin jälleenvienti). Tällaiset lähetykset kulkevat poistumispaikalle toisessa EU-maassa viennillä. Ne voi myös siirtää ulkoiseen passitusmenettelyyn, jolloin lähetys poistuu EU:sta passituksella.
Kuljetuksen on täytettävä seuraavat ehdot:
- Kuljetussopimus on tehty jonkin rautatieyhtiön, postin, lentoyhtiön tai meriliikenneyhtiön kanssa.
- Tullille on vaadittaessa esitettävä kopio sopimuksesta, jos sopimusta ei ole mainittu esimerkiksi rahtikirjassa.
- Kuljetussopimus on tehty yhden ainoan toimijan kanssa kolmanteen maahan saakka.
- Tavaran kulkua on voitava seurata lopulliseen tullialueelta poistumiseen saakka, sillä poistumispaikan tulli valvoo, että tavarat poistuvat fyysisesti EU:n alueelta.
- Kuljetusreitillä voi käyttää alihankkijoita, mutta tulliviranomaisille vastuullinen yhtiö on koko kuljetuksen ajan sama.
- Tavaran on poistuttava EU:sta ilma-, meri-, posti-, tai rautatiekuljetuksella.
- Yhden kuljetussopimuksen sääntöä ei sovelleta kansainvälisen liikenteen laivojen ja lentokoneiden alustoimituksissa.
Lentäen poistuvan tavaran vienti-ilmoituksella on ilmoitettava myös seuraavat tiedot:
- rahtikirjan koodi, numero ja päiväys
- joko lentorahtikirja (AWB/HAWB), koodi N740
- tai päälentorahtikirjan (MAWB) koodi N741
- poistumistoimipaikan koodi FI015300 Helsinki-Vantaa tai muu lentokenttää valvova tullitoimipaikka, jos tavarat poistuvat muulta kuin Helsinki-Vantaan lentokentältä.
Esimerkiksi Helsingistä lentorahtina maanteitse Frankfurtiin ja sieltä lentokoneella Yhdysvaltoihin vietävien tavaroiden poistumispaikka voi olla Helsingissä, jos kaikki kuljetuksen ehdot täyttyvät. Yksi ainoa kuljetussopimus varhentaa poistumispaikan kuljetuksen lähtöpäähän myös silloin, kun kuljetuksessa käytetään useampaa kuin yhtä kuljetusmuotoa. Lentäen tai laivalla Saksaan ja sieltä maanteitse tullirajan yli jatkavat kuljetukset eivät puolestaan täytä tätä ehtoa, vaan vientitavaran poistumispaikka on vasta EU:n ulkorajalla.
Suomesta lentäen poistuva toisen EU-maan vientilähetys
Jos vientitavarasta on tehty yksi kuljetussopimus vientipaikasta EU:n ulkopuoliseen määränpäähän ja viejä on pyytänyt poistumispaikan aikaistamista, poistumisvahvistus tehdään vientimaassa. Tämä edellyttää, että vientimaa, jossa vienti-ilmoitus on tehty, on uudistanut vienti-ilmoitukset. Jos tällaisen viennin fyysinen poistumispaikka on Suomessa, saapuminen poistumispaikalle -ilmoitusta ei enää anneta Suomessa.
Esimerkki 1
Virossa tehdään vienti-ilmoitus tavarasta, joka poistuu Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Virossa annetussa vienti-ilmoituksessa on pyydetty aikaistettua poistumispaikkaa sillä perusteella, että tavaralle on tehty yksi kuljetussopimus eli tässä tapauksessa lentorahtikirja. Tällöin toimivaltainen poistumistullitoimipaikka on Virossa, ja Viron tulli vahvistaa viennin poistumisen. Suomessa ei saa antaa saapuminen poistumispaikalle -ilmoitusta, jos lentokentän toimijalla Suomessa on tieto Virosta alkavan yhden kuljetussopimuksen (lentorahtikirja) olemassaolosta.
Esimerkki 2
Ranskassa tehdään vienti-ilmoitus tavarasta, joka poistuu Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Ranska ei ole vielä uudistanut vienti-ilmoituksia. Tästä vientilähetyksestä annetaan siksi saapuminen poistumispaikalle -ilmoitus Suomen tullille. Tullille on annettava tällöin myös poistumisen esittämisilmoitus ja poistumisilmoitus.