Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste – Tullilaskuri

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Tullilaskuria.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Tullilaskuri-palvelua, voit asioida kanssamme muillakin tavoilla. Voit käyttää Tullin nettisivuja, soittaa Tullineuvontaan, ma–pe klo 8–16.15 p. 0295 5201 tai käydä asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus: vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Tullilaskurissa on Etsi tavara selaamalla -puunäkymä, jonka alikohteita ei voi avata näppäimistön enter- tai välilyöntipainikkeella eikä Androidin Talkback-ruudunlukijalla. Puunäkymän painikkeilta puuttuu myös ohjelmallinen rooli, eikä ruudunlukijan avulla selviä painikkeen tila. (WCAG 2.1.1 ja 4.1.2)
  • Ruudunlukija tulkitsee infopainikkeiden tekstit virheellisesti napsautettaviksi elementeiksi. Kaikki tekstien seassa olevat linkit eivät ole kuvaavia. (WCAG 1.3.1 ja 2.4.4)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 11/2020, 5/2021 ja 3/2023.
  • Seloste on laadittu alun perin 18.11.2020.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 3.4.2022.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Tullilaskuri-palvelun saavutettavuudesta vastaavat Tullin asiakaspalvelu ja viestintä, jotka myös vastaavat saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, saavutettavuuden valvonnan yksikkö