Saavutettavuusseloste: Fintaric-palvelu
URL-osoite: https://asiointi.tulli.fi/asiointipalvelu/fintaric/
Tulli pyrkii takaamaan kaikille asiakkailleen digitaalisen saavutettavuuden. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme lain edellyttämiä saavutettavuusstandardeja.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Jos et pysty käyttämään Fintaric-palvelua, voit asioida Tullineuvonnan kanssa p. 0295 5201.
Palvelun saavutettavuus
Palvelun nykyinen saavutettavuusstandardi:
- WCAG 2.1, AA-taso
Sisällön nykyinen saavutettavuus:
- Vastaa suurelta osin vaatimuksia.
Tunnetut saavutettavuusongelmat
Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palvelussa joitakin ongelmia. Alla on listaus tunnetuista saavutettavuusongelmista. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.
- Kaikkien elementtien käyttö ei onnistu näppäimistöllä.
- Modaali-ikkunoiden käyttö ruudunlukijan varassa on käytännössä mahdotonta.
- Virheilmoitukset eivät ole havaittavissa ruudunlukijalla.
- Vaihepolun ymmärtäminen ja käyttäminen ruudunlukijalla on vaikeaa.
- Kuvien tekstivastineissa, nimilapuissa ja otsikoissa on puutteita.
- Tekstien, taustojen, kohdistimien ja paikanvaraajien kontrasteissa on puutteita.
- Hyppylinkit puuttuvat
- Käyttöohjeiden saavutettavuusongelmat:
- Kielimäärityksissä ja tekstivastineissa on puutteita.
- Taulukot ja PDF-liitteet eivät ole saavutettavia.
- Valikkopainikkeessa, otsikoissa ja murupolussa on puutteita.
- Ohjevideoiden teksteissä ja tekstimuotoisissa ohjeissa on puutteita.
Yhteensopivuus selainten ja avustavien tekniikoiden kanssa
Palvelu on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:
- Firefox ja Chrome
Palvelu on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien avustavien tekniikoiden kanssa:
- NVDA-ruudunlukija, 2019.1.1
- WebAIM Color Contrast checker
Tekniikat
Tämän palvelun saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:
- HTML
- WAI-ARIA
- CSS
- Javascript
Arviointimenetelmät
Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavilla menetelmillä:
- Itsearviointi: yritys tai organisaatio ovat arvioineet palvelun sisäisesti.
- Ulkoinen arviointi: palvelun on arvioinut ulkoinen toimija: Eficode, 4/2019, joka ei ole osallistunut sen suunnitteluun ja kehitykseen.
Palaute
Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:
-
Antaa saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
- Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on viisi arkipäivää.
- Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa saavutettavuuspalautetta palvelusta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus@avi.fi.