Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste: Fintaric-palvelu

URL-osoite: https://asiointi.tulli.fi/asiointipalvelu/fintaric/

Tulli pyrkii takaamaan kaikille asiakkailleen digitaalisen saavutettavuuden. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme lain edellyttämiä saavutettavuusstandardeja.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Fintaric-palvelua, voit asioida Tullineuvonnan kanssa p. 0295 5201.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun nykyinen saavutettavuusstandardi:

  • WCAG 2.1, AA-taso

Sisällön nykyinen saavutettavuus:

  • Vastaa suurelta osin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palvelussa joitakin ongelmia. Alla on listaus tunnetuista saavutettavuusongelmista. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.

  • Kaikkien elementtien käyttö ei onnistu näppäimistöllä.
  • Modaali-ikkunoiden käyttö ruudunlukijan varassa on käytännössä mahdotonta.
  • Virheilmoitukset eivät ole havaittavissa ruudunlukijalla.
  • Vaihepolun ymmärtäminen ja käyttäminen ruudunlukijalla on vaikeaa.
  • Kuvien tekstivastineissa, nimilapuissa ja otsikoissa on puutteita.
  • Tekstien, taustojen, kohdistimien ja paikanvaraajien kontrasteissa on puutteita.
  • Hyppylinkit puuttuvat
  • Käyttöohjeiden saavutettavuusongelmat:
  • Kielimäärityksissä ja tekstivastineissa on puutteita.
  • Taulukot ja PDF-liitteet eivät ole saavutettavia.
  • Valikkopainikkeessa, otsikoissa ja murupolussa on puutteita.
  • Ohjevideoiden teksteissä ja tekstimuotoisissa ohjeissa on puutteita.

Yhteensopivuus selainten ja avustavien tekniikoiden kanssa

Palvelu on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:

  • Firefox ja Chrome

Palvelu on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien avustavien tekniikoiden kanssa:

  • NVDA-ruudunlukija, 2019.1.1
  • WebAIM Color Contrast checker

Tekniikat

Tämän palvelun saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

  • HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS
  • Javascript

Arviointimenetelmät

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavilla menetelmillä:

  • Itsearviointi: yritys tai organisaatio ovat arvioineet palvelun sisäisesti.
  • Ulkoinen arviointi: palvelun on arvioinut ulkoinen toimija: Eficode, 4/2019, joka ei ole osallistunut sen suunnitteluun ja kehitykseen.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:

  • Antaa saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.

  • Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on viisi arkipäivää.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000