Tillgänglighetsutlåtande: Varukodstjänsten Fintaric
Tullen strävar efter att garantera tillgängligheten på sina webbsidor och nättjänster enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller varukodstjänsten Fintaric.
Alternativa sätt att sköta ärendet
Om du inte kan använda tjänsten Fintaric, kan du kontakta Tullrådgivningen, tfn 0295 5201.
Du kan också besöka ett tullkontor som erbjuder kundservice. På Tullens webbplats kan du se tullkontorens öppettider samt en karta över tullkontor som erbjuder kundservice.
Hjälp med alternativa sätt att sköta tullärenden får du av Tullrådgivningen, tfn 0295 5201.
Tjänstens tillgänglighet
Den nuvarande tillgängligheten: tjänstens innehåll uppfyller delvis kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Kända problem med tillgänglighet
Tjänsten har fortfarande några problem med användbarhet. Nedan beskrivs de kända problemen med tillgänglighet. Om du stöter på ett sådant problem i tjänsten som inte finns med på listan, kontakta oss.
Följande innehåll uppfyller inte kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och åtgärdas så fort som möjligt.
Kontraster
- I tjänsten finns flera länkar med blå färg där kontrasten är för låg mot den gråa eller blågråa bakgrunden. (WCAG 1.4.3)
- I tjänsten finns tabeller med kolumnrubriker som syns dåligt om tjänsten används med mobila enheter eller med förstorad textstorlek på en dator. (WCAG 1.4.3)
Länkar
- I tjänsten finns länkar och länktexter som inte är beskrivande. (WCAG 2.4.4)
- Några av länkarna saknar rollen som länk. (WCAG 4.1.2)
Blanketter
- Alla blankettfält informerar skärmläsaranvändare inte om att de är obligatoriska. (WCAG 3.3.1)
- Alla blankettelement, såsom kryssrutor och menyer, saknar etiketter som markerats i koden eller synliga etiketter. (WCAG 3.3.2, 1.3.1)
- Alla blankettfält informerar inte skärmläsaranvändare om att det inmatade värdet har varit felaktigt eller att obligatoriska uppgifter saknas. (WCAG 1.3.1)
- Skärmläsare kan vid några menyer felaktigt uppge att dessa bara är textfält. (WCAG 4.1.2)
- Med skärmläsare och tangentbordet kan det vara svårt att komma åt innehållen i några menyer. (WCAG 2.1.1)
- I tjänsten finns några menyer som kan fungera oförutsebart med tangentbordet. När man försöker öppna rullgardinsmenyer med Enter-tangenten, öppnas däremot en ny flik eller sidan laddas ned på nytt eller fokus flyttas. (WCAG 3.2.2)
Språk
- I den finskspråkiga tjänsten finns delar på engelska. Språkmarkeringen för dessa delar är inte alltid den rätta, vilket gör att skärmläsaren inte kan uttala dem rätt. (WCAG 3.1.2)
Fokus rörelser i tjänsten
- Både tangentbordsfokus och skärmläsarfokus flyttas ibland till ett ologiskt ställe. Till exempel när man bläddrar bland varukoder flyttas skärmläsarfokus inte till början av den flik som öppnas utan den ligger i mitten av det nya öppnade innehållet. (WCAG 2.4.3)
Allmänt om strukturen
- Det är svårt att bläddra bland varukoder på grund av otaliga tabellstrukturer. I dessa tabeller finns ofta också överflödiga kolumner som inte syns visuellt. (WCAG 1.3.1)
- I tjänsten finns några rubriker, som inte har markerats som rubriker i koden. (WCAG 1.3.1)
- I tjänsten finns några länkar och knappar som inte alltid är tillgängliga. Med skärmläsare kommer det dock vid sådana element inte fram att de inte är tillgängliga. (WCAG 4.1.2)
- I tjänsten har man ställvis skapat tomt utrymme kring element med tomma radbyten. Skärmläsare hittar dessa tomma radbyten, och vissa delar kan vara oklara på grund av dem. (WCAG 1.3.1)
Notiser
- Om det finns fel i de uppgifter som angetts i delen Beräkna får skärmläsaranvändare ingen information om att man inte kommit till följande fas i processen. (WCAG 4.1.3)
Meursing-tabell
- Tabellens struktur är utmanande, och skärmläsaranvändare får nödvändigt inte en klar uppfattning av den. Meursing-koden kan också redas ut i Fintarics funktion Beräkna.
Upprättande av utlåtandet
Tullen har utvärderat tillgängligheten av denna tjänst på följande sätt:
- Utvärderingen har gjorts av en utomstående aktör.
- Utlåtandet granskades senast 5.9.2025.
Respons
Vi tar gärna emot respons på tillgängligheten av denna tjänst.
- Du kan ge respons på tillgängligheten till Tullen per e-post: asiakaspalautteet@tulli.fi.
- Det är Tullens förtullningsenhet som svarar för tillgängligheten av Tullklareringstjänsten. Förtullningsenheten svarar också på responsen om tillgänglighet.
- Vårt mål är att besvara responsen inom fem vardagar.
- Om du inte är nöjd med det svar som du fått av Tullen kan du också ge respons på tillgängligheten av tjänsten till Regionförvaltningsverket: saavutettavuus@avi.fi.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Transport- och kommunikationsverket (Traficom)
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi/
saavutettavuus@traficom.fi
Telefon, växel 029 534 5000