Varans unionsstatus
När varor tullklareras är det väsentligt att veta varornas unionsstatus, dvs. om varorna är unionsvaror.
Vad unionsvaror är
Unionsvaror är:
- varor, som framställts helt inom EU:s tullområde och som inte innehåller varor som importerats från länder eller områden utanför EU:s tullområde.
- varor som förts in till EU:s tullområde från länder eller områden utanför tullområdet och som övergått till fri omsättning.
- varor, som framställts inom EU:s tullområde, antingen enbart av varor som förts in till EU:s tullområde och som övergått till fri omsättning eller av en kombination av dessa varor och varor som helt framställts inom EU:s tullområde.
Unionsvaror rör sig i regel fritt utan tullformaliteter inom EU. Undantag är:
- varor som passerar gränsen för ett särskilt skatteområde, i Finland till exempel skattegränsen mellan Åland och övriga Finland
- varor i sjötrafik, på en annan än en reguljär fartygslinje.
Vad icke-unionsvaror är
Icke-unionsvaror är varor som antingen är framställda utanför EU:s tullområde eller varor som har förlorat sin tullstatus som unionsvaror.
Bevisande av unionsstatus
När varor transporteras mellan två EU-länder via ett land eller område utanför EU, kan varornas unionsstatus bevisas när varorna kommer tillbaka till EU, till exempel genom en anmälan som registrerats i PoUS-systemet för bevis för unionsstatus.
För unionsvaror som hänförts till exportförfarandet eller till förfarandet för passiv förädling får man inte begära bestyrkande av unionsstatus eller registrering.
Sjötrafik
Unionsstatusen ska bevisas i sjötrafik när unionsvaror transporteras mellan olika delar av tullområdet sjövägen med ett fartyg, som inte beviljats sådant tillstånd till reguljär fartygslinje som avses i tullagstiftningen. Till exempel då fartyget går från Hamburg via S:t Petersburgs hamn till Kotka, ska varornas unionsstatus bevisas när fartyget anländer till Kotka.
Ett dokument som påvisar unionsstatus kan endast användas en gång, dvs. när det första gången visas upp för Tullen i destinationslandet. Om inte alla varor i dokumentet som bevisar unionsstatus anmäls samtidigt, ska de varor som ännu inte anmälts ha ett eget separat registreringsdokument eller ett bevis som påvisar unionsstatusen.
Om unionsvaror i samma fartyg lossas i olika destinationshamnar, ska varorna som uppvisas i varje hamn ha ett eget dokument som bevisar unionsstatus.
Flygtrafik
Unionsstatusen måste bevisas när varorna har transporterats tillbaka till EU via en flygplats i ett land utanför EU. Till exempel när flyget kommer från Paris via en flygplats i London till Helsingfors, ska unionsstatusen bevisas när flyget anländer till Helsingfors.
Vägtrafik
Unionsstatusen ska bevisas, när varor transporteras utanför EU en del av vägen och man kommer tillbaka till EU:s område. Till exempel om varor som tillverkats i Finland transporteras via Schweiz till Italien, ska varornas unionsstatus bevisas när varorna anländer till Italien.
- T2L-bevis som är registrerat i EU:s PoUS -system för bevis för unionsstatus, också sådana som är bestyrkta av den godkända utfärdaren
- T2LF-bevis som är registrerat i EU:s PoUS-system för bevis för unionsstatus för varor som transporteras till ett särskilt skatteområde inom EU, från dessa områden eller mellan sådana områden.
Områden som hör till EU:s tullområde, men inte till dess skatteområde är: Åland, Athosberget, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Franska Guayana, Réunion, Kanalöarna och Kanarieöarna.
En godkänd registreringsbegäran får ett MRN-referensnummer och ett bevis, som kan skrivas ut i PoUS-systemet för bevis för unionsstatus. Du kan skicka beviset (SRD = Status Registration Document) till exempel till mottagaren av varorna. Beviset är i kraft i 90 dygn efter registreringen. Aktören som anmäler varorna vid destinationen behöver MRN-referensnumret och beviset för att påvisa varornas unionsstatus.
Kontrollera här ifyllningsanvisningarna för PoUS-systemet för bevis för unionsstatus.
Andra dokument som bevisar varors unionsstatus och som inte registrerats i PoUS-systemet för bevis för unionsstatus är:
- Uppgifter i transiteringsdeklarationen för varor som hänförts till förfarandet T2-transitering (bl.a. mellan två unionsländer, t.ex. från Finland till Schweiz via Italien och varorna har inte hänförts till exportförfarandet)
- I sjötrafik, rederiets manifest som den godkända utfärdaren bestyrkt (C-markering om varornas unionsstatus). Läs den godkända utfärdarens tillståndsanvisning på sidan Tillståndsanvisningar för tillståndshavare.
- När varornas värde är högst 15 000 euro, kan du använda en faktura eller ett transportdokument, som innehåller endast unionsvaror och minst följande uppgifter:
- koden ”T2L” eller ”T2LF”
- avsändarens, eller om ingen avsändare finns, den berörda personens fullständiga namn och adress samt underskrift
- behörigt tullkontor (FI002000)
- antal kollin, typ, märken och nummer, varubeskrivning, varornas bruttovikt i kilogram, varornas värde
- containernummer, om varorna har lastats i containrar.
För unionsstatusen lönar det sig ändå att begära bestyrkande/registrering i EU:s PoUS system för bevis för unionsstatus, eftersom det kan underlätta tullklareringen vid destinationen.
Beakta: för unionsstatus för varor värda över 15 000 euro måste man begära registrering i PoUS-systemet för bevis för unionsstatus. Det här gäller även en godkänd utfärdare.
- En fiskeloggbok, landningsdeklaration, omlastningsdeklaration eller uppgifter från fartygets kontrollsystem (detta krävs inte, om fiskefartygets totala längd är under 10 m).
- TIR- eller ATA-carnet, NATO 302 eller EU 302-blankett, när dokumentet har markeringen ”T2L” eller ”T2LF”. Unionsvarorna ska presenteras tydligt separerade från övriga varor så att man kan se att markeringen T2L” eller ”T2LF” endast gäller unionsvaror. Bestyrkande av markeringen ska begäras av avgångstullkontoret.
- Registreringsskylt och registreringsdokument för ett motorfordon som registrerats i ett EU-medlemsland.
- Vid flyttning av produkter som omfattas av punktskatt ska följedokumentet (e-AD eller e-SAD) från EMCS-systemet användas när varorna inte har hänförts till exportförfarandet eller till förfarandet för passiv förädling.
Annat än ett skriftligt bevis kan vara:
- emballage, lastpallar eller liknande utrustning (ej container), som kan identifieras som tillhörande en person som är etablerad i unionens tullområde
- en muntlig deklaration av varor som medförs av resanden när transporten av varorna inte har ett kommersiellt syfte
- en resenär som inte är en ekonomisk aktör, kan begära att få registreringsdokument 1165r som gäller unionsvarornas tullstatus.
Giltighetstid för T2L- och T2LF-bevis
- Beviset som påvisar varors unionsstatus är giltigt i 90 dygn. I PoUS-systemet för bevis för unionsstatus kan man i begäran om bestyrkande/registrering begära en längre giltighetstid av motiverad anledning.
- Dokumentet som bevisar varors unionsstatus, till exempel den godkända utfärdarens manifest från rederiet eller reservförfarandedokument, är giltigt i 90 dygn från den dag det bestyrkts.
- Om giltighetstiden för deklarationen tar slut innan varorna presenteras i destinationslandet, görs en ny begäran istället för den vars tid gick ut. Giltighetstiden för beviset kan inte förlängas.
Korrigering och ogiltigförklaring av T2L- och T2LF-bevis
- Beviset för varors unionsstatus kan inte korrigeras. Om uppgifterna ändras, måste man göra en ny begäran i PoUS-systemet för bevis för unionsstatus.
- Om den nya begäran görs efter att varorna åkt iväg, kan man i förklaringen till koden för ytterligare uppgifter ”99210 - Utfärdat i efterhand” lägga till den ursprungliga deklarationens MRN-referensnummer och uppgiften ”ersättande tulldeklaration”.
- En ogiltigförklaring av beviset för varors unionsstatus kan inte begäras.
- Beviset för varors unionsstatus ogiltigförklaras automatiskt efter bevisets giltighetstid gått ut.
Från PoUS-systemet för bevis för unionsstatus kan man få information per e-post när det till exempel kommer en bekräftelse eller en begära om tilläggsutredning. Användarens e-postadress ska läggas till användaruppgifterna i tjänsten.
- Ange alltid varupostens nummer på fliken ”Containeruppgifter” under ”varureferens”. Också när det i flera containrar finns varor ur samma varupost och det i begäran endast finns en varupost.
- På en varupost kan man ange flera olika förpackningssätt. Förpackningssätten läggs till varuposten med +-knappen.
- För lösgods, dvs. bulkgods anges inte antalet förpackningar och angivandet av märken är frivilligt. Förpackningssätt för bulkgods: VQ, VG, VL, VY, VR, VS och VO.
- Varorna anges i begäran enligt varupost och varukod med sex siffrors noggrannhet.
Bifogade dokument
Det bifogade dokumentet ska vara sådant att man med hjälp av det kan försäkra sig om varornas unionsstatus antingen direkt eller via företagets bokföring. Det bifogade dokumentet kan vara t.ex. en faktura, proforma, ett manifest eller en fraktsedel.
- Det bifogade dokumentet är obligatoriskt i bevisets registreringbegäran
- Det bifogade dokumentets nummer eller ett dokument som ska läggas till får läggas till i efterhand endast om Tullen begär det.
- I bilagan till begäran kan det finnas uppgifter för flera köpare/mottagare, om det för den ifrågavarande försändelsen finns flera aktörer.
- Angivande av ett bifogat dokument i anmälan av varors ankomst/uppvisande är frivilligt.
Kontrollera här ifyllningsanvisningarna för PoUS-systemet för bevis för unionsstatus.
- Angivande av ett bifogat dokument i anmälan av varors ankomst är frivilligt.
- Alla MRN som bevisar varors unionsstatus visas upp på samma sätt. Anmälan om varors ankomst påverkas inte av om beviset har bekräftats/registrerats i PoUS-systemet för bevis för unionsstatus eller i ett medlemslands nationella system.
- Inlämnande av anmälan av varors ankomst omfattas av samma tidsgränser som anmälan av tillfällig lagring: Anmälan av varors ankomst/uppvisande vid införsel (FI332, IE347)
- Varorna kan anmälas till Tullen när de har anlänt och kan granskas av Tullen. Varor som är på väg kan inte anmälas.
- En separat deklaration för tillfällig lagring eller en summarisk införseldeklaration behöver inte inges när unionsvarorna har ett bevis på unionsstatus och ett MRN-referensnummer som erhållits från PoUS-systemet för bevis för unionsstatus. Då ska varorna som anländer till Finland anmälas med det MRN-referensnummer man erhållit i PoUS-systemet för bevis för unionsstatus.
Om containern innehåller kommersiella varor och deras unionsstatus måste bevisas vid destinationen och värdet är över 15 000 euro, ska begäran om bestyrkande/registrering av unionsstatus göras i PoUS-systemet för bevis för unionsstatus.