Hoppa till innehåll

Deklarationer och anmälningar vid införsel (ICS2) (sjö- och flygtrafik)

För varor som förs in till EU:s tullområde med flyg eller sjövägen direkt från ett land utanför unionen ska en

Kontrollera här varorna för vilka summariska införseldeklarationer inte behöver lämnas in.

Med en summarisk införseldeklaration inlämnas säkerhetsuppgifterna, som ska inlämnas på förhand vid alla transportsätt i hela EU. Deklarationens uppgifter används för elektronisk riskanalys gällande säkerhet och skydd. En summarisk införseldeklaration fungerar i Finland samtidigt som deklaration för tillfällig lagring, när varornas ankomst har anmälts till Tullen.

Rederier och flygbolag ansvarar för ingivande av summariska införseldeklarationer, fastän de skulle anlita ett ombud (t.ex. speditionsfirma) för det.

Så här deklarerar du

  • Deklarationen ska inges för alla varor som anländer i ett transportmedel från länder utanför EU. 
  • Ange varukoden med sex siffrors noggrannhet. 
  • Ange varubeskrivningen enligt varornas normala handelsbenämning. Se exempel på förbjudna och godtagbara varubeskrivningar i EU:s publikation.  
  • Olika aktörer kan inge summariska införseldeklarationer med uppgifter på olika nivåer som förenas i ICS2-systemet för säkerhetsuppgifter. Aktörerna ska sinsemellan komma överens om detta sätt.

 

Tidsfrister

Flygtrafik

Den summariska införseldeklarationens minimidatauppsättning ska inlämnas innan varorna lastas på det flygplan med vilket de kommer att föras in i EU:s tullområde. Lämna övriga uppgifter inom dessa tidsfrister:

  • när flyget tar mindre än fyra timmar, senast vid den tidpunkt då flygplanet faktiskt avgår
  • i fråga om andra flyg senast fyra timmar innan flygplanet anländer till den första flygplatsen inom EU:s tullområde.

Sjötrafik

Du kan inge den summariska införseldeklarationen 

  • tidigast 200 dagar innan transportmedlets ankomst
  • senast:
    • varor i containrar som anländer med fartyg i oceantrafik: 24 timmar innan containern lastas i fartygets avgångshamn
    • varor som anländer med fartyg i oceantrafik, annan än containertrafik: 4 timmar före fartygets ankomst
    • varor som anländer sjövägen från s.k. närhavshamnar: 2 timmar före fartygets ankomst

Tidsfrister

Flygtrafik

Inge ankomstanmälan (AN) omedelbart när flygplanet anlänt till EU:s tullområde.

Sjötrafik

Du kan inge ankomstanmälan tidigast efter att fartyget har anlänt till hamnområdet. Inge anmälan dock senast en halv timme efter ankomsten.

  • Ange koden för det lager där varorna lossas, eller med koder för ytterligare uppgifter, vad som görs med varorna därnäst. 
  • Unionsvarors ankomst anmäls tillsammans med oförtullade varor med samma anmälan genom användning av koden för ytterligare uppgifter FIPOU. Om ett bevis på unionsvarors tullstatus som unionsvaror har erhållits också från PoUS-systemet för bevis för unionsstatus, ska deras ankomst också anmälas med en separat anmälan av varors ankomst.

Du kan lämna in en anmälan av varors ankomst när varorna har anlänt. Läs mer om inlämning av anmälan av varors ankomst.

Vid flygfrakt är det mycket vanligt att en sändning anländer med flera flyg.  

Anmäl delsändningarna på följande sätt:

 

1. Summarisk införseldeklaration (ENS) för en delsändning

Om en sändning som anmälts med en summarisk införseldeklaration inte anländer i sin helhet med ett flyg, inge en ny summarisk införseldeklaration för de delsändningar som kommer med senare flyg. Välj i deklarationen indikatorn för delsändning (”split consignment”). Den nya deklarationen får ett nytt MRN-referensnummer. 

Inge deklarationen med samma MAWB-nummer som använts i den ursprungliga summariska införseldeklarationen och använd den ursprungliga deklarationens MRN-nummer som tidigare dokument.   

2. Ankomstanmälan (AN)

När flyget anländer inge en ankomstanmälan för transportmedlet. 

3. Anmälan av varors ankomst (FI332) för en delsändning

Anmäl ankomsten av de delsändningar som anländer med senare flyg. Ange i anmälan MRN-referensnumret för den nya summariska införseldeklaration som ingetts med indikatorn för delsändning.

Om du inte vet vilka sändningar på undernivå som anländer kan du alltid visa upp alla transportdokument för leveranspartiet på undernivå.

Om sändningens ankomst anmälts felaktigt för ett flyg med vilket den inte anlänt, kan du korrigera anmälan av varornas ankomst genom att ta bort denna sändning på undernivå från anmälan. Korrigeringen är inte nödvändig, eftersom transportdokumentet på undernivå i en summarisk införseldeklaration som ingetts med indikatorn för delsändning kan visas upp flera gånger.

4. Påföljande tulldeklaration

Ange i den påföljande tulldeklarationen alltid den ursprungliga summariska införseldeklarationens MRN-nummer, transportdokumentets nummer och varupostnummer som referens för tidigare dokument. Du kan inte ange MRN-numret för den summariska införseldeklarationen som ingetts för delsändningen.

Om det tidigare dokumentet i tulldeklarationen är en summarisk införseldeklaration (ENS) och sändningen anländer i delar:

 

  • Om importförtullningen gjorts för hela sändningen redan i samband med den första delsändningen, behöver den inte ändras, om sändningen frigörs först när hela sändningen anlänt.
  • Om man vill att varorna frigörs i samband med den första delsändningens ankomst, ska tulldeklarationen ändras så att den motsvarar uppgifterna för delsändningen. För resten av varorna ska man göra en ny förtullning när de anlänt.

Anmälan om lossningsresultat och ogiltigförklaring

  • Anmälan om lossningsresultat får lämnas in först när den sista delen av sändningen anlänt.
  • Ogiltigförklaring får inte begäras för varor som inte alls anlänt förrän det har blivit klart att sändningen inte alls kommer att anlända till Finland.

Läs mer

Kommissionens anvisningar (på engelska)

• Webbkurs om ICS2-deklarering i sjötrafik: ICS2 Process and Data: Maritime and Inland Waterways (R3-ALL-PROC-MAR)
• Anvisning om ICS2-deklarering i flygtrafik: ”ICS2 Operational guidance for air cargo general”. Ta del av anvisningen på EU:s Circabc-webbsida i gruppen “ICS2 Release 2: air cargo general, postal and express pre-arrival”. Anvisningen finns i mappen ”ICS2 Common Operational Guidance”.