Tullens värden och etiska principer styr vår verksamhet. Vi genomför vår uppgift i en mångkulturell verksamhetsmiljö på ett ansvarsfullt och effektivt sätt, utnyttjar möjligheter och har beredskap för hot. Förtroende är ett centralt mål för arbetet i en öppen förvaltning. Vi följer årligen utvecklingen av Tullens anseende med undersökningen Luottamus&Maine.
Vi värdesätter mångfald och uppmuntrar personer med olika bakgrunder att söka sig till Tullen. Detta framhävs i sökannonserna, där vi önskar att sökandena är personer i olika åldrar och av olika kön samt personer som hör till språkliga, kulturella eller andra minoriteter.
Vi utbildar personal för att möta människor med olika bakgrund och fördjupar personalens kunskap om jämställdhet och likabehandling, så att vi kan säkerställa icke-diskriminering i betjäningssituationer.
Vi för ett proaktivt utbildningssamarbete, erbjuder praktikmöjligheter och är aktiva på mässor och i medier. På så sätt främjar vi utvecklingen av arbetslivskompetensen och ökar medvetenheten om potentiella jobb redan under studietiden.
Vi uppmuntrar Tullens medarbetare att utveckla vardagsarbetet och skötseln av tullärenden genom att involvera personalen, bedriva initiativverksamhet och fördjupa utvecklingskompetensen.
Vår ansvarsåtgärd
Vi följer utvecklingen av Tullens anseende med den årliga undersökningen Luottamus&Maine. I undersökningen bedöms Tullens anseende i fråga om för förvaltning, ekonomi, ledning, innovationer och växelverkan. Resultaten av alla teman bildar tillsammans helhetsbetyget för anseendet.
År 2024 var det helhetsbetyget för vårt anseende 3,60 (2023: 3,67). Trots den lilla nedgången är vårt betyg fortfarande bra. Precis som förra året rankades vi som 13:e bland alla de organisationer inom den offentliga förvaltning vilka var med i undersökningen.
Vårt anseende påverkar medborgarnas beteende, såsom deras vilja att stödja Tullen med skattemedel, söka jobb hos oss, höra våra åsikter och stötta oss i krissituationer. Vissa aspekter av anseendet påverkar beteendet mer än andra, och forskning ger oss viktig information om var vi bör satsa mest på.
Trots den lilla nedgången för det övergripande anseendet har medborgarnas förtroende och positiva inställning till Tullen hållits på samma nivå som under tidigare år. Framför allt har förtroendet och stödet i krissituationer utvecklats positivt från det föregående året.
Tullen ses som en mångfaldig myndighet bland våra intressenter. För att stärka denna image ökar vi aktivt tullmedvetenheten vid olika evenemang och i samarbete med läroanstalterna.
Vi möter medborgarna vid olika evenemang
Tullen deltar aktivt i evenemang som anordnas i olika delar av Finland. Vid dessa evenemang möter vi medborgare i alla åldrar och i synnerhet medborgarna på de orter där evenemangen anordnas har möjlighet att tala med lokala tullanställda. Vi lyfter fram tullen i linje med evenemangets tema bland annat ur säkerhets- och övervakningssynvinkel. Dessutom ordnar yrkesskolorna och högskolorna yrkesdagar, där våra medarbetare har berättat om deras arbete och karriärväg. Många har varit intresserade och velat diskutera om Tullen som arbetsplats och om Tullens läroavtalsutbildning: hur man kan söka till utbildningen, när utbildningen startar och hur det är att studera till en yrkesperson inom tullbranschen.
Vi gjorde Tullens verksamhet bekant med läroanstaltsbesök
Vi besökte läroanstalter och ordnade besök i våra verksamhetslokaler för grupper från grundskolor, gymnasier, yrkesskolor och institut. Vid dessa besök har Tullens medarbetare berättat om sitt eget yrke, sin karriärväg och vad allt som görs hos Tullen och varför smidig godstrafik och bevakning av den är viktigt. I synnerhet tullbevakningen och Tullen som arbetsplats var teman som på återkommande sätt väckte intresse. Läroanstaltsbesöken är en av de viktigaste kanalerna för oss för att nå ungdomar runt om i hela Finland. Sedan coronavirusåren har antalet förfrågningar om besök ökat successivt och förra året gjordes närmare 50 besök.
Utbildning med tulltema i högskolorna
Tullen har fortsatt att föra samarbete på olika nivåer med många olika läroanstalter, inklusive högskolorna. Vi har gett undervisning i grunderna för import och export och berättat om Tullens uppgifter och betydelse som en del av den internationella handeln vid det tekniska universitet Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto (LUT) och yrkeshögskolan Turun ammattikorkeakoulu. På hösten 2024 deltog 70 studeranden i avsnittet om tullärenden som ger fem studiepoäng i studiemodulen Transport och spedition vid Turun ammattikorkeakoulu. Studiehelheterna med tullteman vid högskolorna ökar tullmedvetenheten och ger en positiv uppfattning av Tullen som en potentiell arbetsplats för sakkunniga som utexamineras under de närmaste åren.
Med hjälp av utbildningssamarbetet kan vi visa att vi förbinder oss till en öppen och transparent verksamhet och att vi har professionella och lättillgängliga sakkunniga. Detta stärker vårt anseende som en ansvarsfull, pålitlig och förnybar arbetsgivare. Tullen för många former av utbildningssamarbete med olika aktörer. Nedan följer exempel på dessa.
Yrkesexamen inom tullbranschen ger nycklarna till många olika uppgifter
Personer som utför förtullningsuppgifter vid företag kan avlägga yrkesexamen inom tullbranschen, som Omnia och Tullen anordnar tillsammans. Under år 2024 deltog totalt 39 studeranden i examensstudierna. Examen ger färdigheter att sköta förtullnings-, speditions- och fartygsklareringsuppgifter hos företag som bedriver utrikeshandel.
I vissa uppgifter hos Tullen är det möjligt att avlägga yrkesexamen inom tullbranschen med ett läroavtal. I läroavtalsutbildningen inhämtas största delen av kunnandet på arbetsplatsen genom att utföra arbetsuppgifter i praktiken. Hos Tullen har detta organiserats på så sätt att studeranden tilldelas en arbetsplatshandledare och en arbetsintroduktör för att vägleda studierna och lära ut de färdigheter som krävs i examensgrunderna.
Utbildningen på arbetsplatsen stöds ytterligare av Kouvolan ammattiopisto Eduko, Tullens utbildningstjänster och chefspersonerna för studerandena. Lärandemålen, ämnesområdena, rapporteringen och utvärderingen antecknas i dagboken för lärande i arbetet. År 2024 avlade 38 studeranden yrkesexamen inom tullbranschen och 23 studeranden påbörjade studier.
Fördjupning av tullkompetensen som ett myndighetssamarbete
Ett tätt inhemskt utbildningssamarbete har förts med våra PTG-partner; polisen, Tullen, Gränsbevakningsväsendet och skyddspolisen. Den gemensamma utbildningen för myndigheterna har syftat till att stärka kompetensen inom centrala delområden inom verksamheten, i syfte att främja säkerheten i samhället.
Betoningen i internationella samarbetet kring tullutbildning låg på samarbete med EU och de nordiska länderna.
Utbildning för kunder och intressenter som webbinarier
Under år 2024 ordnade vi webbinarier för Tullens kunder, vilka hade totalt 697 deltagare. Webbinarierna har visat sig vara ett effektivt sätt att nå och utbilda bredare målgrupper. Ämnena under webbinarierna var bland annat deklarering av värdeuppgifter i exporttulldeklarationen och användning av Tullklareringstjänsten i importtulldeklarationer. Vi ordnade även ett webbinarium på engelska och svenska.
Under år 2024 ordnade vi sammanlagt 31 kund- och intressentutbildningar. Genom dessa nådde vi så gott som 900 anställda från olika organisationer. I regel besökte vi företag för att ge utbildning kring grunderna i tullärenden.
Genom initiativverksamheten stärks Tullen och varje tullanställd ges möjlighet att påverka de processer och verktyg som används i vardagen. Tullens anställda har möjlighet att ta initiativ i initiativkanalen och de bästa av dessa idéer testas och genomförs. Denna form av kollektiv intelligens gör Tullen mer dynamisk och möjliggör inflytande på alla organisationsnivåer.
Under år 2024 inkom totalt 26 initiativ till Tullens initiativkanal. Fyra av initiativen godkändes direkt och 12 sparades för eventuellt genomförande i projekt. Antalet initiativ minskade som väntat från föregående periods 93 initiativ, eftersom perioden 2023 var den första perioden med kanalverksamhet och en hel del idéer hade samlats i skrivbordslådorna. Precis som förra året valdes det bästa initiativet, som presenterades för och godkändes av Tullens ledningsgrupp.
Vinnaren år 2024 var initiativet för att utveckla tjänsten Fintaric, med ett mål om att förbättra informationsflödet i tjänsten. Fintaric är en tjänst som är öppen för alla, där det är möjligt att granska varukoder och anknutna uppgifter, såsom importskatter och import- och exportrestriktioner. Initiativet innehöll ett förslag om att restriktionsuppgifter som gäller bland annat varor och bokstavskoder för förmånsbehandling framöver ska vara synliga i Fintaric. Denna förändring skulle avsevärt underlätta såväl kundernas som tulltjänstemännens arbete. Initiativtagaren belönades med 400 euro och tilldelades diplomet Årets initiativtagare 2024.
Hösten 2023 kom asylsökanden till landet med cykel via gränsövergångsställena vid östgränsen. En gränspassering ska alltid göras med ett fordon och gränsen kan inte passeras till fots. Eftersom deltagarna inte tullklarerade sina cyklar utan övergav dem vid gränsövergångsställena, ansågs cyklarna ha överlämnats till staten.
Under år 2024 ordnade vi flera auktioner i Vaalimaa, Salla, Lentiira (Vartius), Fredrikshamn och Villmanstrand, där cyklar såldes. Många av cyklarna var helt nya, men några cyklar i dåligt skick fördes omedelbart till metallåtervinning. De utauktionerade cyklarna uppgick till cirka 900. Auktionerna lockade ett stort antal människor till gränsövergångsställena, och nästan alla cyklar utauktionerades. Intäkterna från auktionerna redovisades till staten. Intäktsflödet till staten av cyklarna var sammanlagt 42 491 euro.