Hoppa till innehåll

Sammanfattning av våra hållbarhetsåtgärder

Agenda 2030, mål 8: Människovärdigt arbete och ekonomisk tillväxt   Agenda 2030, mål 9: Hållbar industri, innovationer och infrastrukturer   Agenda 2030, mål 16: Fred, rättvisa och god förvaltning  

Våra åtgärder:

  • Vi gör det lättare att uträtta tullärenden och minskar behovet av att förflytta sig genom digitala tjänster.
  • Vi främjar tillgänglighet och åtkomlighet så att alla våra kunder självständigt kan använda våra e-tjänster eller besöka våra servicepunkter.
  • Vi för ett regelbundet och tätt samarbete genom kundsamarbetsgrupper och nätverk inom olika sektorer.
  • Genom proaktiv rådgivning ger vi information om våra tjänster och förändringar u vår verksamhet samt ger vägledning i korrekt agerande på en gång, vilket sparar tid och kostnader, och vi undviker utredningar som görs efteråt.
  • Vi erbjuder företagen möjligheter att uträtta tullärenden smidigare genom tillstånd. Dessa aktörer stödjer säkerheten i leveranskedjan genom sina egen verksamhet.
  • Vi stödjer jämlika konkurrensvillkor för företagen, säkerställer korrekt tullklarering och avslöjar skattebedrägerier genom övervakning.
  • Vi samlar in de tullar som ska redovisas till EU samt skatter och andra betalningar som ska intäktsföras till staten till rätt belopp.
  • Som stöd för det kunskapsbaserade beslutsfattandet sammanställer och offentliggör vi officiell statistik om den finska utrikeshandeln.

Indikatorer:

Kundnöjdheten med tullklareringen, företagskunder (skala på 1‒5)

Diagrammet visar målet och utfallet för företagskundernas kundnöjdhet med tullklareringen åren 2021, 2023 och 2024. Målet har under alla år varit att uppnå betyget 4, men under alla år har målet missats knappt. Åren 2023 och 2024 var betyget 3,9, medan betyget var 3,7 år 2021.

Kundnöjdhet, personkunder (skala 1–5)

Diagrammet visar målet och utfallet för personkundernas kundnöjdhet med tullklareringen åren 2022, 2023 och 2024. Målet har under alla år varit ett betyg på 3,6 och det har missats år 2022 och överträffats år 2023. Betyget för år 2024 var 3,9.

Tullens totala skatteuppbörd och efteruppbörd till följd av företags- och dokumentgranskningar (miljoner €)

Diagrammet visar beloppen av Tullens totala skatteuppbörd och efteruppbörd åren 2022–2024. År 2022 uppgick den totala skatteuppbörden till 393 miljoner euro. År 2022 minskade den totala uppbörden till 308 miljoner euro och ytterligare till 263 miljoner euro år 2023. År 2022 uppgick efteruppbörden till 4,5 miljoner euro, år 2023 till 3,3 miljoner euro och år 2024 till 8,9 miljoner euro, trots minskningen av det totala uppbördsbeloppet.
Skatteresten år 2024 var 0,32 %. Målet för skatteresten var högst 1 %.

Siffror för kundrådgivning

Kundmeddelanden

97 st.

Kundanvisningar

271 st.

Företagsspecifik rådgivning

134 st.

Frågor besvarade via e-post

18 704 st.

Samtal i tullrådgivningen och stödet för tulldeklarationerna

65 875 st.

Chatt-samtal

5 431 st.

Agenda 2030, mål 3: Hälsa och välbefinnande   Agenda 2030, mål 16: Fred, rättvisa och god förvaltning

Våra åtgärder:

  • Vi bekämpar gränsöverskridande brottslighet i ett tätt samarbete med övriga brottsbekämpande myndigheter.
  • Vi förhindrar att ämnen som omfattas av begränsningar eller som är förbjudna kommer in i landet och förebygger på så sätt de sociala och ekonomiska negativa konsekvenser som de orsakar.
  • Vi säkerställer på ett omfattande sätt samhällets säkerhet med en mångsidig brottsbekämpning och skyddar medborgarnas hälsa och omgivning.
  • Genom att returnera återtagen brottsvinning till staten försvårar vi effektivt professionell och organiserad brottslighet.
  • Vi bekämpar den grå ekonomin och främjar därmed jämlika konkurrensvillkor för laglydiga aktörer, ökar statens skatteinflöde och förhindrar annan brottslighet.
  • Vi övervakar importen av och handeln med varumärkesförfalskningar. På så sätt skyddar vi konsumenterna, tryggar statens skatteintäkter och rättsinnehavares ekonomiska intressen samt bekämpar tvångs- och barnarbete, penningtvätt och finansiering av annan brottslighet.
  • Vi övervakar sanktionerna och säkerställer på så sätt att Europeiska unionens gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiska åtgärder är effektiva i det internationella samarbetet och fredsfrämjande arbetet.

Indikatorer:

Brottsbekämpningens genomslag (miljoner €)

Diagrammet visar siffrorna för genomslaget brottsbekämpningen inom Tullen åren 2022–2024. Den återtagna brottsvinningen år 2022 var 71 miljoner euro. Beloppet minskade till 37 miljoner euro år 2023, men ökade till 57 miljoner euro år 2024. Värdet på varor som inte beslagtagits har ökat från 26 miljoner euro till 50 miljoner euro under referensåren. Beloppet av skatter som undvikits steg år 2023 (20 miljoner euro) jämfört med föregående år (9 miljoner euro) och ytterligare år 2023 (21 miljoner euro). Totalt var brottsbekämpningens genomslag år 2022 106 miljoner euro, år 2023 88 miljoner euro och år 2024 127 miljoner euro.

Brott som kommit till Tullens kännedom

5 527 st.

Utredningsprocenten för brott

79

Brottsutredningsnivån mäter förhållandet mellan de anmälda brotten och de brott som utreds under en viss rapporteringsperiod. Nedgången i utredningsnivån jämfört med året innan illustrerar att de nya förundersökningar om misstänkta tullbrott som påbörjats under år 2024 överstiger antalet utredda brott och avslutade förundersökningar med 21 procent under samma tidsperiod. Brottsutredningen är med andra ord överbelastad.

Agenda 2030, mål 3: Hälsa och välbefinnande   Agenda 2030, mål 9: Hållbar industri, innovationer och infrastrukturer   Agenda 2030, mål 12: Ansvarsfull konsumtion   Agenda 2030, mål 15: Livet på jorden

Våra åtgärder:

  • Vi skyddar konsumenterna från sanitära olägenheter genom att förhindra att livsmedel och konsumtionsvaror som inte uppfyller kraven kommer in på marknaden. Genom övervakningen bekämpar vi också livsmedelsbedrägerier och främjar jämlika konkurrensvillkor för företagen.
  • Vi övervakar transporten av farliga ämnen, avfall och kemikalier och säkerställer på sätt att de inte orsakar skada för naturen och medborgarna.
  • Vi övervakar fordonens trafikduglighet och främjar på så sätt att odugliga, överbelastade och fellastade fordon får tillträde till det finska trafikflödet.
  • Genom övervakning förebygger vi spridning av växt- och djursjukdomar. Genom detta skyddar vi den biologiska mångfalden, skogsbrukets verksamhetsförutsättningar, livsmedelsindustrin och livsmedelsproduktionen i samarbete mellan flera myndigheter.
  • Tullen har en ny roll som nationell myndighet för EU:s gränsjusteringsmekanism för koldioxid. Mekanismen förhindrar avledning av utsläpp utanför EU, vilket uppmuntrar globalt till ekologiskt hållbar verksamhet.

Indikatorer:

Relevans för fordons- och transportmedelskontrollerna, %

Diagrammet visar målet för inspektionerna av fordon och transportmedel som utförts av Tullen samt relevansprocent år 2022–2024 Relevansprocenten var 5 % år 2022, 6 % år 2023 och 7 % år 2024. År 2022 var relevansprocenten 3,0, år 2022 5,0, år 2023 4,0 och år 2024 2,1.
I och med att gränsövergångsställena vid östgränsen är stängda, är en betydande del av inspektionsinfrastrukturen för tunga trafikfordon inte tillgänglig. Detta påverkar såväl antalet kontroller som effektiviteten när det till exempel inte finns några egentliga inspektionslokaler för tung trafik vid de inre gränserna.

Relevans för passagerarkontrollerna, %

Diagrammet visar målet och relevansprocenten för passagerarkontroller år 2022–2024. År 2022 var målrelevansprocenten 10, vilket underskreds då utfallet för relevansprocenten var 7. År 2023 överskreds målrelevansprocenten på 10, då relevansprocenten var 12,1. År 2024 var målrelevansprocenten 9 och den överträffades med bred marginal då procenten var 41,9 %.
Uppgången i relevansen för passagerarkontrollerna avspeglar att kontrollerna riktats på rätt sätt i den gränsöverskridande passagerartrafiken då östgränsen varit stängd. Tullen har tillgång till mer förhandsinformation om passagerare för att utnyttja riskanalyser i den inre gränstrafiken än vid östgränsen.

Varukontroller, relevans % och mål

Diagrammet beskriver målet med varukontrollerna och relevansprocenten åren 2022–2024. Varje år har målrelevansprocenten varit 14,0. Varje år har målet överskridits. År 2022 var relevansprocenten 29,2, år 2023 31,3 och år 2024 19,5.

Relevans för övervakningen av livsmedel och konsumtionsvaror, %

Diagrammet beskriver målet och utfallet för övervakningen av livsmedel och konsumtionsvaror åren 2022–2024. Varje år har procenten för målet varit 14,0. År 2022 var relevansprocenten 27, år 2023 27 och år 2024 21,5.
Målet uppnåddes inte, eftersom övervakningen inte var inriktad på mindre fel i produkterna på grund av bristen på resurser.

Relevans för kontrollerna av trafiksäkerheten, %

Diagrammet beskriver relevansen för de kontroller som Tullen utfört avseende trafiksäkerheten åren 2022–2024. År 2022 var relevansprocenten 6,5, år 2023 5,9 och år 2024 6,3.

Farliga konsumtionsvaror som anmälts till EU:s Safety Gate-system år 2024

Diagrammet beskriver antalet anmälningar om farliga konsumtionsvaror till EU-systemet Safety Gate åren 2023 och 2024. Finland har gjort 80 anmälningar år 2023 och 90 anmälningar år 2024. Av dessa rapporter har Tullen gjort 36 år 2023 och 47 år 2024.
Under år 2024 gjordes sammanlagt 4 131 anmälningar till Safety Gate-systemet. Finland gjorde 90 anmälningar, varav 47 gjordes av Tullen.

Livsmedel och material som kommer i kontakt med livsmedel som orsakar allvarliga risker och som anmälts till RASFF-systemet

Diagrammet beskriver livsmedel och material som kommer i kontakt med livsmedel som orsakar allvarliga risker och som anmälts till RASFF-systemet åren 2023 och 2024. Finland har gjort 76 anmälningar till systemet år 2023 och 66 år 2024. Av dessa anmälningar har Tullen gjort 47 år 2023 och 45 år 2024.
Under 2024 gjordes totalt 5 364 anmälningar till RASFF-systemet. Finland gjorde 66 anmälningar, varav 45 gjordes av Tullen.

Produkter vars produktsäkerhet övervakas av Tullen

4 633 st.

Varav anmärkta och förkastade

996 st.

Relevans

21,5

Agenda 2030, mål 8: Människovärdigt arbete och ekonomisk tillväxt   Agenda 2030, mål 16: Fred, rättvisa och god förvaltning

Våra åtgärder:

  • Tullens värden och etiska principer styr vår verksamhet. Vi utför vår uppgift i en mångkulturell verksamhetsmiljö på ett ansvarsfullt och slagkraftigt sätt, utnyttjar möjligheter och har beredskap för hot.
  • Vi följer årligen utvecklingen för Tullens anseende genom undersökningen Luottamus&Maine.
  • Vi värdesätter mångfald och uppmuntrar personer med olika bakgrunder att söka sig till Tullen. Detta framhävs i sökannonserna, där vi önskar att sökandena är personer i olika åldrar och av olika kön samt personer som hör till språkliga, kulturella eller andra minoriteter.
  • Vi utbildar personal för att möta människor med olika bakgrund och stärker personalens kunskap om jämställdhet och likabehandling, så att vi kan säkerställa icke-diskriminering i betjäningssituationer.
  • Vi för ett proaktivt utbildningssamarbete, erbjuder praktikmöjligheter och är aktiva på mässor och i medierna. På så sätt främjar vi utvecklingen av arbetslivskompetens och ökar medvetenheten om potentiella jobb redan under studietiden.
  • Vi uppmuntrar Tullens medarbetare att utveckla vardagsarbetet och skötseln av tullärenden genom att involvera personalen, bedriva initiativverksamhet och fördjupa utvecklingskompetensen.

Indikatorer:

Delområden i Tullens anseende i undersökningen Luottamus&Maine

Helhetsbetyg

3,60

Betyg på arbetsplatsen 

3,63

Hållbarhetsbetyg

3,74

På bilden visas till vänster betygen för delområdena i Tullens anseende och till höger en jämförelse med genomsnittet för de 25 mest kända organisationerna inom den offentliga förvaltningen. Helhetsbetyget för Tullens anseende ligger på en bra nivå, 3,60, när genomsnittet för den offentliga förvaltningen ligger på en måttlig nivå, 3,39. Alla delområden i fråga om Tullens anseende, bortsett från växelverkan och innovation, ligger på en bra nivå, medan växelverkan och innovationen ligger på en måttlig nivå. Alla delområden av den offentliga förvaltningen ligger på en måttlig nivå, bortsett från ekonomi och hållbarhet, som ligger på en bra nivå.

Årlig jämförelse i Luottamus&Maine

På bilden visas Tullens resultat i undersökningen Luottamus&Maine åren 2023 och 2024. Tullens betyg har fortsättningsvis legat på en bra nivå. År 2024 sjönk helhetsbetyget (3,60) jämfört med år 2023 (3,67). År 2023 låg alla delområden av anseendet på en bra nivå, med undantag för växelverkan, som låg på en måttlig nivå (3.37). År 2024 sjönk också innovationen från en bra nivå (3,55) till en måttlig nivå (3,43). Övriga delområden av anseendet låg fortsättningsvis på en bra nivå.

Årlig jämförelse av intressentgruppsstödet

På bilden visas Tullens resultat i fråga om intressentgruppsstödet enligt undersökningen Luottamus&Maine åren 2023 och 2024. Medborgarnas förtroende och positiva inställning till Tullen har hållits på samma nivå som under tidigare år. År 2023 låg kriskänsligheten endast på måttlig nivå (3,44) och övriga områden på en bra nivå. År 2024 steg kriskänsligheten till en bra nivå (3,52), och dessutom ökade förtroendet (3,85) från föregående år (3,79). Betyget för det övergripande stödet ökade något (3,62) jämfört med föregående år (3,61).

Våra åtgärder:

  • Vår verksamhetsmiljö förändras ständigt och därför utvärderar vi aktivt vilken kompetens vi redan har, hur vi utvecklar den och inhämtar den kompetens som saknas. Dessutom stödjer vi också självständiga studier utanför Tullen.
  • Tullen genomför årligen statens VM-Baro-personalundersökning, vars resultat används i planen för välbefinnandet i arbetet för att främja välbefinnandet för Tullens anställda.
  • Tullen har ett certifierat miljösystem, med vilket vi hanterar vår miljöpåverkan.
  • Vi strävar efter att minska miljöpåverkan som orsakas av vår verksamhet genom att utveckla vår arbetsmiljö och hållbara upphandlingar, samt genom att utnyttja digitala lösningar i stället för tjänste- och arbetsresor när det är ändamålsenligt.
  • Vid tjänsteresor är målet att öka användningen av kollektivtrafik och på motsvarande sätt minska användningen av såväl flyg som bil.
  • I enlighet med statens och Tullens lokalstrategi effektiviserar Tullen sin användning av lokaler och beaktar miljöansvarsfrågor i våra lokalprojekt och i vår verksamhet.

Indikatorer:

Arbetstillfredsställelse (VM-Baros helhetsindex Y, skala 1–5)

Diagrammet beskriver resultatet för arbetstillfredsställelsen hos Tullens personal åren 2022–2024. Resultatet har hållits på samma nivå som under det föregående året. År 2022 var resultatet 3,63, år 2023 3,7 och år 2024 3,7.

Antalet utbildningsdagar per årsverke

Diagrammet visar utbildningsdagarna per årsverke vid Tullen åren 2022–2024. År 2022 var antalet utbildningsdagar 9,3, 2023 9,2 och 2024 10 dagar per årsverke.

Resekostnader och tjänsteresedagar per årsverke

Diagrammet visar Tullens resekostnader och tjänsteresedagar per årsverke åren 2022–2024. Resekostnaderna och tjänsteresorna har ökat under den denna tidsperiod. Resekostnaderna för år 2022 var 782 euro per årsverke, 1 242 euro per årsverke år 2023 och 1 747 euro per årsverke år 2024. Även antalet tjänsteresedagar har ökat från 8,9 tjänsteresedagar per årsverke och år 2022 till 16,1 tjänsteresedagar år 2024. Under år 2023 gjordes 11,4 tjänsteresor per årsverke. I och med att östgränsen har förblivit stängd har kommenderingsresorna ökat resekostnaderna.
Tjänsteresor (tusen km)

Diagrammet beskriver antalet tjänsteresor per fordonstyp (tusen kilometer) åren 2022–2024. Antalet kilometer tjänsteresor i flygtrafiken år 2023 stigit till 1 929 000 kilometer jämfört med 1 152 000 kilometer år 2022. År 2024 minskade antalet flygkilometer till 1 726 000 kilometer.  Antalet kilometer med tåg har ökat från år 2022 (536 000 km) till år 2023 (761 000 km). År 2024 minskade antalet kilometer med tåg något (747 000 km).
Ingen statistik över tjänstebilar har kunnat publiceras i år på grund av en systemstörning.

Antalet tjänstefordon och förändrade drivkrafter Diagrammet beskriver förändringen i antalet fordon enligt drivkraft. Antalet dieselbilar har hållits på samma nivå, men antalet hybridbilar har ökat. Bensinbilarna har minskat och antalet helelektriska bilar har ökat.

Lokaleffektivitet

Diagrammet visar Tullens lokaleffektivitet åren 2022–2024. I lokaleffektiviteten beräknas lokalkostnaderna per tusen euro per årsverke, antalet kvadratmeter lokal per årsverke samt antalet kvadratmeter kontorslokal per årsverke. Under jämförelseperioden har Tullens lokalkostnader varit nästan de samma (7,0 tusen euro/åv). Antalet kvadratmeter kontorslokal/åv har ökat från år 2022 (28,8) till år 2024 (26,1). Antalet kvadratmeter kontorslokal har minskat jämfört med tidigare år (13,5 och 10,5) år 2024 (9,5).