Vi gör det lättare att uträtta tullärenden och minskar behovet av att förflytta sig genom digitala tjänster.
Vi främjar tillgänglighet och åtkomlighet så att alla våra kunder självständigt kan använda våra e-tjänster eller besöka våra servicepunkter.
Vi för ett regelbundet och tätt samarbete genom kundsamarbetsgrupper och nätverk inom olika sektorer.
Genom proaktiv rådgivning ger vi information om våra tjänster och förändringar u vår verksamhet samt ger vägledning i korrekt agerande på en gång, vilket sparar tid och kostnader, och vi undviker utredningar som görs efteråt.
Vi erbjuder företagen möjligheter att uträtta tullärenden smidigare genom tillstånd. Dessa aktörer stödjer säkerheten i leveranskedjan genom sina egen verksamhet.
Vi stödjer jämlika konkurrensvillkor för företagen, säkerställer korrekt tullklarering och avslöjar skattebedrägerier genom övervakning.
Vi samlar in de tullar som ska redovisas till EU samt skatter och andra betalningar som ska intäktsföras till staten till rätt belopp.
Som stöd för det kunskapsbaserade beslutsfattandet sammanställer och offentliggör vi officiell statistik om den finska utrikeshandeln.
Indikatorer:
Kundnöjdheten med tullklareringen, företagskunder (skala på 1‒5)
Kundnöjdhet, personkunder (skala 1–5)
Tullens totala skatteuppbörd och efteruppbörd till följd av företags- och dokumentgranskningar (miljoner €)
Skatteresten år 2024 var 0,32 %. Målet för skatteresten var högst 1 %.
Siffror för kundrådgivning
Kundmeddelanden
97 st.
Kundanvisningar
271 st.
Företagsspecifik rådgivning
134 st.
Frågor besvarade via e-post
18 704 st.
Samtal i tullrådgivningen och stödet för tulldeklarationerna
65 875 st.
Chatt-samtal
5 431 st.
2
Våra åtgärder:
Vi bekämpar gränsöverskridande brottslighet i ett tätt samarbete med övriga brottsbekämpande myndigheter.
Vi förhindrar att ämnen som omfattas av begränsningar eller som är förbjudna kommer in i landet och förebygger på så sätt de sociala och ekonomiska negativa konsekvenser som de orsakar.
Vi säkerställer på ett omfattande sätt samhällets säkerhet med en mångsidig brottsbekämpning och skyddar medborgarnas hälsa och omgivning.
Genom att returnera återtagen brottsvinning till staten försvårar vi effektivt professionell och organiserad brottslighet.
Vi bekämpar den grå ekonomin och främjar därmed jämlika konkurrensvillkor för laglydiga aktörer, ökar statens skatteinflöde och förhindrar annan brottslighet.
Vi övervakar importen av och handeln med varumärkesförfalskningar. På så sätt skyddar vi konsumenterna, tryggar statens skatteintäkter och rättsinnehavares ekonomiska intressen samt bekämpar tvångs- och barnarbete, penningtvätt och finansiering av annan brottslighet.
Vi övervakar sanktionerna och säkerställer på så sätt att Europeiska unionens gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiska åtgärder är effektiva i det internationella samarbetet och fredsfrämjande arbetet.
Indikatorer:
Brottsbekämpningens genomslag (miljoner €)
Brott som kommit till Tullens kännedom
5 527 st.
Utredningsprocenten för brott
79
Brottsutredningsnivån mäter förhållandet mellan de anmälda brotten och de brott som utreds under en viss rapporteringsperiod. Nedgången i utredningsnivån jämfört med året innan illustrerar att de nya förundersökningar om misstänkta tullbrott som påbörjats under år 2024 överstiger antalet utredda brott och avslutade förundersökningar med 21 procent under samma tidsperiod. Brottsutredningen är med andra ord överbelastad.
3
Våra åtgärder:
Vi skyddar konsumenterna från sanitära olägenheter genom att förhindra att livsmedel och konsumtionsvaror som inte uppfyller kraven kommer in på marknaden. Genom övervakningen bekämpar vi också livsmedelsbedrägerier och främjar jämlika konkurrensvillkor för företagen.
Vi övervakar transporten av farliga ämnen, avfall och kemikalier och säkerställer på sätt att de inte orsakar skada för naturen och medborgarna.
Vi övervakar fordonens trafikduglighet och främjar på så sätt att odugliga, överbelastade och fellastade fordon får tillträde till det finska trafikflödet.
Genom övervakning förebygger vi spridning av växt- och djursjukdomar. Genom detta skyddar vi den biologiska mångfalden, skogsbrukets verksamhetsförutsättningar, livsmedelsindustrin och livsmedelsproduktionen i samarbete mellan flera myndigheter.
Tullen har en ny roll som nationell myndighet för EU:s gränsjusteringsmekanism för koldioxid. Mekanismen förhindrar avledning av utsläpp utanför EU, vilket uppmuntrar globalt till ekologiskt hållbar verksamhet.
Indikatorer:
Relevans för fordons- och transportmedelskontrollerna, %
I och med att gränsövergångsställena vid östgränsen är stängda, är en betydande del av inspektionsinfrastrukturen för tunga trafikfordon inte tillgänglig. Detta påverkar såväl antalet kontroller som effektiviteten när det till exempel inte finns några egentliga inspektionslokaler för tung trafik vid de inre gränserna.
Relevans för passagerarkontrollerna, %
Uppgången i relevansen för passagerarkontrollerna avspeglar att kontrollerna riktats på rätt sätt i den gränsöverskridande passagerartrafiken då östgränsen varit stängd. Tullen har tillgång till mer förhandsinformation om passagerare för att utnyttja riskanalyser i den inre gränstrafiken än vid östgränsen.
Varukontroller, relevans % och mål
Relevans för övervakningen av livsmedel och konsumtionsvaror, %
Målet uppnåddes inte, eftersom övervakningen inte var inriktad på mindre fel i produkterna på grund av bristen på resurser.
Relevans för kontrollerna av trafiksäkerheten, %
Farliga konsumtionsvaror som anmälts till EU:s Safety Gate-system år 2024
Under år 2024 gjordes sammanlagt 4 131 anmälningar till Safety Gate-systemet. Finland gjorde 90 anmälningar, varav 47 gjordes av Tullen.
Livsmedel och material som kommer i kontakt med livsmedel som orsakar allvarliga risker och som anmälts till RASFF-systemet
Under 2024 gjordes totalt 5 364 anmälningar till RASFF-systemet. Finland gjorde 66 anmälningar, varav 45 gjordes av Tullen.
Produkter vars produktsäkerhet övervakas av Tullen
4 633 st.
Varav anmärkta och förkastade
996 st.
Relevans
21,5
4
Våra åtgärder:
Tullens värden och etiska principer styr vår verksamhet. Vi utför vår uppgift i en mångkulturell verksamhetsmiljö på ett ansvarsfullt och slagkraftigt sätt, utnyttjar möjligheter och har beredskap för hot.
Vi följer årligen utvecklingen för Tullens anseende genom undersökningen Luottamus&Maine.
Vi värdesätter mångfald och uppmuntrar personer med olika bakgrunder att söka sig till Tullen. Detta framhävs i sökannonserna, där vi önskar att sökandena är personer i olika åldrar och av olika kön samt personer som hör till språkliga, kulturella eller andra minoriteter.
Vi utbildar personal för att möta människor med olika bakgrund och stärker personalens kunskap om jämställdhet och likabehandling, så att vi kan säkerställa icke-diskriminering i betjäningssituationer.
Vi för ett proaktivt utbildningssamarbete, erbjuder praktikmöjligheter och är aktiva på mässor och i medierna. På så sätt främjar vi utvecklingen av arbetslivskompetens och ökar medvetenheten om potentiella jobb redan under studietiden.
Vi uppmuntrar Tullens medarbetare att utveckla vardagsarbetet och skötseln av tullärenden genom att involvera personalen, bedriva initiativverksamhet och fördjupa utvecklingskompetensen.
Indikatorer:
Delområden i Tullens anseende i undersökningen Luottamus&Maine
Helhetsbetyg
3,60
Betyg på arbetsplatsen
3,63
Hållbarhetsbetyg
3,74
Årlig jämförelse i Luottamus&Maine
Årlig jämförelse av intressentgruppsstödet
5
Våra åtgärder:
Vår verksamhetsmiljö förändras ständigt och därför utvärderar vi aktivt vilken kompetens vi redan har, hur vi utvecklar den och inhämtar den kompetens som saknas. Dessutom stödjer vi också självständiga studier utanför Tullen.
Tullen genomför årligen statens VM-Baro-personalundersökning, vars resultat används i planen för välbefinnandet i arbetet för att främja välbefinnandet för Tullens anställda.
Tullen har ett certifierat miljösystem, med vilket vi hanterar vår miljöpåverkan.
Vi strävar efter att minska miljöpåverkan som orsakas av vår verksamhet genom att utveckla vår arbetsmiljö och hållbara upphandlingar, samt genom att utnyttja digitala lösningar i stället för tjänste- och arbetsresor när det är ändamålsenligt.
Vid tjänsteresor är målet att öka användningen av kollektivtrafik och på motsvarande sätt minska användningen av såväl flyg som bil.
I enlighet med statens och Tullens lokalstrategi effektiviserar Tullen sin användning av lokaler och beaktar miljöansvarsfrågor i våra lokalprojekt och i vår verksamhet.
Indikatorer:
Arbetstillfredsställelse (VM-Baros helhetsindex Y, skala 1–5)
Antalet utbildningsdagar per årsverke
Resekostnader och tjänsteresedagar per årsverke
Tjänsteresor (tusen km)
Ingen statistik över tjänstebilar har kunnat publiceras i år på grund av en systemstörning.