Generaldirektörens översyn
Kärnan i Tullens verksamhet är ansvarstagande för samhället och kunderna. Ansvarsrapporten är Tullens manifest om dimensionerna i ansvar samt deras betydelse.
Vårt mål är att göra mer och bättre. Ambitiös målsättning stöder oss i detta. Vi inser att det alltid finns utmaningar och utrymme för förbättringar. Å andra sidan finns det områden där vi redan har kommit långt. I utmanande riktningar kan vi streta i motvind, söka vägar och prova nytt. Arbetet är sällan lätt, men då är framgångarna också mycket givande.
År 2023 var ett framgångsrikt år för Tullens övervakningsverksamhet. Övervakningen av sanktioner som utvidgades under året gav goda resultat, och yrkesskickligheten hos dem som deltog i övervakningen förbättrades till en järnhård nivå. Den minskade trafiken vid östgränsen och slutligen den fullständiga stängningen av gränsstationer innebar att övervakningen riktades mer mot andra områden, såsom hamnar och huvudflygplatsen. Framgången i övervakningen beror på den tekniska förmågan. Det krävs mycket pengar för att uppdatera och öka den, vilket vi till viss del också lyckades få.
Tullklareringen sker på elektronisk väg. Tullen utvecklade den digitala verksamhetsmiljön bestämt med tanke på utmaningarna. Det nya tullklareringssystemet håller på att färdigställas och har redan tagits i bruk stegvis. Tullen satsade på kundservice så att kundupplevelsen ska vara så enkel som möjligt. Gemensam reglering i EU innebär dock vissa begränsningar för detta. Vi gjorde ändå vårt bästa inom dessa ramar, och kundresponsen var huvudsakligen berömvärd.
Ansvaret för miljön är en självklar utgångspunkt för Tullen, och den sträcker sig överallt. Vi arbetade för att hitta miljömässigt ansvarsfulla lösningar och implementera verksamhetsmodeller. Detta kräver rätt inställning, stor kompetens och ett nära samarbete på bred front. Vi strävar efter att engagera sådana som bär huvudansvaret och dessutom hela personalen att anstränga sig mot bättre resultat. Vi fortsätter att uppmuntra alla till deltagande och innovationer.
Vi har kommit långt i ansvarsarbetet, men vi strävar ännu längre. Endast himlen som tak. Jag vill rikta ett varmt tack till alla som aktivt har främjat ansvarsåtgärderna för deras ovärderliga insats för en viktig sak! Jag uppmuntrar alla att sträva efter att Tullen ska kunna utvecklas på bred front i ansvarsfrågor och vara en modig föregångare i dessa frågor.
Hannu Mäkinen, Tullens generaldirektör