Hoppa till innehåll

Reservförfarande vid transitering

Deklarationerna vid transitering inges elektroniskt antingen i Tullklareringstjänsten eller genom meddelandedeklarering. Reservförfarande används när antingen kundens eller Tullens system, eller förbindelsen mellan dem, inte fungerar.

  • Som reservförfarande för Tullklareringstjänsten används en deklaration i dokumentform.
  • Som reservförfarande för meddelandedeklarering används antingen en deklaration som ingetts i Tullklareringstjänsten eller en deklaration i dokumentform.

När en tulldeklaration i dokumentform används som reservförfarande, krävs tillstånd från Tullen för att använda reservförfarandet. 

Godkända aktörer

  • Godkända avsändare vid T-transitering och godkända mottagare vid T- eller TIR-transitering ska begära tillstånd att använda reservförfarandet med webblanketten Reservförfarande vid transitering; (Webropol-blankett)
  • Om företaget inte kan använda webblanketten, kan det ansöka om tillståndet med blanketten Anmälan om att övergå till reservförfarande vid transitering (tullblankett nr 289) eller genom att skicka en fritt formulerad begäran som innehåller motsvarande uppgifter till spake.passitus(at)tulli.fi
  • Begäran fungerar samtidigt som tillstånd att använda reservförfarandet.

Övriga aktörer

  • När ett transiteringsförfarande påbörjas vid avgångstullkontoret som en normal T-transitering eller TIR-transitering, ska den som är ansvarig för förfarandet/lämnar in deklarationen muntligt be avgångstullkontoret om tillstånd att använda reservförfarandet. Tullen beviljar tillståndet genom att godkänna T-transiteringsdeklarationen eller TIR-carneten för handläggning utan elektronisk deklarering.

Planerade driftavbrott

Tullens meddelande om ett planerat driftavbrott fungerar samtidigt som tillstånd att använda reservförfarandet under driftavbrottet. Prenumerera på Tullens meddelanden om driftavbrott och störningar så informeras du om dessa per e-post. Tullen informerar om planerade driftavbrott med ett förhandsmeddelande minst två dagar i förväg. När Tullen meddelar att driftavbrottet är över, är det inte längre tillåtet att använda reservförfarandet.

Övriga driftavbrott

Tullens per e-post skickade meddelande om störningar fungerar samtidigt som tillstånd att använda reservförfarandet. Tullen meddelar när störningen är över. Då är det inte längre tillåtet att använda reservförfarandet.

Upphörande av reservförfarandet

Då användningen av reservförfarandet upphör ska detta anmälas till Tullen. Anmälan anses ha lämnats när en elektronisk transiteringsdeklaration följande gång presenteras för godkännande.

Övrigt att beakta

Under reservförfarandet kan följande dokument med tillhörande godslistor användas:

  • administrativt enhetsdokument SAD (bladen 1, 4 och 5)
  •  transiteringsföljedokument TAD utan streckkod och huvudreferensnummer MRN
  • TIR-carnet utan elektronisk deklaration
  • vid behov SSD-blankett för anmälan av säkerhetsuppgifter

Blanketterna ska fyllas i och lämnas in till Tullen i tre exemplar.

Uppvisande av intyg om samlad garanti

När T-transiteringar påbörjas vid reservförfarande och samlad garanti används, ska den person som är ansvarig för förfarandet på begäran uppvisa intyget om samlad garanti (TC31 eller TC33) vid avgångstullkontoret för att rätten att underteckna transiteringsdeklarationen ska kunna kontrolleras.

Om transiteringsdeklarationen har inlämnats under reservförfarande och exportdeklarationen har inlämnats elektroniskt, ska förfarandekoden och huvudreferensnumret MRN för det föregående exportförfarandet anges i fält 40 i transiteringsdeklarationen. Godkända avsändare ska förutom transiteringsdeklarationen också skicka exportföljedokumenten till Torneå tull som avslutar exporten. Vid standardförfarande avslutar avgångstullkontoret exportförfarandet i samband med att transiteringen påbörjas.

Anmälan av säkerhetsuppgifter 

Om varor förs in i unionen från tredje land eller om varor förs ut ur unionen, ska säkerhetsuppgifterna inges för de transiterade varorna före införseln eller utförseln.

Transporter som anländer från ett område utanför unionen

Om säkerhetsuppgifterna anges som en del av T-transiteringsdeklarationen, behöver säkerhetsuppgifterna inte anmälas med en separat deklaration.

Om säkerhetsuppgifterna inte har angetts som en del av T-transiteringsdeklarationen eller om varorna transporteras upptagna i en TIR-carnet, ska säkerhetsuppgifterna anmälas med ett dokument för säkerhets- och skyddsuppgifter (SSD-blankett). Om det uppstår ett driftavbrott i Tullens deklarationstjänst för införsel och utförsel (AREX), ska säkerhetsuppgifterna lämnas in med ett administrativt eller kommersiellt dokument eller med ett transportdokument.

Transporter ut ur unionen

När transporten anländer till platsen för utförsel och säkerhetsuppgifterna har angetts som en del av T-transiteringsdeklarationen, behöver säkerhetsuppgifterna inte anmälas med en separat deklaration. Varornas ankomst anmäls till utförseltullkontoret.

Om företaget inte kan inge en elektronisk transiteringsdeklaration för en TIR-transport, ska säkerhetsuppgifterna anges med ett separat dokument för säkerhets- och skyddsuppgifter (SSD-blankett) eller med ett administrativt dokument, kommersiellt dokument eller transportdokument. Den ifyllda SSD-blanketten eller motsvarande dokument ska uppvisas vid utförseltullkontoret eller redan vid avgångstullkontoret, där dokumentet stämplas. Det stämplade dokumentet uppvisas också vid utförseltullkontoret.

Om en godkänd TIR-carnet uppvisas vid utförseltullkontoret utan en SSD-blankett med säkerhetsuppgifter och Tullens stämpel, ska man vid utförseltullkontoret lämna in säkerhetsuppgifterna med en summarisk utförseldeklaration. Om Tullens deklarationstjänst för införsel och utförsel (AREX) inte fungerar, ska säkerhetsuppgifterna lämnas in med SSD-blanketten.

Om en godkänd avsändare har hunnit upprätta elektroniska transiteringsdeklarationer innan reservförfarandet tagits i bruk, men handläggningen av dem har avbrutits i det elektroniska systemet före frigörandet för förfarandet, måste den godkända avsändaren begära ogiltigförklaring av transiteringsdeklarationerna. 

Den godkända avsändaren numrerar själv de T-transiteringsdeklarationer som hen inlämnat enligt kontinuitetsplanen och för dagbok över de T-transiteringar som påbörjats. Följande uppgifter ska anges i dagboken:

  • datum för transiteringen
  • transiteringsdeklarationens nummer
  • transportmedlets identifieringsuppgifter
  • destinationstullkontor.

SAD-blankettens blad 1 eller TAD-dokumenten ska skannas och skickas per e-post till Tullens elektroniska servicecentral (passitusseuranta(at)tulli.fi) senast 30 minuter innan transporten av varorna inleds.

Den godkända avsändaren ska underrätta Tullens elektroniska servicecentral om transiteringsdeklarationen genom att skicka e-post till passitusseuranta(at)tulli.fi senast 30 minuter innan transporten av varorna inleds.

Den godkända avsändaren fyller i transiteringsdeklarationen enligt gällande ifyllningsanvisningar och lägger till följande:

  • en stämpel för kontinuitetsplanen eller en stämpel för reservförfarandet i blankettens fält A eller fält MRN
  • adressen till Torneå tull i SAD-blankettens blad 5 i fältet ”Returexemplar skickas” eller i följedokumentets returexemplar
  • blankettens fält 50 förses med texten ”Befrielse från underskrift – 99207” om den godkända avsändaren har befriats från underskrift
  • blankettens fält C ”Avgångstullkontor” ska förses med en stämpel enligt bilaga 72–04 del II kapitel II i genomförandeförordningen för unionens tullkodex, om inte denna stämpel har tryckts på blanketten på förhand
  • Uppgiften: ”godkänd avsändare - 99206”
  • antal förseglingar och tidsfrist i fält D ”Kontrollerat av avgångstullkontoret”

Om T-transiteringen redan har påbörjats under reservförfarande behöver en godkänd mottagare inte ansöka om ett separat tillstånd.

När transporten anländer till den godkända mottagarens utrymmen antecknar den godkända mottagaren förseglingarnas skick och det mottagande lagrets identifieringsnummer i transiteringsföljedokumentet eller i SAD-blankettens blad 4. Det kompletterade följedokumentet eller SAD-blankettens blad 4 skickas till Elektroniska servicecentralen per e-post till spake.passitus(at)tulli.fi.

Om Tullen inte har tagit kontakt eller anlänt till platsen inom 30 minuter från det att följedokumentet eller SAD-blanketten skickades, kan den godkända mottagaren ta bort eventuella förseglingar och lossa varorna.

Efter att ha lossat varorna skickar den godkända mottagaren lossningsresultatet, T-dokumenten och eventuella bilagor till: Torneå tull, Uppföljning av transitering, PB 47, FI-95401 Torneå, eller per e-post till adressen passitusseuranta(at)tulli.fi.

I lossningsresultatet ska särskilt anges eventuella extra varor, varor som fattas och eventuella andra oegentligheter.

Kontinuitetsplanen har använts redan vid avgångstullkontoret och ingen elektronisk TIR-transiteringsdeklaration har upprättats:

  • Ingen separat ansökan för att använda reservförfarande behövs.
  • Ange förseglingarnas skick och lagrets identifieringsnummer (FO-nummer + R-nummer) i kopian av TIR-carnetens blad 2 (volet 2).
  • Anmäl varornas ankomst per e-post genom att skicka en kopia av blad 2 (volet 2) till Elektroniska servicecentralen på passitusseuranta(at)tulli.fi.  
  • Om Tullen inte tar kontakt eller anländer för att granska varorna inom en halvtimme efter att e-postmeddelandet skickats, får tillståndshavaren ta bort förseglingarna och lossa varorna.
  • Efter att ha lossat varorna ska den godkända mottagaren skicka TIR-carneten och lossningsresultatet i pappersform till ett tullkontor som erbjuder kundservice. Tullkontoret förser den stämplade TIR-carneten med behövliga anteckningar och ger den tillbaka till personen som visat upp den.

I lossningsresultatet ska man ange eventuella extra varor, varor som fattas och ersättande varor samt eventuella andra oegentligheter.

Reservförfarandet fungerar på följande sätt när TIR-transiteringsdeklarationen har inlämnats till det elektroniska transiteringssystemet vid avgångstullkontoret, men Tullens eller den godkända mottagarens system inte fungerar:

  • Ange förseglingarnas skick och lagrets identifieringsnummer (FO-nummer + R-nummer) i det följedokument som åtföljt TIR-transporten.
  • Tillståndshavaren skickar följedokumentet och en eventuell varuförteckning per e-post till Tullens elektroniska servicecentral på passitusseuranta(at)tulli.fi i stället för meddelandet om mottagande.
  • Om Tullen inte tar kontakt eller anländer för att granska varorna inom en halvtimme, får tillståndshavaren ta bort förseglingarna och lossa varorna.
  • Efter att ha lossat varorna skickar den godkända mottagaren lossningsresultatet, följedokumentet och eventuella bilagor i pappersform till Torneå tull, Uppföljning av transitering, PB 47, 95401 Torneå, eller per e-post till adressen passitusseuranta(at)tulli.fi.

I lossningsresultatet ska särskilt anges eventuella extra varor, varor som fattas och ersättande varor samt eventuella andra oegentligheter.

Tillståndshavaren ska se till att TIR-carneten, följedokumentet och lossningsresultatet utan dröjsmål visas upp vid vilket tullkontor som helst som är öppet. Tullkontoret förser den stämplade TIR-carneten med behövliga anteckningar och ger den tillbaka till personen som visat upp den.

Användning av särskilda lastspecifikationer

Tullen kan på begäran godta transiteringsdeklarationer som kompletterats med lastspecifikationer som skiljer sig från modellen enligt del II kapitel III i bilaga 72-04 till genomförandeförordningen för unionens tullkodex. Sådana specifikationer får bara användas om företagets bokföring är baserad på ett elektroniskt databehandlingssystem, om specifikationerna utformas och fylls i på ett sådant sätt att tullen enkelt kan använda sig av dem och om de innehåller de uppgifter som krävs enligt del II kapitel IV i bilagan.