Förändringar i införseldeklarationer och deklarationer för tillfällig lagring
Förändringarna i EU:s tullagstiftning medför stegvisa förändringar i tulldeklareringen åren 2020‒2025.
Deklarationer för varor som anländer från områden utanför EU, nuläge
Följande deklarationer ska inges till Tullen i Deklarationstjänsten för införsel och utförsel (AREX) eller genom meddelandedeklarering:
- summarisk införseldeklaration i järnvägs- och vägtrafik
- kombinerad ankomst- och uppvisningsanmälan i järnvägstrafik.
En summarisk införseldeklaration och en anmälan om uppvisande anses tillsammans utgöra en summarisk deklaration för tillfällig lagring.
För varor som anländer under ett transiteringsförfarande har transiteringsdeklarationens uppgifter använts som summarisk deklaration. Säkerhetsuppgifterna kan också anges i transiteringsdeklarationen. Då behöver inte en separat summarisk införseldeklaration inges.
För försändelser som anländer i flyg- och sjötrafik ska man inge en summarisk införseldeklaration och en ankomstanmälan till ICS2-systemet för säkerhetsuppgifter. För dem ska också inges en anmälan av varors ankomst till Tullen genom meddelandedeklarering eller i Tullklareringstjänsten, när försändelsen anländer till Finland.
Förändringar i deklarationer för varor som anländer från områden utanför EU
Den summariska införseldeklarationen förändras och ska i fortsättningen inges till ICS2-systemet för säkerhetsuppgifter. De nya deklarationerna har tagits i bruk i flera olika steg för olika transportsätt. Deklarationerna för posttrafik togs i bruk år 2021, deklarationerna för flygtrafik fr.o.m. 1.3.2023 och deklarationerna för sjötrafik fr.o.m. 3.6.2024
Deklarationerna för övriga transportsätt tas i bruk stegvis fr.o.m. 1.4.2025.
Om en fordonskombination eller lastbil transporteras på ett havsgående fartyg, ska vägtransportfirman fr.o.m. 1.4.2025 inge en ny summarisk införseldeklaration för lasten i enlighet med övergångstiden för vägtrafik.
I fortsättningen ska man också i järnvägstrafik utöver den summariska införseldeklarationen även inge en ankomstanmälan samt en separat anmälan av varors ankomst till Finska tullen i Tullklareringstjänsten eller genom meddelandedeklarering.
De nya deklarationerna kan inges antingen i EU:s e-tjänst eller genom meddelandedeklarering. Meddelandedeklaranterna ska testa meddelandena i kommissionens testningstjänst. Om en meddelandedeklarant använder en IT-tjänsteleverantör vid den tekniska avsändningen av meddelanden, ska tjänsteleverantören testa meddelandetrafiken.
Transportfirman inger den summariska införseldeklarationen med fullständiga uppgifter, om inte transportfirman har kommit överens med aktören som beställt transporten av varorna (t.ex. en speditionsfirma) om att bägge parterna inger en egen summarisk införseldeklaration med partiella uppgifter. Då inger transportfirman uppgifterna om deklarationens transportdokument på huvudnivå med en separat summarisk införseldeklaration på huvudnivå. Speditionsfirman inger å sin sida uppgifterna om transportdokumentet på undernivå med en separat summarisk införseldeklaration för en s.k. House filer-aktör i vilken ingår bland annat uppgifterna om köparen och säljaren.
Summariska införseldeklarationer kan redan nu inges med partiella uppgifter i flyg- och sjötrafik. Senare under åren 2025 och 2026 blir detta möjligt också i järnvägs- och vägtrafik.
I den nya summariska införseldeklarationen är uppgifterna om köpare och säljare obligatoriska säkerhetsuppgifter, likaså varubeskrivning och varukod med minst sex siffrors noggrannhet.
Mera information: Scheman över deklarationer vid införsel
ICS2 (Import Control System 2), EU:s reform av inlämningen av uppgifter om säkerhet och skydd, fas 2
ICS2-systemet, till vilket införseldeklarationerna inges (tidigare har benämningen CR använts)
STI-STP (Shared Trader Interface-Shared Trader Portal), kommissionens ICS2-deklarationstjänst
CIRCABC-webbplats, där kommissionens meddelandebeskrivningar publiceras
ITSP (Information Technology Service Provider), tjänsteleverantör för meddelandedeklaranter
IE (Information Exchange), informationsutbyte, meddelandedeklarering
MDB (Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata), servercertifikat
ICS2R2 (ICS Release 2), deklarationer för flygtrafik
ENS (Entry Summary Declaration), summarisk införseldeklaration
AN (Arrival Notification), ankomstanmälan till kommissionens system
PN (Presentation Notification), anmälan av varors ankomst till finska tullens system
TSD (Temporary Storage Declaration), deklaration för tillfällig lagring som inges av transportföretag
AC (Assessment Complete), svar som erhålls för en ICS2-deklaration och som informerar att deklarationen har godtagits och att varorna kan lastas i fartyget eller luftfartyget som anländer till EU
EO (Economic Operator), ekonomisk aktör
HTI (Harmonised Trader Interface), harmoniserat gränssnitt för näringsidkare
KC3 (Third Country Known Consignor), avsändare som är känd i tredje land
EU-kommissionen har på sin Circabc-webbsida publicerat meddelandebeskrivningar för meddelanden som kommer att införas. Det kommer nya meddelanden vid införseldeklareringen, och datainnehållen i gamla meddelanden ändras.
Förkortningar av meddelanden
Meddelandena är numrerade enligt deras användningsändamål. Meddelandena med IE3F i början är summariska införseldeklarationer som meddelandedeklaranten skickar till EU:s ICS2-system. Summariska införseldeklarationer har olika datainnehåll beroende på vilket transportsätt som används, vem som inger deklarationen och huruvida alla eller bara en del av uppgifterna anges i deklarationen. Till exempel så är meddelandena IE3F10−IE3F17 summariska införseldeklarationer i sjötrafik och meddelandena IE3F20−IE3F29 summariska införseldeklarationer för flygfrakt.
Numreringen av de nya meddelandedeklarationerna är följande:
- Meddelandena med IE3A i början är begäranden om ändring som skickas av meddelandedeklaranter.
- Till exempel så begärs ändring av uppgifterna i meddelande IE3F20 med meddelande IE3A20.
- Med meddelanden som börjar med IE3Q begärs t.ex. ytterligare uppgifter av deklaranten (IE3Q02) eller så kan deklaranten be om ogiltigförklaring av deklarationen (IE3Q04).
- Meddelandena med IE3R i början är svarsmeddelanden.
- IE3R01 är ett svarsmeddelande till deklaranten om registreringen av den summariska införseldeklarationen och om det MRN-referensnummer som deklarationen fått.
- Meddelandena med IE3N i början är olika informationsmeddelanden.
- IE3N06 är meddelandekundens anmälan om varans ankomst, dvs. ankomstanmälan.
- IE3N08 är en anmälan till kunden om granskning.
Var kan du hitta meddelandebeskrivningarna?
Bekanta dig med meddelandebeskrivningarna och kundtestningen för ICS2 deklarationer på Circabc-webbsida i gruppen ”EU Advance Cargo Information System (ICS2)” (på engelska).
Beskrivningarna av meddelandenas datainnehåll kan laddas ner från mappen ”ICS2 Common Functional System Specifications”. Öppna den nyaste versionen av mappen ”ICS2-HTI” (ICS2-HTI-v3.00.zip), ladda ned den och välj mappen ”ICS-HTI-IE”. I undermappen ”HTI-IEs" kan du välja om du vill se datainnehållen i textformat (RTF) eller i tabellformat (XLS).
Datainnehållet för varje meddelande finns i en egen fil. Förkortningen av meddelandet har använts som filnamn. Förkortningarna av deklarationsmeddelandena för de olika transportsätten samt namnen på meddelandena finns på denna webbsida.
När ett företag har beviljats EORI-nummer i Finland, ska också ansökan om att bli meddelandekund för ICS2-deklarationer skickas till finska tullen. Om du använder en leverantör av IT-tjänster vid avsändning och mottagande av meddelandena behöver du inte ansöka om status som ICS2-meddelandekund.
1. Skicka ansökan
Skicka ett fritt formulerat e-postmeddelande till Tullens tillståndscentral på adressen lupakeskus(at)tulli.fi. Uppge följande uppgifter i ansökan:
- företagets namn och EORI-nummer
- en av följande roller i vilken företaget inger deklarationer:
- transportföretag
- expressfraktbolag
- postaktör
- aktör som inger säkerhetsuppgiftsdeklarationer för uppgifter i underfraktsedel
- ombud
- leverantör av IT-tjänster
- e-postadressen för personen som ansvarar för testningen
- person som ansvarar för meddelandedeklareringen: namn, telefonnummer och E-postadress..
Tullen skickar dig anvisningar om hur du skapar ett EU Login-konto för den som ansvarar för testningen. När den som är ansvarig för testningen vid ditt företag har skapat kontot, meddelar hen Tullens internationella helpdesk om detta på adressen hd(at)tulli.fi.
Tullen registrerar företagets uppgifter i kommissionens centraliserade system för identitets- och åtkomsthantering (IAM). Tullen informerar den som ansvarar för testningen om detta. Personen som ansvarar för testningen loggar in med sitt EU Login till kommissionens IAM-system, godkänner de angivna uppgifterna och sparar fullmaktsuppgifter. Därefter kan hen själv logga in i ICS2-tjänsten (STI-STP) som används vid testningen. Man loggar in i ICS2-tjänsten via EU:s kundportal. Alternativt kan personen som ansvarar för testningen gå till IAM-systemet och ge någon annan person behörighet att använda ICS2-tjänsten (STI-STP).
2. Du får företagsrådgivning
Efter att ansökan mottagits kontaktar Tullens företagsrådgivning kunden och frågar om det finns behov för företagsrådgivning för att gå igenom arrangemangen för testningen och hur man skaffar servercertifikat.
3. Skaffa ett servercertifikat
Skaffa ett servercertifikat antingen från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata MDB (rekommendation) eller från någon annan av kommissionen godkänd certifikatutfärdare. Om du använder ett servercertifikat utfärdat av någon annan certifikatutfärdare än MDB ska du registrera certifikatet du använder i kommissionens UUM&DS Admin-system. Samma certifikat används både vid sändning av meddelanden och i testnings- och produktionssystemet.
4. Förberedelse av testningen
Börja kundtestningen genom att logga in med ditt EU Login-användarnamn och ditt företags uppgifter i EU:s kundportal. Välj därefter ICS2-tjänsten, som i EU:s kundportal har namnet STI-STP (Shared Trader Interface – Shared Trader Portal).
Efter att du identifierat dig, fyll i ”Manage Preferences”-uppgifterna för meddelandekunden. Fyll i följande uppgifter:
- Typ av aktör i vars roll kunden skickar deklarationer och tar emot underrättelser från kommissionen. Utifrån rollen föreslår testautomationen senare de testfall som aktören ska genomföra.
- En meddelandekund som loggat in som testkund ska välja deklarant som sin typ.
- Konfigureringsuppgifter, t.ex.
- meddelandekundens egen URL
- huruvida meddelandekunden själv hämtar svarsmeddelandena i kommissionens system eller vill att kommissionen automatiskt skickar svarsmeddelandena.
5. Testning
Tullens internationella helpdesk (hd@tulli.fi) stöder dig i testningen. Skicka från ditt eget system de testfall som ICS2-tjänsten (STI-STP) har föreslagit. Ange ditt företags uppgifter som uppgifter för ”Deklarant” och använd företagets certifikat. Du kan följa med hur testningen framskrider i tjänsten.
Efter testningen ska du meddela Tullen att testningen är slutförd. Därefter skickar Tullen dig ett beslut om registrering.
6. Se till att anmälningar av varors ankomst inges till Tullen
Om ditt företag förutom summariska införseldeklarationer i form av meddelanden till kommissionens ICS2-system också inger anmälningar av varors ankomst som meddelanden, inges dessa till finska tullens Tullklareringssystem. För att göra detta ska ditt företag ansöka om att bli meddelandekund hos finska tullen och testa ingivandet av anmälningar av varors ankomst med finska tullen. Läs mer om testning av meddelanden med finska tullen.
7. Inledande av produktion
Logga in i ICS2-tjänsten (STI-STP) via EU:s kundportal. Inloggningen förutsätter Suomi.fi-identifikation och att den som loggar in har fullmakten ”Tullklarering”. De uppgifter som du tidigare i testningsskedet har sparat i denna samma tjänst förmedlas inte automatiskt vidare till produktionsmiljön, vilket betyder att du i tjänsten måste uppge dina kontaktuppgifter samt de aktörstyper, roller och konfigureringsuppgifter som ska användas i produktionen.
De nya säkerhetsuppgiftsdeklarationerna för sjö-, järnvägs- och vägtrafik tas i bruk i flera olika skeden för de olika transportformerna. EU:s riktlinjer om övergångsstrategin har publicerats på engelska i dokumentet ”ICS2 Transition from R2 to R3”, som uppdaterats i början av februari 2024.
Deklarationer för sjötrafik och inre vattenvägar
För sjötrafik och trafik på inre vattenvägar tas nya säkerhetsuppgiftdeklarationer för rederier i bruk (F10, F11, F12, F13 och för postförsändelser F45) fr.o.m. 3.6.2024. Om rederiet tänker bli meddelandedeklarant för sjötrafik och trafik på inre vattenvägar, men inte kan ta meddelandena i bruk senast 3.6.2024, kan rederiet ansöka om övergångstid högst fram till 4.12.2024.
I sjötrafik och trafik på inre vattenvägar tas nya säkerhetsuppgiftsdeklarationer i bruk för uppgifter i underfraktsedel (F14, F15, F16 och F17) fr.o.m. 4.12.2024. Om ditt företag har kommit överens med ett rederi om att ditt företag inger säkerhetsuppgifter för uppgifter i underfraktsedel, men ditt företag inte kan ta i bruk meddelandena 4.12.2024, kan ditt företag ansöka om övergångstid högst fram till 1.4.2025.
Aktör som inger säkerhetsuppgiftsdeklarationer för uppgifter i underfraktsedel i sjötrafik
Med aktörer som inger säkerhetsuppgiftsdeklarationer för uppgifter i underfraktsedel (”House”) avses t.ex. sådana avsändare som är etablerade utanför EU eller sådana speditionsfirmor som representerar en importör inom EU som inte kan förmedla de uppgifter som krävs till rederiet för att rederierna ska kunna inge summariska införseldeklarationer med fullständiga uppgifter (F10 eller F11). Aktörerna kan komma överens med rederiet att aktörerna själva inger de uppgifter på underfraktsedelsnivå som krävs med en egen summarisk införseldeklaration (F17, F15 eller kombinationen F14 + F16). För dessa aktörer används benämningen ”House filer” i EU:s engelskspråkiga material.
Deklarationer i järnvägs- och vägtrafik
Tas i bruk från och med 1.4.2025
- I järnvägstrafik, tas en ny säkerhersuppgiftsdeklaration F51 i bruk för järnvägsbolaget och för postförsändelser inges F41
- Även för järnvägstrafiken planeras en möjlighet där järnvägsbolaget att inge en summarisk införseldeklaration för uppgifter i fraktsedel på huvudnivå och speditionsfirman eller en annan aktör kan inge sina egna deklarationer för uppgifter i underfraktsedel. Dessa meddelanden har dock ännu inte bekräftats officiellt.
- I vägtrafik är transportföretagets nya säkerhetsuppgiftsdeklaration F50 och för postförsändelser F40
- För expressfrakt som transporteras i vägtrafik inges den nya säkerhetsuppgiftsdeklarationen F34.
för alla deklarationer för järnvägstrafik och vägtrafik kan transportföretaget ansöka om övergångstid högst fram till 1.9.2025.
Om transportföretaget eller ombudet som inger transportföretagets deklarationer inger säkerhetsuppgiftsdeklarationer både i sjötrafik och i väg- eller järnvägstrafik, kan de börja lämna in deklarationer för väg- och järnvägstrafik redan inom tidtabellen för sjötrafik, dvs. fr.o.m. 3.6.2024.
Vem kan ansöka om övergångstid?
Övergångstid kan ansökas av transportföretaget eller något annat bolag som ansvarar för deklarationen. De ombud som sänder dessa deklaranters meddelanden eller de tjänsteleverantörer som svarar för meddelandeförmedlingen kan inte söka övergångstid för sin egen del, men de kan söka övergångstid för deklarantens räkning.
Du kan ansöka om övergångstid hos finska tullen om ditt företag har ett EORI-nummer som beviljats i Finland. Om t.ex. rederiet eller avsändaren som är etablerad utanför EU har ett EORI-nummer som beviljats i ett annat EU-land, ska de söka övergångstid i det EU-land som gjort EORI-registreringen.
Hur ansöker man om övergångstid?
Ansök om övergångstid så fort som möjligt, dock senast 1 månad före den dag då den nya säkerhetsuppgiftsdeklarationen du ansvarar för tas i bruk. Uppge följande uppgifter i ansökan:
- företagets namn och EORI-nummer
- en av följande roller i vilken du inger deklarationer:
- transportföretag
- aktör som inger säkerhetsuppgiftsdeklarationer för uppgifter i underfraktsedel
- deklarationsmeddelanden som företaget kommer att inge
- motivering för övergångstiden
- Redogör t.ex. för en gemensam tidsplan som tagits fram med de aktörer i aktörskedjan som inger partiella deklarationsuppgifter.
- längd på övergångstiden som söks
- start- och slutdatum för övergångstiden
- Rederier: övergångstid kan erhållas för tiden 3.6–4.12.2024
- Postaktörer och aktörer som inger säkerhetsuppgiftsdeklarationer för uppgifter i underfraktsedel: övergångstid kan erhållas för tiden 4.12.2024–1.4.2025
- Transportföretag inom järnvägs- och vägtrafik: övergångstid kan erhållas för tiden 1.4–1.9.2025
- datum då företaget börjar inge de nya deklarationerna.
Skicka ansökan per e-post till adressen ucc(at)tulli.fi.
Meddelandets nummer | Ändringsmeddelandets nummer | Summarisk införseldeklaration | IAnsvarig för deklarationen |
---|---|---|---|
IE3F20 | IE3A20 | Flygfrakt (allmän) – Fullständig datauppsättning som inges före lastning | Transportfirma |
IE3F21 | IE3A21 | Flygfrakt (allmän) – Partiell datauppsättning – Huvudflygfraktsedel som inges före ankomst | Transportfirma |
IE3F22 | IE3A22 | Flygfrakt (allmän) – Partiell datauppsättning – Underflygfraktsedel inges före ankomst – Partiell datauppsättning som tillhandahålls av en person enligt artikel 127.6 i kodexen och i enlighet med artikel 113.1 | Aktör som anger uppgifter om transportdokument på undernivå |
IE3F23 | IE3A23 | Flygfrakt (allmän) – Partiell datauppsättning – Minimidatauppsättning som lämnas in före lastning i enlighet med artikel 106.1 andra stycket utan huvudflygfraktsedelns referensnummer | Aktör som anger uppgifter om transportdokument på undernivå |
IE3F24 | IE3A24 | Flygfrakt (allmän) – Partiell datauppsättning – Minimidatauppsättning som lämnas in före lastning i enlighet med artikel 106.1 andra stycket med huvudflygfraktsedelns referensnummer | Aktör som anger uppgifter om transportdokument på undernivå |
IE3F25 | - | Flygfrakt (allmän) – Partiell datauppsättning – Huvudflygfraktsedelns referensnummer som inges före lastning i enlighet med artikel 106.1 andra stycket | Aktör som anger uppgifter om transportdokument på undernivå |
IE3F26 | IE3A26 | Flygfrakt (allmän) – Partiell datauppsättning – Minimidatauppsättning som inges in före lastning i enlighet med artikel 106.1 andra stycket och innehållande ytterligare information om underflygfraktsedel | Aktör som anger uppgifter om transportdokument på undernivå |
IE3F27 | IE3A27 | Flygfrakt (allmän) – Fullständig datauppsättning som inges före ankomst | Transportfirma |
IE3F28 | IE3A28 | Flygfrakt (allmän) – Fullständig datauppsättning som inges före lastning – Direktflygfraktsedel | Transportfirma |
IE3F29 | IE3A29 | Flygfrakt (allmän) – Fullständig datauppsättning som inges före ankomst – Direktflygfraktsedel | Transportfirma |
Meddelandets nummer | Ändringsmeddelandets nummer | Summarisk införseldeklaration | Ansvarig för deklarationen |
---|---|---|---|
IE3F40 | IE3A40 | Postförsändelser – Partiell datauppsättning – Uppgifter i huvuddokument för vägtransport | Transportfirma / landväg |
IE3F41 | IE3A41 | Postförsändelser – Partiell datauppsättning – Uppgifter i huvuddokument för järnvägstransport | Transportfirma / järnväg |
IE3F42 | IE3A42 | Postförsändelser – Partiell datauppsättning – Huvudflygfraktsedel som innehåller nödvändig information från postflygfraktsedel som inges i enlighet med de tidsfrister som gäller för transportsättet i fråga | Transportfirma / flyg |
IE3F43 | IE3A43 | Postförsändelser – Partiell datauppsättning — Minimidatauppsättning som inges före lastning i enlighet med artikel 106.1 andra stycket och i enlighet med artikel 113.2 | Postaktör |
IE3F44 | IE3A44 | Postförsändelser – Partiell datauppsättning – Behållarnummer som inges före lastning i enlighet med artikel 106.1 andra stycket och i enlighet med artikel 113.2 | Postaktör |
IE3F45 | IE3A45 | Postförsändelser – Partiell datauppsättning – Endast huvudkonossement | Transportfirma / sjö |
Meddelandets nummer | Ändringsmeddelandets nummer | Summarisk införseldeklaration | Ansvarig för deklarationen |
---|---|---|---|
IE3F30 | IE3A30 | Expressförsändelser – Fullständig datauppsättning som inges före ankomst | Pikarahtiyhtiö |
IE3F31 | IE3A31 | Expressförsändelser inom allmän flygfrakt – Fullständig datauppsättning som inges av expressfraktföretaget före ankomst | Kuljetusliike |
IE3F31 | IE3A32 | Expressförsändelser – Minimidatauppsättning som ska inges före lastning i samband med situationer som definieras i artikel 106.1 andra stycket | Pikarahtiyhtiö |
IE3F33 | IE3A33 | Expressförsändelser inom allmän flygfrakt – Partiell datauppsättning – Underflygfraktsedel som inges före ankomst av en person enligt artikel 127.6 i kodexen och i enlighet med artikel 113.1 | Pikarahtiyhtiö |
IE3F34 | IE3A34 | Expressförsändelser landvägen – Fullständig datauppsättning som inges före ankomst | Pikarahtiyhtiö |
Meddelandets nummer | Ändringsmeddelandets nummer | Summarisk införseldeklaration | Ansvarig för deklarationen |
---|---|---|---|
IE3F10 | IE3A10 | Sjötransport och transport på inre vattenvägar – Full ständig datauppsättning – Rektakonossement som innehåller den nödvändiga informationen från mottagare | Transportfirma |
IE3F11 | IE3A11 | Sjötransport och transport på inre vattenvägar – Fullständig datauppsättning – Huvudkonossement med underkonossement som innehåller den nödvändiga informationen från mottagaren på nivån för lägsta underkonossemen | Transportfirma |
IE3F12 | IE3A12 | Sjötransport och transport på inre vattenvägar – Partiell datauppsättning – Endast huvudkonossement | Transportfirma |
IE3F13 | IE3A13 | Sjötransport och transport på inre vattenvägar – Partiell datauppsättning – Endast rektakonossement | Transportfirma |
IE3F14 | IE3A14 | Sjötransport och transport på inre vattenvägar – Partiell datauppsättning – Endast underkonossement | Aktör som anger uppgifter om transportdokument på undernivå |
IE3F15 | IE3A15 | Sjötransport och transport på inre vattenvägar – Partiell datauppsättning – Underkonossement som innehåller den nödvändiga informationen från mottag | Aktör som anger uppgifter om transportdokument på undernivå |
IE3F16 | IE3A16 | Sjötransport och transport på inre vattenvägar – Partiell datauppsättning – Nödvändig information som ska tillhandahållas av mottagaren på lägsta transportavtalsnivå (lägsta underkonossementet om huvudkonossementet inte är ett rektakonossement) | Aktör som anger uppgifter om transportdokument på undernivå |
IE3F17 | IE3A17 | Sjötransport och transport på inre vattenvägar – Partiell datauppsättning – Nödvändig information på lägsta transportavtalsnivå (lägsta underkonossementet, om huvudkonossementet är ett rektakonossement) | Aktör som anger uppgifter om transportdokument på undernivå |
Meddelandets nummer | Ändringsmeddelandets nummer | Summarisk införseldeklaration | Ansvarig för deklarationen |
---|---|---|---|
IE3F50 | IE3A50 | Vägtransport | Transportfirma |
IE3F51 | IE3A51 | Järnvägstransport | Transportfirma |
Meddelandets nummer | Meddelandets namn | Vem inger och varför? |
---|---|---|
IE3Q01 | Får inte lastas (DNL) | Tullen meddelar att varorna inte får föras in i unionen. |
IE3Q02 | Begäran om tilläggsutredning (Rfl) | Tullen begär ytterligare uppgifter av den som ingett deklarationen |
IE3Q03 | Begäran om genomlysningsinformation (RfS) | Tullen begär genomlysningsresultat från varans avgångsplats. |
IE3Q04 | Begäran om ogiltigförklaring | Den som ingett deklarationen begär ogiltigförklaring av Tullen. |
IE3Q05 | Begäran om ENS-uppgifter | Aktören kan be Tullen om uppgifter om ENS-deklarationen, om aktören har rätt att få uppgifter.. |
IE3R01 | ENS registrerad | Tullen meddelar om registreringen av ENS och om det MRN-referensnummer som tilldelats deklarationen. |
IE3R02 | Tilläggsutredning | Den som ingett deklarationen skickar de begärda tilläggsuppgifterna till Tullen. |
IE3R03 | Genomlysningsresultat | Den som ingett deklarationen skickar de begärda genomlysningsresultaten till Tullen. |
IE3R04 | Ankomstanmälan (AN) registrerad | Tullen meddelar om registreringen av ankomstanmälan och om det MRN-referensnummer som tilldelats anmälan. |
IE3R07 | Deklarationen har ogiltigförklarats | Tullen meddelar om ogiltigförklaring av deklarationen antingen efter begäran om ogiltigförklaring eller inom 200 dagar efter ingivandet av ENS-deklarationen, om ingen ankomstanmälan ingetts för varorna. |
IE3R08 | Svar på begäran om uppgifter | Tullen meddelar ENS-deklarationens uppgifter som aktören har bett om och som hen har rätt att få. |
IE3N01 | ENS-valideringsfel | Tullen meddelar att den inlämnade meddelandet innehåller fel som kräver ett ändringsmeddelande. |
IE3N02 | Alla ENS-meddelanden har inte lämnats in | Tullen meddelar till fransportfirman att alla aktörer som lämnar uppgifter om transportdokumentet på undernivå inte har ingett sina deklarationer. |
IE3N03 | Deklarationen har handlagts | Tullen meddelar att handläggningen och riskbedömningen av ENS-deklarationen har slutförts. |
IE3N04 | Tilläggsutredning har begärts | Tullen meddelar till transportfirman att Tullen begärt tilläggsuppgifter av den som ingett deklarationen. |
IE3N05 | Genomlysningsresultat har begärts | Tullen meddelar till transportfirman att Tullen begärt genomlysningsresultat av den som ingett deklarationen. |
IE3N06 | Ankomstanmälan (AN) | Aktören anmäler transportmedlets ankomst till Tullen. |
IE3N07 | Bristfälliga uppgifter om transportdokumentet på undernivå | Tullen meddelar efter ankomsten om de transportdokument på undernivå som inte kunnat godkännas som ankomna. |
IE3N08 | Anmälan om kontroll | Tullen meddelar efter ankomsten om de kontroller som kommer att göras på varorna. |
IE3N09 | Anmälan om kontroll till en AEO-aktör. | Tullen meddelar AOE-aktören om kontrollen i förväg. |
IE3N10 | Meddelandet om ändringar har godkänts | Tullen meddelar efter meddelandet om ändring att handläggningen och riskbedömningen av ENS-deklarationen har slutförts. |
IE3N11 | ENS-deklaration inväntas | TulIen meddelar till den som lämnar uppgifter om transportdokumentet på undernivå: deklarationen inväntas. |
IE3N12 | Fel | Tullen meddelar att den inlämnade deklarationen har avvisats. |
Deklarationer för varor som anländer från EU-hamnar eller -flygplatser, nuläge
För varor som förs in med flyg eller båt ska följande deklarationer inges till Tullen antingen i Tullklareringstjänsten eller genom meddelandedeklarering:
- deklaration för tillfällig lagring
- anmälan av varors ankomst.
Varukoden är en obligatorisk uppgift i deklarationen för tillfällig lagring.
Deklarationer för varor som anländer från EU-hamnar eller -flygplatser, kommande ändringar
Tullen informerar separat om eventuella ändringar i samband med ibruktagandet av nya versioner av Tullklareringssystemet.
Bevis på unionsstatus, nuläge
T2L- eller T2LF-beviset över unionsstatusen för varor värda över 15 000 euro ska registreras i EU:s PoUS-system för bevis för unionsstatus. Bevis som bestyrkts av godkända utfärdare ska också registreras. Om en godkänd utfärdare använder ett rederis manifest för att bevisa varors tullstatus som unionsvaror, behöver detta inte registreras i systemet.
Ändringar gällande bevis på unionsstatus från och med 15.8.2025
Från och med 15.8.2025 ska ett rederis manifest som en godkänd utfärdare använder för att bevisa varors tullstatus som unionsvaror registreras i PoUS-systemet för bevis för unionsstatus.
I PoUS-systemet för bevis för unionsstatus ska du ange bland annat följande uppgifter:
- Kontaktuppgifter för aktören som begär bestyrkande av varors unionsstatus (e-postadress eller telefonnummer). Övriga aktörsuppgifter ifylls automatiskt utifrån identifieringen.
- Uppgifter om varans förvaringsplats.
- Typ och identifieringsnummer för bifogat dokument som hänför sig till försändelsen.
- Minst ett bifogat dokument ska anges.
- För bifogade dokument ska man ange de uppgifter som krävs, men själva det bifogade dokumentet behöver inte laddas upp i tjänsten.
- Varupostuppgifter:
- varukod med sex siffrors noggrannhet och varubeskrivning
- bruttovikt och nettovikt
- förpackningsslag, förpackningspåskrifter och antal förpackningar
- Containernummer, om varan finns i en container.