Hoppa till innehåll

Mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna

Mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) är EU:s verktyg för förebyggande av koldioxidläckage, dvs. att utsläpp styrs till länder utanför EU.

Mekanismen tillämpas på så kallade CBAM-varor som importeras till EU från ett land utanför EU. Exempel på CBAM-varor är vissa varor av järn och stål, gödselmedel, varor av aluminium och cement samt väte och el.

Vad importören måste göra

Under övergångsperioden 2023–2025 för mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna måste importören rapportera CBAM-varornas utsläpp till kommissionen. Läs mer i anvisningarna om övergångsperioden

Skyldigheterna ändras fr.o.m. 1.1.2026. För import av CBAM-varor behöver du ha tillstånd att agera som godkänd CBAM-deklarant. Ansök om tillstånd redan under år 2025.

Importerar du minst 50 ton CBAM-varor per år?

Ansök snart om status som godkänd CBAM-deklarant. Läs mer

Vem omfattas av de nya skyldigheterna?

Skyldigheterna gäller för alla som importerar CBAM-varor. Med import avses all import från ett land utanför EU till EU, även t.ex. införsel av varor som beställts via nätet och gåvor.

Följande varor som importeras från länder utanför EU är CBAM-varor:  

  • vissa järn- och stålvaror
    • Produkter tillverkade av dessa varor, t.ex. skruvar, muttrar och brickor.
  • järnmalm
  • vissa gödselmedel
  • vissa aluminiumvaror
  • vissa cementvaror
  • vissa kemikalier
  • el.

Notera att rapporten bara ska göras för CBAM-varor som frigörs för övergång till fri omsättning inom EU. Du behöver inte rapportera om varorna, när de inte förtullas in i EU:s område (t.ex. tillfällig införsel eller aktiv förädling av varor).

För följande varor behöver ingen rapport lämnas in:

  • Varor som enligt ursprungsbestämmelserna har ursprung i EU  

  • Varor som enligt ursprungsbestämmelserna har ursprung i Island, Liechtenstein, Norge eller Schweiz (EES-länderna).

    • Beakta att importlandet inte är avgörande med tanke på rapporteringsskyldigheten utan varans ursprungsland.  Om du t.ex. importerar varor med ursprung i Kina från Schweiz, måste du rapportera varornas utsläpp.

  • varor med ursprung i territorierna Büsingen, Helgoland, Livigno, Ceuta eller Melilla (specialområden i EU)
  • försändelser av ringa värde, dvs. värda högst 150 euro (art. 23 i tullfrihetsförordningen)
    • Exempel: 
      Du tar emot en försändelse från ett land utanför EU innehållande både CBAM-varor (t.ex. skruvar) och andra varor. Försändelsens totalvärde överskrider 150 euro. Om värdet på CBAM-varorna (skruvarna) i försändelsen är 150 euro eller mindre, anses försändelsen vara en försändelse av ringa värde, och du behöver inte rapportera utsläppen till kommissionen.

      Försändelsens värde anses vara CBAM-varornas värde utan transportkostnader.
  • CBAM-varor som införs i resenärers personliga bagage och vars sammanlagda värde är högst 150 euro
  • varor som ska befordras eller användas inom ramen för militär verksamhet enligt artikel 1.49 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/2446.

Notera att man inte kan använda den här listan för tariffering av varor. Kolla alltid rätt varukod i Fintaric-tjänsten. Vid behov kan du få hjälp av tullrådgivningen. Läs mer på sidan Hur hittar jag rätt varukod?

Cement

Du hittar de här varukoderna i Fintaric-tjänsten, under avdelning V, Mineraliska produkter.

  • 2507 00 80 Andra kaolinartade leror
  • 2523 10 00 Cementklinker
  • 2523 21 00 Portlandcement: vit cement
  • 2523 29 00 Portlandcement: annan
  • 2523 30 00 Aluminatcement
  • 2523 90 00 Annan hydraulisk cement

El

Du hittar den här varukoden i Fintaric-tjänsten, under avdelning V, Mineraliska produkter.

  • 2716 00 00 Elektrisk energi

Kemikalier

Du hittar den här varukoden i Fintaric-tjänsten, under avdelning VI, Produkter av kemiska och närstående industrier

  • 2804 10 00 00: Väte som rent ämne

Gödselmedel

Du hittar den här varukoden i Fintaric-tjänsten, under avdelning VI, Produkter av kemiska och närstående industrier.

  • 2808 00 00: Salpetersyra; blandningar av svavelsyra och salpetersyra som rent ämne
  • 2814 Ammoniak, vattenfri eller i vattenlösning
    • 2814 10 00 00    - Vattenfri ammoniak (ammoniak i gasform NH3)
    • 2814 20 00 00    - Ammoniak i vattenlösning (lösning NH4OH)
    • Båda ovannämnda som rent ämne
  • 2834 21 00 Kaliumnitrat som rent ämne
  • 3102 Kvävegödselmedel, mineraliska eller kemiska. Den här varukoden omfattar bl.a.
    • karbamid (urinämne), även löst i vatten
    • ammoniumsulfat; dubbelsalter och blandningar av ammoniumsulfat och ammoniumnitrat
    • ammoniumnitrat fast eller löst i vatten (även för annat än gödselbruk), blandade med kalciumkarbonat eller andra oorganiska ämnen utan gödselverkan
    • natriumnitrat
    • blandningar av karbamid och ammoniumnitrat, lösta i vatten eller ammoniak
  • 3105 (Gödselmedel eller blandningar av gödselmedel) Mineraliska eller kemiska gödselmedel som innehåller två eller tre av grundämnena kväve, fosfor och kalium; andra gödselmedel; varor enligt detta kapitel i tablettform eller liknande former eller i förpackningar med en bruttovikt av högst 10 kg:
    • (utom 3105 60 00 gödselmedel som innehåller både fosfor och kalium)

Järn och stål

Du hittar den här varukoden i Fintaric-tjänsten, under avdelning V, Mineraliska produkter.

  • 2601 12 00 Sintrad järnmalm, även anrikad, utom rostad svavelkis och andra rostade naturliga järnsulfider

Du hittar de här varukoderna i Fintaric-tjänsten, under avdelning XV, Oädla metaller och varor av oädel metall.

  • 72 Järn och stål:
    • Obearbetade material; produkter i form av granulat eller pulver
      • utom följande ferrolegeringar: 7202 2 ferrokisel, 7202 3 ferrokiselmangan, 7202 50 00 ferrokiselkrom, 7202 70 00 ferromolybden, 7202 80 00 ferrovolfram och ferrokiselvolfram, 7202 91 00 ferrotitan och ferrokiseltitan, 7202 92 00 ferrovanadin, 7202 93 00 ferroniob, 7202 99 10 ferrofosfor, 7202 99 30 ferrokiselmagnesium, 7202 99 80 andra, 7204)
    • Järn och olegerat stål
    • Rostfritt stål 
    • Annat legerat stål; ihåligt borrstål av legerat eller olegerat stål
  • 73 Varor av järn eller stål:
    • 7301 Spont av järn eller stål, även med borrade eller stansade hål eller tillverkad genom sammanfogning, profiler av järn eller stål
    • 7302 Banbyggnadsmateriel av järn eller stål för järnvägar eller spårvägar
    • 73 03 – 73 06 Rör av järn eller stål
    • 7307 Rördelar av järn eller stål
    • 7308 Konstruktioner och delar till konstruktioner av järn eller stål 
    • 7309 Cisterner, tankar, kar och liknande behållare av järn eller stål, med en rymd av mer än 300 l, även med inre beklädnad eller värmeisolerade men inte försedda med maskinell utrustning eller utrustning för uppvärmning eller avkylning
    • 7310 Tankar, fat, burkar, flaskor, askar och liknande behållare av järn eller stål, med en rymd av högst 300 l, även med inre beklädnad eller värmeisolerade men inte försedda med maskinell utrustning eller utrustning för uppvärmning eller avkylning
    • 7311 Behållare för komprimerad eller till vätska förtätad gas 
    • 7318 Skruvar, bultar, muttrar, nitar, kilar, sprintar, saxsprintar, underläggsbrickor (inbegripet fjäderbrickor) och liknande artiklar 
    • 7326 Andra varor av järn eller stål 
       

Aluminium

Du hittar de här varukoderna i Fintaric-tjänsten, under avdelning XV, Oädla metaller och varor av oädel metall.

  • 7601 Aluminium i obearbetad form 
  • 7603 Pulver och fjäll av aluminium 
  • 7604 Stång och profiler av aluminium 
  • 7605 Tråd av aluminium
  • 7606 Plåt och band av aluminium, med en tjocklek av mer än 0,2 mm 
  • 7607 Folier av aluminium med en tjocklek av högst 0,2 mm 
  • 7608 Rör av aluminium
  • 7609 00 00 Rördelar, t.ex. kopplingar, knärör och muffar
  • 7610 Konstruktioner och delar till konstruktioner, av aluminium, plåt, stång, profiler, rör o.d. av aluminium, bearbetade för användning i konstruktioner
  • 7611 00 00 Cisterner, tankar, kar och liknande behållare, med en rymd av mer än 300 l
  • 7612 Fat, burkar, flaskor, askar och liknande behållare (inbegripet förpackningsrör och förpackningstuber), med en rymd av högst 300 l
  • 7613 00 00 Behållare av aluminium för komprimerad eller till vätska förtätad gas, t.ex. tryckluftsflaskor
  • 7614 Tvinnad tråd, linor, flätade band o.d., av aluminium, utan elektrisk isolering:
  • 7616 Andra varor av aluminium: spik, stift, märlor, skruvar, bultar, muttrar, nitar, kilar, sprintar, saxsprintar, underläggsbrickor och liknande artiklar, duk, galler och nät (inbegripet stängselnät), andra varor av aluminium

  • Ta reda på om din importvara är en CBAM-vara som omfattas av CBAM-förordningen.
  • Se till att du får alla de uppgifter du behöver för rapporter under övergångsperioden från tillverkaren eller säljaren av varorna.
  • Du behöver ett EORI-nummer för import och rapportering av CBAM-varor.
  • Skapa en rapporteringsprocess.
  • Samla ihop de importuppgifter som ska rapporteras fr.o.m. 1.10.2023 och förbered dig på att rapportera till kommissionen
  • Rapportera rätt uppgifter i tid, så undviker du sanktioner och kan ansöka om tillstånd för godkänd CBAM-deklarant
  • Förbered dig redan nu på tiden efter övergångsperioden: skaffa tillstånd för godkänd deklarant redan år 2025.
  • Följ situationen:

Rapportering under övergångsperioden 2023–2025

Under CBAM-övergångsperioden 1.10.2023–31.12.2025, ska importören rapportera importerade CBAM-varors utsläpp i CBAM-övergångsregistret. Länken till registret samt anvisningar för inloggning och befullmäktigande finns på sidan CBAM-övergångsregistret 

Importören måste rapportera CBAM-varornas utsläpp till kommissionen kvartalsvis.

  • Rapporterna ska göras i CBAM-övergångsregistret inom tidsfristen. 
  • Du behöver inte rapportera alls om du inte fört in några CBAM-produkter under rapporteringsperioden. 

Vem rapporterar?

Importören eller hens ombud rapporterar importer av CBAM-produkter kvartalsvis till kommissionen.  

Notera:

  • Om du har förtullat en CBAM-vara själv, måste du också rapportera själv.
  • Om du har anlitat ett ombud och ombudet gjort förtullningen som ett direkt ombud, måste du rapportera själv.
  • Om du har anlitat ett ombud och ombudet gjort förtullningen som ett indirekt ombud, kom överens med ombudet, om du gör rapporten själv eller om ombudet gör den.

Uppgifter som ska rapporteras

I rapporten ska du lämna dessa uppgifter: importvarornas kvantitet, varornas direkta och indirekta utsläpp, eventuellt pris för kol som betalats i ursprungslandet och kompensationer för detta. 

Beräkningssättet samt rapporteringssättet för varornas direkta och indirekta utsläpp har preciserats i kommissionens genomförandeförordning. I förordningens bilaga I anges de uppgifter som ska lämnas i CBAM-rapporten.

Hur får jag uppgifterna om utsläpp för rapporten?

Utsläppsuppgifterna måste fås från tillverkaren av varan.

Kommissionen har på sin infosida om mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna, Carbon Border Adjustment Mechanism, i punkten Guidance publicerat stödmaterial för inhämtande av utsläppsuppgifter från tillverkare av varorna. Du kan be att tillverkaren fyller i en blankett för utsläppsuppgifter (CBAM communication template for installations) och skickar den till dig.

Det finns ifyllda exempel av blanketten och en instruktionsvideo på engelska.

Se till att du använder den senast uppdaterade versionen av blanketten för utsläppsuppgifter och andra material.

Du kan få utsläppsuppgifterna direkt från CBAM-registret om tillverkaren har lagt in dem i portalen för verksamhetsutövare i länder utanför EU

Verksamhetsutövare i länder utanför EU kan också lägga in utsläppsuppgifterna för de CBAM-varor de har tillverkat i CBAM-registret via portalen för verksamhetsutövare i länder utanför EU. På så sätt kan importören få utsläppsuppgifterna direkt också från CBAM-övergångsregistret.

För att man ska kunna få uppgifterna direkt från CBAM-övergångsregistret måste tillverkaren först logga in i portalen och lägga in utsläppsuppgifterna för sina varor där. Som importör ska du meddela ditt EORI-nummer till tillverkaren så att tillverkaren kan ge dig tillgång till uppgifterna.

Du kan hitta utsläppsuppgifterna i övergångsregistret bara om varukoden och produktionslandet stämmer överens med de uppgifter som tillverkaren lagt in. För rapporten behöver du också få uppgiften om varornas produktionsmetod från tillverkaren.

Under rubriken ”Exempel på hur rapporten ska upprättas” finns anvisningar på svenska om användning av uppgifter som tillverkaren lagt in i CBAM-registret. 

Du hittar anvisningar och instruktionsvideor för verksamhetsutövare på engelska samt en länk till portalen på kommissionens webbplats under ”CBAM Registry access for non-EU installation operators”. Om tillverkaren av varorna har frågor beträffande användningen av portalen, skicka dem per e-post till kommissionens tekniska stöd på adressen support@itsmtaxud.europa.eu.
 

Rapporteringsperioder och tidsfrister för inlämning av rapporterna

Rapporteringsperiod Tidsfrist för inlämning av rapporten  Tidsfrist för att komplettera rapporten
Oktober-december 2023 31.1.2024 31.7.2024
Januari-mars 2024

30.4.2024

31.7.2024
April-juni 2024

31.7.2024

30.8.2024
Juli-september 2024 31.10.2024 30.11.2024
Oktober-december 2024 31.1.2025 28.2.2025
Januari-mars 2025 30.4.2025  31.5.2025
April-juni 2025 31.7.2025 31.8.2025
Juli-september 2025 31.10.2025 30.11.2025
Oktober-december 2025 31.1.2026 28.2.2026

Då tidsfristen löpt ut kan du begära möjlighet att rapportera försenat. Se anvisningarna om detta under ”Så här begär du möjlighet att rapportera efter att tidsfristen löpt ut”.

Under perioden 1.7–31.12.2024 kan du använda något av följande sätt att beräkna utsläppen, om anläggningen använder det:

  • Ett system för koldioxidprissättning där anläggningen är belägen 
  • Ett obligatoriskt system för utsläppsövervakning där anläggningen är belägen 
  • Ett system för utsläppsövervakning vid anläggningen som kan omfatta verifiering utförd av en ackrediterad kontrollör

Användningen av dessa alternativ förutsätter att de ger lika täckande och noggranna utsläppsuppgifter som de metoder som fastställs i CBAM-lagstiftningen.

Om du inte kan använda dig av dessa alternativ, ska utsläppsuppgifterna lämnas utan flexibilitet enligt CBAM-lagstiftningen. Ingen verifiering av utsläppsuppgifterna förutsätts i detta skede utan verifieringssystemet införs först den 1 januari 2026.

Användning av standardvärden

Från och med den 1.7.2024 kan du endast använda standardvärden för beräkning av utsläpp från komplexa varor.

Komplexa varor är varor där man i tillverkningen av dem använt andra CBAM-varor. Vid rapporteringen av inbäddade utsläpp från komplexa varor enligt definitionen i CBAM-förordningen kan upp till 20 % av de totala utsläppen baseras på standardvärden.

För andra varor ska de faktiska utsläppsuppgifterna rapporteras under övergångsperioden. Om rapporteringen baserar sig helt på standardvärden, kan detta enligt CBAM-förordningen betraktas som lämnande av en felaktig rapport.

Du kan ändra rapporten i efterhand

Under övergångsperioden kan du göra ändringar i en rapport som du lämnat in i CBAM-övergångsregistret inom två månader efter utgången av rapporteringsperioden.

Om du senare märker t.ex. att det funnits fel i en rapport eller om du har fått korrigerade utsläppsuppgifter från tillverkaren, kan du be Tullen om samtycke till ändring av rapporten. Kontakta oss på adressen cbam@tulli.fi för mera anvisningar. Rapporten kan lämnas in på nytt inom ett år efter att rapporteringsperioden tagit slut. 

Om rapporten inte kompletteras inom tidsfristen eller om rapporten saknas helt, kan det leda till en felavgift och det kan bli svårare att senare få status som godkänd CBAM-deklarant.

Vart ska jag rapportera?

Lämna in uppgifterna i kommissionens CBAM-övergångsregister (CBAM Transitional registry)

Specifika anvisningar om hur du använder övergångsregistret finns på kommissionens webbplats.

Om du får felmeddelanden då du gör rapporten hittar du felmeddelandena och anvisningar om hur du åtgärdar felen på fliken “Error Messages Glossary” i dokumentet ”CBAM Quarterly Report structure (XLS format)”, som finns på kommissionens webbplats under ”Where to report”.

Du kan byta språk i övergångsregistrets inställningar via profilikonen uppe till höger. Du kan byta språk genom att välja ”Inställningar” (eng. ”Preferences”).

Övergångsregistret har en tidsutlösningsfunktion. Uppe till höger finns en timer som visar när systemet avbryter sessionen automatiskt.

Obs: Fälten som markerats med en röd asterisk (*) i CBAM-övergångsregistret är obligatoriska.

1. Ifyllande av uppgifter på förhand

2. Börja fylla i rapporten

3. Fyll i varorna och deras utsläppsuppgifter

4. Färdigställ rapporten

5. Skicka rapporten

6. Ändring av rapporten i efterhand

7. Gör så här när du inte har fått faktiska utsläppsuppgifter för CBAM-rapportering

8. Så här använder du utsläppsuppgifter som tillverkaren fört in i CBAM-registret via en portal för verksamhetsutövare utanför EU

 

1. Ifyllande av uppgifter på förhand

Du kan spara till exempel följande uppgifter för upprättandet av rapporten i CBAM-övergångsregistret.

Dina kontaktuppgifter

  • På startsidan under ”Min profil” (My Profile Information), klicka på ”more”.
  • Under ”Kontaktuppgifter” (Contact details), klicka på knappen ”Redigera” (Edit)
  • Skriv in kontaktuppgifterna i följande fält
    • Kontaktpersonens fullständiga namn (Contact Person Full name)
    • Telefon (Phone)
    • E-postadress (E-mail address)
  • Klicka på Spara (Save)

Skapa en verksamhetsutövare (Operator)

Med verksamhetsutövare avses en person som driver eller kontrollerar en anläggning i ett tredjeland.

Det är inte obligatoriskt att fylla i verksamhetsutövarens uppgifter i registret på förhand, men det kan snabba upp upprättandet av rapporten då uppgifterna redan finns i registret. Om du vill lägga till verksamhetsutövare, gör så här: 

  • Klicka på ”more” under ”Verksamhetsutövare” (Operators) på startsidan
  • Klicka på den blåa knappen ”Skapa en verksamhetsutövare” (Create an Operator)
  • Fyll i verksamhetsutövarens uppgifter i de nedanstående fälten
  • I fältet ”Verksamhetsutövarens ID” (Operator ID) kan du fylla i en valfri kombination av siffror och bokstäver
  • Klicka på knappen ”Skapa” (Create)

Skapa anläggningar (Installations)

Med anläggning avses en stationär teknisk enhet där varans produktionsprocess utförs.

Det är inte obligatoriskt att fylla i anläggningarnas (Installations) uppgifter på förhand, men det kan snabba upp upprättandet av rapporter, eftersom uppgifterna redan finns i registret. Om du vill lägga till anläggningar, gör så här:

  • Klicka på ”more” under ”Anläggningar” (Installations) på startsidan
  • Klicka på den blåa knappen ”Skapa en anläggning” (Create an Installation)
  • Fyll i anläggningens uppgifter i de nedanstående fälten
  • I fältet ”Anläggnings-ID” (Installation ID) kan du fylla i en valfri kombination av siffror och bokstäver
  • Tryck på ”Search in My operator registry” 
  • Välj namnet på verksamhetsutövaren som driver anläggningen och klicka på ”Ok” 
    Fönster där du väljer namnet på aktören som upprätthåller anläggningen.
  • Klicka på ”Skapa” (Create) uppe till höger
 

2. Börja fylla i rapporten

  • På startsidan under ”Mina kvartalsrapporter” (My Quarterly Reports), klicka på ”more”
  • Skapa en rapport:
    • Om du vill skapa en ny rapport, klicka på ”Skapa” (Create) vid den rätta rapporteringsperioden.
    • Om du har tillgång till en XML-fil, välj ”Ladda upp” (Upload) vid den rätta rapporteringsperioden.
    • Om du har lämnat en rapport för en tidigare rapporteringsperiod kan du använda den gamla rapporten som underlag. Börja då fylla i rapporten genom att välja ”Skapa med hjälp av förgående rapport” (Create using Previous Report) vid den rätta rapporteringsperioden.
  • Välj ”Huvudnivå” (Header Info) till vänster på sidan
    Huvudnivå
  • Välj fliken ”Rapporterande deklarant” (Reporting declarant).
    • Fyll i kontaktuppgifterna.
    • Om du inger rapporten på ett företags vägnar, ska du i fliken fylla i företagets uppgifter. Ange företagets namn (eller ersätt vid behov ditt namn med företagets namn) i fältet ”Namn” (Name).
      Fältet ”Namn”
    • Välj under ”Roll” (Role) alternativet ”Importer for all Goods” (Importör för alla varor).
    • Fyll i dina adressuppgifter under ”Adress” (Address).
  • Välj fliken ”Importör” (Importer).
    • Klicka på kryssrutan ”Deklaranten agerar som importör” (Declarant acts as importer), om alla varor du rapporterat har samma importör. Då använder programmet automatiskt denna uppgift vid varje varupost.
      Kryssrutan ”Deklaranten agerar som importör”
  • Fyll inte i fliken ”Indirekt tullombud” (Indirect Customs Representative) om du inte är ett indirekt tullombud.
  • Obs: Ett tullombud är en aktör som av en annan aktör har befullmäktigats att genomföra de åtgärder och formaliteter som enligt tullagstiftningen krävs vid den senares kontakter med tullmyndigheter. Tullombudet kan vara t.ex. en speditionsfirma.
  • Om du agerar som indirekt tullombud:
    • Välj rätt alternativ under ”Roll” (Role) på fliken ”Rapporterande deklarant” (Reporting declarant).
    • Välj fliken ”Indirekt tullombud” (Indirect Customs Representative).
    • Om du har agerat som indirekt tullombud för alla importer som du rapporterat, då ska du välja ”Deklaranten agerar som indirekt tullombud” (Declarant acts as representative).

3. Lägg till varor och ange utsläppsuppgifter 

  • Välj ”Importerade varor” (Goods imported) till vänster på sidan 
    Välj ”Importerade varor”
  • Klicka på den blå knappen ”Lägg till en vara” (Add a good).
  • För rapporten behöver du de 8 första siffrorna av varukoden, varav de 6 första utgör HS-numret och de två följande KN-numret.
  • Under ”Vara” (Commodity), ange i fältet ”HS-undernummer” (HS sub-heading code) de sex första siffrorna i varukoden. Välj rätt varukod i menyn som öppnas.
  • Under ”KN-nummer” (CN code), välj de två följande siffrorna i varukoden.

    Meny Importerade varor
  • Varubeskrivningen visas automatiskt i fältet ”Varubeskrivning” (Description of goods). Varubeskrivningen kan redigeras.

  • Under ”Ursprungsland” (Country of Origin), välj koden för ursprungslandet

  • Fortsätt från ”1. Begärt förfarande” (Requested procedure).

  • Under ”Importområde” (Area of Import) välj ”EU – EU med en tulldeklaration” (EU – EU by means of Customs import declaration), om varan har övergått till fri omsättning med en tulldeklaration

  • I fältet ”Begärt förfarande” (Requested procedure), välj det tullförfarande som använts 

    •  Till exempel: 40 - övergång till fri omsättning

  • (Välj vid behov rätt föregående tullförfarande under ”Föregående förfarande” (Previous procedure))

  • Under ”Varumått (per förfarande)” (Goods measure (per procedure)), fyll i de importerade varornas nettovikt i ton i fältet ”Nettovikt” (Net mass).

  • I fältet ”Typ av måttenhet” (Type of measurement) ska du som måttenhet välja ”Ton” (Tonnes).

  • Du kan ange tilläggsuppgifter om varorna i fältet ”Särskilda referenser för varor” (Special references for goods).
  • Vid förfarandet för aktiv förädling, gör så här:
    • Ange de uppgifter som krävs under ”Information om aktiv förädling” (Inward processing information).
    • Kryssrutan ”Aktiv förädling” som visas under ”Varumått (per förfarande)” (Goods measure (per procedure) innebär följande:
    • Om du har frigjort CBAM-varor för övergång till fri omsättning, kryssa inte för rutan. Ange varornas nettovikt.
    • Om du har använt CBAM-varor vid framställningen av varor som övergått till fri omsättning, kryssa för rutan och ange nettovikten för CBAM-varorna som använts vid framställningen.
  • Vid förfarandet för aktiv förädling ska avräkningsnotan laddas upp som en bilaga till rapporten.
    Meny "Information om aktiv förädling"

    Meny "Varumått"
  • I menyn till vänster, klicka på knappen ”Lägg till ett utsläpp” (Add an emission).

    Meny "Lägg till ett utsläpp”
  • Välj produktionsland under ”Produktionsland” (Country of production).
  • Lägg till uppgiften om verksamhetsutövare (Operator) genom att klicka på knappen ”Lägg till ny” (Add new) under ”Anläggningens företagsnamn” (The company name of the installation).
    • Du kan lägga till uppgifterna manuellt.
    • Om du angett uppgifterna om verksamhetsutövaren på förhand, tryck på ”Search in My operator registry”. Välj verksamhetsutövaren i förteckningen och tryck på ”OK”. Uppgifterna om verksamhetsutövaren ifylls automatiskt.
    • Om verksamhetsutövaren har lagt till uppgifterna via portalen för verksamhetsutövare utanför EU, läs anvisningarna i punkt 8 nedan.
       

  • Lägg till uppgiften om anläggning genom att klicka på knappen ”Lägg till ny” (Add new) under ”Anläggning” (Installation).
    • Du kan lägga till uppgifterna manuellt.
    • Om du lagt till uppgifterna om anläggningen på förhand, tryck på  ”Search in My Installation registry”. Välj anläggningen du lagt till i förteckningen och tryck på ”OK”. Uppgifterna om anläggningen ifylls automatiskt.
    • Om verksamhetsutövaren har lagt till uppgifterna via portalen för verksamhetsutövare utanför EU, läs anvisningarna i punkt 8 nedan.
  • Välj fliken ”Parametrar” (Parameters). 

  • Uppgifterna som ska anges på denna flik bestäms enligt varukoden och produktionsmetoden.  
  • Ange uppgifterna som behövs under ”Produktionsmetod” (Production method)
    • Om du använder utsläppsuppgifter från portalen för verksamhetsutövare utanför EU, måste du välja rätt produktionsmetod i punkten. Du får uppgiften av tillverkaren av varan.
  • Under ”Kvalificeringsparametrar för direkta utsläpp” (Direct Emissions qualifying parameters) och ”Kvalificeringsparametrar för indirekta utsläpp” (Indirect Emissions qualifying parameters), lägg till uppgifter om de särskilda parametrar som används för att fastställa inbäddade utsläpp.
  • Se vid behov mera information i genomförandeförordning (EU) 2023/1773, artikel 3, bilaga I, ”Uppgifter som ska lämnas i CBAM-rapporterna”; och avsnitt 2 i bilaga IV, ”Sektorsspecifika parametrar som ska ingå i meddelandet”. 
     
  • Välj fliken ”Utsläpp” (Emissions).

  • Under ”Varumått (producerade)” (Goods measure (produced)), ange varornas nettovikt i ton i fältet ”Nettovikt” (Net mass).
  • I fältet ”Typ av måttenhet” (Type of measurement unit) ska du som måttenhet välja ”Ton” (Tonnes).
  • Mata in uppgifterna för de direkta utsläppen:
    • Om du använder utsläppsuppgifter från portalen för verksamhetsutövare utanför EU, ifylls resten av fälten på fliken automatiskt. Om du vill använda verksamhetsutövarens och anläggningens uppgifter utan utsläppsuppgifter, kan du klicka på ”Edit” uppe till höger. Fyll då i fliken enligt anvisningarna nedan. Beakta att ansvaret för rapportens riktighet alltid ligger hos den som rapporterar. 
    • När  du använder faktiska värden, välj under ”Direkta inbäddade utsläpp” (Direct embedded emissions) alternativet ”Actual data” (Faktiska uppgifter) som ”Typ av bestämning” (Type of determination). 
    • Dessutom ska du välja ”Commission rules” (regler i enlighet med kommissionens genomförandeförordning) under ”Typ av tillämplig rapporteringsmetod” (Type of applicable reporting methodology) om du rapporterar enligt de metoder som fastställs i CBAM-lagstiftningen.
      Meny ”Direkta inbäddade utsläpp”
  • Ange specifika direkta inbäddade utsläpp i fältet ”Specifika (direkta) inbäddade utsläpp” (Specific direct embedded emissions). 

Meny ”Specifika (direkta) inbäddade utsläpp”

  • Mata in uppgifterna om de indirekta utsläppen:
    • Om du använder utsläppsuppgifter från portalen för verksamhetsutövare utanför EU, ifylls resten av fälten på fliken automatiskt. Om du vill använda verksamhetsutövarens och anläggningens uppgifter utan utsläppsuppgifter, kan du klicka på ”Edit” uppe till höger. Fyll då i fliken enligt anvisningarna nedan. Beakta att ansvaret för rapportens riktighet alltid ligger hos den som rapporterar. 
    • När  du använder faktiska utsläppsuppgifter, välj under ”Indirekta inbäddade utsläpp” (Indirect embedded emissions) alternativet ”Actual data” (Faktiska uppgifter) som ”Typ av bestämning” (Type of determination).
      • Välj källan för emissionsfaktorn under ”Källa för emissionsfaktor” (Source of emission factor). 
        • Om du använder den genomsnittliga emissionsfaktorn för ursprungslandet, välj ”Commission based on IEA data”.
        • Under ”Källa för el” (Source of electricity), välj ”Received from the grid” (Mottagen från elnätet).
        • Ange mängden elström som förbrukats under ”Förbrukad el” (Electricity consumed).
      • Om du väljer ”Other” (Annan) som källa för emissionsfaktorn ska du också fylla i ”Annan källangivelse” (Other source indication) och ”Källa till emissionsfaktorvärde” (Source of emission factor value).
        • Lägg till emissionsfaktorn under ”Emissionsfaktor” (Emission factor).
        • Välj under ”Källa för el” (Source of electricity) källan för den elström som använts i produktionen.
        • Ange mängden elström som förbrukats under ”Förbrukad el” (Electricity consumed).
    • Välj fliken Koldioxidpris som ska betalas” (Carbon Price Due).
    • Lägg på denna sida till uppgifter om priset på kol, som debiteras i ursprungslandet för inbäddade utsläpp, om du har dessa uppgifter
    • Välj fliken ”Ytterligare information” (Supplementary).
    • Skriv vid behov ytterligare uppgifter i fältet ”Ytterligare information” (Additional information).
    • Vid behov kan du lägga till dokument under ”Styrkande handlingar” (Supporting documents) genom att klicka på knappen ”Lägg till ny” (Add new).
    • Obs: Om du inte har angett faktiska utsläppsuppgifter ska du lämna in en redogörelse för vad du gjort för att skaffa fram de uppgifter som krävs. Ange i fältet ”Ytterligare information” en motivering för uppgifterna som rapporterats eller för brister i dem. Som ytterligare information kan man också ange en beskrivning av produktionsvägar eller andra omständigheter som gör rapporteringen svår eller omöjlig. Om det behövs kan du under ”Styrkande handlingar” lägga till t.ex. dokument som visar vad du har gjort för att få fram utsläppsuppgifterna.
    • Klicka på ”Validera” (Validate) upptill till höger.
      • Om du får felmeddelanden hittar du felmeddelandena och anvisningar om hur du åtgärdar felen på fliken “Error Messages Glossary” i dokumentet ”CBAM Quarterly Report structure (XLS format)”, som finns på kommissionens webbplats under ”Where to report”.
  • Klicka på ”Spara” (Save) upptill till höger.
 

4. Färdigställ rapporten 

  • Klicka på ”Huvudnivå” (Header info) i menyn till vänster

Meny "Huvudnivå"

  • Välj fliken ”Behörig myndighet” (Competent authority).
    • I fältet ”Referensnummer” (Reference number) ska det stå ”FI000032” Om uppgiften saknas, meddela detta till cbam@tulli.fi
  • Välj fliken ”Underskrifter” (Signatures).
    • Du behöver inte ange något under ”Datum för undertecknande” (Date of signature).
    • Ange orten under ”Place of signature”
    • Ange ditt namn under ”Underskrift (fullständigt namn)” (Signature Full Name).
    • Vid ”Position of person signing” ange din roll inom organisationen
    • Kryssa för rutorna ”Jag intygar att…” (I certify that to the…) och ”Jag bekräftar att de data…” (I confirm that the data…).

5. Skicka rapporten  

  • Kontrollera uppgifterna i rapporten genom att klicka på ”Validera” (Validate) uppe till höger
    • Om du får felmeddelanden hittar du felmeddelandena och anvisningar om hur du åtgärdar felen på fliken “Error Messages Glossary” i dokumentet ”CBAM Quarterly Report structure (XLS format)”, som finns på kommissionens webbplats under ”Where to report”.
  • Det går att spara rapporten som ett utkast genom att klicka på knappen ”Spara som utkast” (Save as draft).
  • När rapporten är färdig att skickas in, klicka på knappen ”Lämna in” (Submit).

Knappen ”Lämna in”

6. Ändring av rapporten i efterhand

  • Om du vill göra ändringar i rapporten senare inom den tillåtna tidsfristen, välj alternativet ”Yes, I expect to make changes…”. Annars väljer du ”No, I do not expect to make any changes…”.

Menyn ”Yes, I expect to make changes…”

  • Mera information om ändring av rapporten i efterhand finns på vår CBAM- webbsida under ”rapporteringsskyldighet till kommissionen – Hur?”
 

7. Gör så här när du inte har fått faktiska utsläppsuppgifter för CBAM-rapportering

När du rapporterar utsläppsuppgifter för perioden 1.7‒30.9.2024 och perioderna därefter, ska du i rapporten ange faktiska utsläppsuppgifter för CBAM-varorna. Utsläppsuppgifterna måste fås från tillverkaren av varan.

Om du inte har fått de behövliga utsläppsuppgifterna inom utsatt tid, borde de läggas till i rapporten senare. Inge alltid en rapport, fastän du inte skulle ha fått de faktiska utsläppsuppgifterna. Ange i rapporten att du inte har fått de faktiska utsläppsuppgifterna. I rapporten ska du då ange ytterligare uppgifter om de utsläppsuppgifter som saknas. Du måste också bevisa att du vidtagit alla behövliga åtgärder för att få utsläppsuppgifterna. Läs anvisningarna i punkten ”Utsläppsuppgifter saknas – vad gör jag och eventuella följder”.

Anvisningarna nedan kompletteras utgående från meddelanden från kommissionen. Vi informerar separat om ändringar.

Ange uppgifterna i övergångsregistret på följande sätt:

  1. Gå till fliken ”Utsläpp” (Emissions)
  2. I fältet ”Nettovikt” (Net mass) ska du ange varornas nettovikt i ton.
  3. I fältet ”Typ av måttenhet” (Type on measurement unit) ska du som måttenhet välja ”Ton” (Tonnes).
  4. Under rubriken ”Direkta inbäddade utsläpp” (Direct embedded emissions) ska du i fältet ”Typ av bestämning” (Type of determination) välja alternativet ”Actual data not available”.
  5. I fältet ”Tillämplig rapporteringsmetod” (Additional information) ska du ange en motivering till varför de faktiska utsläppsuppgifterna saknas.
  6. Under rubriken ”Indirekta inbäddade utsläpp” (Indirect embedded emissions) ska du i fältet ”Typ av bestämning” (Type of determination) välja alternativet ”Actual data not available”.
  7. Du får ett varningsmeddelande i orange när du skickar eller validerar rapporten. Varningsmeddelandet hindrar inte rapporten från att skickas.

    På fliken ”Ytterligare information” (Supplementary) ska du ladda upp de dokument som visar vilka åtgärder du vidtagit för att få tillgång till utsläppsuppgifterna.

Flik "Ytterligare information"

Flik "Ytterligare information"

Varningsmeddelande i orange

 

8. Så här använder du utsläppsuppgifter som tillverkaren fört in i CBAM-registret via en portal för verksamhetsutövare utanför EU

Om tillverkaren av CBAM-varorna anmält utsläppsuppgifterna till CBAM-registret via en portal för verksamhetsutövare utanför EU, kan du lägga till utsläppsuppgifterna direkt i din rapport. Lägg till uppgifterna på följande sätt:

  • Säkerställ att du anmält ditt EORI-nummer till tillverkaren av varan. Innan du får utsläppsuppgifterna från registret, måste verksamhetsutövaren först ha tillåtit tillgången till uppgifterna.
  • Säkerställ att du och verksamhetsutövaren använder samma varukod och produktionsland. Om dessa uppgifter inte stämmer överens med varandra, hittar systemet varken verksamhetsutövaren eller utsläppsuppgifterna.
  • Gå till fliken ”Anläggningar” (Installations).
    • Välj produktionsland under ”Produktionsland” (Country of production). 
    • Lägg till uppgiften om verksamhetsutövaren (Operator):
      • Klicka på knappen ”Lägg till ny” (Add new) under ”Anläggningens företagsnamn” (The company name of installation)
      • Klicka på ”Search in Operators of Third Country Installations registry”. Välj rätt verksamhetsutövare i förteckningen och tryck på ”OK”. Uppgifterna om verksamhetsutövaren uppdateras automatiskt till sidan.
    • Lägg till uppgift om anläggningen (Installation):
      • Klicka på ”Lägg till ny” (Add new) under ”Anläggning” (Installation).
      • Klicka på ”Search in Operators of Third Country Installations registry”. Välj rätt anläggning i förteckningen och tryck på ”OK”. Uppgifterna om anläggningen uppdateras automatiskt till sidan.
    • Välj fliken ”Parametrar” (Parameters). 
      • Välj den produktionsmetod som använts under ”Produktionsmetod” (Production method). Uppgifterna om produktionsmetoden får du av verksamhetsutövaren.
  • Välj fliken ”Utsläpp” (Emissions). 
    • Ange varornas nettovikt i ton i fältet ”Nettovikt” (Net mass) under ”Varumått (producerade)” (Goods measure (produced)).
    • I fältet ”Typ av måttenhet” (Type of measurement unit) ska du som måttenhet välja ”Ton” (Tonnes). 
    • Utsläppsuppgifterna ifylls på fliken automatiskt utifrån valen på de föregående flikarna. 
    • Om du vill redigera de utsläppsuppgifter som verksamhetsutövarens uppgett, kan du klicka på ”Edit” uppe till höger på fliken. Läs då anvisningarna ovan i punkt ”3. Lägg till varor och ange deras utsläppsuppgifter”.  Beakta att ansvaret för rapportens riktighet alltid ligger hos den som rapporterar. 

Om du inte har fått de behövliga utsläppsuppgifterna inom utsatt tid, borde de läggas till i rapporten senare. Inge alltid en rapport, fastän du inte skulle ha fått de faktiska utsläppsuppgifterna. Ange i rapporten att du inte har fått de faktiska utsläppsuppgifterna. I rapporten ska du då ange ytterligare uppgifter om de utsläppsuppgifter som saknas. Du måste också bevisa att du vidtagit alla behövliga åtgärder för att få utsläppsuppgifterna.

Om aktören inlämnar en felaktig eller bristfällig rapport, kan Tullen som behörig myndighet påbörja ett korrigeringsförfarande och påföra aktören en felavgift. Tullen använder kommissionens anvisningar som riktlinjer. Enligt anvisningen behöver ingen felavgift påföras, om den behöriga myndigheten anser att importören gjort det som behövs för att få uppgifterna som krävs för rapporten.

Tullen beslutar alltid om eventuella påföljder separat från fall till fall. Tullen kan begära att importören uppvisar en utredning över vad hen gjort för att skaffa fram de uppgifter som behövs. Utredningen kan innehålla bland annat

  • kopior av e-postkorrespondens där importören begär utsläppsuppgifter till exempel från varornas säljare, tillverkare, en eventuell handelspartner eller representant eller den aktör som ansvarar för verksamheten vid anläggningen
  • ett handelsavtal som visar längden på avtalsperioden och där man möjligtvis har kommit överens om att tillverkaren är skyldig att leverera utsläppsuppgifterna till importören
  • någon annan tillförlitlig utredning.

Under fliken ”Utsläpp” (Emissions) i CBAM-registret ska du i fältet ”Tillämplig rapporteringsmetod” (Additional Information) skriva motiveringar till de rapporterade uppgifterna eller brister i dem. Sådana ytterligare uppgifter kan till exempel vara dokument som påvisar vad importören gjort för att få utsläppsuppgifterna. Ytterligare uppgifter kan också vara en beskrivning av produktionsrutter eller andra händelser som gör rapporteringen svår eller omöjlig. Ladda under fliken ”Ytterligare information” (Supplementary) upp de dokument som visar vilka åtgärder du vidtagit för att få tillgång till utsläppsuppgifterna.

Anvisningar och ett exempel på hur rapporten upprättas finns i punkten ”Exempel på hur rapporten upprättas".

Enligt den ikraftvarande CBAM-förordningen får endast en godkänd CBAM-deklarant föra in CBAM-varor till unionens tullområde från och med 1 januari 2026.  Ett kriterium för beviljade av tillstånd för godkänd CBAM-deklarant är fullgörande av skyldigheterna i CBAM-förordningen.  Försummelse av rapporteringen kan således utgöra ett hinder för beviljande av tillstånd.

Be först att Tullen skickar dig det referensnummer som systemet kräver genom att mejla adressen cbam@tulli.fi. Ange ”CBAM-referensnummer” som ämne i e-postmeddelandet, där du även anger företagets EORI-nummer och den rapporteringsperiod som du vill lämna rapporten för. När du har fått referensnumret från Tullen, gör så här:

  • Logga in i CBAM-övergångsregistret och gå till sidan ”Mina kvartalsrapporter” (My Quarterly Reports). 
  • Vid den rätta rapporteringsperioden, klicka på knappen ”Request delayed submission”.
  • Välj i menyn ”Delayed Submission Reason” alternativet ”Requested by NCA” som orsak till sen inlämning och ange sedan referensnumret som du fått från Tullen i fältet som öppnas.

Du har 30 dagar på dig att lämna in rapporten.

Skyldigheter fr.o.m. 1.1.2026

Fr.o.m. 1.1.2026 får CBAM-varor endast importeras av godkända CBAM-deklaranter. Du behöver ha status som godkänd CBAM-deklarant för import av varor, köp av avgiftsbelagda CBAM-certifikat och inlämnande av årsdeklarationer. Kommissionen kompletterar och förtydligar lagstiftningen senare gällande mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna.

Ansök om tillstånd för godkänd CBAM-deklarant redan under år 2025

  • Om du bedömer att du importerar under ett kalenderår CBAM-varor som väger minst 50 ton, rekommenderar kommissionen att du ansöker om status som godkänd CBAM-deklarant så fort som möjligt. 
  • Om du bedömer att du importerar under ett kalendarår CBAM-varor mindre än 50 ton per år, uppmanar kommissionen dig att vänta med att ansöka om tillståndet till början av hösten.

Tillståndet söks i kommissionens CBAM-register och är giltigt i hela EU-området. Länken till registret samt anvisningar för befullmäktigande och inloggning finns på sidan CBAM-registret.

Villkor för tillståndet

  • Sökanden ska vara ett företag som är etablerat i EU-området. Sökanden ska ha ett giltigt EORI-nummer.
  • Sökanden får inte under de tre år som föregår det år då ansökan lämnades in ha
    • skatteskulder som gått till indrivning
    • gjort sig skyldig till allvarliga eller upprepade brott mot tull- eller skattelagstiftningen
    • gjort sig skyldig till allvarliga eller upprepade brott mot CBAM-lagstiftningen
    • gjort sig skyldig till marknadsmissbruk.
  • Sökanden får inte under de 5 år som föregår det år då ansökan lämnas in ha anteckningar om allvarliga brott som hänför sig till ekonomisk verksamhet.
  • Sökanden ska ha ekonomisk och operativ beredskap att fullgöra sina skyldigheter.
    • Sökanden ska ha en organisation som är lämplig för att hantera utsläppsberäkningen med hänsyn till affärsverksamhetens karaktär och omfattning. Med den interna kontrollverksamheten ska man kunna förebygga, upptäcka och korrigera felaktigheter samt förhindra och identifiera lagstridiga och olovliga transaktioner. Sökanden ska föra bok över de uppgifter som behövs för att beräkna utsläppsdata. Bokföringen ska förvaras i 5 år.

Övriga uppgifter som ska lämnas i tillståndsansökan och garanti

  • Bifoga intyg över skatteskulder till ansökan.
  • Läs mer om intyg över skatteskulder (vero.fi).
  • Lämna i ansökan en försäkran på heder och samvete.
    • Välj uppgifterna i punkten ”försäkran med heder och samvete” (Declaration of Honour) på fliken ”verksamhetsuppgifter” (Activity details) i ansökningsblanketten.
    • Vid behov kan du lämna ytterligare uppgifter i ärendet och lägga till bilagor.
  • Ange om ditt företag har AEO-tillstånd.
    • Välj uppgifterna i avsnittet ”AEO-tillståndsinformation” (AEO status information) på fliken ”ekonomisk och operativ information” (Financial and operational details) i den elektroniska ansökningsblanketten.
    • AEO (Authorised Economic Operator) är ett världsomfattande kompanjonsprogram mellan tullmyndigheter och ekonomiska aktörer. Läs mer om AEO-tillstånd.
  • I samband med handläggningen av tillståndsansökan skickar Tullen till sökanden enkäten ”Företagets operativa beredskap”. Alla sökanden måste besvara enkäten.
  • Om den sökandes företag har grundats för mindre än 2 räkenskapsperioder sedan, måste företaget lämna in en full garanti för 2 år.
    • Storleken på garantin bestäms genom att man beräknar värdet på de CBAM-certifikat som den godkända CBAM-deklaranten borde överlämna baserat på deklarerad import av CBAM-varor. Ett certifikat motsvarar ett ton inbäddade utsläpp i varor. Tullen beräknar beloppet av garanti som krävs.
    • Sökanden ska följa upp och säkerställa att den garanti som ställts är tillräcklig i förhållande till de CBAM-certifikat som behövs. Vid behov måste den ställa ytterligare garanti.
    • Garantin ges som en bankgaranti eller som en pantsättning av bankkonto som ställts av ett finansbolag inom EU.
      • Dokumenten ska inges exakt enligt Tullens modeller på finska eller svenska.
      • Mera information och exempel på modeller för garantidokument: Garantier

Meddela om eventuella ändringar

Tillståndshavaren ska omedelbart meddela Tullen om uppgifterna som angetts i tillståndsansökan ändras så att det kunde påverka det beviljade tillståndet. Meddela om ändringarna via CBAM-registret.

Den godkända CBAM-deklaranten inger en årsdeklaration till kommissionens CBAM-register. Årsdeklarationen ska lämnas in före utgången av maj året efter rapporteringsåret. Den första årsdeklarationen för importer gjorda under år 2026 ska lämnas in senast 31.5.2027.

Vem kan lämna in årsdeklarationen?

En importör som är etablerad i EU kan lämna in årsdeklarationen själv eller anlita ett indirekt ombud. Om ett indirekt ombud lämnar in deklarationen, ska den ha tillstånd att agera som godkänd CBAM-deklarant.

En importör som är etablerad utanför EU kan inte importera CBAM-varor eller själv lämna in årsdeklarationer, utan importören måste anlita ett indirekt ombud som har tillstånd att agera som godkänd CBAM-deklarant.

Vilka uppgifter ska anges i deklarationen?

Ange i årsdeklarationen

  • importvaran
  • utsläpp
  • koldioxidpriset som eventuellt betalats i ursprungslandet
  • antal CBAM-certifikat som överlämnas
  • verifieringsrapporter som behövs för utsläppen.

Ange varans faktiska utsläpp. Om det inte är möjligt att ange de faktiska utsläppen, ange genomförandeperiodens standardvärden. För elektricitet anges alltid standardvärden.

De utsläppsuppgifter i årsdeklarationen som grundar sig på faktiska värden ska ha verifierats av en ackrediterad kontrollör. Om genomförandeperiodens standardvärden används i årsdeklarationen, behöver utsläppen inte verifieras. Kontrollörerna verifierar och bestyrker uppgifterna i utsläppsrapporterna gällande växthusgaser.

Bevara bokföringen

CBAM-deklaranten ska föra bok över de uppgifter som behövs för att beräkna utsläppsdata. Bokföringen ska bevaras i fem år.

Kommissionen granskar deklarationerna och meddelar upptäckta avvikelser till Tullen, som vid behov utreder saken med importören. Till exempel om man angett felaktiga importmängder i CBAM-deklarationen, kan det i värsta fall leda till påförande av en påföljdsavgift.

Importören ska skaffa avgiftsbelagda utsläppscertifikat, dvs. CBAM-certifikat, i en mängd som motsvarar utsläppen från de CBAM-varor som importören importerar.

Antal CBAM-certifikat och pris

Antalet certifikat som ska skaffas baserar sig på de importerade CBAM-varornas inbäddade utsläpp så att ett CBAM-certifikat motsvarar ett ton utsläpp.

Priset på CBAM-certifikatet återspeglar ETS-auktionspriset (The European Union Emissions Trading System). Kostnaderna för CBAM-certifikaten växer stegvis under åren 2026–2034 för att täcka hela mängden av CBAM-varornas inbäddade utsläpp.

Du får ett CBAM-konto i samband med beviljandet av tillståndet

CBAM-certifikaten skaffas på kommissionens handelsplats, som kommer vara en del av CBAM-registret. I samband med beviljandet av tillståndet skapar kommissionen för varje godkänd CBAM-deklarant ett CBAM-konto med ett individuellt kontonummer.

Varje CBAM-certifikat ges ett individuellt identifieringsnummer. Kommissionen antecknar identifieringsnumret samt priset och försäljningsdatumet för certifikatet i registret på kontot för den godkända CBAM-deklarant som köper certifikatet.

Skaffa certifikaten innan årsdeklarationen lämnas in

CBAM-deklaranten överlämnar certifikaten till kommissionen i samband med årsdeklarationen.

I slutet av varje kvartal ska minst 80 % av de krävda CBAM-certifikaten vara registrerade på CBAM-deklarantens konto. Certifikat som saknas måste skaffas inom tidsfristen för inlämnandet av CBAM-årsdeklarationen.

Antalet köp av certifikat är inte begränsat. Det går inte att handla med CBAM-certifikat.

Återköp av CBAM-certifikat

När CBAM-deklaranten har överlämnat de certifikat som behövs i samband med årsdeklarationen, kan kommissionen på deklarantens begäran köpa tillbaka en del av de oanvända certifikaten. Kommissionen kan köpa tillbaka högst en tredjedel av det totala antalet förvärvade utsläppscertifikat.

  • Återköpsbegäran för oanvända certifikat ska lämnas in senast den 30 juni.
  • Kommissionen ogiltigförklarar varje år den 1 juli alla CBAM-certifikat som köpts året före föregående kalenderår och som finns kvar på tillståndshavarens CBAM-konto. CBAM-certifikaten ogiltigförklaras utan ersättning.

Om koldioxidpriset faktiskt har betalats redan i ursprungslandet, kan CBAM-deklaranten begära en minskning av antalet CBAM-certifikat.

En godkänd CBAM-deklarant måste föra sådan bokföring att ackrediterade kontrollörer vid behov kan verifiera inbäddade utsläpp. Dessutom ska kommissionen och Tullen kunna kontrollera uppgifterna i CBAM-deklarationen utifrån bokföringen.

Bokföringen ska innehålla minst följande uppgifter:

  • den godkända CBAM-deklarantens namn
  • CBAM-kontonummer
  • varans varukod
  • mängden av varje varuslag
  • varans ursprungsland
  • utsläppsdata
    • faktiska utsläpp som skapats vid tillverkningen av varan eller
    • standardvärden.

Om varans inbäddade utsläpp har bestämts utifrån de verkliga utsläppen, behöver du följande uppgifter:

  • identifieringsuppgifter för anläggningen som tillverkat varorna
  • kontaktuppgifter för verksamhetsutövaren vid anläggningen som tillverkat varorna
  • verifieringsrapporter som fastställts i bilaga VI till förordningen om mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna
  • varornas specifika inbäddade utsläpp.

Bifoga till bokföringen som verifikat

  •  bevis på att koldioxidpriset faktiskt har betalats
    • En person som är oberoende av tillståndshavaren eller myndigheterna i ursprungslandet ska verifiera uppgifterna i dokumenten. I dokumenten ska finnas personens namn och kontaktuppgifter.

Bokföringen ska förvaras i 5 år.

En granskning i initialskedet innebär en granskning, som görs innan tillståndet har beviljats. Med den säkerställs att sökanden uppfyller villkoren och kraven i tillståndet. Granskning i initialskedet är i regel en granskning av företagets funktionalitet och fokuserar bland annat på att undersöka företaget, förvaltningen, organisationen, bokföringssystemet och interna kontrollmetoder.

En granskning i efterhand innebär en granskning som görs efter att tillståndet beviljats. Med den säkerställs att de bestämmelser och krav som gäller företagets verksamhet, tillstånd och förfaranden iakttas på ett korrekt sätt.

Övrigt att beakta

På kommissionens webbsida Carbon Border Adjustment Mechanism (europa.eu) finns mera information om ämnet på engelska, till exempel:

Blogg

Aktuellt om mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna – bloggar skrivna av sakkunniga.

Ta kontakt