Hoppa till innehåll

Så här förtullar du

1. Ankomstavi från Posten eller någon annan transportfirma

Du får en ankomstavi från Posten eller någon annan transportfirma när ditt paket har anlänt till Finland. I ankomstavin står det vanligtvis om paketet måste förtullas. Du kan också få informationen från transportfirman på annat sätt.

Förtulla paketet senast den dag som anges i ankomstavin. Annars kan Posten eller en annan transportfirma returnera ditt paket till avsändaren. Om du inte hittar datumet i ankomstavin, kan du fråga transportfirman om det. Notera att din förtullning är klar först när du har betalat eventuella importskatter och betalningen har förmedlats till Tullen.

Posten förvarar paket i 20 dagar efter deras ankomst till Finland. Andra transportfirmor kan förvara paket en kortare tid. Paketen förvaras i Postens eller en annan transportfirmas lager. Tullen kan inte förlänga paketens förvaringstider.

2. Hur förtullar jag ett paket?

Börja förtullningen när 

  • du har fått en ankomstavi om ett paket som ska förtullas
  • du vet vilken vara som finns i paketet
  • du vet varans värde.

Förtulla paketet i Importförtullningstjänsten för privatpersoner.

Du kan alternativt förtulla paketet på något av följande sätt:

  • Vid behov kan du befullmäktiga en annan person att förtulla ditt paket åt dig.
  • Köp förtullningen av Posten eller av någon annan transport- eller speditionsfirma. En speditionsfirma är ett företag som kan förtulla varor för din räkning.

Du kan inte logga in i Importförtullningstjänsten för privatpersoner, om du inte har finländska nätbankskoder, certifikatkort, mobilcertifikat eller identifieringsverktyget hightrust.id. Notera att du inte heller kan identifiera dig i Importförtullningstjänsten för privatpersoner med identifieringstjänsten för utländska medborgare Finnish Authenticator.

I dessa fall kan du förtulla ditt paket på något av följande sätt:

  • Befullmäktiga en annan person att förtulla ditt paket åt dig.
  • Förtulla ditt paket med en blankett.
  • Köp förtullningen av Posten eller av någon annan transport- eller speditionsfirma. En speditionsfirma är ett företag som kan förtulla varor för din räkning.

Om du inte har tillgång till en dator eller mobil enhet, kan du förtulla ditt paket på något av följande sätt:

  • Befullmäktiga en annan person att förtulla ditt paket åt dig.
  • Förtulla ditt paket vid närmaste tullkontor med Tullens apparat. Ta med dig dina nätbankskoder så att du kan logga in i Importförtullningstjänsten för privatpersoner. Om du inte har några nätbankskoder, kan du förtulla ditt paket med en blankett vid tullkontoret. Notera att blanketten inte handläggs på plats, utan förtullningen blir klar först senare.
  • Köp förtullningen av Posten eller av någon annan transport- eller speditionsfirma. En speditionsfirma är ett företag som kan förtulla varor för din räkning.

Om du inte kan använda elektroniska tjänster till exempel på grund av en skada, kan du förtulla ditt paket på något av följande sätt:

  • Befullmäktiga en annan person att förtulla ditt paket åt dig.
  • Köp förtullningen av Posten eller av någon annan transport- eller speditionsfirma. En speditionsfirma är ett företag som kan förtulla varor för din räkning.
  • Förtulla ditt paket vid närmaste tullkontor med en pappersblankett eller med Tullens apparat med bistånd av en tullanställd. Notera att när du gör förtullningen med Tullens apparat så ska du ha med dig dina nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. Om du gör förtullningen med en pekplatta, ska du notera att blanketten inte handläggs på plats, utan förtullningen blir klar först senare.

3. Postens behandlingsavgift eller beslut om frigörande till annan transportfirma

Posten transporterar paketet

Notera att du också måste betala Postens behandlingsavgift, om ditt paket transporteras av Posten och om du betalade importskatter i samband med förtullningen. Betala Postens behandlingsavgift på Postens webbplats.

Om du inte betalade importskatter i samband med förtullningen, behöver du inte betala Postens behandlingsavgift.

En annan transportfirma transporterar paketet

Åland Post, UPS Finland, DHL Express och Fedex får vanligtvis beslutet om frigörande direkt från Tullen när förtullningen är klar. Om ditt paket transporteras av någon annan transportfirma, kan det hända att transportfirman behöver få beslutet om frigörande av dig, dvs. att du meddelar att paketet är förtullat och kan överlåtas till dig. Kontrollera hos transportfirman om det behöver få beslutet om frigörande. Om du förtullade paketet i Importförtullningstjänsten för privatpersoner, hittar du beslutet om frigörande på sidan Mina förtullningar.

Notera att du i undantagssituationer kan förtulla varor med en blankett.

  1. Läs först anvisningarna om hur man fyller i blanketten.
  2. Fyll därefter noggrant i blankett 1143.
  3. Vi rekommenderar att du använder Tullens tjänst för säker e-post. Lägg till som bilagor till e-postmeddelandet
    • blanketten som du fyllt i
    • ankomstavin för ditt paket
    • en orderbekräftelse, ett kvitto eller en fritt formulerad redogörelse över din vara, ur vilken det framgår vilken vara det är fråga om samt vad dess värde är.
  4. Skicka e-postmeddelandet med bilagor till e-postadressen som finns i blanketten som du fyllt i.
  5. Betala tullräkningen, om du behöver betala någonting för förtullningen. Notera att förvaringstiden för ditt paket kan gå ut redan före förfallodagen för din tullräkning. I dylika fall ska du tidigarelägga förfallodagen för din tullräkning i nätbanken. Notera att det kan ta några dagar innan din betalning syns på Tullens konto.

Din förtullning måste vara klar innan förvaringstiden för ditt paket går ut

Posten eller en annan transportfirma returnerar ditt paket till avsändaren, om din förtullning inte är klar senast den dagen som Posten eller en annan transportfirma har angett.
Notera att din förtullning är klar först när du har svarat på en eventuell begäran om tilläggsutredning, betalat tullräkningen och betalningen har förmedlats till Tullen. Posten förvarar paket i 20 dagar efter deras ankomst till Finland. Tullen kan inte förlänga paketens förvaringstider.
Korostuslaatikko päättyy

Om du inte kan skicka blanketten per e-post, ska du agera på någotdera av följande två sätt:

  • Skicka den ifyllda blanketten, ankomstavin för ditt paket och en orderbekräftelse, ett kvitto eller en fritt formulerad redogörelse över ditt paket per post till adressen Flygtullen/Förtullning med blankett, PB 512, 00101 Helsingfors. Notera att din förtullning framskrider långsammare per post än per e-post.
  • Besök närmaste tullkontor. Vi vidareförmedlar blanketten per e-post på dina vägnar. Vid behov får du också en blankett i pappersform vid tullkontoret.

Notera att du endast i undantagssituationer kan förtulla varor vid ett tullkontor. Kontrollera kontaktuppgifterna för närmaste tullkontor.

Vid ett tullkontor kan du alltid förtulla följande varor:

Om du anländer till Finland från en resa eller kommer till Finland på en resa kan du också förtulla följande varor vid tullkontoret:

Om du inte kan använda Importförtullningstjänsten för privatpersoner

Du kan även förtulla andra varor vid ett tullkontor, om du inte har tillgång till en dator eller mobil enhet och därför inte kan använda Importförtullningstjänsten för privatpersoner. Gör förtullningen på ett tullkontor med Tullens apparat. Ta med dig dina nätbankskoder så att du kan logga in i Importförtullningstjänsten för privatpersoner.

Om du inte har några nätbankskoder, kan du förtulla ditt paket med en blankett vid tullkontoret. Notera att blanketten inte handläggs på plats, utan förtullningen blir klar först senare.

Varusökning i Importförtullningstjänsten för privatpersoner

När du förtullar en vara i Importförtullningstjänsten för privatpersoner, kan du ange varan som du förtullar i tjänstens varusökning. Välj sedan varan eller produktgruppen som bäst motsvarar den i listan.

Om du inte hittar varan med hjälp av varusökningen, kan du fråga om den via chatten (mån−fre kl. 8−16.15) som finns i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller genom att ringa till Tullrådgivningen. Kundrådgivaren berättar vilken produktgrupp du ska välja eller vilken varukod varan har.

Varukoder i vissa situationer

Du behöver varans varukod, om

  • du inte hittar en lämplig produktgrupp för varan som du ska förtulla med hjälp av varusökningen i Importförtullningstjänsten för privatpersoner
  • du förtullar med blankett
  • du upprättar en exportdeklaration för varan
  • du gör förtullningen i Tullklareringstjänsten.

Du kan begära varukoden via chatten (mån−fre kl. 8−16.15) som finns i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller genom att ringa till Tullrådgivningen.

Om du förtullar en ovanlig vara, ska du undersöka den innan du kontaktar Tullens kundservice. Ta reda på följande saker om varan:

  • tillverkningsmaterial
  • användningsändamål
  • produktinnehåll (t.ex. i naturprodukter)

funktionsprincip, om det är fråga om en apparat.

Ibland kan det hända att du förtullar ett paket som inte innehåller alla varor som du beställt. De övriga varorna kan då anlända senare som en efterleverans.

Du förtullade paketet och märker i efterhand att alla varorna inte fanns med i paketet

Det kan hända att du redan har förtullat paketet och först därefter märker att alla varorna som du beställde inte finns med. På förtullningen av paketet som anländer som en efterleverans inverkar då det sammanlagda värdet av ditt ursprungliga inköp.

Det sammanlagda värdet på ditt inköp är högst 150 euro.

När du får en ankomstavi för en efterleverans, kontakta rådgivningen om förtullning för privatpersoner. Om efterleveransen kommer till Åland, kontakta ofullbordade förtullningar till Åland. Innan du tar kontakt, se till att du har

  • en orderbekräftelse eller faktura
  • MRN-numret för förtullningen du gjort
  • en eventuell reklamation eller t.ex. ett e-postmeddelande där avsändaren av ditt paket berättar om efterleveransen
  • ankomstnumret eller ett annat uppföljningsnummer för paketet som anländer som en efterleverans.

Det sammanlagda värdet på ditt inköp är över 150 euro.

När du får en ankomstavi för en efterleverans, gör så här:

  1. Förtulla paketet som anländer som en Ange som paketets värde endast värdet på paketet som anländer som en efterleverans.
  2. Ansök om ändring, dvs. omprövning av förtullningen av ditt första paket. Ange i din omprövningsansökan MRN-numren för båda förtullningarna.

Du vet redan innan du gör förtullningen att alla varorna inte finns med i paketet

Det kan hända att du inte ännu har förtullat paketet, men vet redan att paketet inte innehåller alla varor som du beställt. Då ska du förtulla det paketet och paketet som anländer som en efterleverans separat.

För förtullningen behöver du veta följande:

  • Vilka varor finns i vilka paket? Om du inte vet vilka varor som finns i paketen, fråga avsändaren av paketen eller transportfirman.
  • Vad är värdet på respektive paket?
  • Vad är transportkostnaderna för hela inköpet?

Notera att Tullen inte kan kontrollera vilka varor som finns i paketen. Paketen förvaras i Postens eller en annan transportfirmas lager.

Fördela hela inköpets transportkostnader mellan de olika paketen enligt varornas värde eller vikt.

Exempel: Så här fördelar du transportkostnaderna enligt varornas värde

Du har beställt tre produkter från en nätbutik: en bok (värde 20 $), en leksak (värde 30 $) och en skjorta (värde 50 $). Det sammanlagda värdet på inköpet är 100 $. Därtill är transportkostnaderna 30 $.

Det första paketet innehåller boken och skjortan, som tillsammans är värda 70 $, vilket utgör 70 procent av inköpets sammanlagda värde (70 $ / 100 $ = 0,7). Transportkostnaderna för paketet är därmed 0,7 x 30 $ = 21 $.

Paketet som anländer som en efterleverans innehåller leksaken vars värde är 30 $, vilket utgör 30 procent av inköpets sammanlagda värde (30 $ / 100 $ = 0,3). Transportkostnaderna för paketet som anländer som en efterleverans är därmed 0,3 x 30 $ = 9 $.

Det kan hända att du beställer varor från flera olika nätbutiker. Till exempel i sådana fall vet du nödvändigtvis inte vilken vara som finns i ditt ankommande paket.

Kontrollera försändelsekoden för ditt paket i ankomstavin. I nätbutikernas beställningshistorik ser du vanligtvis vilken av varorna som du beställt som har samma försändelsekod. Notera att ditt paket kan få en ny försändelsekod under transporten.

På olika webbsidor för uppföljning av försändelser kan du ta reda på vilken vara som är på väg till dig t.ex. med hjälp av en försändelsekod, ett beställningsnummer eller en beställningskod, avsändarens referens eller ett uppföljningsnummer som givits av säljaren. Exempel på försändelseuppföljningssidor är Postens försändelseuppföljningLinkki toiselle sivustolle och paketspårningstjänsten Parcelsapp (på engelska).Linkki toiselle sivustolle

Tullen kan inte kontrollera vilken vara som finns i ditt paket. Paketen förvaras i Postens eller en annan transportfirmas lager.

Notera att Tullen kan senare begära att få en orderbekräftelse, ett kvitto eller en fritt formulerad redogörelse över varan. Ur denna ska framgå vilken vara det är fråga om samt vad dess värde är. Spara orderbekräftelsen, kvittot eller redogörelsen i sex år.

Notera att du i Importförtullningstjänsten för privatpersoner inte kan förtulla bl.a. följande varor:

Förtulla investeringsguld, momsfria sedlar och flygplansdelar med en blankett eller i Tullklareringstjänsten. Fråga vår kundservice om råd gällande förtullning i Tullklareringstjänsten.

Muntlig deklaration betyder att du besöker ett tullkontor och förtullar en vara muntligen tillsammans med en tullanställd. Kontrollera kontaktuppgifterna för närmaste tullkontor.

Du kan förtulla följande varor med en muntlig deklaration:

  • Gåvor och andra varor som uppfyller följande villkor:
    • Varorna är avsedda för ditt eget eller din familjs bruk. Notera att du inte kan förtulla inköp från nätbutiker med en muntlig deklaration.
    • Varorna är inte alkohol, tobaksprodukter, animaliska livsmedel, djur, växter eller andra varor vars införsel till Finland är begränsat på något sätt.
    • Varorna kommer inte till försäljning eller för annat kommersiellt bruk. Följande villkor ska uppfyllas:
      • Du tar emot varor sporadiskt, inte regelbundet.
      • Varorna är avsedda för ditt eget eller din familjs bruk.
      • Därtill ska varorna till sin karaktär och mängd vara sådana att det är tydligt att de inte är avsedda för kommersiellt bruk.
    • Du tar emot varorna vederlagsfritt. Detta innebär att du inte betalar något för varan och att du inte heller ger någon annan ersättning, t.ex. en annan vara, för den.