Hoppa till innehåll

Stöd för arbetsvardagen och Tullens miljöavtryck

I detta kapitel behandlar vi minskning av de ekologiska och sociala konsekvenserna av vår verksamhet, det vill säga hur vi kan minska vårt fotavtryck.

År 2024 återspeglades situationen vid östgränsen starkt i Tullens personalfrågor. Rysslands storskaliga invasion och ockupation av Ukraina fortsatte, och de östra gränsövergångsställena var stängda, med undantag för gränsövergångsstället i Vainikkala, genom vilket godstågstrafiken passerade.

Vår verksamhetsmiljö förändras ständigt, och därför utvärderar vi aktivt vilken kompetens vi redan har, hur vi utvecklar den och skaffar kompetens som saknas. Dessutom stödjer vi självständiga studier utanför Tullen. Tullen genomför årligen statens VM-Baro-personalundersökning, vars resultat används i planen för välbefinnande i arbetet för att främja välbefinnandet för Tullens anställda.

Vi strävar efter att minska miljöpåverkan som orsakas av vår verksamhet, genom att utveckla våra arbetsmiljöer och hållbarheten i våra upphandlingar. Dessutom använder vi digitala lösningar i stället för tjänste- och arbetsresor, alltid när det är ändamålsenligt.

Vår ansvarsåtgärd

Situationen och förändringarna vid östgränsen syntes fortfarande i personalfrågorna hos Tullen. Den ryska omfattande attacken och ockupationen i Ukraina fortsatte år 2024. Gods- och passagerartrafiken till Ryssland stannade helt på grund av stängningen av gränsövergångsställena till Ryssland i mitten av november 2023, med undantag för godstågstrafiken via Vainikkala. Stängningen av gränsövergångsställena gäller tills vidare.

Den minskning av arbetet som orsakats av nedläggningen av stängningen av östgränsen påverkade fortsättningsvis uppgifterna och arbetsarrangemangen för dem som arbetar där. Kommenderingsarbetena fortsattes år 2024 och möjliggjorde att alla tulltjänstemän vid östgränsen kunde fortsätta att arbeta. Personalen från östgränsen har genom interna uppgiftsarrangemang överförts till Tullens olika funktioner och för handräckning till olika myndigheter, inklusive Gränsbevakningsväsendets gränskontrolluppgifter.

I och med coronaåren har Tullen etablerat en modell med multilokalt arbete, där de anställda kan välja den lämpligaste arbetsplatsen, om inte arbetet kräver närvaro på arbetsplatsen. I många uppgifter har distansarbete blivit det huvudsakliga sättet att arbeta. Vår personal har gett bra respons på modellen med multilokalt arbete. År 2024 arbetade en tredjedel av alla medarbetare hos Tullen på distans. Detta antal omfattar inte antalet personer som utför periodiskt arbete, eftersom denna information inte kan rapporteras i våra informationssystem. Omkring 42 procent av Tullens personal arbetar i periodiskt arbete. De som distansarbetade under år 2024 utförde i snitt 168 arbetsdagar som distansdagar, då antalet vardagsarbetsdagar uppgick till 252.

Välbefinnandet på arbetet stöds på olika sätt

Utifrån resultaten av kundnöjdhetsenkäten VM-Baro för år 2024 ligger välbefinnandet i arbetet på en bra nivå (3,7) och uppnår fortfarande målet hos Tullen trots förändringarna i verksamhetsmiljön, såsom situationen vid östgränsen och dess konsekvenser för arbetsuppgifterna och ledningen. Vid debriefingen angående VM-Baro har arbetsgemenskaperna gått igenom de egna resultaten, tagit fram idéer för utvecklingsobjekt och utarbetat utvecklingsplaner för att främja välbefinnandet i arbetet.

Stöd för utvecklingen av välbefinnandet på arbetet och utmaningarna med arbetsförmågan erbjöds på olika sätt. Ett möte om aktuella frågor hölls för cheferna. Det handlade om tolkning och presentation av resultaten från enkäten om arbetstillfredsställelsen i arbetsgemenskapen samt planering och uppföljning av utvecklingsåtgärderna. Dessutom får cheferna stöd av en expert inom arbetsförmåga och chefen för arbetshälsan för olika utmaningar som gäller arbetsförmågan, missbruksproblem, störningar i arbetsgemenskapen och hanteringen av psykosocial belastning.

Vi utbildade 20 tulltjänstemän till interna medlare för att utreda störningar i arbetsgemenskapen. Målet med medlingsprocessen är att aktivera parterna i störningar i arbetsgemenskapen för att hitta lösningar för att lösa situationen.

Omfattande företagshälsovårdstjänster

Volymen på sjukfrånvaron år 2024 var 11,6 dagar per årsverke, vilket var nästan samma som år 2023. Korta frånvaroperioder är inte den största utmaningen i Tullen, men medelvärdet av frånvaron höjs av de få, men långvariga frånvaroperioderna. Hösten 2024 arrangerades för första gången separata evenemang på olika avdelningar inom Tullen som ett samarbete mellan företagshälsovården och Tullen. Vid dessa evenemang kunde avdelningarna berätta om aktuella nyheter och företagshälsovården presenterade med sina nyckeltal sin avdelningsspecifika lägesbild för de senaste 1,5 åren.

Tullpersonalen har tillgång till omfattande företagshälsovårdstjänster (inklusive influensavaccinet som erbjuds av arbetsgivaren) och Break pro-pausgymnastikappen. Dessutom fick Tullens anställda möjlighet att delta i utbildningar som ordnades av företagshälsovården och som stödjer arbetsförmågan samt FPA:s individuella rehabilitering och Kevas yrkesinriktade rehabilitering.

Vid förändringar i verksamhetsmiljön är även en kontinuerlig och systematisk utveckling av kunnandet en del av vår personalpolicy.

Läs mer

Tullens personalberättelse 2024 (länk läggs till senare)
Tullens år 2024 (länk läggs till senare)

År 2024 utvecklades tullpersonalens kompetens på ett hållbart sätt genom att erbjuda högkvalitativ utbildning på webben för all personal, oberoende av tid och plats. Utökandet av antalet webbutbildningar och diversifieringen av utbudet på svenska främjade den kompetensuppdatering som krävs i tullarbetet. Under år 2024 utarbetades totalt 20 nya webbutbildningar och cirka 1 590 medarbetare hos Tullen deltog i dessa.

Personalen erbjöds även webbutbildningar som tagits fram av Academy of Brain om växelverkan, hantering av arbetet, lärande, utveckling av digitalt arbete samt expert- och chefsarbete. Academy of Brain belönade år 2024 Tullen som den aktör som bäst främjat gemensamt lärande – användningsgraden för webbutbildningarna bland vår personal ökade mer än fyrfaldigt jämfört med år 2023. Dessutom drog medarbetarna hos Tullen flitigt nytta även av utbudet av e-Oppiva, som är gemensamt för statsförvaltningen.

Under år 2024 ökade tjänsteresorna vid Tullen avsevärt. Jämfört med tiden före coronaviruspandemin steg antalet tjänsteresor med 34 procent. Resekostnaderna ökades i huvudsak av kommenderingarna av personalen från östgränsen till andra delar av Finland, vilka förekommit sedan december 2023. Kommenderingarna orsakar en hel del kostnaderna på grund av inkvartering och dagtraktamenten, men ytterligare finansiering har fåtts för dessa. Kommenderingarna från östgränsen fortsätter åtminstone ännu under våren 2025.

Tullen utnyttjar distansarbete och distansteknik, varvid behovet av mötes- och utbildningsresor minskar ytterligare. Möten och utbildningar ordnas till stor del virtuellt. Evenemang som kräver fysisk närvaro ordnas endast när det finns ett specifikt syfte med att vara på plats, såsom att öka samhörigheten eller behandla säkerhetsklassificerat material.

Vid tjänsteresor är målet att öka användningen av kollektivtrafik och på motsvarande sätt minska användning av både flyg och bil. År 2024 minskade antalet flygkilometer jämfört med föregående år. Tågresorna minskade något jämfört med år 2023.

Tullen har 277 tjänstebilar. Fordon används huvudsakligen i operativa funktioner där antalet bilar är cirka 216. Cirka 35 bilar används i förvaltnings- och stödfunktioner. 203 av bilarna är dieseldrivna, 13 bensindrivna, 58 miljövänliga laddbara hybridbilar och tre är helt eldrivna bilar. Dessutom har Tullen två specialfordon med lastbilskaross. Jämfört med föregående år har vi ökat antalet laddhybrider och helelektriska bilar och minskat antalet bensindrivna fordon.

År 2024 var de genomsnittliga utsläppen för tjänstefordonen 124 g/km, medelåldern var 9,9 år och den genomsnittliga bränsleförbrukningen 4,9 l/100 km.

Antalet kilometer som körts med tjänstefordon ökade år 2024 på grund av personalkommenderingarna från östgränsen.

Tullens lokaler utvecklas i enlighet med statens och Tullens lokalstrategi, så att förändrade behov och möjligheter beaktas i dessa. Under år 2024 effektiviserade Tullen sin lokalanvändning och tog hänsyn till miljöansvarsfrågor i verksamhetslokalprojekten och under driften i samarbete med fastighetsägarna. Särskilt fokus låg på tillgänglighet och hänsyn till specialgrupper på servicepunkterna.

I verksamhetslokalerna i Kotka minskade antalet kontorskvadratmeter med cirka 33 procent (2 005 m² > 1 339 m²). Dessutom köptes en induktionsslinga för personer med nedsatt hörsel på servicepunkterna.

I Böle genomfördes ett tillgänglighetsprojekt, där en tillgänglig toalett byggdes på konferens- och utbildningscentret och en induktionsslinga köptes till informationsdisken. Tillgängligheten förbättrades med automatiska dörrar i konferens- och utbildningscentret och i kontorsdelen på 8:e våningen.

En batteriuppsättning som baserar sig på elasticitet i efterfrågan skaffades till hundskolan för att effektivisera den flexibla användningen av elen från solpanelerna.

På Helsingfors-Vanda flygplats genomfördes ett experiment för att bättre ta hänsyn till specialgrupper vid Tullens servicepunkter. Förbättringar gjordes bland annat inom följande ärenden:

  • ett serviceställe utrustades så att det är möjligt att uträtta ärenden endast med rullstol på och så att knäna kan sättas under bordet 
  • för äldre skaffades högre stolar för vänt- och kösituationer
  • en kommunikator som förstärker ljudet flerfaldigt skaffades för personer med nedsatt hörsel   en induktionsslinga skaffades för personer med nedsatt hörsel till servicepunkten
  • för synskadade kunder skaffades en akustisk ledfyr för att vägleda till servicepunkten och anropsknappen utrustades med punktskrift
  • för personer med nedsatt syn köptes ett förstoringsglas med ljus och en underskriftsram   nya marktaktiler ger tydligare vägledning om hur man uträttar ärenden hos Tullen
  • ett lekrum byggdes för barn för situationer där föräldrarnas tullinspektioner tar lång tid
  • lättlästa bilder utarbetades för att användas bland annat i situationer där kött och mejeriprodukter övertas från kunder vars talproduktion är nedsatt eller med vilka Tullen inte har något gemensamt språk.

I framtiden kommer denna praxis att tillämpas även på andra servicepunkter vid Tullen i den mån det är möjligt.

Läs mer

Tullens hållbarhetsrapport 2024: Utvecklingen av kundupplevelsen vid Flygtullen på Helsingfors-Vanda flygplats fortsatte

 

För att främja ansvarsfull upphandling inleddes år 2023 beredningen av en bedömningsram för upphandling. Tanken med ramen är att samla ihop ett verktyg av både temaområden som ska beaktas och bedömas vid upphandling samt anvisningar gällande dem. Till exempel är social och ekologisk hållbarhet breda ämnesområden med speciella terminologier. Syftet med bedömningsramen för upphandling är att genom lättfattliga frågor hjälpa att ta hänsyn till omständigheter som gäller olika upphandlingsfrågor redan i förberedelserna av upphandlingarna.

Under år 2024 färdigställdes en frågeuppsättning om ekologisk hållbarhet för bedömningsramen. Med svaren på dessa är det möjligt att identifiera om en lösning som upphandlas är ekologisk och de situationer där arbetsgruppen för konkurrensutsättning måste förstärkas med kunnande inom ekologisk hållbarhet. Bedömningsramen kompletterades också med handledning kring identifiering av risker med arbetsrelaterad exploatering och exempel på beaktande av socialt ansvar vid upphandling av tjänster.

Sedan 2022 har miljösystemet Ekokompassen varit i användning hos Tullen. Med hjälp av miljösystemet utvecklar vi systematiskt vårt miljöarbete inom olika områden, såsom utbildning, upphandling och resor.

Under år 2024 deltog vi i Statskontorets Ekosystemutbildning med ansvarsfulla mål och indikatorer i statsförvaltningen som vårt utvecklingstema. Efter det givande arbetsgruppsarbetet fortsätter vårt arbete utanför Ekosystemskolan i ett nätverk som består av flera olika ämbetsverk och som leds av Statskontoret. Vårt mål är att skapa en Hållbarhetskompass som tydliggör ansvars- och hållbarhetsteman och målinriktat främjande av dessa. Detta främjar även utvecklingen av miljösystemet.

Miljöenkäten resulterade i utvecklingsobjekt

Resultaten av enkäten Miljöattityder och verksamheten i Tullen år 2023, som genomfördes som ett lärdomsprov (på finska) färdigställdes år 2024. Många svar mottogs på enkäten och de huvudsakliga resultaten presenterades för Tullens personal med det så kallade Informationspaketet, i vilket alla tullanställda kunde delta med en fjärranslutning. Utifrån svaren kommer vi i framtiden att kunna rikta kunskap och information till områden som upplevs som bristfälliga och fokusera på ämnen som Tullens medarbetare har i tankarna, till exempel genom miljöprogrammet.

Vi ökade informationen under år 2024 genom att lansera distansevenemang med låg tröskel, vilka kallas för Responsible Quarter, där aktuella hållbarhetsfrågor behandlas. Före julen publicerade vi dessutom en frågesport om avfallssortering med julen som tema, på vilken deltagarna fick svara på frågor om sortering som utarbetats med glimten i ögat. Frågesporten var mycket populär.

Kommunikationen gjordes även genom externa och interna bloggar, intranyheter och i sociala medier.

Utbildning kring hållbarhet

År 2024 publicerade vid webbutbildningen Introduktion i hållbarhet på svenska och finska och vi rekommenderar att hela Tullens personal genomgår utbildningen. Målet med utbildningen är att ge en bra allmän uppfattning om begreppen och innehållet i fråga om ansvarsfullhet och hållbar utveckling med tanke på en hållbar livsstil.

Dessutom är målet att belysa hur Tullen genom sina egna åtgärder bidrar till att uppnå målen för hållbar utveckling i FN:s Agenda 2030l inom statsförvaltningen och den individuella tulltjänstemannens roll som genomförare av ansvarsgärningar och utvecklare av arbetet för en hållbar framtid.