Hoppa till innehåll

Ändring av deklaration

Om Tullen redan har hänfört varorna till exportförfarandet, kan felen i deklarationen inte längre korrigeras utan man måste begära ändring (omprövning) för den.

Ändring kan begäras elektroniskt av deklaranten eller av det ombud som anges i exportdeklarationen. I särskilda situationer kan man begära ändring skriftligt via Tullens registratorskontor.

Om begäran om ändring inlämnas av en deklarant som inte har inlämnat den ursprungliga exportdeklarationen så kan begäran endast gälla sådana deklarerade varor som redan har lämnat EU-området. 

Exportören och ombudet ska se till att de uppgifter som anges i exportdeklarationen är korrekta redan vid inlämningsskedet så att en eventuell ändringshandläggning inte fördröjer varutransporten. Deklaranten ska också se till att det inte felaktigt lämnas flera exportdeklarationer för samma varor.

När ska begäran om ändring göras?

Begäran om ändring ska lämnas in genast när felet upptäcks. Den som begär ändring ska vänta på att beslutet om ändring har godkänts innan varorna får föras ut ur EU:s tullområde.

Begäran om ändring kan också inlämnas efter att varorna har lämnat EU:s tullområde, dock med vissa begränsningar som främst gäller återexportdeklarationer. Begäran om ändring ska inlämnas senast inom tre år från den tidpunkt då Tullen godkänt den ursprungliga exportdeklarationen som mottagen för förfarandet. 

Finska tullen ändrar endast finska exportdeklarationer, dvs. exportdeklarationer för varor som hänförts till exportförfarandet i Finland.

I begäran om ändring ska man också ange varornas förvaringsplats, dvs. den plats i Finland där varorna är tillgängliga för tullkontroll. Om varorna inte befinner sig i Finland ska man ange samma uppgift om förvaringsplats som angetts i den ursprungliga deklarationen.

Besvär över beslut om ändring

Du kan överklaga Tullens beslut gällande din begäran om ändring (omprövning). Skicka en fritt formulerad besvärsskrift till Tullens registratorskontor.

Övrigt att beakta

Den skriftliga begäran om rättelse och ogiltigförklaring ska göras med tullblankett 701r som finns att få på Tullens webbplats. Blanketten kan skickas till Tullen per e-post eller per vanlig post. I begäran ska MRN-numret eller transaktionskoden för den exporttransaktion som ska rättas eller ogiltigförklaras samt orsaken till rättelsen eller ogiltigförklaringen uppges.

Sökanden ska i sin rättelsebegäran ange alla de uppgifter som omfattas av rättelsen. I blanketten ska exportdeklarationens status (väntar på överlåtelse/har överlåtits) anges. Behövliga bilagor och utredningar ska bifogas till begäran.

Handläggningstiden på en timme tillämpas inte på handläggningen av rättelseansökningar. Om exportvaran redan lämnat gemenskapen anses rättelsen inte vara ett brådskande ärende och Tullen handlägger rättelsen som ett icke-brådskande ärende.             

Ansökan om rättelse eller ogiltigförklaring, tullblankett 701r

En elektronisk begäran om rättelse eller ogiltigförklaring kan antingen skickas i meddelandeform eller via webbtjänsten. Man kan begära om rättelse eller ogiltigförklaring av en exportdeklaration via webbtjänsten fastän den ursprungliga deklarationen har skickats i meddelandeform.

  • Begäran via webbtjänsten

En elektronisk begäran om rättelse eller ogiltigförklaring kan inlämnas via Tullens deklarationstjänst för export. Deklaranten ska identifiera sig i tjänsten för att kunna söka fram den deklaration som ska rättas eller ogiltigförklaras.

Via deklarationstjänsten för export kan man också begära rättelse eller ogiltigförklaring av sådana deklarationer som ursprungligen inlämnats i meddelandeform genom att välja ”Sökning av exportdeklarationer som lämnats in på annat sätt”. 

Efter att deklarationssökningen är gjord väljer deklaranten begäran om rättelse eller begäran om ogiltigförklaring. I användarmanualen för deklarationstjänsten för export finns färdigifyllda mallar för begäran om rättelse och ogiltigförklaring som underlättar ifyllandet av deklarationen.

Oidentifierade webbdeklaranter ska göra en skriftlig begäran om rättelse eller ogiltigförklaring med bilagor och skicka den till exporttullkontoret.

  • Begäran i meddelandeform

Begäran om rättelse i meddelandetrafik förutsätter att den som skickar begäran

  • har godkänts som EDI-avsändare vid export
  • använder version 2.1 eller en nyare version av meddelandebeskrivningarna i sina meddelanden
  • har testat meddelandena om rättelse och ogiltigförklaring med Tullen

I meddelandetrafik är kundens meddelande om begäran om rättelse detsamma som ett exportdeklarationsmeddelande där man i fältet ”meddelandets funktion” anger koden för rättelse (7).

När en felfri begäran om rättelse kommit in skickar Tullens system ett meddelande om mottagande som svar och efter detta antingen ett meddelande om rättelse eller ett meddelande om avslag på begäran om rättelse samt respektive beslut i pdf-form (antingen ett beslut om rättelse eller ett beslut om avslag). Om begäran om rättelse redan vid mottagningsgranskningen konstateras ha fel form, får meddelandedeklaranten endast ett meddelande om avslag från Tullen, inget beslut om avslag.

Ett meddelande om begäran om ogiltigförklaring är ett meddelande av egen typ. Detta meddelande beskrivs i dokumentet ”ELEX Datamodell” (version 2.1 eller nyare).

När en felfri begäran om ogiltigförklaring kommit in skickar Tullens system ett meddelande om mottagande som svar och därefter antingen ett meddelande om ogiltigförklaring eller ett meddelande om avslag på begäran om ogiltigförklaring samt respektive beslut i pdf-form (antingen ett beslut om ogiltigförklaring eller ett beslut om avslag på begäran om ogiltigförklaring). Om begäran om ogiltigförklaring redan vid mottagningsgranskningen konstateras ha fel form, får meddelandedeklaranten endast ett meddelande om avslag på begäran om ogiltigförklaring.

  • I den elektroniska begäran om ändring ska man fylla i samma fält som ifyllts i exportdeklarationen som ändringen gäller, men med de rättade uppgifterna. Därtill ska man ange följande:datum och tid för begäran om ändring
  • orsakskod för begäran om ändring
    • M ‒ Annat fel som upptäckts i deklarationen    
    • T – Felaktiga uppgifter i deklarationen (UTK artikel 173.3 eller Förvaltningslag 50 §).
  • redogörelse för orsaken till begäran om ändring
    • fritt formulerad redogörelse för orsaken till ändring 
    • Alternativt kan du skicka redogörelsen som ett bifogat dokument. Ladda i så fall upp bilagan elektroniskt och ange ”Inlämnad information” i meddelandet samt referensnumret som Tullen tilldelat bilagan. 
  • MRN-referensnumret för den ursprungliga deklarationen som ändringen eller korrigeringen gäller.
  • den som gör begäran, dvs. deklaranten i den ursprungliga deklarationen
  • vid meddelandedeklarering anges ”OIK” som typ av ändring i meddelandet FI513 (begäran om ändring). Ändringen görs alltid efter frigörandet.

Om du som meddelandekund vill ta bort en varupost ska du skicka en begäran om ändring (FI513) utan uppgifter om den varuposten. Du ska dock inte ändra ordningsnumren för de övriga varuposterna. Numren ska vara desamma som i den ursprungliga deklarationen, och varuposten som saknas hoppar man över.

I Tullens tjänst för leverans av bifogade filer kan sökanden i förväg skicka de handlingar som hänför sig till en elektronisk begäran om rättelse eller ogiltigförklaring. Detta snabbar upp handläggningen.

Bilagorna kan också skickas till Tullens elektroniska servicecentral per e-post till adressen spake.vienti(at)tulli.fi genast efter att meddelandet om begäran om rättelse eller meddelandet om begäran om ogiltigförklaring har skickats. E-postmeddelandet ska rubriceras på följande sätt: AVO + MRN-nummer, t.ex. AVO 16FI000000123456E1. Bara e-postmeddelanden som försetts med formbundna rubriker kan omedelbart och enkelt konstateras höra till en begäran om rättelse eller ogiltigförklaring av en deklaration och därmed kan ifrågavarande begäran handläggas utan dröjsmål. I meddelandet ska man ange att bilagorna skickats till Elektroniska servicecentralen. Om bilagor inte har skickats eller om de inte kan kopplas till ifrågavarande förtullning, skickar Elektroniska servicecentralen en begäran om tilläggsutredning till kunden.

Om begäran om rättelse bara gäller transportuppgifter, behöver inga bilagor skickas.

Det går inte att begära ändring för alla uppgifter i exportdeklarationen. Om någon av nedanstående uppgifter är felaktig i exportdeklarationen måste deklarationen ogiltigförklaras. Därefter ska en ny exportdeklaration med korrekta uppgifter inges.

Följande uppgifter kan inte ändras:

  • MRN-referensnummer
  • LRN-referens
  • typ av deklaration och ytterligare typ av deklaration
  • faktisk exportdag och datum för anmälan av varors ankomst
  • säkerhetsindikator 
  • följande aktörsuppgifter:
    • ombud 
    • deklarant
    • exportör
    • tjänsteleverantör
    • AEO-aktör
  • förvaringsplats och därtill hörande uppgifter, t.ex. adress eller kontaktperson vid kontroll
  • tullkontoren, export-, utförsel- och anmälningstullkontor.

Återexport från tullager (3171) får inte ändras till något annat än återexport (förfarandekod som börjar på 31).

Om den ursprungliga exportdeklarationen innehåller punktskattepliktiga produkter och e-AD-följedokument finns angivna som varupostens tidigare dokument, är det inte tillåtet att ändra varukoder eller varuposternas nettovikter om inte e-AD-följedokumenten också har ändrats. Inga varuposter får heller tas bort i dessa fall.

Förfarandekoden kan ändras i följande situationer:

  • Förfarandekoden för slutgiltig export som börjar på 10 kan ändras till förfarandekoden för temporär export som börjar på 21, 22 eller 23. Det är möjligt att begära att exporten ändras till temporär export även efter att varorna lämnat EU. Däremot är det möjligt att ändra slutgiltig export till export för passiv förädling (förfarandekod 21xx, förenklat tillståndsförfarande) endast om varan fortfarande befinner sig i Finland. Efter begäran om ändring ger Tullen dig anvisningar om hur du inger en ny exportdeklaration, utgående från om du använder ett tillstånd som beviljats av Tullens tillståndscentral eller förenklat tillståndsförfarande där exportdeklarationen utgör tillstånd till passiv förädling. INF-numret ska anges i den nya exportdeklarationen.
  • Om du vill ändra slutgiltig export (10XX) till återexport (31XX), eller en återexportdeklaration till en deklaration för slutgiltig export, kontakta Tullens elektroniska servicecentral (Spake). Spake fattar beslutet om huruvida begäran om ändring godkänns. Du kan ta kontakt via Tullklareringstjänsten eller med meddelandet ”fritt formulerad kontakt” (FI539).