Jag returnerar en vara till säljaren
Bekanta dig med anvisningarna på denna sida om du returnerar en vara som du har beställt från utlandet till säljaren och inte får en ny vara i utbyte.
Om varan har kommit från EU-området och du returnerar den till EU-området, behöver du inte kontakta Tullen.
Du kan få tillbaka importskatterna som du har betalat för varan, om den har kommit
- från ett område utanför EU och du returnerar varan till ett område utanför EU, eller
- från ett område som ingår i EU-området men inte hör till EU:s skatteområde och du returnerar varan till ett område som ingår i EU-området men inte hör till EU:s skatteområde.
Återbetalning av importskatterna söks på olika sätt beroende på till vem du har betalat importskatterna.
Om varan kommer från ett land utanför EU, men säljaren ber dig returnera varan till EU-området, kan du inte ansöka om återbetalning av importskatter från Tullen. För att du ska kunna ansöka om återbetalning av importskatter från Tullen måste du ha ett dokument som visar att varan har returnerats till ett land utanför EU. Be säljaren om ett kvitto på detta.
De här anvisningarna är avsedda för situationer där du returnerar hela försändelsen till säljaren.
Gör vid behov en exportdeklaration
Innan du returnerar en vara ska du inge en exportdeklaration för den till Tullen, om
- försändelsens värde är mer än 1 000 euro
- transportfirman ber dig om en exportdeklaration, eller
- försändelsen innehåller varor som omfattas av restriktioner.
Tullen kan också behöva en exportdeklaration i vissa andra situationer.
Ansök om återbetalning av importskatter
När du har returnerat varan till ett land utanför EU eller till ett område som ingår i EU-området men inte hör till EU:s skatteområde, kan du ansöka om återbetalning av importskatterna på följande sätt beroende på till vem du har betalat importskatterna:
- Om du har betalat importskatterna till Tullen, ska du ansöka om ogiltigförklaring av förtullningen, dvs. återbetalning av skatterna, hos Tullen.
- Om du har betalat importskatterna till säljaren, t.ex. en nätbutik, ska du ansöka om återbetalning av skatterna hos säljaren.
- Om säljaren har ett IOSS-nummer, dvs. du har betalat finsk moms till säljaren men du var tvungen att förtulla paketet och betala moms även till Tullen i samband med förtullningen,
- ska du ansöka om återbetalning av momsen som du betalade till Tullen genom att begära ogiltigförklaring av förtullningen hos Tullen och
- hos säljaren ansöka om återbetalning av momsen som du betalade till säljaren.
Kom ihåg tidsfristerna, dvs. returnera försändelsen och ansök om ogiltigförklaring av förtullningen inom 90 dagar från förtullningen.
De här anvisningarna är avsedda för situationer där du returnerar endast en del av varorna som varit i försändelsen till säljaren.
Gör vid behov en exportdeklaration
Innan du returnerar en vara ska du inge en exportdeklaration för den till Tullen, om
- försändelsens värde är mer än 1 000 euro
- transportfirman ber dig om en exportdeklaration, eller
- försändelsen innehåller varor som omfattas av restriktioner.
Tullen kan också behöva en exportdeklaration i vissa andra situationer.
Ansök om återbetalning av importskatter
När varan har returnerats till ett land utanför EU eller till ett område som ingår i EU-området men inte hör till EU:s skatteområde, kan du ansöka om återbetalning av importskatterna på följande sätt beroende på till vem du har betalat importskatterna:
- Om du har betalat importskatterna till Tullen, ska du ansöka om omprövning av förtullningen, dvs. återbetalning av skatterna, hos Tullen.
- Om du har betalat importskatterna till säljaren, t.ex. en nätbutik, ska du ansöka om återbetalning av skatterna hos säljaren.
- Om säljaren har ett IOSS-nummer, dvs. du har betalat finsk moms till säljaren men du var tvungen att förtulla paketet och betala moms även till Tullen i samband med förtullningen,
- ska du ansöka om återbetalning av momsen som du betalade till Tullen genom att begära omprövning av förtullningen hos Tullen och
- hos säljaren ansöka om återbetalning av momsen som du betalade till säljaren.
Kom ihåg tidsfristerna, dvs. returnera varan och ansök om omprövning av förtullningen inom ett år från förtullningen.
De här anvisningarna är avsedda för situationer där du returnerar antingen hela försändelsen eller en del av varorna i försändelsen från Åland till säljaren.
Jag returnerar varan till ett område utanför EU eller EU:s skatteområde
Om varan har kommit från
- ett område utanför EU och du returnerar varan till ett område utanför EU
- ett område som ingår i EU-området men inte hör till EU:s skatteområde och du returnerar varan till ett område som ingår i EU-området men inte hör till EU:s skatteområde
ska du läsa anvisningarna som finns på denna sida under rubrikerna ”Jag returnerar hela försändelsen” eller ”Jag returnerar endast en del av varorna i försändelsen”.
Jag returnerar varan till EU-området
När varan har kommit från EU-området och du returnerar den till EU-området, ska du inge en exportdeklaration för varan till Tullen innan du returnerar den, om
- försändelsens värde är mer än 1 000 euro
- transportfirman ber dig om en exportdeklaration, eller
- försändelsen innehåller varor som omfattas av restriktioner.
Tullen kan också behöva en exportdeklaration i vissa andra situationer.
Ansök om ogiltigförklaring eller omprövning av förtullningen
Om du returnerar hela försändelsen, ska du ansöka om ogiltigförklaring av förtullningen inom 90 dagar från förtullningen.
Om du returnerar endast en del av varorna, ska du ansöka om omprövning av förtullningen inom ett år från förtullningen.