Hoppa till innehåll

År 2023 – Ett färgstarkt år som testade anpassningsförmågan

År 2023 medförde återigen nya utmaningar för Tullen. Vi lyckades svara på alla situationer med ett innovativt och engagerat grepp. 

Tullin pääjohtaja Hannu Mäkinen

Rysslands invasion av Ukraina fortsatte och import- och exporttrafiken över den ryska gränsen fortsatte att minska. Minskningen av godstrafiken påskyndades av flera sanktionspaket som EU godkänt och vars genomförande på ett avgörande sätt lutade på Tullens yrkesskicklighet. Å andra sidan ökade den så kallade transittrafiken och väckte därmed diskussion om eventuellt kringgående av sanktioner. Tullen deltog i behandlingen av ärendet bland annat genom att ta fram faktauppgifter som underlag för diskussionen, kontakta tredjeländer och påverka beredningen av EU:s lösningar. Övervakningen av sanktioner sysselsatte personalen i synnerhet på tullkontoren. Tullen klarade sig mycket bra i djungeln av invecklade och tvetydiga sanktionsbestämmelser. Stort tack och kämpa på alla som arbetar med krävande bestämmelser och övervakning av sanktioner!

I slutet av 2023 uppstod en ny situation vid östgränsen, när gränsstationerna slutligen stängdes helt. Redan innan dess hade stängningen av flera kontor vid östgränsen minskat behovet av arbete till synes permanent. Situationen orsakade naturligtvis oro och osäkerhet för många människor om kommande arbetsuppgifter. I samarbete med personalen sökte vi lösningar för att trygga arbetsplatserna och överförde bland annat riksomfattande uppgifter till dem som arbetade vid östgränsen. Slutligen kunde vi tillfälligt sysselsätta personalen vid de stängda platserna genom att ge Gränsbevakningsväsendet handräckning på de nordliga flygplatserna. På samma sätt kunde vi med stöd av personalen vid östgränsen kompensera personalbristen bland annat i hamnarna och på Helsingfors-Vanda flygplats. 

Tullens nya stolthet, det vill säga verkställighetsuppgiften av EU:s mekanism för koldioxidjustering, inleddes i oktober med en pilotfas. Den nya helheten krävde också en ny typ av kompetens av oss, som vi svarade på genom att rekrytera specialister. Vår tidsplan håller bra, kunderna tackar och deltar även i utvecklingen av verksamheten genom diskussioner. Detta, om något, skapar tilltro till en positiv framtid för Tullen. 

De elektroniska tjänsterna har utvecklats med särskild uppmärksamhet på kundupplevelsen. Reformen av tulldeklarationer i EU som pågår i flera år, framskred smidigt i Finland under 2023. För några år sedan gick detta enorma projekt igenom mer osäkra tider, men även dessa övervanns. De som deltar i utvecklingen och reformen av e-tjänster förtjänar ett stort erkännande för en mycket bra hantering av olika frågor. Lite oväsen, mycket handling. Andra kan sova lugnt på natten. 

EU:s reformpaket för Tullen offentliggjordes i maj. Den uppfyllde till stor del Tullens önskemål – på vissa ställen till och med över förväntan. Reformens beredningsfas är också ambitiös i all brådska. I oktober hade Tullen nöjet att ordna ett seminarium som var öppet för alla våra kunder och som besöktes av viktiga påverkare i Europeiska kommissionens tullreform. Deltagandet var stort, både på plats och framför allt på nätet. Ett motsvarande forum eller möjlighet att kontakta kärnpersonerna i beredningen fanns knappt i andra länder. 

I Tullens strategi lyfte vi fram ansvarsteman. Vi har fortsatt och fördjupat det arbetet. Tullens strategiska mål är att vara en föregångare bland miljöansvariga aktörer inom statsförvaltningen. Arbetet pågår fortfarande, såsom jag konstaterade redan för ett år sedan, och det fortsätter. Vi tar gärna emot extra krafter med nya idéer och för att genomföra reformerna. 

År 2023 var ett valår som förde med sig en ny regering. Vi kunde konstatera att den nya statsministern och finansministern liksom inrikesministern nyligen hade besökt Tullen i slutet av år 2022 för att diskutera dess behov. I den nya regeringens rambeslut fick vi en rejäl nivåhöjning av anslagen för att trygga den tekniska tillsynsförmågan. Under de senaste åren har Tullens pengar i själva verket utvecklats ganska bra jämfört med andra ämbetsverk. Problemet är att utgifterna oundvikligen tenderar att öka ännu snabbare, och här vänds blickarna särskilt mot utvecklingen av IKT-kostnaderna.  

Till sist vill jag tacka alla vid Tullen och alla instanser som har samarbetat med Tullen för våra gemensamma stunder och utmärkta resultat, som endast kan uppnås med den sakkunskap och det engagemang som ni har visat!

Tullens generaldirektör Hannu Mäkinen