Vi möjliggör en smidig och laglig utrikeshandel för våra kunder som förfar rätt. Genom att utveckla e-tjänsterna främjar vi likvärdiga möjligheter för aktörerna inom utrikeshandeln och medborgarna att sköta ärenden hos oss. Genom lättanvända digitala tjänster främjar vi en positiv inställning till skattebetalning, minskar koldioxidavtrycket av våra kunders förflyttningar samt gör det smidigare att uträtta ärenden, då kunderna kan sköta sina ärenden hos oss självständigt. Vi har ett regelbundet och tätt samarbete bland annat med kundsamarbetsgrupper och nätverk inom olika sektorer. Genom rådgivning på förhand informerar vi om tjänster och förändringar samt ger vägledning i korrekt agerande. På så sätt sparar vi tid och kostnader samt undviker utredningar i efterhand.
Vi sköter tullklarerings- och övervakningsuppgifter utan att i onödan påverka godstransportens smidighet. Det blir allt viktigare för Finlands och EU:s konkurrenskraft att möjliggöra en smidig och laglig utrikeshandel och säkerställa att bestämmelserna följs. Vi erbjuder smidigare tjänster för att uträtta tullärenden för aktörerna genom tillstånd som beviljas till företag. Dessa aktörer bidrar genom sin verksamhet till att leveranskedjorna är säkra. Genom övervakningen främjar vi jämlika konkurrensvillkor och korrekt tullklarering för företag samt avslöjar skattebedrägerier. Vi riktar våra åtgärder mot riskaktörer och avvärjande av hot. Vi samlar in de tullar som ska redovisas till EU samt skatter och andra betalningar som ska intäktsföras till staten till deras korrekta belopp.
I en digital och automatiserad process sammanställer vi effektivt officiell statistik över Finlands utrikeshandel till grund för det kunskapsbaserade beslutsfattandet. Samtidigt säkerställer vi en ändamålsenlig och säker behandling av information samt tillförlitlig information. Vi har åtagit oss att följa de internationella etiska standarderna i alla funktioner som rör statistiken över utrikeshandeln.
Vår ansvarsåtgärd
Reformen av Europeiska Unionens tullagstiftning och utvecklingen av tullklareringssystemen åren 2018–2025 har varit en stor ansträngning för tullverkena i unionens område. Målet har varit att underlätta skötseln av tullärenden och erbjuda alla tulldeklarationstjänster elektroniskt. I och med reformen har tulldeklareringen harmoniserats inom hela unionen och innehållet i och strukturen av de deklarationer och ansökningar som ska lämnas in till Tullen har förenhetligats.
I definitionerna och genomförandet av det nya nationella tullklareringssystemet har målet varit att förnya systemet så att det uppfyller dagens krav. Redan i definieringsfasen för kraven kartlade vi i stor utsträckning önskemålen och behoven hos Tullens användare och kunder. Målet med utvecklingsarbetet har varit att möjliggöra automatisk behandling av deklarationerna och analys av uppgifterna i dessa. Detta påskyndar behandlingen av deklarationer och mottagandet av beslut samt möjliggör att vi reagerar i realtid vid varugranskningar. När det tidigare var nödvändigt att administrera flera tullklareringssystem, finns det nu bara ett system. Dessutom är e-tjänsterna för att sköta tullärenden tillgängliga dygnet runt för kunderna.
Även övriga e-tjänster har gjorts smidigare
I samband med projektet för att utveckla tullklareringssystemen har Tullen förnyat meddelandedeklareringstjänsterna för olika förfaranden. Även många e-tjänster har förnyats, såsom Tullklareringen för företag, Importförtullningstjänsten för privatpersoner och Varukodtjänsten Fintaric. Harmoniseringen av deklarationerna i olika förfaranden och behandlingen av tulldeklarationer i ett enda system har gjort att det är ännu smidigare och enklare att uträtta tullärenden. År 2024 reviderades exportdeklarationen till en del av den nya Tullklareringstjänsten. Reformen har också krävt omfattande introduktion om den nya lagstiftningen och rapporteringsförfarandena för personal som utvecklar vår kundservice och arbetar med rådgivning.
Digitala tillstånd till stöd för aktörerna inom utrikeshandeln
En kund kan ansöka om största delen av de tillstånd som omfattas av Tullens befogenheter och få tillståndsbeslutet elektroniskt så snart det är klart. I och med digitaliseringen av tillstånden har ansökan om tillstånd, besluten och hanteringen av förändringar i tillståndets livscykel utvecklats i en ännu mer kundorienterad och platsoberoende riktning. Tillståndsinnehavaren kan själv administrera en del av de uppgifter som gäller tillstånden i tjänsten Tillstånd och beslut. Verksamheten har effektiviserats och fördelarna syns också internationellt, till exempel genom tillstånd som gäller i fler än en medlemsstat, och i synnerhet genom AEO-befogenheterna.
AEO (Authorised Economic Operator) är ett globalt partnerskapsprogram för tullmyndigheter och ekonomiska aktörer. Dess mål är att främja säkerhet och riskfrihet i internationella leveranskedjor. Ett företag som beviljats en AEO-befogenhet är ett företag som identifierats som en pålitlig aktör och vars verksamhetsmodeller, såsom riskidentifiering och interna kontroller, uppfyller EU:s krav. Såväl Tullen som AEO-aktören bevakar att kraven uppfylls.
I gengäld är AEO-aktörerna berättigade till en rad olika lättnader i EU, såsom ett lägre antal traditionella tullkontroller. Dessutom erkänner många av EU:s handelsländer AEO-befogenheten och beviljar AEO-aktörerna motsvarande fördelar som deras nationella aktörer.
Läs mer
Tullen använder automatiserade avgöranden i behandlingen av tullärenden. Automatiserat avgörande eller automatiserat beslutsfattande innebär att ett avgörande som avslutar handläggningen av ett ärende görs genom automatiserad databehandling utan att avgörandet kontrolleras och godkänns av en människa.
I och med den nya lagstiftningen kring automatiserat avgörande är användningen av det automatiska förfarandet mer transparent och begripligt för kunden. Den nya lagstiftningen trädde i kraft 1.5.2023 och övergångsperioden upphörde 31.10.2024.
I och med lagen har kunden tillgång till information om hur automatiserat avgörande har använts i ett avgörande som rör honom eller henne. Tullens webbplats innehåller information om hur automatiserat avgörande används av Tullen. Besluten om införande av automatiserat beslutsförfarande som används hos Tullen finns på webbplatsen. Dessa beslut om införandet gör det möjligt för kunden att förvissa sig om att Tullen har fastställt alla förutsättningar för automatiserade förfaranden och att de är förenliga med lagen.
Transparensen i dokumentationen stärker kundens rättsskydd och möjliggör även framöver att automatiserat beslutsfattande kan utnyttjas hos Tullen.
Utan automatiserade avgöranden finns det ingen högkvalitativ, smidig och snabb kundservice
Det är nödvändigt att använda automatik vid avgörande av tullärenden på grund av det stora antalet tulldeklarationer. Det automatiska förfarandet bidrar också till en smidigare och snabbare kundservice vid Tullen. Under år 2024 lämnades nära 8,9 miljoner tulldeklarationer inom import och export till Tullen. Av dessa avgjordes 98,6 procent med hjälp av automatiserat beslutsfattande. Under år 2024 fattades totalt 35 837 ändringsbeslut som gällde import. Några av ändringsbesluten var myndighetsinitierade och några var kundinitierade. I fråga om ändringsbesluten kunde 9 077 fall bekräftas i det automatiska förfarandet. Antalet beslut och andelen automatiserade beslut av dessa ökar hela tiden.
Eftersom vi är en säkerhetsmyndighet, ska den information som vi tillhandahåller vara begriplig och uppdaterad. Under år 2024 satsade vi särskilt på att förbättra kundanvisningarna, kommunikationen om förtullning och restriktionskommunikationen.
Tullens nya webbplats togs i bruk under våren 2024. På den nya webbplatsen har vi satsat särskilt på att göra anvisningarna så lättbegripliga som möjligt för kunderna. Vi förbättrade också kommunikationen om passagerarrestriktioner, det vill säga vad en passagerare får och inte får ta med sig in i landet. Vi uppdaterade enkla animationer och illustrationer för varje tullkontor för att påminna resenärerna om restriktionerna och därmed säkerställa att Finlands förblir tryggt. Dessutom informerade vi genom kampanjer på våra sociala medier om förtullning och restriktioner.
Webbplatsen betjänar kunderna ännu bättreerkkosivut palvelevat asiakkaita aiempaa paremmin
Förnyandet av webbplatsen var ett stort projekt, där vi förtydligade hundratals kundanvisningar, gjorde det lättare att hitta anvisningar och förnyade sidornas utseende så att det är enklare att använda dem. Dessutom testade vi sidornas funktionalitet tillsammans med kunderna redan innan de publicerades.
Kunderna har varit nöjda med den förnyade webbplatsen. När kundnöjdheten för den gamla webbplatsen var 7,7/10, är betyget för den nya webbplatsen 8,5/10 och ännu högre för de mest populära sidorna. Vi följer kundnöjdheten och fortsätter att utveckla sidorna även efter förnyandet.
Kundresponsen hjälper oss hos Tullen att utveckla skötseln av tullärenden och göra vår egen verksamhet smidigare samt även att bättre möta kundernas behov.
Vi samlar aktivt och kontinuerligt in respons från våra kunder. Vi erbjuder olika sätt att enkelt kunna ge respons eller besvara en kundenkät precis vid den tidpunkt då kundens upplevelse är i färskt minne. Vi använder också statens gemensamma verktyg, såsom Suomi.fi-kvalitetsverktyget. På verktygets offentliga webbplats kan alla följa våra betyg.
Responsen är värdefull
Vi fick mest respons på kundenkäterna om e-tjänsterna. Under år 2024 fick vi kvantitativt sett mest respons av personkunderna på importförtullningen. Vi fick mycket beröm för tjänstens användarvänlighet, vilket också framgår av genomsnittet på 3,9 i kundenkäten (på en skala 1–5). Varusökningen i förtullningen hjälper personer som gör förtullningar att välja varukoden för de vanligaste varorna. Därför lägger vi regelbundet till varor som kunderna önskat till sökningen. På grund av komplexiteten i klassificeringslagstiftningen kan vi dock inte lägga till alla önskade varor.
Generellt sett orsakades merparten av responsen från privat- och företagskunder av störningar, antingen i Tullens system eller i de deklarationer som transportföretagen ansvarar för. Vi prioriterar att lösa problemsituationer och att ge information om dem, men som tur är sådana situationer allt mer sällsynta.
Dessutom skickade vi en enkät till de största företagskunderna inom tullklareringen för att utreda deras nöjdhet och för att begära utvecklingsförslag av dem. Kundernas kommentarer bekräftade tidigare identifierade utvecklingsbehov, och utifrån dessa gjorde vi det lättare att göra transiteringsdeklarationer i den nya Tullklareringstjänsten. Samtidigt bidrog undersökningen till att kartlägga utmaningarna i exportdeklarationen inför nästa utvecklingsomgång.
Via reaktionsknapparna på webbplatsen fick vi mest respons på tillfälliga brister i samband med reformen av webbplatsen. På så sätt fick vi dock även bra respons på den nya webbplatsen och bra tips för förbättringar i situationer där kunden inte hittat den information som hen letat efter.
Vårt responsteam vidarebefordrar all muntlig respons till tjänsteägarna. Tre gånger per år redovisar tjänsteägarna i ett gemensamt sammandrag hur tjänsten eller verksamheten har utvecklats utifrån responsen. De utvecklingsåtgärder som vidtagits utifrån responsen har ofta varit en del av tjänsteägarnas planer, men kundresponsen hjälper i prioriteringen av åtgärderna och bedömningen av hur brådskande ändringen är. Genom en sammanfattning av responsen får Tullens medarbetare en bild av hur Tullens tjänster och verksamhet ser ut i kundernas ögon.
Siffror för kundrådgivning
Kundmeddelanden
97 stKundanvisningar
271 st.Företagsspecifik rådgivning
Frågor besvarade via e-post
Samtal i tullrådgivningen och stödet för tulldeklarationerna
Chatt-samtal
Som en fortsättning på experimentet med lättlästa bilder våren 2023 bestämde vi oss för att utveckla kundupplevelsen för specialgrupperna för att säkerställa att de grundläggande fri- och rättigheterna tillgodoses för olika kunder och för att göra resenärernas upplevelse bättre.
Vi bjöd in en stor grupp företrädare för icke-statliga organisationer och intressentbevakare för att tillsammans förbättra kundupplevelsen för resenärer på Helsingfors-Vanda flygplats. Utifrån de rundvandringar som vi gjorde på flygplatsen kunde vi ta reda på kundernas konkreta behov, som vi började bearbeta tillsammans med representanterna för kundgrupperna. Vi ägnade särskild uppmärksamhet åt behoven hos personer med syn- och hörselnedsättningar, äldre, personer som använder rullstol och barn.
Utifrån våra observationer vidtog vi åtgärder för att förenkla och förbättra ärendeskötseln. Vi testade förbättringarnas funktionalitet tillsammans med intressentgrupper och erfarenhetsexperter.
En studerande vid yrkeshögskolan LAB Ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutti gjorde ett slutarbete om experimentet: Helsinki-Vantaan Lentotullin asiakaskokemuksen parantaminen näkö- ja kuulovammaisille: palvelumuotoilun keinoin.
Experimentet vann 2024 års Kaiku-pris (på finska) och en artikel om det banbrytande experimentet publicerades också i WCO:s tidning. Resultaten av experimentet har presenterats för intressentgrupperna, utdelarna av Kaiku-priset och utvecklarna av FM:s samserviceställen. Dessutom var experimentet med lättlästa bilder föremål för en begäran om ett case-exempel i e-Oppiva-utbildningen ”Grunder i kundorienterad verksamhet inom statsförvaltningen”.
Bästa praxis från experimentet har sammanställts och presenterats för verksamhetslokal- och materialförvaltningen. Målet är att bästa praxis införs även på Tullens andra kundservicepunkter i den mån det är möjligt.
Läs mer
Tullens hållbarhetsrapport 2024: Satsningar på tillgänglighet och specialgrupper i utvecklingen av verksamhetslokaler (linkki teko 5)
Tullens hållbarhetsrapport 2023: Mer tillgängliga tullärenden – bilder som stöd för kommunikation
Beloppet av de skatter och avgifter som Tullen samlade in år 2024 uppgick till 263,2 miljoner euro, vilket är 14,9 procent mindre än året innan. En nedgång har skett såväl i beloppet av de tullar som redovisas till EU som i beloppet av de skatter och avgifter som intäktsförs direkt till staten. Tullens skatterestandel av de påförda skatterna ifjol var 0,32 procent i tullbeskattningen – vilket med bred marginal underskred målnivån på en procent.
Retroaktiva granskningar
Genom de retroaktiva granskningar som görs efter tullklareringen säkerställer vi tullklareringens riktighet, främjar och säkerställer en smidig utrikeshandel samt säkerställer jämlika konkurrensvillkor för aktörerna. På grund av de åtgärder som föreslagits med anledning av granskningarna var uppbörden av tull och skatt större, sammanlagt cirka 8,9 miljoner euro. Utan dessa åtgärder skulle företagen ha fått en obefogad konkurrensfördel, EU skulle ha förlorat tillgångar och den finska staten skulle ha förlorat skattepengar.
Antidumpningstullar som föremål för granskning
Om en import från länder utanför EU kan orsaka skada eller risk för att en skada uppkommer för EU:s industri, kan antidumpnings- och utjämningstullar bäras upp vid sidan om den allmänna tullen. Antidumpningstullarna var föremål för flera granskningar under året. Granskningsföremålen omfattade bland annat cyklar och elcyklar av kinesiskt ursprung.
Vid kontrollerna konstaterades fel till exempel i anmälningen av cyklarnas värde och ursprungsland. Cyklar förs till Finland som hela cyklar eller i delar, varvid de monteras först i Finland. Cyklarna kan även ha monterats redan i Kina eller i något annat land, och de delar som används kan komma från olika länder. I sådana fall kan det vara mycket komplicerat att fastställa ursprungslandet.
Utredning av skattebedrägerier i samarbete med Europeiska åklagarmyndigheten
Tullens enhet för utredning av ekonomiska brott samarbetar med Europeiska åklagarmyndigheten (European Public Prosecutor's Office, EPPO) bland annat i förundersökningar som gäller tilläggs- och antidumpningstullar. För närvarande pågår en utredning av en omfattande momsbedrägerikedja i den gemenskapsinterna handeln. Fallet är den första momsbedrägeriutredningen som genomförts i samarbete med Europeiska åklagarmyndigheten. Det intensiva samarbetet har möjliggjort ett snabbt internationellt samarbete och informationsutbyte som främjar förundersökningen. Samarbete har förts med sammanlagt omkring tio olika stater i förundersökningen.
Ett typiskt exempel på ett momsbedrägeri som undersöks av EPPO är så kallade karusellbedrägerier eller kedjeskattebedrägerier. I karusellbedrägerier låter man varor cirkulera eller så skapas en fiktiv faktureringskedja mellan minst två EU-länder. Syftet med denna fiktiva handel är att få obefogad momsåterbäring. Med hjälp av täckbolag görs ansökningar om återbäring av moms som aldrig har betalats. Enligt Skatteförvaltningens uppskattning går Finland miste om cirka 30 miljoner euro årligen på grund av sådana momsbedrägerier.
Antalet importdeklarationer som gäller varor av lågt värde vilka beställts från nätbutiker utanför EU har ökat snabbt. År 2024 ökade antalet deklarationer åttafaldigt jämfört med år 2023. Numerärt sett innebar detta över 28 miljoner varupartier i omkring 9 miljoner näthandelsförsändelser som beställts i Finland. En näthandelsförsändelse kan ha flera varupartier och ett varuparti kan innehålla ett eller flera exemplar av samma vara, till exempel t-skjortor.
Andelen försändelser som beställts från Kina av det totala antalet av dessa tulldeklarationer var 97,7 procent ifjol. Beloppet ökade niofaldigt från föregående år. De populäraste beställda produkterna var olika textilier – var fjärde beställda vara var ett textilämne eller en textilvara. De näst mest populära varorna var plast- och gummivaror, skor, huvudbonader, oädla metaller samt maskiner och utrustning. Det genomsnittliga värdet av ett varuparti av lågt värde som importerades från Kina var 6,02 euro, medan motsvarande siffror för från Storbritannien och USA var 28,33 euro respektive 43,05 euro.
Privatpersonernas konsumtionsvanor befinner sig i en omvälvning
Privatkunder favoriserar dessa lågvärdesförsändelser på högst 150 euro när de beställer varor från länder utanför EU. Om en försändelse är värd högst 150 euro inklusive transportkostnaderna, behöver man inte betala någon tullavgift för den. Mervärdesskatt måste å andra sidan i allmänhet betalas för alla försändelser från länder utanför EU.
Trots den stora volymen stod näthandelsförsändelserna för endast cirka en procent av det totala värdet av hela importen från länder utanför EU till Finland. Utöver antalet försändelser har även försändelsernas karaktär ändrats. Tidigare har de flesta försändelserna från tredjeländer varit adresserade till företag. Under år 2024 gjordes största delen, det vill säga över 90 procent av dessa försändelser till privatpersoner.
E-handeln belastar systemen och äter EU:s intäkter
Den näthandel som svällt snabbt syns också som en systembelastning. Myndigheternas informationssystem har i huvudsak dimensionerats för att kunna hantera kommersiella deklarationer samt ett rimligt antal deklarationer av privatpersoner. För att klara av deklarationsskedet har Tullen under de senaste åren tvingats öka kapaciteten i sina system, vilket är dyrt.
Näthandeln som växt kraftigt påverkar även EU:s ekonomi. Försändelser på upp till 150 euro är föremål för moms, men inte tull, varför EU går miste om betydande intäkter. Varumärkesförfalskningar konkurrerar ut försäljningen av äkta produkter. Dessutom är handeln med dessa och produkter som omfattas av restriktioner och som är förbjudna förknippad med organiserad brottslighet.Tullfriheten för näthandelsförsändelser av lågt värde kommer sannolikt att slopas under de närmaste åren.
Lue lisää
Tullens hållbarhetsrapport 2024: Tullen kan inte garantera säkerheten för nätköp från länder utanför EU – beställaren har ansvaret Tulli ei voi taata EU:n ulkopuolelta tulevien verkko-ostosten turvallisuutta – vastuu tilaajalla
Tullens hållbarhetsrapport 2024: Vardagsartiklar exponerar för kemikalier Arjen tarvikkeet altistavat kemikaaleille