Hoppa till innehåll

Generaldirektörens översyn år 2024

Tullin pääjohtaja Sami Rakshit År 2024 var än en gång arbetsfyllt. Verksamhetsmiljön förändras hela tiden och en del av förändringarna är också väldigt överraskande. Kanske är det så att inga överraskningar borde förekomma, men kriser utvecklas snabbt och nya oförutsedda omständigheter kommer fram.

Tullen är versatil, även i sitt hållbarhetsarbete. Först och främst måste Tullen naturligtvis se till att Tullens eget arbete har organiserats på ett ansvarsfullt sätt, med hänsyn till människornas och vår livsmiljös välbefinnande. Å andra sidan har Tullen en särskild roll som hållbarhetsgarant. Tullens uppgifter och genomförandet av dessa har en central roll i hur hållbarhet förverkligas och återspeglar sig i vårt samhälle i stort.

Ur perspektivet för hållbar utveckling lämnar Tullen, Tullens medarbetare och Tullens uppgifter sitt eget ekologiska fotavtryck. Vårt mål är att hålla detta fotavtryck så litet som möjligt genom våra egna val och gärningar i vardagen, oavsett om det gäller energiförbrukning, cirkulär ekonomi eller vår arbetsgemenskaps välbefinnande. Å andra sidan kan vi planera vår egen verksamhet på ett sådant sätt att den i sig bidrar till att våra kunders ansvarsfullhet ökar. Genom att öka e-tjänsterna och automatiseringen kan vi till exempel minska personkundernas och företagskundernas onödiga besök hos Tullen, vilket drar ner på antalet så kallade onödiga kilometer och därmed har en betydande inverkan på trafikutsläppen.

En del av våra mål kan mycket väl vara motstridiga sinsemellan, bland annat ur hållbarhetssynvinkel. I slutändan måste vi göra dessa värderingsval själva, samtidigt som vi befinner oss i korstrycket av förväntningarna på Tullen. I vissa situationer måste vi låta bli att välja det bästa alternativet ur miljösynvinkel, om det bästa alternativet skulle innebära att vi inte kan fullgöra våra lagstadgade skyldigheter. När vi gör dessa värderingsval räcker det inte att granska frågorna enbart ur Tullens synvinkel, utan de sammantagna konsekvenserna för den offentliga förvaltningen bör granskas på ett enhetligt sätt, inte bara när det gäller effektiviteten i verksamheten, utan även med tanke på hållbarheten.

Tullens andra roll i hållbarhetsfrågor, vår roll som hållbarhetsgarant, är en betydligt bredare roll än att granska vår egen interna verksamhet. Tullen har till uppgift att sörja för människornas, klimatets och miljöns säkerhet. I denna roll bevakar vi trafikflödena till och från Finland och EU: vi säkerställer bland annat att konsumenterna inte utsätts för skadliga ämnen, att barnen leker med säkra leksaker, att ämnen som orsakar uttunning av ozonskiktet eller förlust av biologisk mångfald inte förs in i vårt territorium och att företag som kommer till Finland förankras till det finländska systemet för cirkulär ekonomi. En uttömmande lista skulle vara oändlig.

Den utländska näthandeln, vars risker och olägenheter för Finland och EU-området mer generellt, är obestridliga (och ohållbara) måste nämnas som ett särskilt betydelsefullt fenomen, som konkretiserades även för Finlands del år 2024. Produkterna tillverkas och transporteras inte på ett hållbart sätt, och de säljs, beställs eller konsumeras inte heller på ett hållbart sätt – i slutändan kommer Finland och EU-området att bli en dumpningsplats för nätbutikerna, där producenterna och säljarna inte deltar i de lagstadgade skyldigheter som gäller för cirkulär ekonomi, utan ansvaret för kostnaderna blir kvar hos våra egna företag.

Tullen lyckades utomordentligt bra i sina uppgifter år 2024. En stor förändring i Tullen och Tullens aktiviteter pågår för närvarande. Jag tror att vi genom att arbeta tillsammans kan nå ännu bättre resultat, och vi har siktet inställt på detta mål.

Sami Rakshit, 
Tullens generaldirektör