Hoppa till innehåll

Viktigt: Om du har påbörjat en förtullning före den 11 februari och inte blivit färdig med den, slutför den i den gamla importförtullningstjänsten (Deklarationstjänsten för import), där du också kan se dina gamla förtullningar.

På grund av ett fel som upptäckts i Importförtullningstjänsten för privatpersoner, kan man inte där förtulla varor som skickats från Norge, Schweiz, Island eller Liechtenstein. Om du ska förtulla varor som skickats från dessa länder, läs anvisningarna för förtullning av försändelserna.


Förtullningstips

  • Varje försändelse för vilken man fått en ankomstavi ska förtullas separat.
  • Säkerställ innan du börjar med en förtullning att du hittar din vara i förtullningstjänsten eller att du vet vad varans varukod är. Du kan inte spara en förtullning som en halvfärdig förtullning och återkomma till den senare. 
  • Dina färdiga förtullningar sparas i tjänsten i 90 dagar under Mina förtullningar.
  • Se på ankomstavin om du efter förtullningen ska lämna ett beslut om frigörande (överlåtelsebeslut) till transportfirman eller inte. Du får beslutet från vår förtullningstjänst. Transportfirmorna kan inte leverera paket till mottagare utan beslut om frigörande.

 

Har din förtullade försändelse inte gått vidare?

Kom ihåg att betala Postens behandlingsavgift, så frigörs din försändelse från lagret.   

Mera information om behandlingsavgiften ges av Postens kundtjänst.

Så här förtullar du dina nätköp i Importförtullningstjänsten för privatpersoner

 

 

Så här förtullar du dina inköp från ett annat EU-land till Åland i Importförtullningstjänsten för privatpersoner

 

 


Närmare anvisningar


                            

Ta kontakt

Tulldeklarering, företagskunder
24/7

 

 

Importförtullning för privatpersoner
måndag–fredag 8–18

Rådgivning för ifyllning av import- och exportdeklarationer