Hoppa till innehåll

Förtulla ditt paket

Läs anvisningarna och förtulla din försändelse.

Gå till Förtullningstjänsten Importförtullningstjänsten för privatpersoner

Vad behöver jag för förtullningen?

  1. Ankomstavi

    Förtulla ditt paket genast när du har fått en ankomstavi från Posten eller någon annan transportfirma.

  2. Orderbekräftelse, kvitto eller annan utredning

    Se till att du har ett dokument som visar varan som ska förtullas och dess värde. Förvara dokumentet även efter förtullningen.

  3. Efter förtullningen?

    Postens paket

    För att få ditt paket från Posten efter förtullningen, måste du kanske först betala Postens behandlingsavgift. Du kan kontrollera i Postens försändelseuppföljning var dit paket befinner sig.

    Andra transportfirmors paket

    Kontrollera i ankomstavin om du ska tillställa beslutet om frigörande till transportfirman. Vid behov hittar du det i vår förtullningstjänst. Du kan kontrollera i transportfirmans försändelseuppföljningstjänst var dit paket befinner sig.

Annanstans på denna webbplats

Beakta följande

Avsändningslandet kan vara ett EU-land i transportfirmans ankomstavi och i tjänsten Importförtullning för privatpersoner, fastän försändelsen ursprungligen skickats från ett land utanför EU. Så kan det vara om varan t.ex. mellanlagrats oförtullad inom EU. Byt avsändningslandet i Importförtullningstjänsten till det verkliga avsändningslandet för att du ska kunna förtullas försändelsen. Det här gäller inte t.ex. för varor som skickas från Kanarieöarna eller levereras till Åland.

Fråga vid behov säljaren från vilket land utanför EU försändelsen kommer. Mera information om behovet av förtullning vid import får du på förhand av säljaren av varan eller i leveransvillkoren för den nätbutik du använt.

Felaktig förtullningsbegäran för paket som anlänt från EU-land

Kontrollera att

  • varans ursprungsland är ett EU-land eller 
  • att den har skickats från ett annat EU-land där den redan har förtullats.

Om du felaktigt har fått en förtullningsbegäran av Posten för en sådan här vara, ska du via Postens webbsida be att ditt paket frisläpps. Bifoga ett verifikat (t.ex. faktura, orderbekräftelse eller kvitto), ur vilket framgår att varans avsändningsland är ett EU-land. Om varans avsändningsland inte framgår av verifikatet, be säljaren om ett T2L-dokument eller någon annan tilläggsutredning som visar avsändningslandet.


Du kan be att någon annan person förtullar åt dig

Du kan befullmäktiga en annan person att för din räkning förtulla ditt paket i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller i Tullklareringstjänsten och betala importskatterna. Fullmakten kan vara muntlig eller skriftlig. Den andra personen identifierar sig i tjänsten och deklarerar ditt paket och dina uppgifter för din räkning. Tjänsten handleder användaren vid ifyllandet av uppgifterna.

Posten levererar ditt paket till adressen som anges på försändelsen eller till ett avhämtningsställe. Den som förtullar ansvarar för tullskulden och för uppgifterna som lämnats endast till den del som hen vetat eller borde ha vetat att uppgifterna i tulldeklarationen var felaktiga. Du ansvarar både för tullskulden och för eventuell efterförtullning (direkt ombudskap).

Du kan förtulla med blankett

Du kan även skicka deklarationens uppgifter med en blankett per post eller e-post till Tullen enligt anvisningarna.

Skicka den skannade förtullningsblanketten i första hand till den e-postadress som finns på blanketten. Bifoga åtminstone ankomstavin och ett dokument ur vilket försändelsens värde och innehåll framgår (t.ex. orderbekräftelse). Använd säker e-post när du skickar deklarationen: Anvisningar för användning av säker e-post. Vi rekommenderar att du använder e-post eftersom det snabbar upp handläggningen av deklarationen. Posten returnerar nämligen till avsändaren de försändelser som inte förtullats inom 20 dagar från försändelsens ankomst till landet.

  • Du kan också välja att skicka dokumenten per post till följande adress: Flygtullen/Förtullning med blankett, PB 512, 00101 Helsingfors.
  • Innan du skickar dokumenten ska du kontrollera noggrant att du har fyllt i alla obligatoriska punkter i blanketten och att du även har bifogat alla nödvändiga bilagor. Om alla nödvändiga uppgifter inte har angetts kan förtullningen inte handläggas.
  • Om du inte själv kan skicka dokumenten elektroniskt, kan du be att en tulltjänsteman vid ett tullkontor som erbjuder kundservice skickar dem på dina vägnar.
  • Tullen handlägger deklarationerna under tjänstetid. Du får vanligtvis svar senast under följande vardag. Obs! Svaret kan också vara en begäran om tilläggsutredning. Agera då enligt instruktionerna i den.

Betala tullräkningen innan förvaringstiden för paketet går ut

Tullräkningen ska vara betald och betalningen förmedlad till Tullen innan Postens eller någon annan transportfirmas förvaringstid för paket går ut.

Beakta att tullräkningens förfallodag kan infalla efter utgången av förvaringstiden. Ändra då vid behov förfallodagen innan du betalar räkningen för att förtullningen ska vara klar inom den tidsfrist som meddelats av transportfirman och för att transportfirman inte ska returnera din försändelse. Beakta att det beroende på betalningssätt kan ta 2–3 bankdagar för betalningen att registreras på Tullens konto.

Kontakta transportfirman om du vill att den förlänger försändelsens förvaringstid. Tullen kan inte förlänga försändelsers förvaringstider.

Du kan inte identifiera dig med appen Finnish Authenticator i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller i Tullklareringstjänsten

Beakta att om du är en utländsk privatperson som inte har en finsk personbeteckning och som inte kan identifiera sig med finska identifieringsverktyg, kan du tills vidare inte använda Finnish Authenticator-tjänsten vid identifieringen i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller i Tullklareringstjänsten.


 

Importförtullning för företag 

Rådgivning för företag

Användarstöd för e-tjänsterna (även deklarationer gällande Åland)
24/7 (stöd för meddelandedeklarering), mån–fre kl. 8–18 (användarstöd för övriga e-tjänster)