Vi riktar övervakningen och brottsbekämpningen enligt de kontinuerliga förändringarna i vår verksamhetsmiljö. I egenskap av en säkerhetsmyndighet har Tullen ett allt större ansvar för samhällets och medborgarnas säkerhet. Vi övervakar gods- och persontrafiken vid EU:s och Schengenområdets yttre och inre gränser för ministeriernas och övriga ämbetsverks räkning. När vi förhindrar att ämnen som omfattas av restriktioner eller är förbjudna kommer in i landet, förebygger vi de sociala och ekonomiska negativa konsekvenser som de orsakar. Dessutom främjar vi hälsa, miljöskydd och mänskliga rättigheter. Att säkerställa störningsfri utrikeshandel stödjer den fiskala säkerheten och bidrar till att upprätthålla den nationella försörjningsberedskapen.
Vi bekämpar gränsöverskridande brottslighet i ett tätt samarbete med övriga brottsbekämpande myndigheter. Genom att påverka brottslingarnas ekonomiska förutsättningar att agera, försvårar vi å ena sidan möjligheterna för den organiserade brottsligheten, och främjar å andra sidan likställda konkurrensvillkor för laglig näringsverksamhet.
Genom övervakningen av sanktioner säkerställer vi att Europeiska unionens gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiska åtgärder är effektiva i det nationella och internationella samarbetet samt i det fredsfrämjande arbetet. Detta har krävt omfattande expertis av oss inom såväl riskbaserad identifiering, klassificering av varor som ingripande i avvikande transporter.
Vi övervakar importen och försäljningen av varumärkesförfalskningar. På så sätt skyddar vi konsumenterna, tryggar statens skatteintäkter och rättsinnehavarnas ekonomiska intressen samt bekämpar tvångs- och barnarbete, penningtvätt och finansiering av annan brottslighet.
Vår ansvarsåtgärd
Den ryska attacken mot Ukraina och de sanktioner som påförts Ryssland som en följd av detta sysselsatte Tullen i avsevärd mån år 2024.
Ryssland attackerade Ukraina 24.2.2022. Därefter började EU i snabb takt skärpa sanktionerna mot Ryssland. Sedan dess har sanktionerna utvidgats och skärpts i flera repriser. År 2022 publicerades totalt nio sanktionspaket, år 2023 tre sanktionspaket och år 2024 tre sanktionspaket, varav det senaste, det vill säga det 15:e paketet, trädde i kraft 17.12.2024.
Övervakningen av sanktionerna
EU:s sanktioner mot Ryssland har en omfattande inverkan på de olika sektorerna i ekonomin och samhället. Sanktionerna gäller bland annat förflyttning av varor, export av tjänster och kunnande, bank-, finans- och försäkringsverksamhet, trafik, personernas förflyttningar och unionens medel. Tullens uppgift är att övervaka varutransporter och i viss utsträckning trafiken och människornas förflyttningar.
Största delen av Tullens övervakning av sanktionerna mot Ryssland har dock utgjorts av övervakning av de import- och exportsanktioner som gäller varor, det vill säga av kärnområdet för Tullens uppgifter. Varusanktioner har förekommit varje EU-sanktionspaket och nya varor har hela tiden inkluderats i dessa. Importförbudet omfattar bland annat järn- och stålprodukter, kol och andra fasta fossila bränslen, råolja och oljeprodukter, guld samt varor som genererar stora intäkter för Ryssland (såsom timmer och bildäck). Exportförbudet gäller å sin sida bland annat försvarsmateriel, skjutvapen och -artiklar, varor med dubbla användningsområden, oljeprospektering, oljeproduktions- och raffineringsteknik, högteknologi, produkter för flyg- och rymdindustri, sedlar i officiella EU-valutor, sjöfartsvaror och sjöfartsteknik, lyxvaror (till exempel elektronik, hushållsapparater) och varor som bidrar till Rysslands industriella kapacitet (till exempel färger, lacker, smörjmedel).
Exportkontrollen är nu en allt viktigare del av ett effektivt genomförande av Europeiska unionens sanktioner mot Ryssland. I detta sammanhang avses med exportkontroll i stor utsträckning kontroll av exporten av alla strategiska produkter. De strategiska produkterna omfattar alla försvarsartiklar och så kallade produkter med dubbel användning, som i enlighet med deras namn lämpar sig såväl för civil användning som militära syften eller för arbetet med att utveckla till exempel massförstörelsevapen. Med en effektiv exportkontroll säkerställer Tullen att de gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiska åtgärderna inom Europeiska unionen är effektiva och att de mål som fastställts för dem uppnås fullt ut. Övervakningen av sanktionerna har sysselsatt en stor mängd personal och funktioner över organisationsgränserna.
Sanktioner kringgås med allt mer komplexa metoder
Tullen har i hög grad sysselsatts av Europeiska unionens sanktioner mot Ryssland och den anknutna utredningen. Sedan början av kriget i Ukraina har Tullen upptäckt nästan 30 000 avvikelser i godstrafiken, och på grund av dessa har en inspektion riktats på 3 700 transporter. Tullen har inlett en förundersökning av kringgående av sanktionerna i totalt 900 fall.
Efter stängningen av östgränsen har antalet lindriga regleringsbrott minskat avsevärt. Jämfört med tiden före sanktionerna hade godstransporterna mellan Finland och Ryssland vid tullkontoren vid östgränsen redan minskat med cirka 90 procent. Dessutom var gränsövergångsställena vid östgränsen stängda under hela år 2024. Endast järnvägsövergångsstället i Vainikkala var öppet för godstrafik.
Antalet regleringsbrott och grova regleringsbrott har dock förblivit högt. Under år 2024 registrerade Tullen så gott som 100 regleringsbrott relaterade till sanktionsöverträdelser, varav 35 utreddes som grova brott. Domstolarna har förkunnat domar för flera tiotals brott.
Information om sanktionerna är tillgänglig för kunderna
Tullen strävar efter att vägleda sina kunder i förväg så högklassigt och i så rätt tid som möjligt. En egen sida om sanktionerna mot Ryssland publicerades på Tullens webbplats. Tullen administrerar och uppdaterar webbplatsen på finska, svenska, engelska och ryska. Dessutom ger Tullen råd till kunder om sanktionsrelaterade frågor på finska, svenska och engelska. Omfattande riktlinjer har också tagits fram för resenärernas behov. De innehåller svar på kundernas vanliga frågor på finska, svenska, engelska och ryska.
Läs mer
EU:s nya sanktioner mot Belarus strävar efter att ingripa i kringgåendet av sanktioner
Antalet narkotikabrott som kommit till Tullens kännedom ökade avsevärt jämfört med tidigare år. Under år 2024 avslöjade Tullen sammanlagt 5 527 brott, varav 2 055 var narkotikabrott. Antalet stora narkotikabrott ökade och grova narkotikabrott registrerades mer än någonsin tidigare, 562 stycken. Gränsen för den grova gärningsformen form överskreds i synnerhet i fråga om marijuana-, kokain- och amfetaminbeslagen. Narkotikabrott i grundformen avslöjades i större utsträckning än under föregående år. Dessa avslöjas främst inom posttrafiken.
Tullens viktigaste narkotikabrottsundersökningar visar att den grova och organiserade narkotikabrottsligheten i Finland har blivit allt mer professionell och internationell. Narkotikasmuggling och -handel bedrivs av multinationella kriminella nätverk, som utnyttjar förtrogna och tjänsteleverantörer runt om i världen. Metoder som ökar anonymiteten, såsom kraftigt krypterade kommunikationskanaler och kryptovaluta, används för att maskera gärningsmännen och brottsvinningen. I den internationaliserade verksamheten används mer våld än tidigare.
Volymen på narkotikabeslagen ökade drastiskt
Under år 2024 beslagtog Tullen sammanlagt 2 052 kilo narkotika, vilket var så gott som dubbelt så mycket som året innan. Beslagsvolymerna ökade explosionsartat i synnerhet i fråga om marijuana, amfetamin och kokain. År 2024 beslagtogs den överlägset största mängden marijuana någonsin, 1 321 kilo. Kokain beslagtogs mer än tre gånger mer än föregående år, totalt 53 kg. Tullen konfiskerar amfetamin i mängder som är flera gånger högre än under föregående år, 237 kilo.
Tullen beslagtog även stora mängder hasch, totalt 57 kilo. Av övriga former av narkotika beslagtogs LSD i en klart högre volym än under föregående år, 4 300 bruksenheter. Å andra sidan beslagtogs ecstasy betydligt mindre än under tidigare år, 16 970 tabletter. Likaså beslagtog Tullen khat i en mindre mängd än under föregående år, 350 kilo. Heroinbeslagen har varit låga de senaste åren. År 2024 beslagtogs endast 20 gram heroin av Tullen.
Rekordmängd beslagtagna narkotiska läkemedel
År 2024 beslagtogs en rekordmängd narkotiska läkemedel, sammanlagt nästan 648 900, medan mängden var drygt 430 000 år 2023. Den totala mängden höjdes av en enskild undersökning, där 450 000 tabletter påträffades.
Tullen utvecklar målmedvetet sin kapacitet att identifiera olika varor som utgör ett hot. Det ska vara möjligt att avvärja hot mot medborgarna och situationer som hotar säkerheten i vardagen på ett väldigt omfattande sätt. Därför har Tullen ökat sin kompetens även när det gäller CBRNE-hot.
CBRNE-bokstavskombinationen avser missbruk av kemiska ämnen (C), biologiska patogener (B), radioaktiva ämnen (R), kärnvapen (N) och sprängämnen (E) samt risker för olyckor på grund av dessa.
Identifiering av ämnen som utgör ett hot hör till Tullens grundläggande uppgifter
Tullens grundläggande uppgift är att övervaka olika kemiska ämnen. Dessa inkluderar exempelvis narkotika, dopningsmedel, psykoaktiva ämnen som är förbjudna på konsumentmarknaden (MMP) eller industrikemikalier i gränsöverskridande godstransporter. Ur Tullens perspektiv handlar allt detta om kemikalietillsyn, som kan innebära avsiktliga eller oavsiktliga hot mot samhället.
Varje år kommer en hel del varor och ämnen som har anlänt till Finland eller till finska gränsen med ofullständig eller utan märkning till Tulllaboratoriet för analys. Sådana ämnen omfattar till exempel föreningar som är giftiga för människor, djur eller växter och kemikalier med dubbla användningsområden, vilka kan användas för att tillverka även sprängmedel eller narkotika.
Korrekt märkning, lagring och transport av farliga ämnen är åtgärder som för egen del kan vidtas för att förhindra oavsiktliga CBRNE-hot.
Korrekt och snabb identifiering av ämnen och varor som utgör ett hot är en förutsättning för att förebygga situationer som hotar säkerheten i medborgarnas vardag och andra CBRNE-olyckor.
Övervakningsutrustning och utbildning utgör grunden för att förebygga hotfulla situationer
Tullens personal upprätthåller sin CBRNE-kompetens bland annat genom att delta i utbildningar som ordnas av andra myndigheter och Tulllaboratoriet. Tullens förmåga upprätthålls även genom att skaffa och uppdatera mätinstrument för att svara på CBRNE-hotbilder som utvecklas, såväl på fältet som i Tulllaboratoriet. Tullen har till exempel utvecklat sin expertis när det gäller att identifiera vissa patogener och biologiska läkemedel som utgör hot. För detta har ny teknik skaffats genom EU:s CCEI-finansiering (Customs Control Equipment Instrument).
CBRNE-myndighetssamarbetet är aktivt
Tullpersonalen deltar regelbundet i samarbetsövningar som anordnas av nationella och internationella myndigheter. I enlighet med den nationella CBRNE-strategin 2024 som tagits fram av försvarsministeriet omfattar Tullens ansvar att skydda samhället, till exempel genom att bekämpa import, export och transitering av farligt gods och farliga ämnen. Detta arbete utförs aktivt av Tullen bland annat genom tillståndstillsynen och prover som granskas av Tulllaboratoriet.
Läs mer
Internationell finansiering har beviljats för Tullen
Tullens hundverksamhet stödjer det operativa arbete som utförs av Tullens övervakningspersonal. Hundverksamhetens mål är att förbereda sig på eventuella förändringar och hot i vår säkerhetsmiljö. Tullhundarna och deras förare arbetar i de dagliga passagerar- och godstrafikflödena till stöd för tullkontrollen och brottsbekämpningen inom Tullen samt i gränssnittet. Med tullhundarna förhindras oskäliga olägenheter eller dröjsmål för den regelmässiga trafiken på grund av regelstridig trafik. Tullhundarna och de olika tekniska hjälpmedlen kompletterar varandra. I detta samhällsskyddande arbete har Tullens tjänstehundar och deras förare visat sig vara effektiva, produktiva och lönsamma arbetspar som en del av övervakningspersonalen.
Tullhundarna identifierar olika ämnen från narkotika till livsmedel
De första tullhundarna utbildades för att upptäcka narkotika i Finland redan år 1969, och största delen av tullhundarna är fortfarande utbildade för att upptäcka narkotika. Under årens lopp har några tullhundar också utbildats i att leta efter cigaretter, kontanter, vapen, sprängämnen och livsmedel. I samband med coronapandemin undersöktes dessutom tullhundarnas sensitivitet och precision som en del av bekämpningen av den allmänfarliga sjukdomen och virusspårningen.
Hundarna utförde omkring 30 000 kontroller
Under år 2024 arbetade sammanlagt 45 tullhundar vid Tullen. I placeringen av tullhundar eftersträvas utöver de prioriterade områdena i övervakningen även geografisk täckning. I antalen, utbildningslinjerna och placeringen beaktas även att ekipaget ska kunna förflytta sig smidigt i skiftande passagerar- och godstrafikflöden samt i samband med utredningen av tullbrott.
Kvantitativa och kvalitativa mål har satts upp för Tullens hundverksamhet. Under det senaste året har omkring 30 000 kontroller utförts av tullhundarna och deras förare. Tullhundarna var med och avslöjade produkter som omfattas av de gränsöverskridande restriktioner eller förbud inom såväl exporten som importen och genomslaget för dessa produkter var sammanlagt över 20 miljoner euro. En stor del av produkterna utgjordes av narkotika.
Läs mer
Tullhundarna tryggar vårt samhälle effektivt – cigaretthunden Jope premieras som årets tullhund
Polisen, Tullen, Gränsbevakningsväsendet och skyddspolisen är säkerhetsmyndigheter som ansvarar för Finlands säkerhet i enlighet med de uppgifter och befogenheter som föreskrivits för var och en. Ett tätt samarbete mellan säkerhetsmyndigheterna är centralt vid alla tidpunkter, men vikten av samarbete accentueras i den alltmer komplexa världen.
Målet med PTG-samarbetet mellan polisen, Tullen, Gränsbevakningsväsendet och skyddspolisen är att främja säkerheten på ett flexibelt, snabbt och effektivt sätt. PTG-myndigheternas lagstadgade uppgifter har föreskrivits så att de delvis överlappa varandra, vilket skapar förutsättningar att vid behov utföra uppgifter som hör till en annan myndighet med det huvudsakliga ansvaret enligt de separata överenskommelserna.
Tullens anställda utför gränskontrolluppgifter
Tullkontontoren vid östgränsen var stängda under hela verksamhetsåret 2024. Stängningen av gränsen ändrade såväl Tullens som Gränsbevakningsväsendets verksamhetsmiljöer radikalt. Situationen krävde att Gränsbevakningsväsendet koncentrerar sin personal till östgränsen för att förhindra olaglig inresa och även för att utföra en effektiviserad gränsövervakning. Tullens arbete vid verksamhetsställena vid östgränsen minskade å sin sida till minimum.
På grund av personalförflyttningarna gjorde Gränsbevakningsväsendet en begäran om handräckning till Tullen och den godkändes. Sådana tullanställda som redan utifrån Nuijamaa-avtalet hade färdigheter för gränskontrolluppgifter flyttades till gränsverksamhetsställena i Norra Finland.
Eftersom handräckningen visade sig vara framgångsrik och förnuftig för bägge parter har den fortsatts och fler tulltjänstemän har genomgått utbildning. För närvarande är målet att all övervakningspersonal vid östgränsen får färdigheter och kunnande för gränskontroller.
Handräckning även till polisen
Utifrån en begäran om handräckning av polisen placerade Tullen egen personal även vid Joutseno flyktingförläggning. Tullens uppgift var att stödja polisen, Gränsbevakningsväsendet och Migrationsverket i allmänna ärenden samt att erbjuda extra händer, så att de övriga myndigheterna bättre kunde fokusera på registreringsuppgifterna. I händelse av att en eventuell flyktingsluss inrättas har Tullens anställda även utbildats i registreringsuppgifter.
En ny strategi för PTG-verksamheten
Den förändrade verksamhetsmiljön och säkerhetssituationen är en utmaning för myndigheternas åtgärder och kräver också utveckling av PTG-samarbetet. Man har berett sig på utmaningarna genom att uppdatera PTG-strategin och riktlinjerna och målen för samarbetet för att svara på den nuvarande verksamhetsmiljön och de krav som följer av den. Den nya strategin för 2025–2028 godkändes av PTG-ledningsgruppen 25.11.2024 och trädde i kraft 1.1.2025.
Samarbetet mellan polisen, Tullen, Gränsbevakningsväsendet och skyddspolisen har långa anor. Det nära, flexibla och effektiva samarbetet mellan PTG-myndigheterna uppskattas på det internationella planet. De senaste årens arbete syftar till att ytterligare utveckla möjligheterna till samarbete och samtidigt säkerställa samhällets säkerhet.
Läs mer
Sedan år 2016 har tullarna i EU:s medlemsstater samarbetat för att effektivisera och harmonisera övervakningen av den yttre gränsen vid unionens landsgränser.
CELBET (Customs Eastern and South-Eastern Land Border Expert Team) är ett gemensamt projekt för elva länder, vars aktiviteter har kunnat harmonisera kontrollprocesserna, förbättra infrastrukturen vid gränsövergångsställena och skapa samarbetsstrukturer och -verktyg. Samarbetet och nätverksbildningen har stärkt och förbättrat det operativa samarbetet och möjliggjort tullkontroll av hög kvalitet vid EU:s yttre gräns.
Finland har spelat en viktig roll i utvecklingen av utvärderingsverktyget för infrastrukturen vid gränsövergångsställena och för att mäta verksamhetens effektivitet. Verktyget har använts vid gränsövergångsställena vid EU:s yttre gränser och det har som mål att harmonisera och effektivera tullverksamheten. Arbetet kommer att fortsätta våren 2025 i fråga om den gränsöverskridande landsvägstrafiken.
Dessutom har finländska tullrepresentanter varit involverade i utvecklingen av förfarandena inom tullkontrollen. På grundval av de fastställda riktlinjerna har gemensamma åtgärder vidtagits i samarbete med andra CELBET-länder för att förbättra övervakningen av den yttre gränsen. Vägledningen har också använts i utbildningen för dem som arbetar vid gränsen.
EU-medlemsländernas gemensamma åtgärder för att trygga unionens ekonomiska och säkerhetsrelaterade intressen och effektivisera samarbetet inom de olika trafikformerna fortsätter på ett nytt sätt då den nya expertgruppen EUCAB (EU Customs Alliance for Borders) inleder sin aktiva verksamhet våren 2025.
Läs mer
Tullens år 2024 (länken publiceras senare)