Hoppa till innehåll

Sammanfattning av våra hållbarhetsåtgärder

mål 8: Människovärdigt arbete och ekonomisk tillväxt   mål 9: Hållbar industri, innovationer och infrastrukturer   mål 16: Fred, rättvisa och god förvaltning

Våra åtgärder: 

  • Digitala tjänster förenklar tullärenden och minskar behovet av rörlighet. 
  • Vi främjar tillgänglighet och åtkomlighet så att alla självständigt kan använda våra ärendetjänster på nätet eller på plats. 
  • Genom rådgivning på förhand informerar vi om tjänster och förändringar samt ger vägledning i korrekt agerande, vilket sparar tid och kostnader, och vi undviker utredningar i efterhand.
  • Med tillstånd som beviljas företag tillhandahåller vi smidigare tullärenden för pålitliga aktörer. Dessa pålitliga partner stöder med sin verksamhet säkerheten i leveranskedjan.
  • Genom övervakning stöder vi jämlika konkurrensvillkor för företagen, säkerställer korrekt tullklarering och avslöjar skattebedrägerier. 
  • Som stöd för kunskapsbaserat beslutsfattande offentliggör vi officiell statistik om den finska utrikeshandeln. 

Indikatorer: 

Världsbankens jämförelse av smidighet i tullärenden
Diagrammet visar en jämförelse av bedömningarna av Finland, Sverige, Schweiz och Singapore i Världsbankens undersökning år 2016, 2018 och 2023. Finland har rankats på 3:e plats tillsammans med Sverige med betyget 4,0, vilket var en höjning från föregående undersökning (3,8). Schweiz rankades tvåa med betyget 4,1 och Singapore först med betyget 4,2.

Kundnöjdhet, företagskunder (1–5)

Diagrammet visar mål och utfall för företagskunders kundnöjdhet med tullklarering år 2019, 2021 och 2023. Målet har varje år varit 4,0. Målet har överskridits år 2019 då resultatet var 4,11. År 2019 var resultatet 3,70 och år 2023 3,90.

Kundnöjdhet med tullklareringen, personkunder (1–5)

Diagrammet visar målet och utfallet för kundnöjdhet med tullklarering år 2021–2023. År 2021 fastställdes ingen målnivå, då var kundnöjdheten 2,3. År 2022 och 2023 har målet fastställts som 3,6. År 2022 ökade kundnöjdheten till 2,9 och år 2023 ökade den ytterligare till målnivå 3,6.

Det fanns ännu inget resultatmål för år 2021.

Tullens totala skatteuppbörd samt efteruppbörd till följd av företags- och dokumentgranskningar (miljoner €)

Diagrammet visar belopp för Tullens totala skatteuppbörd och efteruppbörd åren 2021–2023. År 2021 uppgick den totala skatteuppbörden till 294 miljoner euro. År 2022 ökade den totala uppbörden till 393 miljoner euro, men minskade till 308 miljoner euro år 2023. Efteruppbörden var som högst under jämförelseåren 2021 (5,5 miljoner euro) och beloppen har sjunkit under åren 2022 (4,5 miljoner euro) och 2023 (3,3 miljoner euro).

Siffror för kundrådgivning

Kundmeddelanden

101 st.

Kundanvisningar

173 st.

Företagsspecifik rådgivning

204 st.

Frågor besvarade via e-post

12 575 st.

Samtal i tullrådgivning och stöd för tulldeklaration

76 997 st.

Chatt-samtal

6 261 st.

mål 3: Hälsa och välbefinnande   mål 16: Fred, rättvisa och god förvaltning

Våra åtgärder:

  • Genom att förhindra att ämnen som omfattas av begränsningar eller är förbjudna kommer in i landet, förebygger vi sociala och ekonomiska negativa effekter som de orsakar.
  • Genom att påverka brottslingars ekonomiska förutsättningar att agera, försvårar vi också möjligheterna för den organiserade brottsligheten att agera. Med en mångsidig brottsbekämpning främjar vi hälsa, miljöskydd och förverkligandet av mänskliga rättigheter samt tryggar jämlika konkurrensvillkor för företag.
  • Återtagen vinning av brott till staten försvårar effektivt professionell och organiserad brottslighet. 
  • Bekämpning av grå ekonomi främjar jämlika konkurrensvillkor för lagliga aktörer och ökar skatteintäkter samt hindrar annan brottslighet. 
  • Genom att övervaka produktförfalskning skyddar vi konsumenter, tryggar statens skatteintäkter och rättsinnehavares ekonomiska intressen samt bekämpar tvångs- och barnarbete, penningtvätt och finansiering av annan brottslighet. 
  • Med sanktionsövervakning säkerställer vi att Europeiska unionens gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiska åtgärder är effektiva, bland annat i internationellt samarbete och främjande av fred. 

Indikatorer:

Genomslag av brottsbekämpning (miljoner €)

Diagrammet visar siffror för verkningar av brottsbekämpning under åren 2021–2023. Vinning av brott som återtogs år 2021 har varit 32 miljoner euro. Beloppet ökade till 71 miljoner euro år 2022, men minskade till 37 miljoner euro år 2023. Värdet på varor som inte beslagtagits har ökat från 21 miljoner euro till 31 miljoner euro under referensåren. Beloppet för skatter som undvikits minskade år 2022 (9 miljoner euro) jämfört med föregående år (17 miljoner euro) men ökade år 2023 (20 miljoner euro). Totalt var genomslaget av brottsförebyggande åtgärder år 2021 70 miljoner euro, år 2022 106 miljoner euro och år 2023 88 miljoner euro.

Brott som kommit till Tullens kännedom

6 245 st.

Utredda brott

5 412 st.

Utredningsprocent för brott

87

mål 3: Hälsa och välbefinnande   mål 9: Hållbar industri, innovationer och infrastrukturer   mål 12: Ansvarsfull konsumtion   mål 15: Livet på jorden

Våra åtgärder:

  • Vi skyddar konsumenterna från hälsoskador genom att förhindra att livsmedel och konsumtionsartiklar som inte uppfyller kraven kommer in på marknaden. Genom övervakning förhindrar vi också livsmedelsbedrägerier och främjar jämlika konkurrensvillkor för företagen.
  • Genom att övervaka transporten av farliga ämnen, avfall och kemikalier ser vi till att de inte orsakar skada för naturen och medborgarna. 
  • Genom att övervaka trafikförhållandena förhindrar vi att odugliga, överbelastade och felaktigt lastade fordon får tillträde till det finska trafikflödet.
  • Genom övervakning förhindrar vi spridning av växt- och djursjukdomar. Genom detta skyddar vi den biologiska mångfalden, skogsbrukets verksamhetsförutsättningar, livsmedelsindustrin och livsmedelsproduktionen i samarbete mellan flera myndigheter.
  • Tullen har en ny roll som nationell myndighet för EU:s gränsjusteringsmekanism för koldioxid. Mekanismen förhindrar avledning av utsläpp utanför EU, vilket uppmuntrar globalt till ekologiskt hållbar verksamhet.

Indikatorer:

Relevans för övervakning av livsmedel och konsumtionsartiklar, %

Diagrammet visar mål och utfall för övervakning av livsmedel och konsumtionsvaror år 2021–2023. Varje år har målet varit 23 procent och varje år har målet överskridits. År 2021 var relevansprocenten 27,5, år 2022 och 2023 var relevansen 27 procent.

Relevans för inspektioner av varor, %

Diagrammet visar målet med inspektionerna av varor samt relevansprocenten år 2021–2023. Varje år har procenten för målrelevans varit 14,0. Varje år har målet överskridits och relevansprocenten ökat. År 2021 var relevansprocenten 14,6, år 2022 29,2 och år 2023 31,3.

Relevans för passagerarkontroller, %

Diagrammet visar mål och relevansprocent för passagerarkontroller år 2021–2023. År 2021 var procenten för målrelevans var 4,0, vilket väl överskreds av utfallet av relevansprocenten 14,7. År 2022 och 2023 var procenten för målrelevans 10,0. År 2022 låg procenten för målrelevansen för passagerarkontroller under målet (7,0), medan målet överskreds år 2023 (12,1).

Relevans för inspektion av fordon och transportmedel, %

Diagrammet visar mål för inspektioner av fordon och transportmedel som utförts av Tullen samt relevansprocent år 2021–2023. Målet för relevansprocenten har ökat med en procentenhet per år, 4,0 (2021) 6,0 år 2023. År 2021 var relevansprocenten 3,0, år 2022 5,8 och år 2023 4,0.

Relevans för kontroller av trafiksäkerhet, %

Diagrammet visar relevansen för kontroller som Tullen utfört avseende trafiksäkerhet år 2021–2023. År 2021 var relevansprocenten 4,9, år 2022 6,5 och år 2023 5,9.

Farliga konsumtionsartiklar som anmälts till EU:s system Safety Gate år 2023

Anmälningar totalt

Anmälningar från Finland

Tullens anmälningar

3 412 st.

76 st.

 36 st.

Livsmedel och material som kommer i kontakt med livsmedel som orsakar allvarliga risker och som anmälts till RASFF-systemet år 2023

Anmälningar totalt

Anmälningar från Finland

Tullens anmälningar

4 695 st.

80 st.

47 st.

 

Produkter vars produktsäkerhet övervakas av Tullen 2023

Undersökta produkter totalt

Varav anmärkta och ratade

Relevansprocent

4 806 st.

1 300 st.

27 %

 

Av varor som fick en anmärkning och ratades i Tullens kontroll var 1 002 st. livsmedel och 298 st. konsumtionsvaror.

mål 8: Människovärdigt arbete och ekonomisk tillväxt   mål 16: Fred, rättvisa och god förvaltning

Våra åtgärder:

  • Vi genomför vår uppgift i en mångkulturell verksamhetsmiljö på ett ansvarsfullt och effektivt sätt, utnyttjar möjligheter och har beredskap för hot. Tullens värden och etiska principer styr vår verksamhet.
  • Vi följer utvecklingen av Tullens anseende med den årliga undersökningen Luottamus&Maine.
  • Genom samhälleligt ansvarsfull rekrytering och positivt bemötande av specialgrupper ökar vi delaktigheten på arbetsmarknaden för personer med partiell arbetsförmåga, svårigheter att sysselsätta sig, unga, äldre personer och personer med invandringsbakgrund.
  • Genom proaktivt utbildningssamarbete, möjliggörande av praktik och aktiv synlighet på mässor och i media främjar vi utvecklingen av arbetslivskompetens och ökar medvetenheten om möjliga jobb redan under studietiden. 
  • Genom engagemang av personal, initiativ och förstärkning av kunskap om utveckling uppmuntrar vi anställda vid Tullen att utveckla arbetsvardagen och tullärenden.

Indikatorer:

Bilden visar till vänster betyg för delområden i Tullens anseende och till höger en jämförelse med genomsnittet för de 25 mest kända organisationerna inom offentlig förvaltning. Helhetsbetyget för Tullens anseende ligger på en bra nivå, 3,67, när genomsnittet för offentlig förvaltning ligger på en måttlig nivå, 3,35. Alla delområden i Tullens anseende, bortsett från interaktion, är på en bra nivå, interaktion på en måttlig nivå. Alla delområden av offentlig förvaltning är på en måttlig nivå, bortsett från ekonomi som är på en bra nivå.

Helhetsbetyg

3,67

Betyg på arbetsplatsen

3,70

Hållbarhetsbetyg

3,75
 

Våra åtgärder:

  • Vår verksamhetsmiljö förändras ständigt, och därför utvärderar vi aktivt vilken kompetens vi redan har, hur vi utvecklar den och skaffar kompetens som saknas. Dessutom stöder vi också självständiga studier utanför Tullen.
  • Tullen genomför årligen statens VM-Baro-personalundersökning, vars resultat används i planen för välbefinnande i arbetet för att främja välbefinnandet för Tullens anställda.
  • Tullen har ett certifierat miljösystem som vi hanterar vår miljöpåverkan med.
  • Vi strävar efter att minska miljöpåverkan som orsakas av vår verksamhet genom att utveckla våra arbetsmiljöer och hållbar upphandling, samt genom att utnyttja digitala lösningar istället för tjänste- och arbetsresor när det är ändamålsenligt.
  • Vid tjänsteresor är målet att öka användningen av kollektivtrafik och på motsvarande sätt minska användning av både flyg och bil.
  • I enlighet med statens och Tullens lokalstrategi ökar Tullen sin användning av lokaler samt beaktar frågor om miljöansvar i lokalprojekt och verksamhet under drift.

Indikatorer:

Jobbnöjdhet (VM-Baros helhetsindex, skala 1–5) 
Diagrammet visar resultatet för arbetstillfredsställelse hos Tullens personal år 2021–2023. Resultatet har förbättrats år för år. År 2021 var resultatet 3,63, år 2022 3,69 och år 2023 3,70

Utbildningsdagar per personarbetsår i Tullen

Diagrammet visar utbildningsdagar per personarbetsår i Tullen år 2021–2023. År 2021 var antalet utbildningsdagar 6,5, varifrån det ökade till 9,3 dagar år 2022. År 2023 minskade antalet en aning till 9,2 dagar.

Resekostnader och tjänsteresedagar per personarbetsår

Diagrammet visar Tullens resekostnader och dagar på tjänsteresa per personarbetsår år 2019–2023. Resekostnaderna och resdagarna minskade betydligt under coronaåren 2020–2021. Resekostnaderna och tjänsteresorna ökade år 2022 och 2023. Resekostnaderna år 2023 (1 242) har inte nått nivån före corona år 2019 (1 393). År 2023 gjordes färre tjänsteresor (1 242) än år 2019 före corona (1 393).

Tjänsteresa enligt fordonstyp (tusen km)

Diagrammet visar antalet tjänsteresor per fordonstyp (tusen kilometer) år 2021–2023. Anställda vid Tullen åker på tjänsteresa mest med tjänstebil, då antalet körda kilometer har ökat från år 2021 (2 195 000 km) till 2023 (3 089 000 km). Flygtrafiken har ökat från år 2021 (228 000 km) till 2023 (1 029 000 km). Antalet kilometer med tåg har ökat från år 2021 (114 000 km) till år 2023 (761 000 km).

År 2023 steg inte flygkilometerna till 2019 års nivå, utan de har minskat med mer än en tredjedel från tiden före corona. Tågresorna har för sin del ökat jämfört med tidigare år.

Lokaleffektivitet

Diagrammet visar Tullens lokaleffektivitet år 2021–2023. I lokaleffektivitet beräknas lokalkostnader t/€ per personarbetsår, antal kvadratmeter lokal per personarbetsår samt antal kvadratmeter kontorslokal per personarbetsår. Under jämförelseperioden har Tullens lokalkostnader varit nästan desamma (7,0 t€/paå). Antal kvadratmeter lokal/paå ökade från år 2021 (28,2) till år 2022 (28,8), men minskade år 2023 till en lägre nivå än tidigare (27,9). Antalet kvadratmeter kontorslokal har minskat jämfört med tidigare år (13,5) år 2023 (10,5).

Fördelning av kilometer för tjänstekörning enligt driftkraft, %

Diagrammet visar fördelningen av körda kilometer vid tjänsteresa i Tullen i procent enligt drivkraft 2021–2023. Majoriteten av Tullens fordon är dieseldrivna, trots att deras andel har minskat en aning från år 2021 (91,7 %) till år 2023 (82,8 %). Därefter är det högsta antalet fordon hybridbensindrivna, vars andel har ökat från år 2021 (5,2%) till år 2023 (14,9%). Antalet bensindrivna fordon var lågt år 2021 (3,0 %) och har minskat fram till år 2023 (2,1 %). Endast 0,3 % helt eldrivna fordon finns kvar år 2023.