Så här betalar du en tullräkning
När du tullklarerar en vara, betala tullräkningen i Tullklareringstjänsten eller vid ett tullkontor.
Betalning i Tullklareringstjänsten
Du kan tullklarera varan och betala tullräkningen genom att identifiera dig i Tullklareringstjänsten. Beakta att du behöver fullmakten Tullklarering för att använda Tullklareringstjänsten.
Du kan betala tullräkningen på följande sätt:
- Nätbetalning. Du kan använda vilken finländsk bank som helst vid nätbetalning.
- Visa- eller MasterCard-kort (credit/debit). Läs mer när kortbetalningen inte fungerar
- MobilePay.
- Girering senare på nätbanken
Betalningsförmedlaren är Paytrail Oyj. Läs mer om betaltjänstleverantören.
I räkningen anges de importskatter och andra avgifter som uppbärs av Tullen samt bankförbindelseuppgifter (kontonummer och referensnummer). Om du betalar räkningen med felaktiga eller bristfälliga betalningsuppgifter, kan inriktandet av betalningen fördröjas.
Om du inte betalar tullräkningen senast på förfallodagen, skickar Tullen en betalningsuppmaning till dig. Betala räkningen och dröjsmålsräntan senast på den nya förfallodagen. Läs mer om försenade betalningar och betalningssvårigheter.
Notera att du kan begära ändring om du har betalat för mycket i tullavgift.
Om ditt företag har tillstånd till samlad garanti och tillstånd till anstånd med betalning kan du få tullräkningarna på en periodspecifikation, dvs. i form av en samlingsfaktura. Läs mer om periodspecifikation.
Som betalningsförmedlingstjänst och betaltjänstleverantör fungerar Paytrail Oyj. Paytrail Oyj är ett betalningsinstitut som fungerar i samarbete med finländska banker och kreditinstitut.
Paytrail Oyj förmedlar betalningen till Tullen. Paytrail Oyj anges som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan.
Vid reklamationer ta vänligen kontakt i första hand med Paytrail.
Paytrail Oyj, FO-nummer: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Telefon: 020 718 1830
www.paytrail.com
Om kortbetalningen inte fungerar, kan orsaken vara någon av följande:
- Ditt betalkort har inte nätbetalningsmöjlighet i användning.
- Någon form av begränsning har fastställts för dina nätbetalningar.
- Du har matat in fel betalkortsnummer, ikraftvarandetid eller säkerhetskod. Notera att Credit/debit-korten har separata kortnummer och säkerhetskoder för credit- och debit-egenskaperna.
- Det finns inte tillräcklig täckning på ditt bankkonto eller din kredit.
I problemsituationer ska du kontakta den som beviljat kortet eller din egen bank. Tullen kan inte reda ut orsaken till misslyckad betalning.
Om du betalar tullräkningen senare genom girering på nätbanken, beakta följande:
- Du hittar tullräkningen i Tullklareringstjänsten under punkten ”Dokument”. Du behöver förtullningens MRN-nummer.
- Betala tullräkningen senast på förfallodagen. Beakta att förmedlingen av betalningen till Tullen tar 2–3 bankdagar och att det först är därefter som dina varor utlämnas till dig. Efter förfallodagen kan du inte längre betala förtullningen i Tullklareringstjänsten.
- Om du inte betalar tullräkningen i tid, kan transportfirman skicka försändelsen tillbaka till avsändaren. Kontrollera hos transportfirman om den har returnerat varorna. Om varorna ännu inte har returnerats, betala tullräkningen och dröjsmålsräntan för att varorna ska kunna utlämnas till dig. Fråga Tullen om beloppet av dröjsmålsräntan.
På tullskatter uppbärs dröjsmålsränta. Dröjsmålsräntan består av Europeiska centralbankens rörliga förseningsränta ökad med två procentenheter. Förseningsräntan motsvarar den ränta som Europeiska centralbanken har tillämpat vid sina huvudsakliga refinansieringstransaktioner på den första dagen i den månad som innehåller förfallodagen för betalningen. Om dröjsmålsräntan är mindre än 10 euro uppbärs den inte.
Förseningsränta
På nationella skatteslag, såsom mervärdesskatt och punktskatt, uppbärs förseningsränta eller skattetillägg enligt lagen om skattetillägg och förseningsränta (1556/1995). Beloppet av skattetillägget och förseningsräntan är alltid minst 3 euro per beslut.
Betalningssvårigheter
Du kan ansöka om extra tid för betalning av tullräkningen, om ditt företag har tillfälliga betalningssvårigheter. Skicka en fritt formulerad ansökan om betalningsanstånd till Tullens indrivningsenhet. Ange i ansökan för vilken tullräkning du ansöker om betalningsanstånd, motiveringen till ansökan om betalningsanstånd samt ditt förslag till betalningstidtabell.
Postens behandlingsavgift
Notera att du också måste betala Postens behandlingsavgift, om ditt paket transporteras av Posten och om du betalade importskatter i samband med förtullningen. Betala Postens behandlingsavgift på Postens webbplats.
Beslut om frigörande
När du betalat tullräkningen och din betalning har förmedlats till Tullen får du ett beslut om frigörande, dvs. uppgift om att dina varor blivit tullklarerade och kan utlämnas till ditt företag. Notera att det tar 2–3 bankdagar för betalningen att förmedlas till Tullens konto, om du betalar tullräkningen genom girering på din nätbank.
Företag som har tillstånd till samlad garanti och tillstånd till anstånd med betalning, får beslutet om frigörande genast i samband med förtullningsbeslutet, fastän tullräkningen ännu inte betalats.
Betalning på tullkontoret
Du kan betala tullräkningen vid vissa tullkontor. Kontrollera kontaktuppgifterna för närmaste tullkontor och vilken service kontoret tillhandahåller.
Du kan betala din tullräkning
- kontant (euro, vid gränsövergångarna mellan Norge och Finland norska kronor eller euro)
- med betalkort (Visa, MasterCard och American Express).
Postens behandlingsavgift
Notera att du också måste betala Postens behandlingsavgift, om ditt paket transporteras av Posten och om du betalade importskatter i samband med förtullningen. Betala Postens behandlingsavgift på Postens webbplats.