Hoppa till innehåll

Suomi.fi-meddelanden för personkunder

Om du vill att Tullens meddelanden ska skickas till tjänsten Suomi.fi-meddelanden, ska du först aktivera tjänsten. Du får meddelandena också till din smarttelefon, om du laddar ner Suomi.fi-appen.

Aktivera Suomi.fi-meddelanden

Meddelandet som Tullen skickar kan till exempel vara besked om ett dokument, till exempel en begäran om korrigering, en begäran om tilläggsutredning eller ett beslut. Om du befullmäktigar en annan person att sköta dina tullärenden så skickas Suomi.fi-meddelandena till den befullmäktigade personen.

Suomi.fi-meddelanden kan skickas till dig från följande av Tullens e-tjänster:

Notera att du alltid också kan läsa dokumenten direkt i Tullens e-tjänster.

Ge också samtycke till elektronisk delgivning

För att du ska få Tullens meddelanden till Suomi.fi-tjänsten måste du också ge Tullen samtycke till elektronisk delgivning. Samtycket ska ges på nytt varje gång du sköter ärenden i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller i tjänsten Tillstånd och beslut. Om du inte ger ditt samtycke till elektronisk delgivning, får du dokumenten som Tullen skickat per post.

Notera att din förtullning framskrider långsammare per post. Posten eller en annan transportfirma kan returnera ett paket till avsändaren om paketet inte har förtullats i tid.

Om du inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden, men ger ditt samtycke till elektronisk delgivning, får du till din e-post besked om nya dokument som Tullen skickat.

Vad är Suomi.fi-meddelanden?

Suomi.fi-meddelanden är ett säkert, snabbt och ekologiskt sätt att få myndigheternas meddelanden elektroniskt till en och samma tjänst. Rådgivning vid användning av tjänsten Suomi.fi-meddelanden ges av Medborgarrådgivningen.

Om du inte har godkänt kakor syns videon ovan inte. Läs mer om våra användarvillkor. Du kan också se videon på Suomi.fi:s Youtube-kanal.