Hoppa till innehåll

Transitering

Transitering är ett tullförfarande som förenklar transporten av varor. Under transiteringsförfarandet transporteras varorna tillfälligt utan tullformaliteter samt utan betalning av tullar och skatter. Under transiteringen är varorna under tullövervakning. När du transiterar varor, ska du upprätta en transiteringsdeklaration.

Man måste alltid ställa en garanti för transiteringen. Om du transiterar varor ofta, kan du ansöka om tillstånd till förenklingar vid transitering hos Tullen.

Du kan transitera varor till exempel i följande situationer

  • Du befordrar varor som har anlänt från ett område utanför EU direkt till ett tillfälligt lager eller tullager och förtullar dem senare (T1-transitering).
  • Du befordrar oförtullade varor inom EU eller mellan länder som omfattas av gemensam transitering utan att däremellan förtulla dem (T1-transitering).
  • Du för unionsvaror via ett tredjeland tillbaka till EU, t.ex. från Finland till Italien via Schweiz (T2-transitering).
  • När du transiterar exportvaror till länder som omfattas av gemensam transitering (T2-transitering).
    • Obs. Varor som är hänförda till exportförfarandet får inte transiteras inom EU.
  • När unionsvaror transporteras från områden utanför unionens skatteområde (s.k. särskilda skatteområden) till något annat medlemsland än det som varorna först anländer till (t.ex. från Åland via Fastlandsfinland till Estland). Sådana särskilda skatteområden är Åland, Athosberget, de franska utomeuropeiska departementen (Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Franska Guayana, Réunion) och Kanarieöarna (T2F-transitering).

Notera att T2LF inte är ett transiteringsförfarande, utan ett dokument med vilket varornas unionsstatus bevisas mellan skatteområdena.

Var kan man transitera?

Du kan använda transitering

  • inom EU:s tullområde (unionstransitering)
  • i länder som omfattas av gemensam transitering (Island, Norge, Schweiz, Liechtenstein, Turkiet, Nordmakedonien, Serbien, Storbritannien och Ukraina).

Vid transitering med Andorra och San Marino tillämpas särskilda förfaranden.

Transitering av unionsvaror från Finland till ett land som omfattas av gemensam transitering med T2-transitering

När unionsvaror som är hänförda till exportförfarandet transporteras från Finland till ett land som omfattas av gemensam transitering (t.ex. Norge), kan gränsövergången förenklas med T2-transiteringsförfarandet. Som tidigare dokument för transiteringen anges då exportens MRN-referens och varorna kan transporteras direkt till mottagaren.

Utan T2-transiteringen skulle aktören bli tvungen att tullklarera de från EU införda varorna genast vid ankomsten till Norges gräns.

Transitering av unionsvaror via ett land utanför EU till ett EU-land med T2-transitering

Om man vill transitera unionsvaror via ett land som inte hör till EU, t.ex. Storbritannien, till EU-landet Irland så påbörjas transiteringen i Finland och som destinationstullkontor anges tullkontoret i Irland. I detta fall har transiteringen inte något föregående förfarande. Kontrollera hur föregående förfarande anges.

Varorna får transporteras genom Storbritannien utan tullformaliteter och betalning av skatter, eftersom Storbritannien hör till de länder som omfattas av gemensam transitering.

Ange i transiteringsdeklarationen

  • som gränstullkontor det första tullkontoret i Storbritannien dit transporten anländer
  • som gränstullkontor det första tullkontoret i Irland
  • säkerhetsuppgifterna, vid införsel till och/eller utförsel ur EU, om de inte har angetts i en separat summarisk införsel- eller utförseldeklaration.

Kedjning av T2-transiteringar

En T2-transitering kan kedjas till följande T2-transitering, när varorna förvaras under tullövervakning på tredje lands område. Till exempel efter en exportklarering som görs i Finland kan varorna transiteras som en T2-transitering till ett lager i Storbritannien, varifrån de kan fortsätta vidare till Irland med en ny T2-transitering. Ange som dess tidigare dokument MRN-referensnumret för T2-transiteringen som påbörjats i Finland.

Blanketten för ansökan om godkännande till TIR-systemet (Hakemus TIR-järjestelmään pääsemiseksi) finns på SKAL rf:s webbplats: TIR-blanketter och anvisningar (på finska). Skicka den ifyllda ansökan om godkännande till TIR-systemet till SKAL rf, som efter registreringen av ansökan skickar den vidare till Tullen för handläggning.

Ansökan om godkännande till TIR-systemet

TIR-transiteringsförfarandet är ett tillståndspliktigt förfarande som är avsett för transportföretag och används för att säkra en oavbruten färd för varorna till destinationen under tullövervakning. Förfarandet kan tillämpas endast i de länder som anslutit sig till TIR-konventionen. I Finland beviljas TIR-carneter av Finlands Transport och Logistik SKAL rf. Garantin för TIR-transiteringen utgörs av garantin fastställd av den sammanslutning (SKAL rf) som beviljat TIR-carneten, så någon individuell garanti behöver inte ställas hos Tullen.

Att starta en TIR-transitering

Förutom en TIR-carnet och bilagor (CMR-fraktsedel och TIR-godkännandebevis) ska de varor som deklarationen omfattar samt transportmedlet uppvisas vid avgångstullkontoret. Tullen gör behövliga anteckningar i TIR-carneten, granskar vid behov varorna och förseglar transportmedlet.

Att lämna TIR-uppgifterna elektroniskt

I transporter som sker inom EU ska uppgifterna i TIR-carneten även lämnas elektroniskt till Tullen vid sidan om TIR-carnet-häftet. Innehavaren av TIR-carneten ansvarar för att uppgifterna har förts in i det elektroniska transiteringssystemet innan TIR-carneten visas upp för bestyrkande vid avgångstullkontoret. De elektroniska deklarationsuppgifterna kan också lämnas in på webben via Tullens deklarationstjänst för transitering.

De aktörer som av Tullen fått tillstånd att använda meddelandedeklarering kan lämna in uppgifterna i TIR-carneten till Tullens transiteringssystem på TIR-carnetinnehavarens vägnar. Innehavaren av TIR-carneten ansvarar ändå alltid för att uppgifterna i deklarationen är riktiga och att bestämmelserna som hänför sig till förfarandet följs.

Från Tullens system får deklaranten ett huvudreferensnummer, MRN, som ska uppvisas vid avgångstullkontoret tillsammans med TIR-carneten, varorna och transportmedlet. Tullen överlåter varorna till TIR-förfarandet och bestyrker TIR-carneten samt skriver ut transiteringsföljedokumentet och bifogar det till TIR-carneten.

TIR-förfarandet avslutas när TIR-carneten och den elektroniska deklarationens huvudreferensnummer, MRN, samt varorna uppvisas vid destinationstullkontoret.

ATA carnet´a käytetään tavaroiden väliaikaista vientiä, väliaikaista tuontia tai kauttakuljetusta varten. Sillä voidaan korvata vienti- ja tuonti-ilmoitukset, mutta se ei korvaa muita mahdollisesti tarvittavia asiakirjoja tai lupia (mm. terveystodistus, ampuma-aseen tuontilupa). 

ATA-carnet’ita myöntävät kauppakamarit. ATA-carnet toimii myös vakuutena mahdollisen tullivelan varalta. Tavaroiden jälleentuonnin tai -viennin määräaika on ATA-carnet’n voimassaoloaika, joka on yleensä yksi vuosi tai erikseen tietyille tavaroille määrätty aika.

Passittaminen ATA-carnet'lla

Jos ATA-carnet'lla kuljetettavat tavarat halutaan kauttakuljettaa esimerkiksi näyttelyyn tai messuille sellaisen maan tai alueen kautta, jossa tavaroita ei väliaikaisesti maahantuoda, ATA-carnet'ta voi käyttää passitusasiakirjana. Tullille ei tarvitse antaa erillistä passitusvakuutta. ATA-carnet'lla kuljetettavista tavaroista ei myöskään tarvitse antaa turvatietoja.

Du kan få ATA-carneten stämplad vid närmaste tullkontor som erbjuder kundservice eller vid Flygtullen. Alla hamnar har inte längre Tullens kundservice, men du kan boka en betjäningstid.

 ATA-carneten ska visas upp för tullens anteckningar alltid hos tullen i det land från vilket den avgår eller till vilket den anländer. Den behöver inte visas upp i varje land inom EU, eftersom EU utgör ett tullområde. 

Hur förses ATA-carneten med anteckningar

Användning av ATA-carnet i olika situationer

Mellanbladen avsedda för olika ändamål är uppdelade i ATA-carneten med olika färger som följer:

  • Exportation = exportblad för tullen i exportlandet (gult)
  • Importation = importblad för tullen i importlandet (vitt)
  • Re-exportation = återexportblad för tullen i destinationslandet (vitt)
  • Re-importation = returblad för tullen i avgångslandet (gult)
  • Transit = transiteringsblad för tullen i transitlandet (blått)

Om varor transporteras till flera länder eller i flera partier, se till att ATA-carneten har tillräckligt med sidor. Under giltighetstiden för ATA-carneten kan man ansöka om flera sidor och av grundad anledning om förlängd giltighetstid. Du kan ansöka om duplikat för en ATA-carnet som förkommit. 

Temporär export med ATA-carnet

Att öppna en ATA-carnet vid tullen i exportlandet: Exportation-blad

Varorna och ATA-carneten visas upp vid tullen i exportlandet. Användaren av ATA-carneten ska underteckna pärmbladet och fylla i fälten D–F i Exportation-bladet samt underteckna det. Exportation-bladet blir kvar vid tullen i exportlandet.

ATA-carneten förses med exportanteckningar vid tullen i exportlandet. Om varorna förs ut via ett annat EU-land, ifylls fält 7 på talongens gula blad (exportation) inte, utan EU-utförseltullkontoret  bekräftar det med sin underskrift och datumstämpel. Talongerna tas inte bort från ATA-carneten.

Exempel: ATA-carnet-transport med flyg från Uleåborg via Helsingfors till Japan

Varorna lastas på flygplanet i Uleåborg och flyttas på tullområdet på flygfältet i Helsingfors-Vanda till ett flygplan som går till Japan. ATA-carneten stämplas och bekräftas i Uleåborg vid ett kontor som betjänar kunder via tidsbokning.

Exempel: ATA-carnet-transport med fartyg från Helsingfors till Tyskland och därifrån med flyg till Kanada

Varorna avgår från Helsingfors med bil och fortsätter färden med fartyg till Tyskland där de lastas på ett flygplan som går till Kanada. ATA-carneten ska visas upp för tullens anteckningar antingen vid Flygtullen eller vid ett tullkontor i hamnen som betjänar kunder via tidsbokning. Tullen bekräftar inte utförseln i Helsingfors i talongens fält 7, utan den bekräftas först vid tullen i Tyskland där varorna och ATA-carneten ska visas upp.                            

ATA-carnet-retur till avgångslandet: Re-importation-blad 

När varan kommer tillbaka ska ATA-carneten visas upp för tullen på första införselorten i EU. Användaren av ATA-carneten ska fylla i fälten D–F i Re-importation-bladet samt underteckna det. Tullen skickar Re-importation-bladet till exportlandets tull (returadress). 

Användning av ATA-carnet som transiteringsdokument: Transit-blad

När en transitering påbörjas med en ATA-carnet i transitlandet eller -området, ifylls kolumnerna ”D Transportsätt”, ”E Förpackningsuppgifter” och ”F a) Varorna” (numren från varuförteckningen) i Transit-bladet. Därtill ska ort, datum, namnförtydligande och underskrift anges. Tullen ger en tidsfrist inom vilken ATA-carnet-transiteringen ska vara framme vid den angivna destinationsorten.

Se anvisningarna för privatpersoner om transport av varor med ATA-carnet

EU har slutit separata avtal om tullunion med Andorra och San Marino. På tullunionens område tillämpas gemensamma tullar, men tullformaliteterna har inte avskaffats som på unionens tullområde. Vid transitering tillämpas därför särskilda förfaranden med dessa områden.

Andorra och San Marino omfattas inte av konventionen om gemensam transitering och därför kan transiteringar till dessa länder inte påbörjas från konventionsländerna (Efta, Turkiet, Nordmakedonien, Serbien, Ukraina).

San Marino

EU och republiken San Marino har ingått ett tullunionsavtal som omfattar alla varor som nämns i tulltariffen, med undantag av de produkter som hör till tillämpningsområdet för Europeiska kol- och stålgemenskapens grundfördrag. Dessa uteslutna varor hör till HS-kapitlen 72 och 73 och har i tulltariffen försetts med beteckningen EKSG.

Befordran av varor som befinner sig i fri omsättning mellan San Marino och EU

Vid befordran av varor som befinner sig i fri omsättning i San Marino och som införs till EU tillämpas intern unionstransitering (T2) eller ett T2L-dokument. I EU uppbärs mervärdesskatt på dessa varor.

Vid befordran av unionsvaror som förs ut ur EU till San Marino används T2-transitering och som destionationstullkontor fungerar tullkontor i San Marino.

Vidaresändning av varor som tidigare levererats från ett område utanför skatteområdet

Om varor med ursprung utanför EU:s skatteområde (t.ex. Kanarieöarna) tidigare har exporterats till San Marino med T2F-transitering eller med ett T2LF-dokument, och om varorna från San Marino skickas vidare till EU, ska man vid befordran av varorna tillämpa T2F-transitering eller ett T2LF-dokument i vilket man hänvisar till det dokument (T2F eller T2LF) med vilket varorna tidigare transporterades till San Marino. I EU uppbärs mervärdesskatt på dessa varor, på samma sätt som på andra varor som kommer från ett område utanför EU:s skatteområde.

Befordran av oförtullade varor

En del av varorna som hör till HS-kapitlen 72 och 73 (och som i TARIC har försetts med beteckningen EKSG efter varukoden) samt tredjelandsvaror omfattas inte av tullunionsavtalet. Ifrågavarande varor transporteras mellan avtalsparterna genom att använda förfarandet för extern unionstransitering (T1), dock med den skillnaden att T1-transiteringen inte kan adresseras från EU direkt till San Marino utan till vissa specifika italienska tullkontor som utsetts för detta ändamål. Dessa italienska tullkontor är: Forli, Genova, Livorno, Ravenna, Rimini, Roma II, Orio Al Serio, Milano II, Trieste och Bologna. Dessa tullkontor sköter varornas förtullning till fri omsättning för San Marinos räkning och skickar därefter varorna under T2SM-transitering eller med ett T2LSM-dokument till San Marino.

Andorra

EU och furstendömet Andorra har ingått ett tullunionsavtal som omfattar alla varor i HS-kapitlen 25–97. Varorna i HS-kapitlen 1–24 omfattas inte av tullunionsavtalet, och de transiteras inte.

Befordran av varor som befinner sig i fri omsättning mellan Andorra och EU

Vid befordran av varor som hör till HS-kapitlen 25–97 och som befinner sig i fri omsättning i Andorra och som införs till EU tillämpas intern unionstransitering (T2). I EU uppbärs mervärdesskatt på dessa varor.

Vid befordran av unionsvaror som hör till HS-kapitlen 25–97 och som exporteras från EU till Andorra tillämpas T2-transitering, och tullkontoren i Andorra (Sant Julià de Lòria, Pas de la Casa) fungerar då som destinationstullkontor.

Befordran av oförtullade varor

Vid befordran av tredjelandsvaror som hör till HS-kapitlen 25–97 och som importeras till EU från Andorra används förfarandet för extern unionstransitering (T1) och dessa varor behandlas som icke-unionsvaror.

Vid befordran av tredjelandsvaror som hör till HS-kapitlen 25–97 och som exporteras från EU till Andorra tillämpas T1-transitering, och tullkontoren i Andorra (Sant Julià de Lòria, Pas de la Casa) fungerar då som destinationstullkontor.

Befordran av bearbetade jordbruksprodukter

Vid befordran av sådana bearbetade jordbruksprodukter i HS-kapitlen 25–97 som exporteras från EU till Andorra och för vilka man ansöker om exportbidrag tillämpas T1-transitering, och tullkontoren i Andorra (Sant Julià de Lòria, Pas de la Casa) fungerar då som destinationstullkontor. För dessa produkter ska man också upprätta ett kontrollexemplar T5, som utförseltullkontoret i EU bestyrker och returnerar till avgångstullkontoret.

Vid befordran av bearbetade jordbruksprodukter som hör till HS-kapitlen 25–97 och som importeras till EU från Andorra används förfarandet för extern unionstransitering (T1) och dessa varor behandlas som icke-unionsvaror. Transiteringsdeklarationen ska innehålla följande anteckning: ”Charge agricultural component only – EC-Andorra Agreement”.

Säkerhetszonen vid transitering består av EU-länderna, Norge och Schweiz. När en försändelse lämnar säkerhetszonen ska man i transiteringsdeklarationen ange det tullkontor via vilket varorna förs ut till något annat land som omfattas av gemensam transitering (t.ex. Turkiet, Nordmakedonien, Serbien eller Storbritannien).

Exempel:

En container som transporteras under T1-transitering lastas på ett fartyg i Nordsjö, varifrån den transporteras direkt till Storbritannien. Nordsjö är då utförseltullkontoret för transitering.

Säkerhetsuppgifter kan inges med transiteringsdeklarationen då varorna som transiteras anländer till Finland direkt från ett land utanför EU eller förs ut ur EU under transitering. Alternativt kan säkerhetsuppgifterna inges med en summarisk införseldeklaration eller summarisk utförseldeklaration.

Säkerhetsuppgifter för införsel

Om säkerhetsuppgifter för införsel har ingetts med transiteringsdeklarationen är L det nästsista tecknet i transiteringens MRN-referensnummer (t.ex. 24FIP00000000000L0).

Säkerhetsuppgifter för införsel är:

  • Avsändare
  • Mottagare
  • Lastningsplats
  • Lossningsplats
  • UCR-referens
  • Betalningssätt för frakt
  • Transportsätt vid gränsen
  • Transportdokument
    • Kan anges som ett alternativ till UCR-referensen
  • Aktivt transportmedel vid gränspassagen
  • Landkoder i ruttordning
  • Ankomstdag och -tid (beräknad).

Säkerhetsuppgifter för utförsel

Om säkerhetsuppgifter för utförsel har ingetts med transiteringsdeklarationen är K det nästsista tecknet i transiteringens MRN-referensnummer (t.ex. 24FIP00000000000K0).

Säkerhetsuppgifter för utförsel är:

  • Avsändare
  • Mottagare
  • Lastningsplats
  • Transportsätt vid gränsen
  • UCR-referens
  • Betalningssätt för frakt
  • Transportdokument
    • Kan anges som ett alternativ till UCR-referensen
  • Aktivt transportmedel vid gränspassagen
  • Landkoder i ruttordning
  • Utförseltullkontor för transitering
    • Ska anges om varorna förs ut ur säkerhetszonen.

Säkerhetsuppgifter för både införsel och utförsel

Om säkerhetsuppgifter för både införsel och utförsel har ingetts med transiteringsdeklarationen är M det nästsista tecknet i transiteringens MRN-referensnummer (t.ex. 24FIP00000000000M0).

Med stöd av konventionen om ett gemensamt transiteringsförfarande kan T2-transitering användas på väg tillbaka till EU också när varorna kommit från EU med T2-transitering och de vidaresänds så att alla följande villkor uppfylls:

  • Varorna har inte hänförts till något annat tullförfarande än till tullagerförfarandet efter transiteringen
  • Återsändning av varorna sker inom fem år eller, i fråga om varorna enligt kapitel 1–24 i tulltariffen, inom sex månader
  • Varorna får inte ha hanterats annat än under tullövervakning och för att bevara varorna i ett oförändrat skick eller för uppdelning av försändelser, utan att själva förpackningen förändras

Formulär 302 är ett för tulländamål avsett dokument som kan användas vid sådan befordran av varor som hänför sig till unionens gemensamma säkerhets- och försvarspolitik. Det används för att förenkla eller underlätta tullklareringen av varor som befordras eller används inom ramen för militär verksamhet.

Formuläret kan inges av en behörig militär myndighet eller dess representant.

Formulär 302 ersätter deklarationer som ska inges till Tullen

Formulär 302 kan ersätta tulldeklarationer i följande fall:

  • varors övergång till fri omsättning
  • tillfällig införsel
  • transitering
  • temporär export
  • återexport

som bevis för tullstatus som unionsvaror.
Då formulär 302 används behöver man inte inge en summarisk införsel- eller utförseldeklaration. Formuläret får inte användas för varor som befordras i kommersiellt syfte.

Användning av formulär 302

Formulär 302 upprättas i minst fem exemplar och sidnumreringen talar om hur exemplaren ska användas:

  • Copy 1: Den mottagande militära myndighetens exemplar
  • Copy 2: Returneras till avgångslandets militära myndighet av den mottagande militära myndigheten
  • Copy 3: Avgångstullkontorets uppföljningsexemplar
  • Copy 4: Destinationstullkontorets arkiveringsexemplar
  • Copy 5: Returneras till avgångstullkontoret av destinationstullkontoret som kvittering.

Om formulär 302 används som transiteringsdokument, kan man vid behov ta kopior på exemplar 4 och numrera dem, till exempel 4a, 4b och 4c.

Modellen för EU-formulär 302 har publicerats i bilaga 52-01 till kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/2446. Formuläret upprättas på engelska eller franska.

Hänförande till förfarande

Representanten för den behöriga militära myndigheten eller alliansen ska fylla i formulär 302 och bestyrka det med sin underskrift, stämpel och datum. Den behöriga myndigheten eller alliansen behåller exemplar 5.

Exemplar 1-4 av formulär 302 uppvisas vid avgångstullkontoret tillsammans med varorna. Tullen vid avgångsplatsen bekräftar formuläret som tulldeklaration. Bekräftelsen görs på sidan två vid punkten ”Goods presented to customs authorities (on/at place), Marchandises présentées aux autorités douanières (date et lieu)”. Vid punkten antecknas namnet på tullkontoret och postadressen, så att destinationslandet kan returnera exemplar 4.

Exemplar 1, 2 och 4 följer med varorna till destinationstullkontoret. Avgångstullkontoret behåller exemplar 3.

Avslutande av förfarandet

Varorna uppvisas för Tullen vid destinationstullkontoret. Tullen undertecknar och stämplar exemplaren 1, 2 och 4. Vid unionens utförseltullkontor stämplas punkten ”exit/sortie”. Vid destinationstullkontoret stämplas punkten ”entry/entrée”.

Exemplar 4 blir kvar vid destinationstullkontoret. Tullen skickar det som kvittens till avgångstullkontoret och sparar en kopia av exemplar 4. Förfarandet avslutas vid destionationstullkontoret, som är

  • införseltullkontor i unionen, om unionsvarorna har transporterats via ett tredjeland tillbaka till unionen
  • tullkontor i destinationslandet, när andra än unionsvaror transporteras under transiteringsförfarande.

Exemplaren 1 och 2 följer med varorna till mottagaren, som undertecknar och bestyrker mottagandet av varorna med en stämpel. Mottagaren returnerar exemplar 2 till avgångslandets behöriga myndighet eller allians.

När unionsvaror transporteras direkt från ett område som hör till skatteområdet till delar av unionen som inte hör till skatteområdet, behöver transiteringsförfarandet inte tillämpas (till exempel från Fastlandsfinland till Åland). En faktura eller ett transportdokument kan användas som import- eller exportdeklaration när unionsvaror överskrider skattegränsen inom ett medlemsland i unionen, till exempel från Fastlandsfinland direkt till Åland.

Befordran av unionsvaror

Transitering av unionsvaror mellan ett särskilt skatteområde och unionens övriga tullområde är obligatorisk endast när varorna ska transporteras från skatteområdet till ett annat land än det medlemsland dit varorna först anländer. I sådana fall ska unionsvarorna transiteras med T2F-transitering. Till exempel när unionsvarorna befordras (flyttas) från Åland via Fastlandsfinland till Estland.

I övriga fall när unionsvaror befordras mellan ett särskilt skatteområde och det övriga unionsområdet, är det frivilligt att tillämpa intern unionstransitering (T2F).

När varor överskrider skattegränsen till ett annat medlemsland, följs i regel samma export- och importformaliteter som gäller varor som överskrider EU:s yttre gräns.  

Befordran av unionsvaror i vissa specialfall

När unionsvaror exporteras från ett särskilt skatteområde till ett land som omfattas av gemensam transitering (Norge, Schweiz, Island, Lichtenstein, Turkiet, Nordmakedonien, Serbien), eller via ett sådant land, ska extern unionstransitering T1 användas i följande fall:

  • unionsvarorna omfattas av bidrag inom ramen för den gemensamma jordbrukspolitiken
  • unionsvarorna kommer från ett interventionslager
  • det krävs för återbäring eller eftergift av importtullarna på unionsvarorna.

Förflyttning av icke-unionsvaror

T1-transiteringsförfarandet är obligatoriskt när icke-unionsvaror förflyttas inom unionens tullområde eller när de återexporteras till ett land som omfattas av gemensam transitering. Till exempel när icke-unionsvaror förflyttas från Åland till Fastlandsfinland.

Förändringar i transiteringsdeklarationer

Förändringarna i EU:s tullagstiftning medför stegvisa förändringar i tulldeklareringen åren 2019‒2025. Läs mer: Förändringar i transiteringsdeklarationer 

Registrering som TIR-duglighetsexpert

Endast av Tullen registrerade besiktningsmän med rätt att besiktiga tunga fordon, dvs. TIR-duglighetsexperter, får ge utlåtanden om transportenheters TIR-duglighet. Läs mer