Hoppa till innehåll

Smidiga ärenden och jämlika konkurrensvillkor

Genom att utveckla ärendetjänster främjar vi likvärdiga möjligheter för aktörer inom utrikeshandel samt medborgare att sköta ärenden hos oss. Med lättanvända digitala tjänster främjar vi positiv inställning till skattebetalning, minskar koldioxidavtrycket som orsakas av våra kunders mobilitet samt gör ärenden mer smidiga när kunderna kan sköta ärenden självständigt utan att behöva ta kontakt. Genom rådgivning på förhand informerar vi om tjänster och förändringar samt ger vägledning i korrekt agerande. På så sätt sparar vi tid och kostnader samt undviker utredningar i efterhand.

Vi sköter tullklarerings- och övervakningsuppgifter utan att i onödan påverka godstransportens smidighet. Vi erbjuder smidigare tullärenden för pålitliga aktörer genom tillstånd som beviljas företag. Dessa pålitliga partner stöder med sin verksamhet säkerheten i leveranskedjan. Genom övervakning stöder vi jämlika konkurrensvillkor och korrekt tullklarering för företag samt avslöjar skattebedrägerier.

Vi sammanställer officiell statistik om Finlands utrikeshandel som grund för kunskapsbaserat beslutsfattande på ett effektivt sätt, genom en digital och automatiserad process. Samtidigt säkerställer vi tillbörlig och säker behandling av information samt kvaliteten på den. Vi har förbundit oss vid att följa internationella etiska standarder i alla funktioner som rör statistik för utrikeshandeln.

Utvecklingen av vår verksamhet syns i Världsbankens undersökning som mäter logistikprestanda, där Finland placerade sig på en delad fjärde plats när man undersökte hur effektiv tullverksamheten och tullklareringen är i 139 länder. I index för den totala logistikprestandan i 139 länder ligger Finland på andra plats. Du kan läsa mer om undersökningen i vårt meddelande. 

Våra åtgärder

Här är några konkreta exempel som visar våra ansvarsåtgärder.

Tullen gör tullärenden smidigare genom att till exempel främja tillgång till information för personkunder genom Tullräknaren. Med Tullräknaren kan en personkund som beställer paket från länder utanför EU-området uppskatta beloppet för moms och tull. År 2023 utvidgades räknaren med en funktion för produktsäkerhet. I vissa riskkategorier påminner räknaren konsumenten om att köp från länder utanför EU sker på egen risk, eftersom en EU-myndighet inte nödvändigtvis har kontrollerat produktens säkerhet. Vid produkter som hör till en riskkategori kan konsumenten också enkelt navigera till Tukes webbplats för mer information om produktkategorin. Denna funktion är avsedd att öka konsumenternas medvetenhet om produktsäkerhet. Dessutom kan Tukes material öka människors medvetenhet om riskerna med lågprishandel och uppmuntra till mer övervägda köpbeslut.

Läs mer

Ytterligare information om produkter i olika riskkategorier (Tukes)

Våren 2023 ville vi testa en lösning på utmanande kundsituationer på ett nytt sätt. En idé som kom via initiativkanalen fokuserade på att förbättra delaktigheten för kunder i interaktiva situationer där det är svårt att kommunicera. Även om det inte finns något gemensamt språk med kunden, eller om kunden har svårigheter att producera eller förstå tal, vill vi kommunicera så tydligt som möjligt varför kundens varor tas i besittning och vad som händer med dem.

Vi samarbetade på ett nytt sätt med Kehitysvammaliitto och tillsammans kunde vi bygga ett visuellt hjälpmedel för kommunikation i tulltjänstemännens kundtjänstarbete vid övervakning av kött- och mjölkprodukter. Bildverktyget visade sig vara ett fungerande och bra verktyg i utmanande interaktiva situationer, och det används kontinuerligt i flygtullen i Helsingfors-Vanda samt i sjötullen. Försöket ledde även till ett mer omfattande utvecklingsprojekt i flygtullen för att beakta specialgrupper.

Genom kommunikation vill vi vägleda medborgare och företag att känna till tullpraxis och agera korrekt. Vi förutser olika tidpunkter och säsonger som medför ett visst kundbeteende och därmed behov av vägledning. År 2023 publicerade vi 89 pressmeddelanden, 51 webbnyheter, artiklar och blogginlägg. Vi satsar på tydlighet och tillgänglighet i vår kommunikation: våra språkvårdare ser till att texterna och anvisningarna för olika målgrupper är tydliga och begripliga. Vi hjälper även till i sociala medier med innehåll som ger medborgare anvisningar samt med kundrådgivning i allmänna ärenden om förtullning. Genom tydlig och öppen kommunikation vill vi bygga förtroende bland medborgarna.

Behövs förtullning?

I slutet av år 2023 ville vi påminna medborgarna om möjligt behov av förtullning av produkter som beställs utanför EU och den totala kostnaden för köp via nätet. Säsongen av shopping och rabatter i slutet av året lockar många till köp, och volymen av nätköp ligger på topp. I kampanjen kommunicerade vi om kundens ansvar vid nätköp: ta i förväg reda på varifrån varan skickas, om produkten måste förtullas och vilka avgifter som ska betalas utöver varupriset. Vi riktade kampanjtrafiken till Tullräknaren där man kan beräkna en uppskattning av tullavgiften och momsen på produkten. Tullräknaren ger också mångsidig information om köp på nätet. Vår målgrupp var i första hand unga vuxna som vi också nådde i ett stort antal under en tämligen hektisk säsong.

Siffror för kundrådgivning

Kundmeddelanden

101 st.

Kundanvisningar

173 st.

Företagsspecifik rådgivning

204 st.

Frågor som besvarats via e-post

12 575 st.

Samtal i tullrådgivning och stöd för tulldeklaration

76 997 st.

Chatt-samtal

6 261 st.

Målet med funktionen skatteuppbörd är lättanvända tjänster som styr till korrekt verksamhet, och där vi beaktar kundupplevelsen i utvecklingen av den. År 2023 var Tullens skatteuppbörd cirka 308 miljoner euro och skatteresten var 0,29 %. Detta antyder att kunderna vill följa skattelagarna och att Tullens åtgärder inom beskattning och indrivning är effektiva.

Tillståndskunders tullärenden i enlighet med kraven främjas genom ett uppmuntrande verktyg för bedömning av förfaranden, med vilken man speglar kundens positiva inställning till tullverksamheten. Syftet är att baserat på risken rikta resurser i Tullens granskningsverksamhet till kunder vars resultat är svagast.

Granskningar i efterhand som görs efter tullklareringen säkerställer tullklareringens riktighet, främjar och säkerställer en smidig utrikeshandel samt säkerställer lika konkurrensvillkor för aktörerna. På grund av de åtgärder som lagts fram på grundval av granskningarna var uppbörden av tull och skatt större, sammanlagt cirka 3,3 miljoner euro. Utan dessa åtgärder skulle företagen ha fått en oberättigad konkurrensfördel, EU skulle ha förlorat tillgångar och den finska staten skulle ha förlorat skattepengar.

Statistik över utrikeshandeln har haft en nyckelroll i förberedelserna och uppföljningen av EU:s sanktioner mot Ryssland under åren 2022‒2023. Tullens statistikdirektör har offentligt och proaktivt på Tullens initiativ berättat om aktuell statistik över utrikeshandel och sanktioner. År 2023 publicerades till exempel följande meddelanden och bloggar:

Läs mer

Tullens statistik över utrikeshandeln

Våra ansvarsåtgärder: Sanktioner mot Ryssland

   

Indikatorer:

Världsbankens jämförelse om smidiga tullärenden (1‒5)

Diagrammet visar en jämförelse av bedömningarna av Finland, Sverige, Schweiz och Singapore i Världsbankens undersökning år 2016, 2018 och 2023. Finland har rankats på 3:e plats tillsammans med Sverige med betyget 4,0, vilket var en höjning från föregående undersökning (3,8). Schweiz rankades tvåa med betyget 4,1 och Singapore först med betyget 4,2.

 

Kundnöjdhet med tullklarering, företagskunder (1‒5)

 

Diagrammet visar mål och utfall för företagskunders kundnöjdhet med tullklarering år 2019, 2021 och 2023. Målet har varje år varit 4,0. Målet har överskridits år 2019 då resultatet var 4,11. År 2019 var resultatet 3,70 och år 2023 3,90.

 

Kundnöjdhet med tullklarering, personkunder (1–5)

 

Diagrammet visar målet och utfallet för kundnöjdhet med tullklarering år 2021–2023. År 2021 fastställdes ingen målnivå, då var kundnöjdheten 2,3. År 2022 och 2023 har målet fastställts som 3,6. År 2022 ökade kundnöjdheten till 2,9 och år 2023 ökade den ytterligare till målnivå 3,6.

Resultatmål för år 2021 hade ännu inte definierats.

Tullens totala skatteuppbörd samt efteruppbörd till följd av företags- och dokumentgranskningar (miljoner €)

Diagrammet visar belopp för Tullens totala skatteuppbörd och efteruppbörd åren 2021–2023. År 2021 uppgick den totala skatteuppbörden till 294 miljoner euro. År 2022 ökade den totala uppbörden till 393 miljoner euro, men minskade till 308 miljoner euro år 2023. Efteruppbörden var som högst under jämförelseåren 2021 (5,5 miljoner euro) och beloppen har sjunkit under åren 2022 (4,5 miljoner euro) och 2023 (3,3 miljoner euro).
Skatteresten år 2023 var 0,29 %.