Hoppa till innehåll

Farledsavgifter

Farledsavgift tas ut för fartyg som bedriver handelssjöfart på finskt territorialvatten.

Redaren betalar farledsavgiften

Redaren är skyldig att betala farledsavgiften. Med redare avses den aktör som äger, hyr eller har bestämmanderätt i frågor som gäller trafiken med fartyget.

En farledsavgiftsanmälan ska lämnas till Tullen elektroniskt via Portnet-systemet och den måste vara försedd med uppgifter som behövs för fastställande av avgiften.

En redare som är etablerad i EU eller EES kan anlita ett solidariskt ombud för betalning av farledsavgiften. Redaren eller ett solidariskt ombud kan ansöka om att bli registrerad farledsavgiftskund, som får betalningstid för farledsavgiften. 

En redare som är etablerad i EU eller i EES kan anlita ett solidariskt ombud. Redaren och det solidariska ombudet är solidariskt ansvariga för betalningen av farledsavgiften. Att agera som ombud kräver tillstånd av Tullen.

Som solidariskt ombud godkänns en sådan tillförlitlig fysisk eller juridisk person med tillräcklig solvens och kännedom om bestämmelser och förfaranden som gäller farledsavgift som inte har gjort sig skyldig till upprepade eller allvarliga brott mot tull- eller skattelagstiftningen. Aktören ska vara etablerad i en stat som hör till Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Ansökningsblankett 988.

Registrerade farledsavgiftskunder får betalningstid för farledsavgifter. Registrerade kunder ska betala in farledsavgiften på Tullens konto fredagen i den sjunde veckan efter den vecka då beslutet om farledsavgift meddelades.

En garanti kan krävas för farledsavgifterna. Vid fastställandet av garantin beaktas aktörens tillförlitlighet, verksamhetens omfattning och aktörens ekonomiska förutsättningar att ansvara för farledsavgifterna.

Ansökningsblankett 1056.

Vid fastställande av garantin beaktas beloppet av kundens genomsnittliga farledsavgiftsskuld. Utgångspunkten är den genomsnittliga farledsavgiftsfaktureringen under 7 veckor.

En registrerad farledsavgiftskund behöver inte ett tillstånd till användning av samlad garanti. Vid fastställandet av garantier för farledsavgifter används dock motsvarande garantiklasser som i tillståndet till samlad garanti. I garantiklassen BD krävs ingen garanti.

Läs mer om garantiklasser (tillsvidare för länken till de gamla sidorna "Garantiklasser") 

Läs mer om hur man ställer en garanti (tillsvidare för länken till den gamla sidan "Garantimodeller")

Beakta att garantibehovet också kan vara högre än det genomsnittliga beloppet för farledsfakturering under sju veckor, till exempel på grund av beredskap för stora säsongsvariationer eller för att säkerställa betalning av skatter.

Garantibehovet för sjöfartsavgifter i olika garantiklasser (vid 7 veckors fakturering):

  • Garantiklass BD: 0 %
  • Garantiklass BC: 30 %
  • Garantiklass BB: 50 %
  • Garantiklass BA: 100 %

Tillämpningsområdet för lagen om farledsavgift

Tullen svarar för uppbörden av farledsavgiften i sin helhet. Lagen om farledsavgift tillämpas på fartyg som bedriver handelssjöfart på finskt vattenområde. Lagen om farledsavgift tillämpas inte på fartyg

  1. som går i trafik i Saima kanal eller på Saimens vattenområde
  2. som på väg från en utländsk hamn till en annan passerar genom finskt territorialvatten utan att anlöpa någon finsk hamn
  3. som anländer till och lämnar Finland genom Saima kanal utan att anlöpa någon hamn vid den finska kusten
  4. vars nettodräktighet understiger 300 och som är ett kryssningsfartyg eller ett lastfartyg, och
  5. vars nettodräktighet understiger 600 och som är ett passagerarfartyg.
  6. som används för isbrytning på Finlands inre eller yttre territorialvatten och som producerar isbrytartjänster för Trafikverket på basis av ett avtal eller statsfördrag.

Fartygen uppdelas i lagen om farledsavgift i fyra olika fartygstyper. Hur farledsavgiften fastställs beror på fartygstypen.

  • Passagerarfartyg är ett fartyg som kan transportera minst 120 passagerare, men som inte är ett kryssningsfartyg eller ett höghastighetsfartyg.
  • Kryssningsfartyg är ett fartyg som kan transportera fler än 12 passagerare, bedriver kryssningstrafik och som inte tar eller lossar last, med undantag för bränsle och proviant för eget behov, när det besöker Finland. Med kryssningstrafik avses sjöresor under vilka ett fartyg, som inte är i reguljär linjetrafik, under samma resa anlöper en hamn i Finland och dessutom minst två hamnar i utlandet.
  • Höghastighetsfartyg definieras i en internationell konvention (FördrS 11/1981).
  • I lagen om farledsavgift definieras som lastfartyg alla andra fartyg utom passagerar-, kryssnings- och höghastighetsfartyg oberoende av deras typ eller användningssätt, fastän fartygen inte enligt den fartygstekniska klassificeringen anses vara ett lastfartyg. Fartyg som saknar eget framdrivningsmaskineri är enligt indelningen i fartygstyper i lagen om farledsavgift lastfartyg, men enligt 6 § i lagen om farledsavgift tillämpas ett fast enhetspris på dem till skillnad från andra lastfartyg. Dessutom kan s.k. fartygskombinationer tekniskt jämställas med lastfartyg. Med fartygskombination avses en kombination som består av ett fartyg utan eget framdrivningsmaskineri och ett till fartyget kopplat skjutbogserande, maskindrivet fartyg, om fartygens utformning och kopplingssystem är sådana att fartygskombinationen kan operera som ett fartyg.

Farledsavgift ska betalas när ett fartyg anländer till Finlands territorialvatten från utlandet eller från en finsk hamn till en finsk hamn.

Farledsavgift ska inte betalas när ett fartyg ankommer till en hamn i Saimen eller när ett fartyg hämtar last från en annan hamn i Saimen. Farledsavgift ska dock betalas när ett fartyg ankommer till en havshamn på kusten från Saima kanal.

Farledsavgift betalas endast en gång, om ett fartyg under samma resa lossar den last det fört med sig från utlandet eller avlämnar passagerare som det fört med sig från utlandet i flera än en finsk hamn eller tar last som det för med sig till utlandet eller tar passagerare från flera än en finsk hamn. Om ett fartyg i utlandstrafik under samma resa hämtar last eller passagerare från en finsk hamn för att transportera lasten eller passagerarna till en annan finsk hamn betalas farledsavgift dock för varje anlöp till en finsk hamn.

Farledsavgift betalas endast en gång, om ett fartyg under samma resa mellan lastningar i Finland av lastnings- eller stuvningstekniska skäl anlöper en utländsk hamn för att fylla på sin last.

Beräkning av farledsavgiftsbeloppet och enhetspriser

Farledsavgiftsbeloppet fås genom att fartygets nettodräktighet multipliceras med priset per enhet. För last- och passagerarfartyg har man bestämt ett enhetspris som fastställs enligt isklass. Priserna per enhet för kryssningsfartyg och höghastighetsfartyg bestäms inte enligt isklass utan priserna är fasta.

Fartyg utan eget framdrivningsmaskineri är enligt uppdelningen i fartygstyper enligt lagen om farledsavgift lastfartyg och omfattas av de bestämmelser som gäller lastfartyg utom i fråga om priset per enhet som för dem är ett fast enhetspris. Som en fartygskombinations nettodräktighet används den sammanlagda nettodräktigheten för de fartyg som ingår i fartygskombinationen.

För isklasserna IA Super och IA finns olika enhetspriser. Isklasserna IB och IC och isklasserna II och III bildar tillsammans avgiftsklasser.

För lastfartygens del har det stadgats att om ett lastfartygs nettodräktighet överstiger 25 000, multipliceras den överstigande andelen av nettodräktigheten dock med ett tal som är hälften av priset per enhet för isklassen.

Farledsavgiftens priser per enhet fr.o.m. 1.1.2015

Isklass Lastfartyg
Pris per enhet (euro)
Passagerarfartyg
Pris per enhet (euro) 
1A Super 0,470 0,625
1A 1,098 1,294
1B, 1C 2,578 2,358
2, 3 4,381 4,169

Priset per enhet för kryssningsfartyg är 0,911 euro, för höghastighetsfartyg 5,381 euro och för fartyg utan eget framdrivningsmaskineri 2,107 euro.

Farledsavgiftens maximibelopp per fartygsanlöp och år

Farledsavgiftens maximibelopp per anlöp för lastfartyg och höghastighetsfartyg är 53 875 euro. Farledsavgiften för passagerarfartyg är dock högst 16 215 euro och för kryssningsfartyg högst 22 250 euro.

För passagerarfartyg och för höghastighetsfartyg ska man betala farledsavgift för de första trettio fartygsanlöpen under kalenderåret. För ett lastfartyg ska farledsavgift betalas för de första tio anlöpen under kalenderåret. Antalet betalningar för en fartygskombination räknas på grundval av antalet anlöp för det skjutbogserande, maskindrivna fartyget. För kryssningsfartyg ska farledsavgift betalas för varje fartygsanlöp oavsett antalet anlöp.

Om fartyget ibland används som passagerarfartyg och ibland som kryssningsfartyg, räknas inte de resor som fartyget gjort som kryssningsfartyg in i det årliga maximibeloppet. Den årliga maximala farledsavgiften på trettio gånger gäller endast för de fartygsanlöp som fartyget gjort som passagerarfartyg.

Nedsatt farledsavgift för lastfartyg

Om kraven i lagen om farledsavgift uppfylls kan man få nedsatt farledsavgift på basis av lastningskapacitetens utnyttjandegrad. Nedsättningen är antingen 75 eller 50 procent beroende på lastningskapacitetens utnyttjandegrad.

Farledsavgiften för ett lastfartyg som i en finsk hamn hämtar transitgods för export betalas nedsatt med 50 procent. Med export avses här inte export som åsyftas i tullagstiftningen utan till exempel transittransport från Ryssland till Sverige via en finsk hamn. En absolut förutsättning för nedsättningen är att fartygets hela last är transitlast.

Farledsavgiften för lastfartyg betalas nedsatt med 75 procent, om fartyget importerar last från utlandet och lasten på grund av fartygets storlek måste lossas i anlöpshamnen och vidaretransporteras därifrån med andra fartyg till en annan finsk hamn.

Farledsavgiften för ett lastfartyg betalas nedsatt med 50 procent, om fartyget i samband med en färd till Saima kanal samtidigt för med sig last från utlandet till en hamn som är belägen vid Finlands kust eller om fartyget i samband med en färd till Saima kanal samtidigt för last till utlandet från en hamn vid Finlands kust.

Lastningskapacitetens utnyttjandegrad fås genom att jämföra det tal som anger den sammanlagda mängd last som förts in till Finland och ut från Finland uttryckt i metriska ton med ett tal som motsvarar 90 procent av fartygets dödvikt. När fartygets utnyttjandegrad räknas ut läggs fartygets transitlast både till den last som förts in till Finland och den last som förts ut från Finland.

Anmälningsplikt för farledsavgift

Den avgiftsskyldige ska för fastställande av farledsavgift lämna en elektronisk anmälan om farledsavgift till Tullen. Farledsavgiftsanmälan ska innehålla alla uppgifter som behövs för bestämmande av avgiften. I fråga om de uppgifter som ska lämnas för fastställande av farledsavgift iakttas följande beslut och föreskrifter:

Debitering enligt uppskattning

Debitering enligt uppskattning kan komma i fråga om ingen avgiftsanmälan inlämnats eller om anmälan är bristfällig. Tullmyndigheten ska i dessa fall uppmana den avgiftsskyldige att inom en bestämd tid vid hot om debitering enligt uppskattning lämna farledsavgiftsanmälan eller komplettera den bristfälliga anmälningen.

Ifall avgiftsanmälan trots uppmaning inte har lämnats eller farledsavgiften inte ens efter komplettering av anmälan kan tas ut på basis av den, ska debiteringen verkställas enligt uppskattning. Innan debitering verkställs enligt uppskattning ska den avgiftsskyldige ges tillfälle att bli hörd.

När debitering verkställs enligt uppskattning kan avgiftshöjning eller felavgift påföras.

Efterdebitering

Har farledsavgiften blivit helt eller delvis opåförd på grund av att den avgiftsskyldige helt eller delvis har försummat sin anmälningsplikt eller inlämnat bristfällig, vilseledande eller oriktig anmälan eller annan uppgift eller handling, eller har farledsavgiften återburits till ett för högt belopp, ska tullmyndigheten ålägga den avgiftsskyldige att betala den farledsavgift som inte påförts.

Efterdebitering ska verkställas inom tre år. Ombuden för redare efterdebiteras inom 18 månader. Den kortare efterdebiteringstiden för ombud förutsätter emellertid att ombudet för en redare som är etablerad i en stat inom Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet inte visste eller inte ens borde ha vetat att den anmälan, handling eller annan uppgift som lämnats för fastställande av farledsavgiften var bristfällig, vilseledande eller oriktig.

Nedsättning av avgift

Tullen kan på ansökan nedsätta eller helt avlyfta sådana farledsavgifter, avgiftstillägg, förseningsräntor eller räntor med anledning av anstånd som betalts eller ska betalas. Bestämmelsen om nedsättning är endast avsedd att tillämpas i undantagssituationer.

I en fritt formulerad ansökan ska man specificera för vilket beslut och på vilka grunder nedsättning söks. Ansökan ska undertecknas av den person eller de personer som har firmateckningsrätt i företaget. Om ansökan upprättas av ett ombud, ska fullmakten bifogas till den. Skicka nedsättningsansökan till adressen Tullen/Omprövning vid import, PB 512, 00101 Helsingfors.

Tullen skickar sökanden ett skriftligt beslut.

Anstånd med betalning

Man kan även ansöka om anstånd med betalning av farledsavgiften. Vid anstånd med betalning betalas skulden enligt ett avbetalningsprogram. 

Betalningsanstånd söks med en skriftlig ansökan. Kunden får ett skriftligt beslut, som är avgiftsfritt. Om betalningsanstånd beviljas, uppbärs betalningsanståndsränta för anståndstiden.

Skicka ansökan om betalningsanstånd till adressen Tullens skatteuppbördsenhet / indrivning, PB 512, 00101 Helsingfors

Ansökan ska innehålla följande uppgifter:

  • Sökandens företags- och kontaktuppgifter
  • Förslag till betalningsplan
  • Grunder för varför anstånd med betalning borde beviljas, dvs. grunderna för ansökan
  • För vilket sjöfartsavgiftsbeslut anstånd söks
  • Om ansökan upprättas av ett ombud, ska fullmakten bifogas till den.

Förhandsavgörande

Tullen kan på ansökan meddela förhandsavgörande om hur bestämmelserna om farledsavgift ska tillämpas om saken är av synnerlig vikt för sökanden. Förhandsavgörande meddelas dock inte om frågor som gäller fartygs isklass eller nettodräktighet och inte heller om beloppet av farledsavgift.

Förhandsavgörande ges på en specificerad fråga och sökanden ska lägga fram en utredning som behövs för avgörande av ärendet. Förhandsavgörande meddelas för viss tid. Ett förhandsavgörande som vunnit laga kraft ska på sökandens yrkande iakttas som bindande så som anges i förhandsavgörandet.

Skicka ansökan om förhandsavgörande till adressen Tullen/Omprövning vid import, PB 512, 00101 Helsingfors.

Förhandsavgörandet är avgiftsbelagt. Läs mera: Priser på Tullens avgiftsbelagda prestationer.

Ändringssökande

Ändringssökande gällande Tullens beslut om farledsavgift, dess nedsättning eller anstånd med betalning

Du kan begära omprövning av Tullens beslut genom att lämna in en omprövningsansökan.

Ange följande uppgifter i ansökan:

  • beslut i vilket du söker ändring
  • ändringar som du vill att ska göras i beslutet
  • grunderna på vilka du söker ändring
  • sökandens namn, adress, telefonnummer och e-postadress
  • kontonummer (BIC och IBAN).

Bifoga till ansökan det beslut som du söker ändring i samt de handlingar som du åberopar i ansökan och som kan ha inverkan på hur ärendet avgörs.

Skicka ansökan med bilagor per e-post till kirjaamo@tulli.fi eller per post till Tullen/Omprövning vid import, PB 512, 00101 Helsingfors.

Du kan anföra besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol över det beslut som Tullens fattat med anledning av din ansökan om omprövning. Hur anför jag besvär hos förvaltningsdomstolen? (oikeus.fi)

Sökande av ändring i Tullens beslut om förhandsavgörande

Du kan inte begära omprövning av Tullens beslut om förhandsavgörande hos Tullen, utan besvär över beslutet ska anföras hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Hur anför jag besvär hos förvaltningsdomstolen? (oikeus.fi)