Hyppää sisältöön

Tullaa pakettisi

Lue ohjeet ja siirry tullaamaan lähetyksesi.

Siirry tullaamaan Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu

Mitä tarvitsen tullaukseen?

  1. Saapumisilmoitus

    Tullaa lähetyksesi heti, kun saat saapumisilmoituksen Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä.

  2. Tilausvahvistus, kuitti tai muu selvitys

    Varmista, että sinulla on asiakirja, jossa näkyy tullattava tavara ja sen arvo. Säilytä asiakirja myös tullaamisen jälkeen.

  3. Tullauksen jälkeen?

    Postin paketit

    Jotta saat pakettisi Postilta tullauksen jälkeen, saatat joutua maksamaan ensin Postin käsittelymaksun. Voit seurata Postin Lähetysseurannassa, missä pakettisi kulkee.

    Muun kuljetusyrityksen paketit

    Tarkista saapumisilmoituksesta, pitääkö sinun toimittaa kuljetusyritykselle luovutuspäätös. Löydät sen tarvittaessa tullauspalvelustamme. Voit seurata kuljetusyrityksen lähetysseurantapalvelussa, missä pakettisi kulkee.

Muualla tällä sivustolla

Huomioi nämä

Voit pyytää toista henkilöä tullaamaan puolestasi

Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa ja maksamaan maahantuontiverot puolestasi. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Toinen henkilö tunnistautuu palveluun ja ilmoittaa pakettisi ja sinun tiedot puolestasi. Palvelu ohjaa tietojen täytössä.

Posti toimittaa pakettisi lähetyksellä ilmoitettuun osoitteeseen tai noutopisteeseen. Tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus).

Voit tullata lomakkeella

Voit myös lähettää ilmoituksen tiedot lomakkeella sähköpostitse tai postitse Tulliin alla olevan ohjeen mukaan.

  • Täytä ja allekirjoita tullauslomake
  • Lähetä tullauslomake ensisijaisesti skannattuna lomakkeessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Liitä mukaan vähintään saapumisilmoitus ja asiakirja, josta selviää lähetyksen arvo ja sisältö (esimerkiksi tilausvahvistus). Käytä ilmoituksen lähettämiseksi turvasähköpostia: Ohjeet turvasähköpostin käyttöön. Sähköpostin käyttö on suositeltavaa ilmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi, koska Posti palauttaa tulliselvittämättömät lähetykset lähettäjälle 20 vuorokauden kuluttua maahan saapumisesta.

    • Voit vaihtoehtoisesti lähettää asiakirjat osoitteeseen Lentotulli/Lomaketullaus, PL 512, 00101 Helsinki.

    • Ennen asiakirjojen lähettämistä tarkista huolellisesti, että lomakkeen kaikki pakolliset kohdat on täytetty ja tarvittavat liiteasiakirjat ovat myös mukana. Jos tarvittavia tietoja ei ole ilmoitettu, tullausta ei voida käsitellä.

    • Jos et itse pysty lähettämään asiakirjoja sähköisesti, voit pyytää tullivirkailijaa lähettämään ne puolestasi asiakaspalvelua tarjoavassa toimipaikassa.

    • Tulli käsittelee ilmoituksia virka-aikana. Saat vastauksen yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Huom! Vastaus voi olla myös lisäselvityspyyntö, joten toimithan sen mukaisesti.

Maksa tullilasku ennen kuin paketin säilytysaika päättyy

Tullilasku pitää olla maksettu, ja maksun pitää olla välittynyt Tullille ennen kuin Postin tai muun kuljetusyrityksen ilmoittama paketin säilytysaika päättyy.

Huomioi, että tullilaskun eräpäivä voi olla säilytysajan päättymisen jälkeen. Muuta tällöin tarvittaessa eräpäivää ennen kuin maksat laskun, jotta tullaus on valmis kuljetusyrityksen ilmoittamassa määräajassa ja kuljetusyritys ei palauta lähetystäsi. Huomioi, että maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää.

Ota yhteyttä kuljetusyritykseen, jos haluat, että se pidentää lähetyksen säilytysaikaa. Tulli ei voi pidentää lähetysten säilytysaikoja.

Finnish Authenticator -sovelluksella ei voi tunnistautua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun

Huomioi, että jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja joka ei voi tunnistautua suomalaisilla tunnistusvälineillä, et toistaiseksi voi käyttää Finnish Authenticator -palvelua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun tunnistautumisessa.


Kuljetusyrityksen lähettämässä saapumisilmoituksessa ja Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa lähetysmaana saattaa olla EU-maa, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta. Näin voi käydä, jos tavara on esimerkiksi välivarastoitu tullaamattomana EU:n alueella. Vaihda tuontitullauspalvelussa lähetysmaaksi todellinen lähetysmaa, jotta voit tullata lähetyksen. Tämä ei koske esimerkiksi Kanariansaarilta lähetettyjä tai Ahvenanmaalle toimitettavia tavaroita.

Kysy tarvittaessa myyjältä, mistä EU:n ulkopuolisesta maasta lähetys on. Lisätietoja tullauksen tarpeesta tavaran maahantuonnin yhteydessä saat etukäteen tavaran myyjältä tai esimerkiksi käyttämäsi verkkokaupan toimitusehdoista.

Virheellinen tullauspyyntö EU-maasta saapuneesta paketista

Tarkista, että 

  • tavaran alkuperämaa on EU-maa tai 
  • se on lähetetty toisesta EU-maasta, jossa se on jo tullattu.

Jos sait virheellisesti Postilta tullauspyynnön tällaisesta tavarasta, pyydä paketillesi vapautusta Postin verkkosivulla. Liitä mukaan tosite (kuten lasku, tilausvahvistus tai kuitti), josta ilmenee, että tavaran lähetysmaa on EU-maa. Jos tavaran lähetysmaa ei ilmene tositteesta, pyydä myyjältä T2L-asiakirja tai muu lisäselvitys, josta lähetysmaa pystytään todentamaan.


 

Yrityksen tuontitullaus 

Neuvontaa yritykselle

Asiointipalvelujen käyttötuki (myös Ahvenanmaan ilmoitukset)
24/7 (sanoma-ilmoittamisen tuki), ma–pe klo 8–18 (muiden asiointipalvelujen käyttötuki)