Koiranohjaajan työ on elämäntapa
Unelma ammatista voi syntyä jo lapsena. Näin kävi Jukka Maliselle, joka pääsi 6-vuotiaana sukulaisvierailulla katsomaan lentokoneita Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Koneita ihmetellessä pikkupojan katse osui Tullin koiranohjaajiin ja koiriin. Siitä kimposi unelma: minusta tulee isona Tullin koiranohjaaja.
Myöhemmin asepalveluksen aikana Malinen erikoistui koiranohjaajaksi. Nuoren miehen tie vei reissuhommiin vuosiksi, mutta ajatus koiranohjaajan ammatista pysyi. Malinen päätti lähettää Tulliin hakemuksen. Se tärppäsi. Hän aloitti tavara- ja varastovalvontaryhmässä Sörnäisissä vuonna 2003, ja mahdollisuus aloittaa koiranohjaajana aukeni kahdeksan vuotta myöhemmin.
Koiranohjaajan tärkein työkaveri on tietysti koira. Malisen työparina on nykyään huumeiden etsintään koulutettu labradorinnoutaja Toma. Aiempi työpari oli Pokka, joka puolestaan oli perehtynyt savukekätköihin. Vaikka Pokka eläköityi syksyllä 2019, yhteys on säilynyt: Pokka asuu nyt Malisen kaverin luona.
Koiranohjaajan työtä pitää ajatella elämäntapana. Luottamus koiran ja ohjaajan välillä on oltava saumatonta, ja yhteistyölle pitää omistautua niin työssä, treenauksessa kuin vapaa-aikanakin.
– Voin sanoa, että tässä työssä työt seuraavat kirjaimellisesti kotiin asti. Toma kuuluu sekä minun että läheisteni elämään 24/7, Malinen painottaa.
Liikkuvaa, monipuolista työtä
Koiranohjaaja Malinen työskentelee kaikissa Helsingin satamissa. Virallinen virkapaikka on Meritulli Vuosaaressa. Työ on kaksivuorotyötä, ja tehtäviin kuuluu henkilöautojen, rekkojen, laivakonttien ja matkustajien tarkastusta, kotietsintöjä sekä yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa.
Työhön kuuluu myös työkyvyn ylläpitoa, mikä tarkoittaa koiran koulutusta ja oman fyysisen kunnon ylläpitoa. Oman toimen ohella Malinen toimii tullilaisten voimankäytön kouluttajana Helsingissä.
Tulli kouluttaa eteenpäin
Malinen on työskennellyt Tullissa parisenkymmentä vuotta. Hän on suorittanut lähes kaikki tarjolla olleet koulutukset ja kurssit.
– Tullissa olen päässyt kouluttautumaan hyvin. Samalla olen voinut viedä tietotaitoa eteenpäin. Täällä voi myös tehdä hommia laidasta laitaan, jos niin haluaa. Itse esimerkiksi työskentelin tullirikoskurssin jälkeen parisen kuukautta tutkinnassa. Seuraavaksi tähtäimessäni on tutkinnanjohtajakurssi.
Valvontatyö lisääntyy
Työ opettaa tekijäänsä. Näin on valvontatyössäkin, jossa oppii näkemään enemmän ja tarkemmin. Lisääntyvät matkustajamäärät puolestaan tuovat uusia haasteita. Esimerkiksi Helsingin Länsisatama on Euroopan vilkkain satama, jota käytti noin 14 miljoonaa matkustajaa vuonna 2018.
– Valvontatyö on entistä haastavampaa, sillä matkustajia, tietoa ja omaksuttavaa on aiempaa enemmän. Kaikesta huolimatta pidän tätä laitoksen parhaimpana duunina. Työyhteisö kannustaa, huumori lentää, eikä mikään päivä ole samanlainen. Ja meitähän voi sanoa edelläkävijöiksi, sillä onhan tämä sellaista kissa-hiiri-leikkiä noiden rosvojen kanssa, Malinen pohtii.