Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste: Asiointipalvelujen etusivu

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee asiointipalveluiden etusivua.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään asiointipalveluiden etusivua, voit asioida muillakin tavoilla. Lisätietoa muista asiointitavoista ja Tullin asiakaspalvelua tarjoavien toimipaikkojen yhteystiedot löydät sivulta Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat asiakaspalvelusta, p. 0295 5201.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Linkit ja painikkeet
    • Tiedotteiden linkit, jotka aukeavat uuteen välilehteen, on merkitty kuvakkeilla, mutta niitä ei ole nimetty ohjelmallisesti. Linkkien toiminnallisuus voi tulla mm. ruudunlukijakäyttäjille yllätyksenä. (WCAG 1.1.1, 2.4.4)
    • Palvelunostot on toteutettu ARIA-attribuutteja käyttämällä ohjelmallisesti painikkeina, mutta niitä ei pysty aktivoimaan näppäimistön välilyönnillä. (WCAG 2.1.1)
  • Yhteyden aikakatkaisu
    • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää, ja käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin joudutaan kirjaamaan ulos 12 tunnin jälkeen, jolloin aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. (WCAG 2.2.1)
  • Kirjautumisohjeet-sivu
    • Sivulla on tekstilinkkejä, jotka eivät erotu värinsä puolesta mitenkään niitä ympäröivästä leipätekstistä. (WCAG 1.4.1)
    • Title-elementti on puutteellinen, eikä se siten kuvaa sivua ja sen tarkoitusta. (WAG 2.4.2)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti: 

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 1/2019.
  • Seloste on laadittu 11.9.2019.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 29.12.2023.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Asiointipalveluiden etusivun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, saavutettavuuden valvonnan yksikkö