Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste: EORI-numeron hakeminen

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee EORI-numero-palvelua.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään EORI-numero-palvelua, voit asioida Lupakeskuksen kanssa myös sähköpostilla TH.EORI(at)tulli.fi lähettämällä pdf-muotoisen EORI-lomakkeen.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin nettisivuilta löydät toimipaikkojen aukioloajat.  

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat asiakaspalvelusta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Lomakekenttärivien lisääminen ja poistaminen
    • Lomakekenttärivejä lisätään ja poistetaan dynaamisesti kuvissa näkyvistä painikkeista. Tässä toiminnallisuudessa kohdistuksen hallinnassa on puutteita sekä näppäimistö- että ruudunlukijakäytössä. (WCAG 2.4.3, 4.1.3)
  • Ankkurilinkit
    • Ankkurilinkit esitetään tavallisina linkkeinä, joiden tarkoitus ei selviä ympäröivästä asiayhteydestä. (WCAG 2.4.4)
  • Työkalurivit
    • Osa painikkeista on sijoitettu työkaluriveille, mikä ei välttämättä välitä oikeaa käsitystä toiminnallisuuksista. (WCAG 4.1.2)
  • Otsikot 
    • Palvelun eri sivujen pääotsikot eivät ole yksilöllisiä, ja ne eivät aina ole tarpeeksi kuvaavia. (WCAG 2.4.6)
  • Title-määritteet
    • Palvelun eri sivujen title-määritteet eivät aina ole tarpeeksi kuvaavia, ja ruudunlukijakäyttäjä ei siis saa näkymän vaihtumisesta aina riittävää palautetta. (WCAG 2.4.2, 4.1.3)
  • Kohdistuksen hallinta
    • Palvelussa on joitakin toiminnallisuuksia, joiden jälkeen näppäimistö- tai ruudunlukijakäyttäjän kohdistusta ei ole ohjattu johdonmukaiseen paikkaan. (WCAG 2.4.3, 4.1.3)
  • Yhteyden aikakatkaisu
    • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää ja käyttäjille tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin joudutaan kirjaamaan ulos 12 tunnin jälkeen, joten aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. (WCAG 2.2.1)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu ensimmäisen kerran 9/2019 
  • Seloste on laadittu 30.9.2019.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 11.10.2023.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet/at)tulli.fi.
  • EORI-numero-palvelun saavutettavuudesta vastaa Lupakeskus, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin. 
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa. 

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, saavutettavuuden valvonnan yksikkö